Fluitend langs de wegen

Een fluitje van fluitekruid, dat maak je zo, en het klinkt zo!

Al zijn de dagen nu soms grijs, buiten wordt alles mooi gemaakt door weelderig fluitekruid

De lelijkste wegen worden nu ineens liefelijk!
Het is nauwelijks meer voor te stellen, maar in de jaren ’70 had het de overheid behaagd om te besluiten dat het ‘onkruid’ langs de autowegen doodgespoten moest worden.
Dat was goedkoper dan maaien.
Dan zag je ineens overal bruine bermen, echt vreselijk! De dood in het hart van de lente.
Goddank is díé idioterie tenminste overgewaaid.
Zelfs maaien wordt niet meer zo snel en vaak gedaan, gelukkig

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Muziek, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Fluitend langs de wegen

  1. Laila zegt:

    Vanmorgen vroeg ,7 uur.met de hond; weelderig groen op een pad met fluitekruid en die zalige zon.
    Super.

  2. Constant Coolsma zegt:

    Ach ja, fluitekruid, móói, Selma. Vroeger woonden vrienden op een boerderij onder de rook van Groningen. Als ik over een slingerdijkje naar dat huis reed, had ik het gevoel dwars door een orkest te rijden. Aan beide zijden hoog opspringend fluitekruid. Toch nog een beetje échte natuur.

  3. tondegruijter zegt:

    wat ben ik toch een ernstig stadsmens dat ik dat niet wist. een vrolijk kruid.

  4. King Billy zegt:

    Inmiddels een Europese richtlijn. Maar ja, makkelijk, ’t kost ook niets, behalve de kosten voor de bureaucratie. Het zaait zichzelf uit en bespáárt dus zelfs geld…..

  5. stripman zegt:

    Heel mooi !

  6. Selma zegt:

    Laila,
    insgelijks! Ik ga lekker elke dag fietsen…

    Constant, zo is het. Alleen in mei krijg je in Nederland éven het gevoel dat we hier echte natuur hebben. Maar de maaimachines staan alweer in de startblokken, want oh wat zijn de verkeersregelaars bang voor overlast van stengeltjes, bloemetjes en blaadjes…

    Ton,
    pak vanmiddag de fiets of de benenwagen en ga eventjes naar de rand van de stad 🙂
    genieten!

    Stripman,
    ja!!!

  7. simonkorving zegt:

    Kom mee naar buiten allemaal …..

  8. fulpsvalstar zegt:


    Geniet het mooie weer.

  9. Selma zegt:

    Simon en Fulps,
    en… hebben jullie de wielewaal van het liedje al gezien?
    Ik wed van niet. Vorig jaar zag ik er een paar op het wad, dat was alles.
    Maar andere vogels zijn ook heerlijk om naar te kijken.
    In de lente is alles heerlijk 😀

  10. Stefania zegt:

    Het is niet alleen mooier, het groen langs de weg is belangrijk voor de overlevingskans voor bijen. In de gemeente waar ik geboren ben, mag ook niet meer gemaaid worden. Gelukkig maar.

  11. Blewbird zegt:

    Alles lekker laten groeien en vrolijk fluiten. Ach, wat is deze tijd van het jaar toch mooi!

  12. simonkorving zegt:

    Selma; heb in mijn blog van vandaag jouw boek aangehaald.

  13. Selma zegt:

    Stefania,
    ‘mag ook niet meer gemaaid worden’…?
    Daar heb ik nog nooit van gehoord!
    Maaien heeft wel een functie, is langs wegen ook nodig omdat al te wilde groeiers het verkeer in gevaar kunnen brengen.
    Maar gelukkig is inderdaad het besef doorgebroken dat wilde bloemen mooi zijn, en het landschap een genot voor het oog, èn voor de bijen maken.
    Dat was in de gruwelijke jaren ’70 (van de ‘maakbaarheid’ van de samenleving) wel anders!

  14. Selma zegt:

    Blewbird,
    er zijn geen woorden voor…

  15. Een hoogpolig tapijt met een wit waas, ze zijn mooi.

  16. Marjelle zegt:

    Mooi dat weelderige fluitekruid en het woord alleen al is leuk. 😉

  17. Selma zegt:

    Simon,
    ik las je knalverhaal, erg leuk!

    Marion,
    bij hoogpolig tapijt denk ik aan bruin jaren ’60 spul 😉
    Maar dat witte waas is waar. Vederlicht!

    Marjelle,
    insgelijks. Ik zou Fluitekruid wel als achternaam willen dragen.
    Onze erfelijke achternamen zijn vaak zo bizar en zo lelijk.
    Dus mocht ik kiezen, dan heette ik Selma Fluitekruid.

Schrijf hier je reactie

