Bouw mee aan de ‘Wereld van Zwerfvuil’

In de NDSM-loods bouwen Peter en Lizet aan ‘de Wereld van Zwerfvuil‘,
een wereldbol gemaakt van plastic flesjes: wegwerpafval, op straat gevonden

Het is misdadig materiaal, maar het wordt een prachtig, fotogeniek kunstwerk!

Als de wereldbol af is, krijgt hij een plaats in het Amsterdamse IJ,
dobberend ter hoogte van Filminstituut Eye,
om voorbijgangers eraan te herinneren dat onze slordige omgang met wegwerpplastic onze wereld aan het veranderen is in een plastic vuilnisbelt, die alles doordringt, ook de oceanen, en vissen, vogels en andere dieren, die plastic eten, dat zo (o.a.) ook ons voedsel bereikt…

Je kunt meewerken aan dit schandalig(e) mooie kunstwerk
door plastic wegwerpflessen te brengen die je langs de weg hebt gevonden!

Er zijn nog veel afvalflesjes (en ander stevig plastic materiaal) nodig,
speciaal groene en blauwe, voor land en zee, en grijze, zwarte, bruine motorolie-flessen,
voor de aardoliewoestijnen van Texas, het Arabische schiereiland en zo.

Alleen geen doorzichtige (ongekleurde) flesjes, en ook geen glas of blik.
Dit soort plastic afval is nodig:


En als je ander plastic tegenkomt, ruim dat dan ook even op. Als je toch bezig bent.
Hoe meer je vindt en opruimt, des te beter (voor het milieu en komende generaties).

Wanneer je het plastic afval bij Peter Smith langs komt brengen,
kun je zelf ook een paar flesjes vastmaken, als je dat leuk vindt natuurlijk.

De ‘Wereld van Zwerfvuil’ in wording is te bezoeken aan
de Neveritaweg 15 (NDSM-loods) in Amsterdam-Noord.
Als er niemand aanwezig is (de loods is meestal wel open)
gooi dan je zak met flesjes over het hek heen dat rond de wereldbol staat
(als de zakken erbuiten staan, worden ze misschien opgeruimd door schoonmakers)

Tot slot nog wat persoonlijke inspiratie:
Ik erger mij niet aan zwerfafval, ik ruim het op

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Kunst & zo, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Bouw mee aan de ‘Wereld van Zwerfvuil’

  1. ramireziblog zegt:

    Ik vind ‘m prachtig – mooi verzonnen én uitgevoerd…

  2. Selma zegt:

    Insgelijks Ramirez,
    en hopelijk inspirerend:
    om af en toe zelf ook wat zwerfvuil op te rapen en in een vuilnisbak te gooien.
    En vooral: niet mee te doen aan die gekte van plastic flesjes water kopen!

  3. simonkorving zegt:

    Ik las dat de plasticsoep in de oceaan inmiddels de omvang heeft van Frankerijk, Spanje en Portugal tesamen.

  4. Selma zegt:

    Simon,
    maar je kunt er wat aan doen:
    kom in verzet!
    Koop geen plastic flesjes. Drink gewoon water uit de kraan, en zet thee.
    En raap af en toe wat rommel op, en gooi dat in een vuilnisbak.
    Alle kleine beetjes helpen!

  5. King Billy zegt:

    Zit er eigenlijk ‘statie’geld op de kleine flesjes? Ergens loop een projekt dat met een boot of vlot in aanbouw met plasticflessen, waarmee men de Atlantic wil oversteken.

  6. knutselsmurf zegt:

    En dan maar hopen dat ie niet los slaat van zijn anker, want dan drijft hij via het IJ en het Noordzeekanaal en Noorzee naar de Altantische Oceaan, om onderdeel te worden van de plastic soep.

  7. swithaRo zegt:

    Oh Selma! Hoe krijg je dit soort leuke reportages toch weer iedere keer voor elkaar!

  8. Spuit11 zegt:

    Dat hebben we hier in Groningen al twee keer gedaan, twee weken geleden op de vismarkt met de lentekriebels, (schoonmaken dmv verzamelen van zwerfvuil door scholen en burgers) hebben ze een grote vis gevuld met zwerfvuil. De andere is van vorig jaar of het jaar daar voor.
    Ja, ja, “Groningen heeft het”.

  9. Appelvrouw zegt:

    Maar om nou al dat vuil weer bij elkaar te plakken…
    Ik zal mijn waterflesjes wel even brengen, heb vanmiddag nog een in het bos gegooid toen ie leeg was, maar in de schuur liggen er nog twee, net als die van cola, en blikjes bier.
    Je hoeft me dan niet te komen fotograferen hoor, ik kom incognito.

  10. Annet zegt:

    Ja dit is het van het negatieve iets positiefs maken…
    Geweldig idee!

    Als ik hier iets vind neem ik het mee……
    De gemeente Aa en Hunze deelt (plastick) verzamelzakken uit…..

  11. Selma zegt:

    King Billy,
    ja, die plastic catamaran is fantastisch! Zie: http://www.theplastiki.com/
    Er kunnen niet genoeg van zulke acties gevoerd worden!

    Wat statiegeld betreft: dat is een treurige zaak.
    In Nederland zit het alleen nog op plastic literflessen, en op glazen bierflesjes.
    Maar die schoft van staatssecretaris Atsma wil ook dat afschaffen, aan de leiband van de aardolie- en cola-industrie.
    In echt beschaafde landen, zoals Finland, kunnen ze zich wèl verzetten tegen die maffia, en zit op àlles statiegeld: ook op alle blikjes.
    Daar heb ik al eens een blog aan gewijd:

    Joop Atsma, toonbeeld van de Lekker-puh-democratie

  12. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    wat je zegt. Maar daar is vanzelf al goed over nagedacht.
    Zelfs alle etiketten gaan eraf, zodat die niet losgeweekt alsnog de boel gaan vervuilen…
    P.S. Jij woont in noord, dus je kunt makkelijk een paar flesjes gaan brengen 😀

  13. Selma zegt:

    SwithaRo,
    dank je wel,
    maar ik doe gewoon puur en alleen waar ik zelf zin in heb,
    of pak het op als het me toevallig voor de voeten komt rollen
    (tenminste, als het me boeit)…

  14. Selma zegt:

    Spuit11,
    wat een schitterende zwaan! Wat een geweldig initiatief.
    Die kende ik niet, maar er kunnen natuurlijk niet genoeg van zulke acties gevoerd worden.
    In elke stad, elk dorp, elk land, want het gaat om bewustwording.
    Dat mensen onderscheid leren maken, nadenken over wat ze eten en drinken, en of het vervuilend is of niet, en dat ze niet sufkoppig alles maar kopen wat de linkmiechelige voedselindustrie in de schappen plempt.

  15. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    om nou helemaal uit Usquert te komen steppen, dat lijkt me een te grote opoffering voor het milieu.
    Wat denk je ervan: een leuk huisje bouwen van plastic flesjes, voor de Barbies?
    Je kunt er ook regenjasjes en parapluutjes van knippen.
    En pumpjes, want aan je reportages te zien ben je heel handig.

  16. Selma zegt:

    Annet,
    “van het negatieve iets positiefs maken…”
    Ja, daarom vind ik het ook zo’n geweldig idee. Net als die Plastiki en de Groningse zwaan, waar respectievelijk King Billy en Spuit11 over berichten.

    Fijn dat jij ook een opruimer bent.
    Mijn ervaring is dat goed voorbeeld goed volgen doet.

    Veel gemeentes delen intussen verzamelzakken uit of hebben speciale bakken staan, maar het immense probleem zit niet bij de goedwillendheid van de afvalscheidende burgers.
    Die lopen wel weer te braaf te slepen met het extra afval.

    Het probleem zit
    a. bij de vieze vuile oplichterij van de plastic- en frisdrankproducenten, die alleen maar in winst geïnteresseerd zijn, en de wereld als één grote afvalbak zien.
    b. bij onwetende, gemakzuchtige consumenten, die alles maar kopen wat in de schappen verschijnt.
    c. bij idem klanten, die ook nog zo egocentrisch, dom en ignorant zijn dat ze hun afval in de berm smijten, of wat je ook vaak ziet: jongeren die het ‘stoer’ vinden om op hun hangplekken hun flesjes, blikjes en chipszakken expres náást de vuilnisbak te gooien.
    Bij die laatsten heb ik trouwens behoorlijk wat opvoedsucces.
    Niet door er iets van te zeggen, maar door gewoon als raar oud vrouwtje lief glimlachend hun rommel op te rapen, en in de vuilnisbak te doen (of in de zak die ik altijd bij me heb). Dan is er altijd wel één (meestal een meisje) die vraagt: “Wat doet u nou mevrouw?”
    Dan zeg ik: “Ach, ik vind het zo ongezellig staan, die rommel op de grond. Want weet je, dit park, of deze straat is openbaar, en dus ook een klein beetje van mij, dus dan houd ik het ook maar een beetje schoon…”
    Daar krijg ik eigenlijk altijd heel aardige reacties op.
    (Terwijl ik vroeger een snauw terug kreeg, toen ik me nog ergerde, en dingen riep als: “Hee viezerik hou je troep bij je”)

  17. EJW zegt:

    Het drinkwater is idd in veel europese landen goed en goed te drinken. In de landen die je verder beschrijft heb ik zo mijn bedenkingen wat die pompen en putten betreft. Zelf drink ik gewoon leidingwater. Ik vind het lekkerder dan die vaak veel te zoute bronwaters die ik wel eens bij iemand gedronken heb. Veel mensen kopen het omdat de reclames beweren dat het ”je lichaam zuivert” Het valt me nog mee dat ze niet schrijven dat je er ”een mooiere huid van krijgt” en het ”óuderdomsverschijnselen tegengaat.” Maar misschien beweren ze dit al, ze zijn tot alles in staat

  18. Appelvrouw zegt:

    Selma, ik denk dat ik de barbies beter in de plastic flessen kan stoppen, dan is alles meteen klaar.
    Bedankt voor de tip!

  19. kitty zegt:

    Lijkt me mooi worden!
    En volgend project? een plastic eiland voor in het Ijsselmeer?

  20. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    wie weet is er een markt voor. Is weer eens wat anders dan een scheepje.

    Kitty,
    jaaaa, ik hoop het! Het kan makkelijk.
    Robert Jasper Grootveld deed het al in Amsterdam-oost, met piepschuim. Van zijn prachtig begroeide eilanden liggen er nog een paar, daar.
    Laatst was er het idee om een afval-plasticeiland voor Zandvoort te bouwen, maar dat was helaas een 1 april-grap.

  21. Selma zegt:

    EWJ,
    het drinkwater in de Europese landen (waar ik althans geweest ben) is te drinken, al is het niet altijd lekker. Maar ik denk dan: de inwoners drinken het zelf ook, waarom moet ik dan moeilijk doen?
    In Afrika drink ik gewoon het water van de waterverkopers op straat, dat ze weet ik waar vandaan halen. Nooit 1 keer iets gemankeerd (heb natuurlijk wel de nodige prikken gehaald).
    In India heb ik onlangs het allerlekkerste water gewoon uit dorpspompen gedronken. Veel lekkerder dan de plastic flessen die mijn reisgenoot steeds kocht.
    Ook met ons leidingwater zal wel wat aan de hand zijn. Medicijnen, hormonen of wat dan ook, wat er niet uitgefilterd kan worden. Maar ja, wat die fabrieken in de flessen stoppen waar ‘bronwater’ op staat, dat moet je ook maar vertrouwen..
    Net als jij vind ik bronwater soms niet eens lekker. Geef mij maar een koppie thee uit de kraan.
    En al die reclames over ”je lichaam zuiveren”…
    a. een fabrikant liegt al alsie z’n mond open doet.
    b. ik heb een beetje de pest aan al die mensen die zo bezorgd zijn om d’r eigen lichaampje en schoonheidje en belangrijkheid. Ja, ik heb grotelijks de pest aan die hele cultuur van zelfverwennerij vandaag de dag. Nuffig de fijnste hapjes en drankjes en zalfjes en kleertjes en auto’s aan zichzelf cadeau geven, het kan niet duur genoeg zijn, maar laat de rest maar van honger sterven.

  22. Blewbird zegt:

    Pfjoe, wat ben je crea- en actief!

  23. Pingback: Lekker Lang Genieten onder het schaamhaar van Moeder Natuur | Er was eens…

  24. Selma zegt:

    Blewbird,
    creatief nou niet direct, dacht ik,
    wel actief, geïnspireerd door jonge mensen die het ook aan het hart gaat dat de oceaanbevolking de gruweldood sterft door plastic. En ander ergs.

  25. Pingback: Zwerfvuil verovert de wereld… Wat wordt-ie mooi! | Er was eens…

  26. Pingback: Er was eens… een plastic monster - geWoonboot

Schrijf hier je reactie