Ik erger mij niet aan zwerfafval, ik ruim het op :-)

Vrijheid blijheid, dus zeg ik niet gauw: “doe zoals ik”.
Maar nu moet iedereen die dit leest ook maar eens gaan doen wat ik al een paar jaar doe.

Neem, als je gaat wandelen of fietsen een plastic tas of vuilniszak mee, en raap zoveel
weggegooide blikjes, plastic flesjes en zakjes en snoeppapier op tot je zak vol is,
en gooi die dan in de dichtstbijzijnde vuilcontainer.

Ik ben gelukkig allang niet meer de enige die dat doet.
Zie dit geweldige filmpje (en die hele website trouwens):
Superklean’s speelfilm van 1 minuut

En kijk hieronder ook even naar de bijzondere vogel die ik gisteren op het strand vond

Het is een wee-zee-eend. (Wee de zee…)
Die ligt er dus nog, want klemvast tussen de stenen onderaan de pier.

O ja, dat opruimen gaat onder het motto:
“de natuur is ook van mij, en ik wil dat mijn natuur schoon is”

Dat een deel van de Nederlanders zo hufterig is dat ze hun afval overal maar neerdonderen, in wat ook mijn natuur is dus, en mijn straat, daar kan ik niets aan doen.
En dat Rutte & co en hun fabrikantenlobby geen statiegeld op die blikjes en plastic flesjes willen (in andere Europese landen kan dat wèl), daar kan ik ook niks aan doen.

Dus ruim ik hun rommel maar op, van die stomme politici, van de misselijk makende frisdrankfabrikanten, en van die vuilakken van Nederlanders. Soms ook als de rommelmakers staan te kijken. Die worden vaak zelfs kwaad als ik iets van hun rommel zeg, hoe vriendelijk ik ook probeer te zijn. Grappig genoeg reageren jongeren en ouderen vaak veel sympathieker dan mensen van een jaar of 30, 40. Vooral mannen met kaalgeschoren koppen en geblondeerde vrouwen zijn erg, en hondenbezitters, al groeit het aantal goedwillenden dat een poepzakje bij zich heeft.

Kinderen gaan soms meehelpen, en dan laat ik ze beloven zelf nooit te gaan vervuilen.
Waarop ze bijna verontwaardigd zeggen dat ze natúúrlijk nóóit rommel op straat gooien.
En bejaarden zeggen soms dat ze het vies vinden om iets van straat op te rapen,
maar als ik antwoord dat je van een beetje vuil juist weerstand krijgt,
en dat ze toch ook een handschoen aan kunnen doen, dan willen ze er wel over denken.

En jij, als je het lezen tot hiertoe hebt volgehouden, moet er niet over denken
maar het gewoon DOEN. Vanaf morgen, oké? Ik houd je eraan.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Plastic, Smeerlapperij en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Ik erger mij niet aan zwerfafval, ik ruim het op :-)

  1. Blewbird zegt:

    In het voorjaar, als de vuilnisbakken net op het strand staan, ga ik graag plastic rapen. Ik heb daar al een aantal keren over geblogd. Het is heerlijk ontspannend en inspannend en goed voor het milieu. Plastig laat zich vrij gemakkelijk verzamelen en je zult er niet snel je handen aan blesseren. Ik zou het leuk vinden om zoiets een keer met een groep bloggers/lezers te doen.

  2. knutselsmurf zegt:

    Wat ben je toch een mal mens. En wat zou het leuk zijn als er daar meer van waren. Voor zover ik de mens begrijp, is het op straat gooien van rommel net als spugen een soort statement. Als niemand kijkt, gooien ze het waarschijnlijk wel in de vuilnisbak. Vuilopruimers staan immers onderaan de sociale ladder, dus door iets op straat te gooien laat je zien dat je niet helemaal onderaan staat. Weer wat hoger op de sociale ladder is dat niet meer nodig, en staat het juist beter om het op te ruimen

  3. selmasalo zegt:

    Fijn Blew, vanzelf doe jij dat ook 😉
    Het strand schoonmaken vind ik ook het fijnste (maar de straat moet ook…).
    Hier en daar staan bij de strandovergangen houten bakken van
    http://www.verlosdezee.nl/
    Ook al zo’n blijmakend en inspirerend initiatief.
    Al willen Rutte, Wilders, Bleker etc. Nederland vol asfalt en de natuur dood,
    wij kunnen wel íéts aan tegenwicht bieden

  4. selmasalo zegt:

    Knutsel,
    ik vind elke reactie goed, als je ook maar eens een zakje volmaakt 😉
    Wat die ‘ladder’ betreft, dat herinner ik me wel van vroeger in Spanje (ben er heel lang niet geweest, dus of het nog zo is?) waar elke cafévloer bezaaid lag met afval. Dat was inderdaad omdat het uitgaansvolk zich dan heertje of dametje kon voelen, met personeel dat hun troep opruimt. Ik vond dat zo’n kinderachtige mentaliteit!
    De Nederlandse vuilgooiers vind ik simpelweg hufters.
    (Het nieuwe standsverschil is dat tussen hufters en welwillende mensen.)

  5. reinjohn zegt:

    Doe ik ook. Laat ik het zo zeggen: iemand moet het doen. Dat zijn wij de natuur wel verschuldigd.

  6. Bart zegt:

    Ja, hufters zijn het zeker, die het vuil zo loslaten, of uit de auto kieperen, achteloos.
    Om te beginnen doe je dat natuurlijk zelf niet. Maar ja…wat anderen dus allemaal op straat en in de natuur wegkieperen, het is zonder enige beschaving!
    Als het niet echt te smerig is om met blote handen aan te pakken, pak ik ook regelmatig wel troep op van straat om die later in de vuilnis bak te gooien.

    Al blijf ik natuurlijk vinden dat dat schorem die zooi niet moet maken, dus…

  7. Bart zegt:

    …en ik was wel meteen goed mijn handen hoor, bij thuiskomst, als ik die troep heb opgepikt.
    Weerstand opbouwen is één ding, maar er zijn grenzen, haha! 🙂

  8. timmerark zegt:

    Ja, dag hoor! Ik gooi de hele dag blikjes weg en dan moet ik zeker mijn eigen troep gaan opruimen….

    Nee, hoor. Ik kom helaas weinig in de natuur, maar ik gooi zeker niets weg. Over opruimen heb ik nog niet gedacht. Tja, ik ben een man van bijna 46… Te lang haar. Ben ik nu goed of slecht?

  9. ik doe mijn best, maar met één vuilniszak geraak ik niet bij mijn bakker, die is dan al eerder vol. De reden die je opgeeft van de gewoonte in een spaans cafee, is plausibel maar ook is het gewoon anders georganiseerd. Asbakken op een terras werkt daar vaak ook niet want het windje zorgt er dan voor dat de as in de ogen van je niet-rokende geliefde waait, ik vind dat een argument.

    Okee, beter is te stoppen met roken wat ik begin deze eeuw deed. Dat zelfde cafee wordt wel twee keer per dag schoongemaakt en keurig netjes gedweild. Lang geleden spoot een spaanse gemeente al haar straten des nachts schoon, niet alleen voor het vuil maar ook tegen de stof, ik weet niet of ze dat nog doen.

    Het is niet goedkoop lijkt me, dus geef mij toch maar de duitsers, die houden wel van rare nederlanders

  10. selmasalo zegt:

    Reinjohn,
    ja, zo kun je het ook zien, dat wij de natuur iets verschuldigd zijn,
    maar de natuur heeft zelf ook schuld door ons uit te rusten met een maag die eten nodig heeft, plus diverse primitieve begeerten waar we ook niks aan kunnen doen.
    Maar de aap die we zijn is geëvolueerd tot iets met mogelijkheid tot inzicht en reflectie.
    Tenminste, als een mens behoorlijk wordt opgevoed.
    Wie kinderen heeft weet dat ze in beginsel barbaren zijn, en pas door opvoeding sociale, welwillende mensen worden.
    De ellende is dat er zoveel onopgevoede apen onder de mensen zijn..

  11. selmasalo zegt:

    Bart,
    je kunt ook een plastic zakje over je handen doen, op straat dan.
    Aan het strand is het anders, daar is het plastic bijna altijd schoongewaaid of door zee gewassen.
    Verder vergeet ik vaak mijn handen te wassen, doe het soms pas als ik ga koken.
    Maar ben haast nooit ziek: vieze varkens worden niet vet 😉

  12. selmasalo zegt:

    Timmerark, je zou vaker de natuur in moeten gaan,
    naar bossen waar weinig mensen zijn, daar word je geheid gelukkiger van.
    Verder is ‘goed of slecht’ bij uitstek een thema voor filosofen.
    Kortweg: goed is soms buitengewoon slecht voor een mens of de mensheid,
    en slecht kan erg goed zijn.

  13. selmasalo zegt:

    Jankrosenbrink,
    allereerst gefeliciteerd dat je gestopt bent met roken, dan heb je kans tien jaar extra aan je (dan gezonde) leven toe te voegen. Bovendien is er nu één zo’n vuile schoorsteen minder.

    Als je niet aan 1 vuilnisbak genoeg hebt, zet je je zakken voor het gemeentehuis neer, dat doe ik ook wel eens, met een briefje erbij, van wie het komt, en waar vandaan.

    Als je thuis niet aan 1 vuilnisbak genoeg hebt, zou je je afval beter moeten scheiden.

    Mooi je verdediging van die ignorante Spaanse cafégangers, maar je praatje deugt toch niet 😉

    Je laatste zin vat ik niet: “geef mij toch maar de duitsers, die houden wel van rare nederlanders”

  14. Aad Verbaast zegt:

    Prima oproep. Ik kan me ook behoorlijk ergeren aan die rotzooi die wordt achtergelaten. En als het even kan gooi ik het in de prullenbak!

  15. Bart zegt:

    Ja, voortaan standaard maar een plastic zakje/tasje mee.
    Het komt wel vol, ben ik bang, op een wandeling van een uur… 😉

  16. Ximaar zegt:

    Ik doe het al jaren. Het heeft meer effect dan mensen op hun ‘wegwerpfouten’ wijzen. In de Schoorlse duinen hoeft het vrijwel niet. Je moet daar echt speuren naar een leeg pakje fristi en bijbehorend rietje verderop. Op het strand kom ik nooit en in de stad zijn het bepaalde routes. Rond station en binnenstad (McDonalds) kan je er af en toe dagwerk van maken. De gemeente stuurt hier dan ook regelmatig veegwagens door de binnenstad voorzien van een peloton afvalzoekers. Aan prullenbakken mankeert het hier niet, elke 30 meter struikel je daar over.

    Vandaag 5 wegwerp plastic klerenhangers uit het gras gevist en in de plastic-bunker gegooid. Was er toch opweg naartoe voor mijn eigen maandelijkse beetje wegwerp plastic.

    Om er geen dagwerk van te maken heb ik met mezelf afgesproken om per dag 5 dingen op te rapen en in de prullenbak te deponeren. Daarbij ga ik voor de meest opvallende spullen als blikjes en lege flesjes. Als iedereen elke dag 5 dingen opraapt, dan is alles akelig schoon en is dat peloton vuilzoekers niet meer nodig. Probleem is dan weer wel wat die mensen dan moeten doen.

  17. ejwblog zegt:

    Laatst liep ik in het duin en zag een lege plastic fles liggen.
    Die heb ik opgeraapt en in de even verder geplaatste afvalbak gedeponeerd.
    Dan denk ik het is toch een kleine moeite om dat zelf te doen

  18. selmasalo zegt:

    Aad,
    het is beter voor je hart als je het ergeren voorbij bent 😉
    En dat opruimen kun je beter automatisch doen, zoals je thuis opruimt,
    en dan onderwijl aan iets moois denken.

  19. selmasalo zegt:

    Bart, je bent braaf 😉 !

  20. selmasalo zegt:

    Ximaar,
    fijn dat er in Schoorlse duinen zo weinig afval ligt, daar komt duidelijk beter publiek dan aan het IJmuider strand (hoewel ze bij jullie meer fikkie stoken 😉 )
    Wat jij doet dat is het beste idee:
    als iedereen elke dag vijf flesjes/blikjes opraapt, zou dat geweldig effectief zijn.
    Bovendien is het te overzien. Ik ben soms zo fanatiek dat ik echt met een te grote zak loop te zeulen. Dan kan ik het niet laten om nog even dít blikje te pakken, en verderop nog even dát, enz.
    Vijf per dag. Orde en regelmaat, haha.

  21. selmasalo zegt:

    EJW,
    heb je wel gekeken of er geen statiegeld opzat? 🙂
    En wat je verhaal betreft:
    er zijn hufters, en er zijn dubbele hufters.
    Die laatste categorie strooit zijn afval graag rond in de buurt van een vuilnisbak,
    want dat is kennelijk extra bevredigend voor de hufterige inborst.

  22. Peter Smith zegt:

    Hoi, leuk dat er hier zo’n discussie is over zwerfvuil. Maar het is mij niet om het zwerfvuil ‘ansich’ te doen. Sinds ik door heb dat mijn kinderen het gaan eten kan ik er niet meer over heen stappen. Ik merk dat redelijk vaak dat mensen die zwerfvuil opruimen worden gezien als ‘zonderling’. Daarom zorg ik ervoor dat ik elke keer tiptop uitziet. Wel krijg ik dan vaak als reactie “u hebt zeker taakstraf” dan moet ik altijd erg lachen.
    Wat ik graag wil -en inmiddels voelt het bijna als een missie- is dat het juist normaler wordt om zwerfvuil op te rapen dan het te laten liggen. “Stap over je schroom in plaats van over zwerfvuil”
    En ik houdt mij nul-comma-nul bezig met zwerfaval-veroorzakers! Ik wil mijn energie geven aan mensen die bij de oplossing willen horen en niet verspillen aan “losers”. Ik wordt zelfs niet eens boos meer als ik mensen iets zie laten vallen! Ik wordt ook niet boos op een boom die in de herfst zijn bladeren laat vallen. En mensen die zwerfafval veroorzaken hebben blijkbaar net zoveel hersencellen als een boom 😉

    Begin November heb ik mogen pitchen voor de TEDxAmsterdamAward. Ik wil dit graag met jullie delen: http://www.kleanworldwide.nl/?p=1298

    Opgeruimde groet,
    Peter.

  23. selmasalo zegt:

    Peter,
    die opgeruimde groet, die hou ik erin!
    Je hebt gelijk, het moet meer benadrukt worden dat afval oprapen normaal is,
    en laten slingeren niet.
    Maar in tn tegenstelling tot jou hou ik me wel een béétje bezig met de rommelplegers.
    Ik denk namelijk dat elk mens, dat zoveel hersencellen heeft dat hij een flesje kan kopen en zelfstandig leegdrinken, ook in staat is wel eens iets bij te leren.
    Bijvoorbeeld als hij zich verbaast als ik zijn weggegooide flesje in een vuilnisbak gooi.
    Dat heeft me al vaker interessante gesprekken opgeleverd. Dat een op het eerste gezicht onappetijtelijke hangjongere zich ontpopte tot een aardige gesprekspartner die zei: “U hebt gelijk mevrouw, we zullen het niet meer doen”.
    In elke ‘loser’ zit iemand die in staat is zijn afval niet meer te ‘verliezen’.

  24. Aangezien ik tijdens mijn paddenstoelenjacht altijd een rugzakje bij mij heb neem ik wat ik vind aan zwerftroep altijd mee. Rondom de randen van het dorp, de seizoenscamping en de pakeerplaatsen vind je altijd de meeste troep.
    War ik mij kwaad op om maak is Prorail die weillicht samen met de NS en andere spoorgebruikers verantwoordelijk is voor de bermen langs de spoortrajecten. Volgens mij is op het schoonhouden heel hard bezuinigd.

    Ik moet je trouwens zeggen dat in Engeland de toestand van zwerfvuil en illegaal afvaldumpen vele malen erger is als bij ons.

  25. thuis heb ik meer dan genoeg aan één vuiniszak in de drie weken, ik heb mijn eigen composthoop en dat scheelt, Eén en ander is ook een kwestie van inkopen, ´k Verbouw en maak mijn eigen vruchtendranken, hoeft dus niet in een pak.

    De duitsers, ook de rechtse duitsers zijn heel erg op het milieu en dat is een heel mooie eigenschap van de duitsers. De rel over die olieput die zou worden afgezonken, de Brent en nog wat, is door de duitse conservatieve Shellconsument in de war gestuurd. Mijn opmerking was dat ik toch liever de duitsers heb dan de spanjaarden, die ik min of meer terecht verdedigde. Als het om miljeu gaat. En Duitsers hebben dan ook een zwak voor miljeubeluste nederlanders, ook al zijn ze links en raar.
    Op het vlak van het miljeu is progresief conserveren tenslotte, dat heeft het CDA in Nederland nog nooit begrepen.

  26. selmasalo zegt:

    Ina,
    over Engeland: als een land ruimer is, wanen de hufters zich onbespied, en flikkeren hun koelkasten, bankstellen en puin in de bossen en weilanden.
    In Afrika en Zuid-Amerika is het helemaal om te grienen, daar moet elk besef van milieuvervuiling nog beginnen. Behalve in zeer afgelegen dorpen, waar de westerse weelde nog niet helemaal doorgedrongen is, en men nog op de ouderwetse zuinige manier met spullen omgaat.
    Overal hun complete teringzooi achterlaten doen ze hier in Nederland ook wel, op de weinige plekken dat het kan, en die moeten altijd met de auto bereikbaar zijn. Want de echte hufter is ook altijd automobilist.
    En als het gif is natuurlijk ’s nachts, want de echte hufter is niet zelden een crimineel die wel weet dat hij strafbaar is.
    Zie ook:
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/01/20/een-lachende-boom-en-hoe-zich-simpel-van-zijn-blik-te-ontdoen/
    en:
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/01/21/blik-op-de-weg-deel-2/

  27. selmasalo zegt:

    Jankrosenbrink,
    wat een idyllisch leven schets jij: een composthoop, eigen vruchtstruiken en -bomen…
    Zo zou iedereen moeten wonen, in plaats van in de eindeloze mensenpakhuizen als gevolg van deals tussen projectontwikkelaars en megalomane wethouders met eurotekentjes in hun ogen, en die dromen van een standbeeld voor zichzelf.

    Op je tweede alinea kan ik alleen maar ‘amen’ zeggen, met de toevoeging:
    vergelijk het enorme succes en gebruik van zonnepanelen in Duitsland eens met het miezerige, afknijperige beleid in Nederland, waar de overheid liever de fossiele brandstof subsidieert (!)

  28. Pingback: Voor Joop Atsma, staatssecretaris van Plastic zaken. Een onbewoond eiland, dat droomt van Statiegeld. | Er was eens…

  29. Pingback: Bouw mee aan de ‘Wereld van Zwerfvuil’ | Er was eens…

  30. Pingback: Lekker Lang Genieten onder het schaamhaar van Moeder Natuur | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

