Lekker Lang Genieten onder het schaamhaar van Moeder Natuur

De nieuwste verleidingsboodschap van de reclame-industrie luidt:
…elke dag is een feestdag, non-stop genieten…

Een kleine selectie:
Albert Heijn: “Er is elke dag wel een reden om iets te vieren!”
Remia: “Altijd een feest!”
Quaker Cruesli: “Elke dag een beetje zondag”
Coca cola: “Celebrate football happiness”
De Ruijter: “Royaal genieten”
Philadelphia: “Verwen je smaakpapillen, geniet er lekker van”
Ocean Spray: “Geniet van al het goede…”

En niet te vergeten Martini: “Luck is een attitude”
Met andere woorden: als jouw leven geen feest is, dan is het je eigen schuld dikke bult,
had je je maar moeten bezuipen!

Albert Heijn voert niet voor niets dit (nog beperkte) lijstje aan
want alle tot genot en feesten oproepende adverteerders komen uit AH’s blad Allerhande.
Plus dat Albert Heijn momenteel z’n winkels vol hangt met opwekkende borden om
“Elke dag iets te Vieren… en daar hoort lekker eten bij!”

Juich, juich, juich. Natuurlijk wil de voedselindustrie dat je elke dag feesteten eet!
Vreet je de diabetes en de hartkwalen! Lebber je een leverziekte.
Gestaag graag. Niet meteen dood, maar elke dag een flinke dosis vet, zout en suiker.
Als de kassa maar rinkelt.

En als de dagelijkse genietmomenten voorbij zijn, dan flikkert de hersenloze klant zijn verwenmoment het autoraampje uit. Op naar de volgende schranspartij

“Verwen je mond
Zijn je smaakpapillen klaar voor een heerlijke ijskoude dorstlesser?”

“Enjoy!”

“Lekker lang genieten. I’m lovin’ it”
Hoe lang geniet de natuur eigenlijk van al die plastic MacDonaldsbekers?
Vijf tot tien jaar, als het niet een eeuw is

“Stukje voor stukje genieten”
Voordat die beker zelf in stukjes is, en stukje voor stukje verdwenen,
mag de natuur(liefhebber) er eerst nog jaren van genieten

Eigenlijk zocht ik die infantiele oproepen van de valse voedselloby niet,
maar ze lagen voor het grijpen langs de snelweg toen ik plastic flessen aan het verzamelen was voor Peter Smith’s Wereld van Zwerfvuil.

Al is zwerfvuil minder makkelijk te vinden sinds het zo heerlijk lente is.
Niet omdat er minder troep wordt weggesmeten,
maar omdat het soms gewoon niet meer te zien is.

De natuur is zo mild!! Zo vergevingsgezind
om alles met een gebloemde mantel van liefde te bedekken

Wat is de natuur toch gul en goed! Maar het is eigenlijk gewoon schaamhaar.
Groen bloemetjeshaar dat het beschamende gedrag van het menselijk ongedierte bedekt, van goor misbruik, van almaar doorgaande aanrandingen en verkrachtingen.
Geniet nú maar even lekker van die natuurlijke haargroei, dat doe ik ook, met volle teugen!

Want er komen nog winters genoeg om van MacDonalds’ afval te genieten, en van de plastic flesjes van AA energy drink, Spa blauw, Albert Heijn, Evian, Sourcy, Coca cola, Fanta, Sprite, Aloe vera drank, Chocomel, Dubbelfriss, Fristi, Fruitshot, Knorr Vie en Hero Fruit2day, blikjes Red bull, pakjes Marlboro, koek en snoepwikkels enzovoort

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Plastic, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Lekker Lang Genieten onder het schaamhaar van Moeder Natuur

  1. Laila zegt:

    Tjongejonge. “Tante Dram”weer.
    Welke geest is er in jou gevaren Selma.
    De recalcitrante puber?

  2. Blewbird zegt:

    Oh, wat ben je weer heerlijk boos! En zo terecht! Om te genieten heb je al die plasticrommel helemaal niet nodig.

  3. knutselsmurf zegt:

    @Laila : Volgens mij is Albert Heijn vasthoudender in zijn reclameboodschappen. Slaan die weleens een week ( of zelfs maar een dag ) over ?
    Het uit het raam flikkeren van troep bestaat al zo lang als er auto’s met raampjes rondrijden.
    Ook al is de pakkans 0,1%, van mij zou er wel 40 uur dienstverlening tegenover mogen staan.

  4. luuk1945 zegt:

    De rommel in de natuur is de verantwoordelijkheid van de consument.
    Verder ben ik ervoor om elke dag te genieten met of zonder koopwaar.
    Groet Luuk

  5. Appelvrouw zegt:

    Wat hebben we het toch goed he.

  6. fulpsvalstar zegt:

    @Laila, recalcitrant………kijk in de natuur om je heen en kijk naar de weerzinwekkende rotzooi die daar door wezenloze zombies is neergepleurd en je weet dat Selma het grootste gelijk van de wereld heeft.
    Geen foodwinkel kan helemaal zonder plastic maar ga je boodschappen doen bij de goede slager en -groenteboer en je merkt dat je veel en veel minder plastic verpakking overhoudt dan bij de supermarkt.

  7. jokezelf zegt:

    Robert Long schreef het al; het leven is lijden, maar je hebt helemaal gelijk Selma. Het is dieptriest al die zooi in de natuur en we zijn doorgeschoten in de lekker leven campagnes. Het kan ook wel weer eens gewóón.

  8. stripman zegt:

    Goed gezegd ! En fraai gefotografeerd…;o)

  9. Helemaal mee eens, ben er gelukkig niet vatbaar voor.

    Layla, dan ken je Selma nog niet(goed)!

  10. King Billy zegt:

    Denkbaar dat zwerfvuil onuitroeibaar is…..

  11. joost tibosch sr zegt:

    Vergelijkingen kunnen best de verkeerde kant op schieten: “Schaamhaar” lijkt ,nu in alle mogelijke variaties al dan niet gebruikt in onze pornoindustrie, zelfs nog meer dagelijks onbedwingbare lusten op te roepen. Ik hou het liever bij die “dikke bult”, die jij ook vernoemt, en zie als in een kwade droom al die dikke bulten gehandicapt gelukzalig snuffelend rondhompelen op die mooie wereld van ons. Af en toe betrap ik me op een wel erg gemeen, beslist ook niet zo vruchtbaar, sadisme..en dat kun je niet op ieder blog kwijt!
    PS ..Sorry, dit wil ik ook ff kwijt..Met alle Pinksterlol, waar we natuurlijk ook ( weer!) van moeten genieten, jouw verhaal doet me ook denken aan dat oude Pinksterverhaal (ik ‘vier’ niet kerks Pinksteren) met zijn verbazingwekkende “windvlaag”, die het schaamhaar doet opwaaien, en laat zien hoe het er echt met onze wereld voorstaat…met zijn “vurige vlammen” en zijn volken, die “elkaar verstaan” en tot wie doordringt, waar we eigenlijk met onze wereld naar toe moeten..En daar begint mijn goede droom!.

  12. Annet zegt:

    Heel goed Selma! Daar kan geen aandacht genoeg aan geschonken worden…..
    Het is ten hemelschreiend……

    Applaus!!

  13. Annet zegt:

    Mooi die laatste twee zinnen ook….
    De natuur is pascifist…..en maakt mooi wat wij zo lelijk maken….

  14. Annet zegt:

    Laten die reclamejongens hier eens op inspelen!

  15. svara zegt:

    geweldig hoe je iets over een bepaald thema verzamelt en aan de kaak stelt.

  16. Selma zegt:

    Laila,
    hahaha, wat een grappige titel geef je me, jij met je mooie nachtelijke schuilnaam.
    Je hoeft mijn blogs niet te lezen, toch?
    Geen enkele klant van Albert Heijn hoeft dat,
    geen enkele plastic flesjeskoopster, -drinkster en -gooister.
    Gezellig in slaap gesust door de knusse reclame is ook een soort van leven!
    En menselijk leven is heilig hè?

  17. Selma zegt:

    Blewird,
    ai… ik probeer geserreerd te schrijven, tongue in cheek.
    Volgende keer beter m’n best doen om mijn onmachtsgevoel, want dat is het, nog minder door te laten sijpelen.

  18. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    jij bent duidelijk ook opgevoed door mensen die ‘De’ oorlog meemaakten of armoe gekend hebben.

  19. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    ik heb een kleine serie blogs in de pen over de reclamestrategietjes van Albert Heijn.
    Laila heeft wel een beetje gelijk als ze in mij een recalcitrante puber vermoedt.
    In 1967 ging ik vol verwachting naar de kunstacademie.
    Mijn vader was er zeeer tegen, en zei:
    “Als je dat toch wilt, moet het een richting zijn waar je een beroep leert,
    anders betaal ik niks.”
    (In die tijd betekende dat: geen studie.)
    De keus werd dus tekenleraar of reclameontwerper.
    Ik zag mezelf niet voor de klas staan, dus werd ik gillend gek van de lessen van de reclamepsycholoog over hoe opdrachtgevers te pleasen en klanten te bedonderen.
    Na een half jaar ben ik weggelopen.
    Mijn reclamehaat is dus 45 jaar oud,
    maar blijkt meer bestaansrecht dan ooit te hebben.

  20. Selma zegt:

    Luuk,
    je zegt iets waars, over de verantwoordelijkheid van de consument.
    Waren alle consumenten wijs, dan was de aard’ een paradijs.
    Maar het grote verdriet der mensheid is dat het overgrote deel van de mensen dom, egocentrisch en gemakzuchtig is. Dus eigenlijk, feitelijk door een weldenkende overheid beschermd zou moeten worden tegen de sluwe smeerlappen van industrie en aandeelhouders.
    Maar politiek is een kwestie van compromissen, tussen (hier en daar een zindelijke politicus tussen de) omhooggevallen praatjesmakers, en dikbetaalde lobby’s van stinkend rijke internationale industrieën, die gewoon zeggen:
    “Doe wat wij willen, anders vertrekken we naar een ander land,
    en dan raken jullie 10.000 banen kwijt”.
    En dus likt iemand als Atsma de hielen van Coca cola, bijvoorbeeld.
    https://selmasalo.wordpress.com/2012/03/22/joop-atsma-toonbeeld-van-de-lekker-puh-democratie/

  21. Selma zegt:

    Fulps,
    en als je naar de groenteboer of bakker gaat, dan heb je meteen ook veel echter contact met de mensen die daar werken. Krijgt deskundige informatie, kunt je kleinste wensen indienen, wordt als individu behandeld, vice versa.
    Bij de supermarkt werken ook vaak aardige jongeren die je vriendelijk de weg wijzen in de schappen, of beleefd met je afrekenen, maar die zijn daar alleen om 3 euro of een ander onbenullig bedragje te verdienen, fractie van de inkomsten van de aandeelhouders.

  22. Selma zegt:

    Joke,
    leuk, je bent de eerste die ingaat op de essentie van mijn verhaal: dat z.g. “lekkere leven”.
    Het credo van nu is voortdurend kicken, altijd extase, op de top, materialisme als ultiem en constant doel.
    En après nous la déluge.
    Après hullie dan wat mij betreft.
    Hullie van de flesjesfabrikanten, – kopers, -drinkers en -wegsmijters.
    Ik hoor bij het verzet. Want het is oorlog geworden. Een gemene sluipende vuile oorlog.
    En ik verzet me daartegen. Gelukkig ben ik allang niet meer alleen.

  23. Selma zegt:

    Stripman en Christien Damman,
    bedankt voor het lezen en de bijval.
    Jullie rapen vast ook wel eens een flesje op om het in de naastgelegen afvalbak te gooien toch?

  24. Selma zegt:

    King Billy,
    hahaha,
    de God denkbaar, denkbaar de God,
    dus waarom niet: Zwerfvuil onuitroeibaar denkbaar enz.

  25. Marjelle zegt:

    Al die happyhappy-reclameboodschappen, ik ga me maar bezuipen, denk ik. 😉

  26. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    je bent eigenlijk een poëet, lees ik in je reactie.
    Maar als jij nu een wandeling maakt, op zo’n heerlijke (dameslijke) avond als vanavond, door groene dreven, en je ziet al dat zo snel opgeschoten smeuïge groen bovenop Moeder Aarde… waarvan je zo geniet, ondanks wat er voor vuiligheid op de wereld, op menselijk niveau geschiedt,
    wat is er dan tegen om dat liefelijke groen schaamhaar te noemen?
    Het woordje schaamhaar deugt weliswaar niet, omdat het lokaal culturele oordelen inhoudt.
    En daar haak ik op in, vanwege lokale, tijdelijke gore praktijken.
    Wat betreft jouw goede droom… ik kan er niet genoeg van dromen.
    En ik draag er hoop ik op mijn soms wat horkerige wijze een beetje toe bij?

  27. Selma zegt:

    Annet en Svara,
    dank je wel voor jullie bijval.
    Ik wil iets vertellen over hoe het ook anders kan met consumeren,
    maar zoek altijd nog naar de toon die werkt.
    Aan sommige reacties (ook buiten dit blog om) merk ik dat ik deels bijval krijg van toch al gelijkgezinden, maar ook kwaad bloed zet. Dat laatste is zo jammer, want met echt goede voorlichting zou de grootste onbenul nog omgeturnd worden, omdat het thema zo goed is.

  28. Selma zegt:

    Marjelle,
    jij hebt het exact door: bedwelming.
    De klant is een koe die zich van de melkmachine van baan & belasting naar de ruif van de supermarkt laat leiden, en dan naar de herkauwerij van tv, drank en chips. Enz. enz. enz. Tot het graf.
    En Albert Heijn slaat de maat.
    Maar gelukkig kun jij dansen 😀

  29. svara zegt:

    Het winkelcentrum hier in de buurt moet ik vermijden in de pauzes van de middelbare school die er pal naast ligt. Lawaai, rijen bij de kassa.
    En wat een ontzettende troep is het altijd als de jeugd zo na consumptie (vreetbuien) van een groot pak koekjes p.p de verpakking op de grond gooit. Of de kartonnen pakken van frisdrank.
    Mijn man werkt op die school en ze krijgen de mentaliteit niet veranderd na de pauzes.
    Ze moeten surveilleren in de gangen en overblijflokalen maar door de enorme hoeveelheid leerlingen is het moeilijk te zien wie wat op de grond gooit.
    In winkels krijg je alles verpakt in plastic en dan stoppen ze het bij de kassa weer in een plastic tas als je niet alert bent.
    Waarom kiezen ze bij de groenten niet altijd voor papieren zakken?
    Als je er iets van zegt geven ze je gelijk maar er verandert niets.

  30. Selma zegt:

    Svara,
    je beschrijft een bekend probleem.
    Schoppen tegen de maatschappij, je afzetten tegen ouderen, je anders willen gedragen: het hoort bij de puberteit en is van alle eeuwen.
    Alleen hadden vroegere generaties niet zoveel geld te besteden en bestonden de wegwerpverpakkingen niet of nauwelijks.
    Maar ik herinner me heel goed wat voor rottigheid wij uithaalden, in onze aversie van de burgerlijkheid. Ik zal niet zeggen wat, want ik schaam me er (nu) voor, maar het was erg.
    In dat kader moet je het huidige troep maken zien.
    Al is de jeugd beslist níét alleen schuldig:
    http://www.recyclingnetwerk.org/andere_themas/2009/09/zwerfafval.php
    Juist mensen van alle leeftijden in feeststemming (die gedronken, gesnoven of wat dan ook hebben) smijten hun verpakkingen op straat.
    De puinhopen van Koninginnedag spreken boekdelen.
    En dat feesten, dat wil de voedsel(- & drank)industrie ons dus elke dag laten doen.

    Verder ben jij toch bij uitstek iemand om te weten dat alles altijd verandert?
    “Panta rhei”… “this too will pass”…
    Ooit bestond die verpakkingswaanzin niet, net zomin als het zwerfvuilprobleem.
    Ooit zal het niet meer bestaan.
    Steeds meer mensen verzetten zich ertegen. Oók jongeren.
    http://www.haarlem.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/leerlingen-teyler-college-verzamelen-zwerfvuil-in-schalkwijk/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Op de school van je man kunnen ze ook zoiets organiseren.
    Mijn persoonlijke ervaring met jongeren, met wie ik in gesprek ga over hun flesjes en wikkels (die ze expres ‘stoer’ náást de afvalbak gooien),
    is vrijwel zonder uitzondering positief.
    Ik sla wel een heel andere toon aan dan op m’n blogs.
    Breng het opruimen als een grap van een zorgelijk oud wijf. En echt, op de hangplekken waar ik m’n act heb opgevoerd, ligt steeds minder rommel.

  31. svara zegt:

    ik hoef me gelukkig niet voor te doen als een zorgelijk oud wijf…. 🙂
    doorgaans heb ik voldoende spontaniteit en ‘echtheid’ in me dat zijn werk doet op het juiste moment
    ook de rebel in mij roert zich nog steeds soms
    en wat die school betreft
    er is voortdurende alertheid en zover ik het meekrijg wordt er al dan niet met succes naar gehandeld
    en mijn man is zeer succesvol kan ik zeggen
    hij is een jongen onder de jongeren maar dan de ervaring en uitstraling die bij zijn leeftijd past zal ik maar zeggen.
    ja en natuurlijk is alles veranderlijk
    ik zal je links bekijken waarvoor dank
    groet

  32. Pingback: De Trukendoos van Albert Heijn verklaard, deel 1: Saampjes! | Er was eens…

  33. Apiedapie zegt:

    Beklemmend blogje. En zo waar. Ik heb ergens gelezen dat 50% van alle plastic dat we kopen al binnen een half uur wordt weggegooid. De helft! Binnen een half uur! Plastic! We zijn gestoord met zijn allen. Zwaar gestoord.

  34. Selma zegt:

    Apiedapie,
    ik maak nog grappen,
    dít is pas beklemmend:
    http://plasticsoupfoundation.org/facts/

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s