Lichaamsboter en Kopzalf

Over zalfpotjeslatijn,
in dankbare herinnering opgedragen aan meneer Tromp…

Dames, en heren steeds vaker ook:
wat smeren jullie allemaal op je gezicht en lichaam, op je handen, voeten en haren?
Smeren, smeren & smeren… in de hoop een glad en stralend jeugdig huidje en fraai haar te krijgen of te bewaren? Het is bewerkte aardolie, oftewel minerale olie.

Dat is helemaal niet erg, dat is een eeuw of zo geleden al uitgevonden door Nivea meen ik, die het Eucerit noemde (een mengsel van veel minerale olie en weinig lanoline of plantaardige olie) waarna het overdonderende navolging kreeg in de branche der zalfknutselaars.
(Lees hier eventueel wat over voors en tegens van het gebruik van minerale olie.)

Maar wat wel erg is: de cosmeticafabrikanten liegen dat ze barsten!

Was het al ingewikkeld om de etiketten op potjes pindakaas en hazelnootpasta te lezen…
de ingrediëntenlijstjes van cosmetica zijn werkelijk compleet ondoorgrondelijk.

Wel zijn er op internet wat lijstjes te vinden die enige verklaring geven van dat zalfpotjeslatijn der cosmetica-maffia, maar wat er ècht schuil gaat achter die namen,
daar moet je scheikunde voor gestudeerd hebben.
Dat heb ik niet, maar ben wel zo arrogant om te denken dat als ik iets niet snap,
dat dan 95 % van de mensen het niet snapt. Dus ging ik proberen iets te vatten van de liegbeestentaal, die zogenaamd ‘ter informatie’ op potjes en tubes staat. Moeilijk!

Kwakzalvers zijn het.
Ze kwakken maar wat vulmiddelen en chemische brouwsels in hun zalf.
En verkopen die onder juichende namen als
Nourishing Rich Creamy Coconut Bodybutter!! Moisturizing Nature Pure Cocoa Cream!!!

In haast alles zitten voor het grootste deel water en derivaten van aardolie verstopt,
die laatste zo graag gebruikt omdat ze spotgoedkoop zijn en lekker smeren.

Hieronder dan 1 pot bestudeerd, en voor zover ik het kon begrijpen wat geanalyseerd.
Eén pot staat voor alle potten, flacons en tubes, want er bestaan niet veel uitzonderingen,
op wat cosmetica uit de natuurwinkel na.

Inecto Pure Coconut Bodybutter

Wat denk je als klant bij die titel? Als je het logo ziet in de vorm van
een doorgesneden kokosnoot, gevat in de woordjes ”nature’s answer”
Als je leest: Bevat 100 % intensief verzorgende kokosolie
in letters die groter zijn dan die van de onbegrijpelijke ingrediëntenlijst…

Dan denk je dat je je huid trakteert op 100 % pure natuurlijke kokosolie.
Hahaha! Gefopt. Wij domme klanten vormen immers prooi voor de industrie!
Prooi, prooi en nog eens prooi. Prooi die onwetend dient te betalen en ‘m dan te smeren

De ingrediëntenlijst van de zogeheten Inecto Pure Coconut Bodybutter

Op etiketten bepaalt de hoeveelheid van de ingrediënten altijd de volgorde:
wat er het meest inzit, staat vooraan.
(Dat moet van de wet, want anders zou de industrie vanzelf nog veeeel harder liegen).

1. Aqua, dus het grootste aandeel is het allergoedkoopste: water.

2. Paraffinum liquidum, vloeibare paraffine oftewel vaseline. Op potjes ook vermeld als mineral oil, petrolatum, cera microcristallina, microcrystalline wax, ozokerit, ceresin,
en lees hier nog een lijst van vele schuilnamen.

3 en 4. Cetearyl alcohol en Glyceryl stearate zijn emulgators.

5. Isopropyl myristate is een soort kruipolie die de huid zo bewerkt (zeg maar een beetje barstjes geeft) dat hij toegankelijker wordt voor de crème.

6. Cetyl alcohol is een verdikkingsmiddel.
Van de nummers 3 t/m 6 mogen we niet weten of ze van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn, of misschien ook aardolie-derivaten.

7. Glycerin, een beproefd vul- en glijmiddel.

8. Peg-40 sorbitan stearate, een emulgator van plantaardige maar duistere oorsprong.

9. Potassium cetyl phosphate, een emulgator en surfactantPotassium zelf is een soort zout, maar ik kon er niet achter komen hoe deze formule is samengesteld. Om het probleem met dergelijke chemische termen aan te geven: ik vond alle onderstaande namen voor ditzelfde spullie:
1-HEXADECANOL, DIHYDROGEN PHOSPHATE, MONOPOTASSIUM SALT; PHOSPHORIC ACID, CETYL ESTER, POTASSIUM SALT; MONOPOTASSIUM SALT 1-HEXADECANOL, DIHYDROGEN PHOSPHATE; POTASSIUM SALT PHOSPHORIC ACID, CETYL ESTER; DIHYDROGEN PHOSPHATE MONOPOTASSIUM SALT 1-HEXADECANOL; CETYL ESTER POTASSIUM SALT PHOSPHORIC ACID; POTASSIUM HEXADECYL HYDROGEN PHOSPHATE. Gooi maar in m’n pet dus.

10. Cocos nucifera (coconut) oil, dat is dus het serieuze plantaardige element,
waar de pot naar genoemd is. Hoeveel er precies in zit? We mogen het niet weten,
maar staande op de tiende plaats, vlak voor het geurtje oftewel de ‘fragrance’,
betekent dat het maar een klein beetje kan zijn.

11. Butyrospermum parkii (shea) butter, nog een echt plantaardige element, met een nog kleiner aandeel. Dit goedje vormt een apart verhaal. Het komt van de noot van Afrikaanse boom die daar traditioneel een voedingsmiddel vormt, en ook cosmetisch gebruikt wordt. Die boom groeit waar zo ongeveer de armste mensen ter wereld wonen, die, nu de vraag naar shea-butter in het westen groeit, gaan werken voor de internationale industrie. En het zal geen verrassing zijn: die koopt deze grondstof voor 75 US-dollarcent de kilo in Afrika (een vrouw werkt een jaar aan de oogst en verwerking van de noot, en verdient daar in totaal 35 US-dollar mee) terwijl haar product op internet doorverkocht wordt voor 17 dollar per kilo tot meer dan 400 dollar per kilo voor de hoogste kwaliteit. In deze zalfpot zit ongetwijfeld geen Fair Trade shea-butter. Lees hier meer over de achtergronden.

12. Parfum (fragrance). Welk parfum het is: alweer, we mogen het niet weten.
Het is van dezelfde orde als de aroma uit de voedselindustrie:
het is het fabrieksgeheim van de kwakzalvers. Dus het kan van alles zijn, en is dan waarschijnlijk een mengsel uit de chemische heksenketel.

13. Triethanolamine, als je leest wat dat is, dan word je niet blij. Waarom het erin zit werd me niet duidelijk. Als emulgator of surfactant, maar daar hadden we d’r al een paar van.

14. Carbomer, een gelvormer of verdikkingsmiddel.

15. Hydroxyethylcellulose, veroorzaakt stroperigheid, dikvloeibaarheid, wordt uit cellulose gemaakt, meestal van houtpulp.

16. Quaternium-15, een schimmel- en bacteriedodend conserveringsmiddel uit formaldehyde, kan allergie veroorzaken.

17. Coumarin, een geur- en smaakstof uit kaneel, die ook niet altijd wenselijk  is.

En dan nu meneer Tromp
Tromp was mijn oude natuur- en scheikundeleraar. Op internet heb ik naar hem gezocht maar kon alleen een foto uit 1972 vinden (van toen ik al vijf jaar van school was). Indertijd was hij in mijn ogen hoogbejaard, maar op deze foto schat ik zijn leeftijd op een jaar of 55, dus of hij nog leeft…?

Van alle docenten heb ik aan hem de allerbeste herinneringen.
Hij was een leraar zoals een leraar moet zijn: met liefde voor zijn vak, met humor,
met duidelijk plezier in het helder overbrengen van zijn vakkennis, en geduldig, ontspannen, nooit kwaad of gestrest of onredelijk, en zonder lievelingetjes.
En hij gaf ons een les mee waar ik al bijna een halve eeuw plezier van heb:

“Meisjes (toen was cosmetica nog alleen een dameskwestie)…
meisjes ik geef jullie het recept voor schoonheidscrème die je zelf kunt maken.
Alle crème die je op je gezicht of lichaam smeert heeft namelijk vrijwel dezelfde samenstelling, of het nu Nivea heet of Lancôme.
Het verschil zit ‘m alleen in toegevoegd parfum en conserveringsmiddelen,
en vooral in de schoonheid van de pot zelf en de populariteit van het merk.
Als je die crème zelf maakt, kun je jezelf levenslang zinloze uitgaven besparen.”

Toen gaf hij ons het recept. Helaas ben ik het kwijtgeraakt,
maar ik herinner me dat het uit slechts vier ingrediënten bestond, die voor (indertijd)
in totaal 25 cent bij de drogist te koop waren om een liter heerlijke crème te creëren.
Het ging om glycerine en lanoline, de andere twee ben ik vergeten.
Meneer Tromp maakte om de zoveel tijd een vers potje voor z’n vrouw,
die er volgens hem zeer tevreden over was.
Parfum kon hij ook maken, maar dan moesten we eerst maar eens wat serieuzer doorleren
(luie krengen die we waren)…
Ook al heb ik zijn recept dan nooit gebruikt,
die les ben ik nooit vergeten, ook niet in de praktijk.

De oude Tromp had gelijk, en… blijkt nog steeds gelijk te hebben.
Toch kopen er tegenwoordig  mensen smeerseltjes van een paar honderd euro per potje!
Hoewel het nog duurder kan hoor…
En dat terwijl de onvolprezen Jetske van den Elsen deze fantastische documentaire over het smeerbedrog gemaakt heeft, waarin ze aantoont dat vrijwel alles flauwe kul  is.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Lichaamsboter en Kopzalf

  1. Interessant! Ik dacht wel dat die zalfjes weinig zuivere werkzame stoffen bevatten, maar dit verrast me toch een beetje.

  2. Ze gooien echt overal parfumstoffen in, zelfs voor baby’s! Nergens voor nodig.
    Met tig allergieën (parfumstoffen, conserveermiddelen, en nog veel meer) ben ik altijd zeer wantrouwig tegenover populaire kreten op crèmes. De term ‘dermatologisch getest’ is zo’n loze kreet. Of ‘bevat natuurlijke ingrediënten’. Ja, natuurlijk… Ik heb vaste merken en daar houd ik me aan. Al heb ik net wel een mail gestuurd naar info@healthproducts.nl, om informatie op te vragen over de vier merken die in het artikel genoemd worden.
    Goede en interessante post, Selma. Blijf de mensen wakker schudden!

  3. fulpsvalstar zegt:

    Het beste smeerseltje voor de huid is…………………veterinaire uierzalf.
    Dit was een tip van een leerlinge die veearts is.

  4. knutselsmurf zegt:

    Uit de zon blijven is het beste recept tegen een ouwe kop. Sigaretten en alcohol in de winkel laten liggen 2-e. Genoeg slaap, ook belangrijk. Gek genoeg zijn de enige dingen die helpen gratis 😮
    Ooit was het voor een man niet nodig om zich in te smeren, behalve dan met het m.i. overbodige “after shave”. Misschien heb ik geluk, maar onder mijn oksels ruik ik alleen een zwakke waspoedergeur en niks dat ik zou moeten bestrijden met “deodorant”. Ik denk dat het voornamelijk aan het dikke lijf, het dunne overhemd en de idiote stropdas ligt dat de meesten zo stinken.

  5. timmerark zegt:

    What brought this on?

  6. Selma zegt:

    Tjiftjaf,
    eigenlijk gaat het me niet zozeer om welk spul in die smeersels zit, maar om het misselijke gelieg om ze aan de manvrouw te brengen.
    Eigenlijk dacht ik dat er een wet tegen misleiding bestaat.
    Dat zal ik ook eens nazoeken, en dan een klacht indienen tegen die fabrikanten.
    Ik hoorde dat Nutella met succes aangeklaagd is vanwege misleidende reclame. Claimen dat het vol hazelnoten en chocolade zit, terwijl er een paar noten naast gelegen hebben (zie mijn blog over Chocolaaielichterij).

  7. Selma zegt:

    Marion,
    het overgrote deel van de ingrediënten is onschadelijk, overbodig en verslavend, dus hoort bij de rest van de onzin waar mensen zichzelfzo graag mee verwennen.
    Een klein deel – conserveermiddelen, parfums – is voor een aantal mensen inderdaad wel ziekmakend, maar die horen dat vanzelf van hun dokter.
    Of is op den duur bij overmatig gebruik misschien wel ziekmakend voor iedereen, dus geweldig dat je er vragen over stelt.

    Ben benieuwd naar het antwoord! Daar moet je dan ook een blog over maken, met veel tags.
    Mijn ervaring daarmee (met mijn blogs over pindakaas en zo) is dat die èrg goed bezocht worden, soms wel door dertig mensen per dag, die dan intikken ‘wat zit er in hazelnootpasta’ of ‘light pindakaas van Calvé’, en dan komen ze op mijn blogjes over liegende fabrikanten.
    Dan lach ik in mijn vuistje 😀

  8. Selma zegt:

    Fulps,
    met uierzalf is niks mis, volgens mijn opinie.
    Dat betekent dat er niet gelogen wordt, met valse namen en misleidende paaltjes en reclames, en dat is heeeeel bijzonder in de zalfjes-wereld.
    Uierzalf heet gewoon zo omdat boeren er de geteisterde uiers van hun koeien mee insmeren. Dus werkt het ook voor ruwe handen en zo.
    De inhoud bestaat voor het grootste deel uit paraffine, vaseline dus (waar die leugenachtige potten die ik noemde ook uit bestaan) en dat legt een dun filmpje over de huid, waardoor die afgesloten wordt voor invloeden van buiten, en daaronder rust krijgt, en z’n eigen genezende werk kan doen.
    Als dat is wat je wilt, is het goed spul.

  9. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    wat je zegt kan ik onderschrijven, en dat geldt voor de meeste dames ook, voor niet-zieke mensen in het algemeen.
    Met die aantekening dat je jezelf wel elke dag even met een korte douchebeurt het zweet van het lijf mag spoelen, met name van de drie oksels. Dat kan ook goed zonder zeep. Willem de Ridder doet dat al 25 jaar zo, en stinkt niet volgens zijn vrouw. http://www.willemderidder.com/
    Want wat je doet met zeep is het natuurlijke beschermlaagje van je huid kapot maken.
    Vervolgens moet je daar iets vettigs opsmeren, omdat je huid anders ‘trekt’, een hinderlijk droog gevoel geeft (vanzelf).
    Paraffine heeft de kwaliteit je huid met een dun laagje af te sluiten, waardoor je dat prettige gevoel weer terug hebt, wat je huid je zónder behandelingen van nature geeft.
    Alleen, die paraffine is verslavend. Op een gegeven moment wordt de huid lui, en maakt geen eigen beschermlaag meer aan, dus móét je paraffine blijven smeren, en denkt dat je die ‘bodylotion’ et cetera nodig hebt. Vicieuze cirkel klaar. Fabrikanten blij.

  10. Selma zegt:

    Timmerark,
    ik kan gewoon niet tegen bedriegerij, en heb een bloedhekel aan reclame.
    Voorts ben ik nieuwsgierig en hou wel van puzzelen.
    Zelf gebruik al heel lang een stukje natuurzeep, alleen op de stinkende momenten, zodat ik er makkelijk een jaar mee doe.

    En als ik ergens iets wat droogjes vind, smeer ik er een druppeltje amandelolie op, uit de keukenkast. Of sesamolie, zoals de Babyloniërs en Sumeriërs duizenden jaren geleden al deden.

  11. Ik heb nu wel een product voor jullie dat geen fabeltje is en geen onzin bevat en toch goed is voor je huid: Gezonde Chocola (Xoçai).
    Xoçai (spreek uit als: ‘sjoo-saj’) is een rijke, donkere, Belgische en overheerlijke chocola, waarvan je gezond en verantwoord kunt genieten. De producten van Xoçai zijn namelijk bereid met pure onbewerkte cacao en gezoet met heerlijke en supergezonde açai bessen en blueberries. En verder…..niets. Ook wordt het 100% fair trade geproduceerd!

    Waarom is het goed je huid?
    Xoçai wordt koudgeperst, daarom bevat het heel veel antioxidanten. Antioxidanten beschermen je tegen de schade werking van de vrije radicalen. Deze vrije radicalen beschadigen cellen en weefsels en daarmee dus ook je huidweefsel.

    Kijk voor meer informatie op
    http://gezondechocola.nl/wat-is-xocai/

    Om voordelig kennis te maken kan je nu tijdelijk een probeerpakket bestellen met 20% korting.

  12. Selma zegt:

    Klaziena,
    komisch dat de handel mijn blog ontdekt heeft.
    Nou ja, als ik het echt goed spul vind, de claims waardig, mag het blijven staan.
    Dus ik zal het eens gaan proeven.
    België maakt sowieso veel betere chocolade dan Nederland, omdat de wet op wat chocolade mag heten daar zuiverder is wat oneigenlijke toevoegingen betreft.
    En Fair Trade is een must, vind ik. Fijn zo.

    Maar met ‘goed voor de huid’ bedoel jij dus: van binnenuit.
    Jullie chocolaadjes moet je er niet óp smeren.
    Overigens gaf iemand me een tube waarvan het eerste dus grootste bestanddeel water is, het tweede Theobroma cocoa, cacaoboter, en het derde pas petrolatum plus die rest van chemicaliën (Palmers Cocoa Butter Formula), dus dat mag z’n naam dan wel dragen.
    Maar jasses wat stinkt en plakt die troep.
    Cacaoboter en cacao moet je eten!

  13. knutselsmurf zegt:

    Waarom precies sesamolie ?
    Is dat omdat het zo dik is ? Ik weet dat als je probeert een ei te bakken in olie, het dan aan de pan vast gaat plakken. Maar niet bij sesamolie. Helaas smaakt het nogal sterk.

  14. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    waarom het sesamolie was, dat weet ik niet.
    Er bestaan Sumerische hymnen over de godin Inanna die zich mooi maakt voor haar geliefde, zich boent met zeep, en zich zalft met ‘goede’ olie.
    Zulke liederen zijn makkelijk 4500 jaar oud.
    Welke olie het is, staat er niet bij.
    Ook niet in de teksten die over huwelijksgaven gaan, en waarin vrouwen steevast een ‘sjikkatu’ meekrijgen van thuis, een kruik kostbare olie.
    Maar er zijn wèl brieven uit het paleis te Mari (nu Syrië) uit circa 1800 v.Chr. waarin de zuster van de koningin klaagt over het uitblijven van de karavaan die sesamolie zou brengen, die zij nodig heeft voor haar persoonlijke verzorging.
    Sesamolie was toen de meest gebruikte olie. Vandaar dat ik dat denk.
    Maar ik zal nog eens goed zoeken, misschien was het (soms, bij de rijken) wel wat anders.
    Zelf ben ik gek op de smaak en de geur ervan, smeer het ook wel eens op m’n huid. Die geur trekt gauw weg, en als je het dun doet is het niet (lang) plakkerig.

  15. knutselsmurf zegt:

    Het helpt ook tegen pluizig haar na het wassen, weet ik sinds kort. ( gewoon een keer geprobeerd : rijstolie )
    Ik heb hier ook nog een zeer duur flesje oordruppels. 10 ml
    Wat er in zit : 1/3 lavendelolie, 1/3 amandelolie, 1/3 pindaolie. Volgende keer toch maar mijn leesbril meenemen naar de drogist.

  16. Stefania zegt:

    Ach, het is gewoon hoop wat de fabrikanten verkopen. Doe ik ook aan mee, niet de dure, maar goedkoop potje uit de supermarkt.

    Natuurkunde leraren, ik herinner die van mij nog. Meneer Wiertz (of zoiets), legde ons in de eerste les al uit dat meisjes geen moeite hoefde te doen, want wij snapten er toch niets van. Hebben we toch over de jaren ’80, Afijn een andere leraar van diezelfde school heeft later een prijs voor zijn werk met kinderen gekregen, terwijl toen iedereen wist dat hij aan de meisjes zat. Dat wist je, dus bleef je uit de buurt.

  17. Mieke zegt:

    Ik heb gehoord dat je van lange tijd gebruik van uierzalf resistent kunt worden voor antibiotica. Het lijkt alsof dit ook toe gevoegd is aan de uierzalf.

  18. Tot nu toe nog geen antwoord van het bedrijf gehad, Selma, ik wacht geduldig af.
    Succesformule voor een rimpel-arme huid: zon vermijden, crème zonder parfum / alcohol / mint / eucalyptus, maar mét vitamine-A zuur (mits je daar niet overgevoelig voor bent) en hydratatie. Dat moet toch goedkoop te doen zijn? 😉
    En die metalen signaal-verstuurders… ik lig in een deuk! Wat een onzin.
    Er wordt ongelofelijk veel geld neergeteld voor anti-rimpelcrèmes die NIET helpen. Waanzin.

  19. draverblog zegt:

    Informatieve blog

  20. brenazet zegt:

    Selma, dank je wel voor de uitleg over de ingredienten van crème, eindelijk iets meer duidelijkheid. Ik ben ervan overtuigd dat de huid een membraam is en dat je er alleen op moet smeren wat je ook kan eten. Op mijn blog heb ik recepten voor lekkere olie die je zelf kan maken. Helaas heb ik geen recept voor crème. Ga je ook nog eens een blog wijden aan maandverband en tampons? Ik zou zo graag aan meer dames bekend willen maken hoe fantastisch een natuurspons als tampon te gebruiken is!!! Het scheelt een hoop afval, en is super goedkoop en veel gezonder. Hierbij de link naar meer informatie over natuurlijke cosmetica en de tampon van Cleopatra http://brenazet.blogspot.fr/2012/01/cosmetica-uit-de-natuur.html

  21. Blewbird zegt:

    Zo’n blog verdient ergens een ereplaats!

  22. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    ja, leesbril altijd mee (de goedkope zitten bij mij in elke jas en tas: Action à 79 cent), maar een loepje is soms noodzakelijker.
    Het is een wonder dat sommige letters, ter grootte van de afdruk van een luizenpootje, überhaupt gedrukt kunnen worden!
    Rijstolie in je haar klinkt als boter op je hoofd 😉

  23. Selma zegt:

    Draver & Blew,
    dank voor jullie reacties!

  24. Selma zegt:

    Stefania,
    hoop tegen beter weten in.
    Zelf vind ik het beter om waardig oud te worden, dat te proberen althans.
    Oude mensen die krampachtig tegen verval vechten zijn grappig (zoals Helwegen) of pathetisch, en ze hebben er gigantisch veel werk en kosten aan. Terwijl het resultaat uiteindelijk toch geheel verval zal zijn, soms met heel enge uitwassen van bobbelige lippen en scheefgetrokken ogen…
    Ik hou erg van vrije tijd, en besteed m’n geld liever aan uitjes met kleinkinderen, als gewone, ouder wordende oma.

    Wat een rotherinneringen aan jouw leraren!
    Die heb ik ook genoeg: in de jaren ’60 toen ik middelbare scholier was, stonden er gewoon compleet psychiatrische gevallen voor de klas (kampslachtoffers en zo).
    Maar Tromp was juist de uitzondering, iemand die meisjes heel serieus nam en stimuleerde.
    En er was nog 1 leraar Nederlands, Kloek, die menselijk was.
    Door die twee kreeg ik hoop op de toekomst, dat er ook nog normale, aardige, verstandige mensen konden bestaan (had thuis ook een kampslachtoffer als stiefmoeder, om gek van te worden).

  25. Selma zegt:

    Mieke,
    wat een verhaal over uierzalf… maar het lijkt onwaar te zijn.
    Op internet vond ik de volgende ingrediënten:
    Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Lanolin Oil, Triclosan, Cymbopogon Nardus.
    De eerste twee zijn de bekende verslavende minerale olie, vaseline.
    Verslavend, want je went je huid eraan, zodat die niet meer zonder kan.
    Terwijl een normale (of zieke) huid juist heel goed zonder kan.
    Lanolin Oil is wolvet van het schaap,
    Triclosan blijkt geen lekker spullie maar is geen antibioticum:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Triclosan,
    en Cymbopogon Nardus blijkt citronella te zijn, ook iets wat je huid niet nodig heeft, maar je badkamertegels wel:
    http://www.anthemis.nl/aroma/citronel.htm

  26. Selma zegt:

    Marion,
    het ligt in de lijn der verwachtingen dat je geen antwoord krijgt.
    Fabrikanten zitten niet te wachten op geïnformeerde klanten.
    Zodra ze een puntje van kritiek bemerken, gooien ze je post weg.
    Stel je echter een vraag als dom meisje, dan krijg je wèl antwoord, met leugens en informatie die de essentie verzwijgt.
    Ik ben gestopt met het benaderen van fabrikanten sinds internet zo’n hoge vlucht genomen heeft dat je ongeveer alles beter elders kan vinden.

  27. Selma zegt:

    Mariken Brenazet,
    ja, de huid is een membraam van ongeveer 2 vierkante meter, het grootste orgaan dat we hebben. Smeer je daar dagelijks giftige rotzooi op, dan kan het gewoon niet goed gaan.
    Ik heb het van nabij meegemaakt. Wij hebben in de familie toevallig een heel makkelijke gladde huid. Blijft er ook (of juist) lekker uitzien als je er niks opsmeert. Maar één nichtje was al een modepopje toen ze elf was, en tegen de tijd dat ze 15 was, zag je haar alleen nog maar met dichtgeplamuurd gezicht. Ze is schoonheidsspecialiste geworden, de enige met bultjes, van het peuteren aan pukkels, die m.i. veroorzaakt zijn door al die vieze toevoegingen in cosmetica.

    Wat die Cleopatraspons betreft: daar hoef ik niet over te schrijven, jouw link vertelt genoeg!

Schrijf hier je reactie

