Vaart ten hemel

Het oudst bewaarde verhaal over een mens die levend ten hemel voer, is dat van de Sumerische koning Etana (circa 4400 jaar geleden). Die vertrok per adelaar.

Daarna kregen we de profeet Elia die met paard en wagen naar boven ging,
toen Jezus Christus die zonder voertuig opsteeg, verheven of in de hemel opgenomen werd
(hoe dat exact ging vertellen de Bijbelteksten niet) en ten slotte was er de profeet Mohammed die de hemel bezocht op een mengwezen, iets van een adelaar-vrouw-paard.

Zeer bijzondere mensen, en zeer bijzondere gebeurtenissen.
Zó bijzonder dat zoiets maar zo ongeveer eens in de duizend jaar voorkomt.
Het lot wil, dat wij in zo’n bijzondere tijd leven, en het mee mogen maken.
Vandaag. Met eigen ogen zien.
Hij voer ten hemel in een helikopter! Opgestegen, verheven, opgenomen,
onder luid klokgelui maar heel eigentijds, en met een tweetje na.

file_6_26

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Uncategorized, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op Vaart ten hemel

  1. Grutte Pier zegt:

    Hij schijnt een Schtiftdeskundige te zijn… dus in stijl… dat wel…

  2. Ximaar zegt:

    Dat ie niet even als demissionaris aanblijft. Duidelijk weinig verantwoordelijkheidsgevoel.

  3. King Billy zegt:

    We komen in de buurt. Op naar Mars!
    Overigens is Ratzinger nu em. Paus. Helemaal vertrokken is hij nog niet.

  4. Bastamater zegt:

    En zo zitten we hier in Italië zonder wereldse regering en zonder geestelijke leiding. Waar moet dat heen.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Hij heeft inmiddels al zijn tweets verwijderd. Alsof hij van de aardbodem is verdwenen!

  6. Net als bij Aad ook hier geen like mogelijk.

  7. Ik heb weer iets gemist. Mist.

  8. timmerark zegt:

    En dus kunnen we concluderen dat het enige gedenkwaardige aan deze Paus zijn aftreden zal zijn.
    Een beetje zoals Gorbatjov die het einde van de U.S.S.R een zetje gaf.
    Of ben ik weer te optimistisch?

  9. Bastamater zegt:

    Overigens wordt ook dit reisje weer op kosten van de Italiaanse belastingbetaler gemaakt. Ach, klein bier natuurlijk gemeten op de ruim zes miljard euro die de Heilige Moederkerk (rare term toch, geen moeder te zien daar) jaarlijks aan de nationale schatkist onttrekt.

  10. Selma zegt:

    Grutte Pier,
    niet alleen deskundige van Dé Schrift, het Vaticaan herbergt een gigantische bibliotheek op het gebied van spijkerschrift, hiërogliefen en andere antieke ‘heidense’ teksten.

  11. Selma zegt:

    Ximaar,
    daar ben ik het niet mee eens.
    Zijn eveneens levend naar de hemel gegane voorgangers hadden hun taken ook grotendeels volbracht (zelfs op veel jongere leeftijd al), en hun aardse opvolgers ruim voldoende opgeleid voor verbreiding van De Leer.

  12. Selma zegt:

    King Billy,
    Mars! Dat mag een ayatollah gaan doen.

    Net als zijn voorgangers ging Benedictus XVI naar de hemel om levend terug te keren.
    Alleen van Etana is niet zeker dat hij terugkwam (vanwege ontbrekende tekst) maar op Elia wordt door alle Joden op elke sederavond gewacht, Jezus keerde al snel na hemelvaart terug om zich aan zijn discipelen te vertonen, en zijn definitieve terugkeer wordt immer verbeid door de christenen, terwijl Mohammed slechts een nacht in de hemelen vertoefde, om daarna met nieuwe instructies zijn aardse werk voort te zetten.
    Dus dat prof. dr. J.A. Ratzinger snel weer veilig zou landen was te voorzien.

  13. Selma zegt:

    Bastamater,
    maar er valt enorm veel te lachen.
    En dat missen wij node in de Nederlandse politiek en de protestantse kerken.

  14. Selma zegt:

    Aad,
    wat een schande, ik had er nog nooit 1 gelezen, en nu is de kans voor eeuwig verkeken!
    Maar J.A.R. is gelukkig niet van de aardbodem verdwenen.
    Nam alleen een kijkje in de hemel om te zien hoe God neerziet op het Roomse gewoel.

  15. Selma zegt:

    Antoinette, insgelijks.

    Christien, dank je wel.
    ‘Like’ werkt normaal hier, meen ik boven te zien.

  16. Selma zegt:

    Timmerark,
    het enige? Hij krijgt zoveel lof dat er wel meer memorabel zal zijn.
    Maar zijn vertrek is zonder overdrijving uniek en spectaculair te noemen.

  17. joost tibosch sr zegt:

    De oudste formulering van de eerste christenen na de afgang van hun Jezus was dat “JHWH hem op de derde dag (=toen het erop aankwam) met zijn sterke rechterarm uit de doden omhoog getrokken heeft aan zijn rechterzijde”. Let wel: God is onderwerp, en dan zie je niet zo heel veel.. Met een oud wereldbeeld kun je er wel als toen gebruikelijk mooie verhalen(als bij de grote concurrerende joodse mannen Mozes en Elia was zijn lichaam niet meer te vinden),en later schilderijen en volksgebruiken ( Goede Vrijdag,Paaszaterdag,Pasen en Hemelvaart en ook kerken met een leeg graf en, natuurlijk, sporen van voetafdrukken bij het afzetten omhoog) van maken. Een helicoptertje en een oude paus, die wel weer vermoeid en moeizaam landt, kan hier letterlijk met die vliegverhalen van ons en legofiguurlijk niet tegenop.

  18. Selma zegt:

    Bastamater,
    het opschrift op de helikopter deed al vermoeden dat J.A.R. dit reisje niet uit zijn spaarpotje bekostigde, maar zes miljard euro per jaar? Daar kijk ik echt van op!
    Vaticaanstad is toch geen Italië, dus? En waarom moet Italië zoveel kosten alleen dragen, terwijl de RK-kerk toch een wereldorganisatie is?
    Verder kreeg ik, bij bezoek aan het Vaticaans museum nou niet echt de indruk dat het Vaticaan geld nodig heeft…
    Komisch trouwens dat het kapitaal van Berlusconi ook op zes miljard geschat wordt.

    Heilige Moederkerk vind ik juist een fantastische term: de Roomse kerk heeft veel trekken van (o.a.) de Cybele-Attiscultus. Omdat voorchristelijke godsdiensten zo onmiskenbaar in het Vaticaan voortleven ben ik dol op RK kathedralen, symbolen, beelden & rituelen.

  19. Selma zegt:

    Joost,
    al die oude verhalen (en hoe ze via doorvertellen steeds mooier en geheimzinniger werden) vind ik zo fantastisch omdat ze ook zoveel inzage geven in de hoop, verlangens en verwachtingen van mensen door alle millennia heen.
    Natuurlijk is de oude emeritus wedergekeerd (zoals ook zijn voorgangers, zie hierboven bij m’n antwoord op King Billy) maar het is een feit dat wij nu in een zeer bijzondere tijd leven, dat we meemaken:
    dat een paus levend afscheid neemt,
    dat hij de lucht ingaat,
    en dat wij dat dit vanuit alle uithoeken op aarde gade hebben kunnen slaan.
    Honderd jaar geleden was dit alles volmaakt onvoorstelbaar geweest.

  20. King Billy zegt:

    En ach, het arme volk, dat toekeek. Wat gebeurde was, dat het publiek begon te klappen en joelen, zingen op het moment dat een helikopter verscheen, waarvan men dacht dat Zijne Heilgheid er in zat. Helaas, het was een heli van RAI UNO, die de menigte wilde filmen. Voor de ARD reden om dit regiefoutje toch even op het 20.00 nieuws te melden. Uiteraard met beelden uiteraard van verwarde, verontwaardigde toeschouwers.

  21. Bastamater zegt:

    Ik keek ook op van het bedrag. En terwijl aan de burgers bikkelharde bezuinigingsmaatregelen worden opgelegd, zijn de kosten van de kerk het afgelopen jaar nog gestegen. Gedetailleerde uitsplitsingen vind je hier: http://www.icostidellachiesa.it/.

    Het Vaticaan is alleen een soevereine staat als het de prelaten uitkomt en het Lateraanse Verdrag (met Mussolini) is nog steeds niet afgeschaft.

  22. joost tibosch sr zegt:

    Maar ik ben ook als rooms-katholiek nu én met al die mooie oude verhalen die ons hoop geven op toekomst, toch nog meer onder de indruk van ruimtevaart en moderne communicatie dan van een (laatste) pausreis, die me nog steeds vaak alleen maar aan het verleden doet denken.

  23. DJ Klanker zegt:

    Schitterende combinatie van beeld en tekst!

  24. Mnemosyne zegt:

    Ik ken er nog een paar:
    Herakles, vanaf zijn brandstapel
    Ganymedes door een adelaar van Zeus

  25. reinejragolo zegt:

    Ik ben er blij mee om niet nog jarenlang te moeten kijken naar een Petrus Parkinson.

  26. Selma zegt:

    King Billy,
    zo gaat het altijd met mythen, vóór de canon een en al persoonsverwisseling en verwarring, maar eind goed al goed.
    Voorheen de Paus bidt nu voor de hele wereld, ook voor jou.

  27. Selma zegt:

    Bastamater,
    ik steek hier nog eens wat op.
    Een meer dan fascinerend land, Italië.
    Vandaar dat de kas er nogal leeg is.
    Ik hoop dat ze nog heel lang bij de Europese unie blijven.

  28. Selma zegt:

    Joost,
    een RK-verleden heeft dus zo zijn eigen ballast,.. maar een ex-protestant die zoekt naar het universele in alle religies (en vaak vindt) kan van zo’n oud symbool in het wit, met al zijn trage tradities èn onverwachte nieuwigheden, erg genieten.

  29. Selma zegt:

    Ha DJ,
    leuk om je hier weer eens te zien!
    Binnenkort in het echt, bij Bert? Ik kan met name altijd op vrijdagavond.
    Doen jullie maar een voorstel.

  30. Selma zegt:

    Mnemosyne,
    je hebt helemaal gelijk, en zo zijn er nog wel meer:
    ‘Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen’, en de Roomsen vieren officieel Maria Tenhemelopneming
    (evenwel zonder schriftelijke grond)…
    Ik heb ze erbuiten gelaten omdat het geen stichters of instandhouders waren van wereldgodsdiensten.
    Met de wereldwijde aandacht voor zijn beslissing en afscheid vond ik Benedictus XVI wel geweldig mooi en supermodern in het rijtje passen. We leven immers in een zeer bijzondere supersonische tijd, vergeleken bij de mensheid vroeger.
    Bovendien: het kleine lekkertje Ganymedes werd geroofd,
    en Herakles was toch al aan het verbranden. 😉

  31. Selma zegt:

    Reinejragolo,
    niks moet. Zoals een halve eeuw geleden al tegen tv-ergeraars werd gezegd:
    er zit een uitknop aan het toestel.
    Ik vind elke Paus oké, maar ben dan ook dol op de RK- en Oosters-orthodoxe kerken.

  32. reinejragolo zegt:

    Wat is dat toch met die Protestanten/
    Ik ken ze wel. Van die heule zware die, omwille van de Heidelbergse cathegismus, iedere katholieke eredienst (begrafenissen) hier in Nederland zorgvuldig mijden.
    Maar ze gaan wel iedere zomer naar het zuiden om kerken en kathedralen te bekijken

  33. joost tibosch sr zegt:

    Je zult best kunnen begrijpen dat ik met mijn verleden en mijn artistieke aanleg ook nog echt kan genieten van dat oude roomse wit pauselijke gregoriaans liturgische gevoel, maar ik zou zo graag hebben dat het zoals toen na de dood van die opvallend, niet uit herinnering weg te krijgen, Jezus, zonder dat dat er “ingepompt” moet worden, weer zinnig is voor mensen uit onze tijd. “En ze hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen, die iets nodig hadden”.

  34. Bastamater zegt:

    Als vakantieland is Italië natuurlijk fantastisch, maar als je hier woont vergaat het lachen je na een poosje wel enigszins. Overigens word ik hels van die zes miljard, vooral van die 1250000000 aan religieus onderwijs in de openbare (!) scholen. Als je je kind niet katholiek wilt (laten) opvoeden, zit er dus niets anders op dan het op school te laten marginaliseren.

  35. Selma zegt:

    Reinejragolo,
    die ‘heule zware Protestanten’ ken ik zelf niet. Vroeger wel, maar ga niet meer met ze om: zo saai. Eigenlijk doch-ik dat die nooit op vakantie gingen, want de koein moetn molkn worren.

  36. zelfstandigjournalistantwerpen zegt:

    Hij heeft nu alvast voorkennis!

  37. Selma zegt:

    Joost,
    dat bestaat toch nog steeds? In Nederland bij de miljoenen. Al die vrijwilligers en donateurs (de meeste ter wereld), al die christenen die hun best doen goed te zijn voor hun medemens, hoe krikkemakkig dan ook.
    Het trieste is dat geweld het nieuws moet bepalen, en Geld met een vuile hoofdletter de wereld regeert. Maar het merendeel van de gewone mensen is van goede wil. Merk ik elke dag.

  38. Blewbird zegt:

    Mooi afscheid. Jammer dat er weer een nieuwe komt.

  39. Selma zegt:

    Bastamater,
    de oplossing is altijd: korreltje zout, Dan blijf je lachen.
    Thuis flink mee strooien bij je kinderen (figuurlijk, anders slecht voor het hart).
    Draai het verder eens om. Beschouw die verplichte RK-vorming van je kinderen als een cultureel kadootje.
    Als verrijking. In tegenstelling tot de schaapjes op de schrale openbare scholen, krijgen jouw kinderen kunsthistorisch/cultureel antropologische les van hebikjoudaar. In welk museum ze ooit zullen komen later, welk toneelstuk ze zien, welk boek ze lezen, ze kennen de klassieke symbolen, beelden, verhalen.
    Indertijd heb ik mijn kinderen expres naar een christelijke school gestuurd, al was ik toen veel meer anti-geloof dan nu (en ook mijn niet-gelovige kinderen hebben de kleinkinderen naar christelijke scholen gedaan).
    Zou ik in India/Arabië/Thailand gewoond hebben, dan had ik mijn kinderen op een Hindoe/Moslim/Boeddhistische school gedaan. En dan thuis bijgepraat. Want zo geef je je kinderen wel (met veel gemak) een gigahoop wereldcultuurkennis cadeau.

  40. Selma zegt:

    Zelfstandigjournalist,
    ja.. en? 😉

  41. Selma zegt:

    Blew,
    oeps, is het zo erg?

  42. Bastamater zegt:

    Zo vat ik het in de praktijk ook maar op. Alleen blijft mijn rechtvaardigheidsgevoel zich verzetten tegen katholieke religieles op openbare scholen, waarbij de docenten worden aangesteld door het Vaticaan maar betaald door de staat. Het blijft principieel zeer onjuist. En een keus heb je niet.

  43. Selma zegt:

    Bastamater,
    de keus is dat jij thuis boeken over sprookjes en mythologie hebt,
    en je kinderen daarmee heerlijk voor kunt lichten over de oorsprong van de kerkelijke sprookjes.
    En helemaal geweldig: dat je in een land woont dat barst van de voorchristelijke monumenten. Om jaloers op te worden, dat je in zo’n Grieks/Romeins/Etruskische omgeving je kinderen op mag voeden!

  44. Lehti Paul zegt:

    (Selma- bastamater)
    Selma, In Italië is de keus om thuis over sprookjes en mythologie te praten er (bijna) niet. Bastamater heeft nog het geluk dat ze (geloof ik) in Italië’s meest vooruitstrevende regio Emilia Romagna woont, maar ècht. De kinderen zitten soms zo lang in de schoolbus en moeten bij thuiskomst ook nog bergen ‘compiti’ maken, dat lukt je niet. Kinderen mogen (op school) vaak niet meer buiten spelen want ze zouden zich eens kunnen bezeren. De ‘prete’ komt langs om je huis te zegenen, bepaalt wat je moet stemmen. Van Etrusken (al lopend door de dodensteden) hebben ze nog nooit gehoord. Snappen er überhaupt geen jota van dat daar Duitsers en Nederlanders naar komen kijken (maar die brengen wel euro’s mee, dus vinden ze het al lang best). Na de kerk komt het bijgeloof en het gokken. De dromenuitleggers, de cijfertjes, de voetbaltoto. Italianen leven in het nu….. Het hebben van ‘een eigen keus’ is vloeken in de kerk in Italië. Wat een arrogantie! Alles is bepaald door God, politici, het schoolhoofd of desnoods je dromen. Die voorspellen welke cijfers je moet spelen in de zondagcompetitie. Wie in Italië woont en wil overleven zet als eerste zijn eigen vrij wil aan kant. Anders wordt het de hel op aarde. Of, zoals ze in Italië zeggen ‘Morto un papa,… se ne fa un altro’. (Als de paus dood is, maken ze een nieuwe) Maak je geen illusies.

    Blijf lachen bastamater in dat knotsgekke land! Klagen over hoe het er aan toegaat heb je jezelf in ieder geval al goed aangeleerd, helaas zal het voor hen klinken als kritiek van een buitenstaander. Rest je alleen nog je lot in handen van het Vaticaan leggen. (hebben jouw kinderen de heilige communie gedaan?)

  45. Lehti Paul zegt:

    Nog even dan (al weer off-topic): ik ken een Italiaans stel dat al decennia in Nederland woont. Natuurlijk missen ze hun heimat, maar ze weigeren groente te eten die van Italiaanse bodem komt. Niet vanwege een te grote milieubelasting door vervoer, maar ze zijn er heilig van overtuigd dat de Italiaanse bodem zo smerig is, dat de groente die er op groeit puur gif is. Ga nooit de film ‘Gomorrah’ zien (woordspeling op ‘Camorra’, maffia te Napels), dan wil je er nooit meer heen.

  46. Bastamater zegt:

    @Lehti: Bij ons gaat het er gelukkig anders aan toe dan in de meeste andere gezinnen. De kinderen zijn ’s middags thuis bij mij, en met mijn oudste zoon (8) lees en praat ik il veel over het verschil tussen mythe en wetenschap. Ze zijn niet gedoopt en gaan niet naar ‘catechismo’ of de bijbehorende verplichte missen, zodat veel van de ‘dottrina’ ze bespaard blijft en veel tijd bespaard wordt, die weer kan worden besteed aan nuttiger zaken. Ze krijgen wekelijks wél twee uur ‘religione cattolica’ op school, omdat ik a) het ze niet wil aandoen helemaal apart gezet te worden en b) het waarschijnlijk geen kwaad kan dat ze wat van de cultuur meekrijgen waarin ze per slot van rekening opgroeien.

    Blijft het feit dat ze al jong moeten leren zich te handhaven in een omgeving die verder voor een groot deel wordt gedomineerd door irrationele opvattingen en rare gebruiken. En maatschappelijk heb je het moeilijker in een land waar je het van (katholieke) kruiwagens moet hebben.

  47. platoonline zegt:

    Maar hij is de enige uit dat rijtje die vrij snel weer is nedergedaald. Deze eenvoud pleit zeer voor hem. Een echte twitteraar zal zijn tweetje wel hemels hebben gevonden.

  48. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    als alle mensen ter wereld zo zouden leven, inderdaad…
    “de aarde was een paradijs, nu is ze meest een hel”.
    Het is een heerlijk ideaal, maar kan alleen bestaan als álle mensen het nastreven. Al is er maar een klein groepje op aarde dat graailust behoudt, dan groeit de eerlijk delende gemeenschap toch weer uit tot verdedigen tegen stelen, die eeuwige vicieuze cirkel.
    Ik vrees dat de mens het gorilla-stadium nog lang niet voorbij is.
    Feitelijk zijn alle communes en in praktijk gebrachte utopieën uit de geschiedenis (het is immers vele malen geprobeerd door goedwillenden, om zo te gaan leven) mislukt. Doordat sommigen macht wilden en gingen misbruiken, doordat sommigen toch weer harder werkten en minder kregen dan anderen, door diefstal, geroddel, vreemdgaan, en al dat onuitroeibare mensapengedoe.

    Van het verlangen naar dat ideaal begrijp ik heel veel.
    Als innig gelovig meisje, dat Jezus wilde navolgen, heb ik op m’n 21ste mijn hele erfenis weggegeven aan het Medisch Comité Vietnam, dat er een ziekenhuis van gebouwd heeft (ik had er hier een grachtenpand van kunnen kopen),
    menend dat God dit van mij vroeg, en dat, als ik leefde als de vogelen en de leliën, God voor mij zou zorgen.
    Daarna heb ik veel geleerd over hoe de wereld der mensen in elkaar zit.

    Gelukkig kan genieten van kunst, muziek, schoonheid, en van het onuitroeibaar doorleven van voorhistorische symbolen en rituelen helemaal lós van de systeemgodsdiensten (die zich toch almaar tussen mens en God in proberen te wrikken).

  49. Selma zegt:

    Bastamater en Lehti Paul,
    ik heb me tranen gelachen om jullie toch ook erg treurige verslagen.
    Zulke verhalen moeten eigenlijk in de krant. Hoewel, die wordt minder en minder gelezen. Dan in blogs met heeel veel exposure,
    Allemaal informatie over leven in Italië die mij onbekend was.
    Hoe absurd ook, het land wordt aantrekkelijker en aantrekkelijker voor me.
    Misschien ook wel een beetje omdat de dorheid, humorloosheid, lafheid en afknijperij van Nederland me de strot uitkomt. Gelukkig woon ik helemaal aan het uiterste randje van dit land: ik val er bijna af!
    Nogmaals bedankt voor jullie zeer aan mij bestede, hilarisch/droevige reacties.

  50. Selma zegt:

    Platoonline,
    ja, JAR is de snelste nederdaler van het rijtje.
    Er zit logaritme in de reeks: Mohammed deed er nog een hele nacht over.
    Twitter jij? Ik niet. Wel ga ik in de trein graag naast een kletsend gezelschapje zitten. Erg onderhoudend, zo even naar andermans leven te luisteren.
    En dan wegwezen.

  51. joost tibosch sr zegt:

    (weer laat gereageerd) Ivm de mensapen. Ergens is al heel lang van vóór WOII de zin in mijn geheugen blijven hangen, ik meen van Berdjajew, dat dieren, ook mensapen, niet kunnen ont-dieren, en dat mensen wel kunnen ont-mensen. Dus neem het de gorilla’s niet kwalijk. Oud van jaren met een vergelijkbare ervaring in de mensenwereld als jij, ben ik nu eindelijk pas gewoon tevreden met het alleen maar simpel proberen om me dat ont-mensen niet te laten overkomen en nu ik er het oude lef voor heb, als ik het om me heen zie gebeuren, er onnozel ook maar iets van te zeggen.. Meer -weet ik nu- zat, ook toen ik daar nog niet mee tevreden was, niet in en zit er nu met de toch gebleven droom nog niet in! We zullen het ermee moeten doen Dat minieme mosterdzaadje, wat je weg kunt blazen…en toch.

  52. Selma zegt:

    Mooie gedachte: dieren kunnen niet ontdieren.
    Ook het mensdier kan dat niet, hoe wreed het denken ook huishoudt (van ‘handjes boven de dekens’ tot bonusgraaiers).
    Maar, zou ontmensen niet eigenlijk een zegen zijn?
    Wat is er zo goed aan mensen, en dan zo fout aan het nietmenselijke dier?
    Kan Jezus bedoeld hebben, met het koninkrijk van God als een kind ontvangen: minder een volwassen menselijke geest hebben, en meer dat van een kip of een konijn?

    Intussen ben ik ook hartstikke tevreden met het leven Joost.
    (En ook hartstikke tevreden met het feit dat ik zomaar hartstikke kan schrijven zonder een dreun voor m’n kop te krijgen omdat hartstikke ‘geen woord is voor een meisje’).

  53. joost tibosch sr zegt:

    Volgens mij bedoelde hij met die baby en het Rijk van God dat mensen zich niet door hun verleden moeten laten kennen en zoals jij bv. gewoon lekker hartstikke fris van de lever bezig zijn..Volgens mij is dat ook de betekenis van die oude bijbelse kernterm “vergeven”. Misschien is (zeker na WO II) de formulering ontmenselijken trouwens duidelijker dan ontmensen. Misschien dat je dan niet meer aan kippen of konijnen denkt. Met WO II lijkt wel voor goed duidelijk te zijn wat ontwrichte mensen zijn: mensen-beneden-alle-peil. En zelfs de daarna ontstane mensenrechten blijken dat niet te kunnen voorkomen. Menswording is een hele klus.

Schrijf hier je reactie