Weekblad Privé, Arie Boomsma en de Georgische maffia

Het fijne van wetenschap is dat je alles mag onderzoeken,
werkelijk álles ter wereld en voor zover mogelijk in het heelal. ‘Mag niet’ telt niet.

Het ‘mag niet!’ van de burgerlijke moraal is doorzichtige regelneverij,
het ‘mag niet!’ van orthodoxe godsdiensten is angstaanjagende nonsens,
en het ‘mag niet!’ van de smaakvolle elites vrolijke flauwe kul.
Of netter gezegd: al die ‘mag-nietjes’ blijken na simpele onderzoekjes
op tijdelijke, lokaal en cultureel bepaalde gebruiken te stoelen,
van lijders aan het Weetnietbetersyndroom.

In het kader van mijn langjarige navorsing naar het Leven en Waar het Om Draait
mijmerde ik gisteren bij het tijdschriftenrek in de supermarkt.
Welk venster van de maatschappij zou ik deze dag eens kunnen openen
om licht te laten schijnen over mijn diepgaande, tevens brede onderzoek?

De keus viel op het weekblad Privé, met een oplage van 181.216 exemplaren toch een belangrijke kennisbron voor een wetenschapper als het gaat om thema’s die de
oudere, lager opgeleide Nederlander boeien. En wat blijkt zo’n thema deze week te zijn?

De tatoeage op de rug van Arie Boomsma, de evangelische reus & geus van de televisie. Zelf zegt Boomsma daarover: “Op mijn rug heb ik een oude Koptische afbeelding van Sint Joris en de draak; die tatoeage staat voor het aangaan van uitdagingen, voor de manier waarop ik met het evangelie de wereld inga…”

Nou, daar lijkt me niks tegenin te brengen, als het Boomsma maar gelukkig maakt.
Maar zijn tattoo blijkt stof voor hilarisch domme beschouwingen in de media te zijn
waar ik wèl wat op te zeggen heb.
Eerst maar even wat leuke weetjes over Boomsma’s Koptische (Egyptische) heilige.

De Kopten claimen dat hun voorouders al door evangelieschrijver Markus bekeerd zijn,  dus een verwijzing naar Kopten staat in bepaalde kringen voor oer, echt, origineel.
Het probleem met de oude Joris (Georgios/George) is evenwel dat er geen enkel historisch feit over hem bekend is, en dat zijn hagiografie een bijeenscharreling is van legenden die zwaar leunen op o.a. de Griekse heldensagen en mythologie,
die op hun beurt flink geput hebben uit de mythologie van het oude Midden-Oosten.
En dat Joris pas in de Christelijke annalen verschijnt lang nadat hij geleefd zou hebben,
en nog langer nadat de Kopten bekeerd zouden zijn.

Dat maakt natuurlijk niks uit als het gaat om een glorieus symbool
dat de strijd van het goede tegen het kwade voorstelt.
Als zodanig heeft het beeld van de historisch vage Joris beslist een zeer krachtige uitstraling, en is hij begrijpelijkerwijze de patroonheilige geworden van luitjes die zich een overwinnaar in de strijd tegen het kwaad als leider wensen, met hemelse goedkeuring.
Zo komt Joris voor in de wapens van talloze, zeer uiteenlopende landen, steden en clubs, om er een paar te noemen: Portugal, Coevorden, de Scouts, en de vroegere kruisvaarders.

Nu even wat over het nekgeklets in Privé over de symbolen op de rug van Boomsma

Privé laat zogenoemde anonieme ‘kenners’ aan het woord:
“Sint Joris is ook de beschermheilige van Catalonië, de ‘opstandige’ provincie van Spanje in het noordoosten…” en nog sterker: Boomsma’s “huidversiering lijkt verdacht veel op een combinatie van het Maltezer kruis, St Joris en een lauwerkrans,
die bijzonder populair is onder leden van de (zware) Georgische maffia,
die op hun lijf levensgrote tatoeages hebben, ermee willen laten zien dat zij extreem rechts gedachtengoed aanhangen
“,
verdachten van “geld witwassen, omkoping, afpersing en drugs- en wapenhandel”
Zo zo, Arie Boomsma, sta jij er even mooi op! Verklaar het maar eens!

Laat ik die bullshit maar effe ontleden dan. Niet het Maltezer kruis staat op zijn rug maar het (verkorte) Krukkenkruis, ook het St. Joris kruis geheten. Klein foutje maar.

Beide zijn het kruisvormen die in de middeleeuwen door kruisvaarders in gebruik zijn genomen. Enfin, dat krukkenkruis is overal te vinden waar Christenen zijn, van Ethiopië tot Engeland, van Jeruzalem tot Georgië.
In Georgië is het pas in vlag & wapen teruggekeerd na de bevrijding van het juk der Sovjetunie in 1991. Als een Georgiër de patroon en het kruisteken van zijn land op zijn lichaam laat tatoeëren is dat een teken van vreugde over de onafhankelijkheid,
van nieuw ontloken vaderlandsliefde, en niet maffioos en/of ‘extreem rechts’.

Arme Privé-lezers, die collectief aan het weetnietbetersyndroom lijken te lijden, als ze 2,25 per week over hebben voor artikeltjes die bij elkaar geshopt zijn uit internet-luchtbelletjes, overgeschreven uit stukkies van mensen die maar wat liegen en kletsen. Dat dit zo is,
is heel eenvoudig te verifiëren: tik een zinnetje uit een Privé-artikel in bij een zoekmachine, en je komt het exact zó minstens twintig keer tegen van oudere datum, op sites van beuzelaars, in de onbenulligste reactieruimtes. Dat heet dan volgens Privé-journalistjes informatie van ‘kenners’, of ‘deskundigen’. Niet bij naam genoemd vanzelf.

Nu nog een leuk verhaaltje over de oorsprong van de Sint-Joris-mythe.
Zijn beeld is geboetseerd naar dat van de Sint Michaël, hieronder te zien op zomaar een huis in Düsseldorf. Hij is aartsengel nummer 1 van het Joodse, en later ook Christelijke geloof, en zodoende miljoenen malen vereeuwigd in de kunst in vele delen van de wereld

Michaël zelf is een erfenis die de Joden meebrachten uit hun Babylonische ballingschap (586-539 v.Chr). In het Bijbelboek Daniël, dat in Babylon speelt, is Michaël de hemelse ‘vorst‘ van het volk uit Juda, die hen zal verlossen in de gruwelijke eindtijd.
In de Joodse traditie werd Michaël de grote voorvechter van het volk Israëls, de aanvoerder der hemelse heerscharen, die het voor hen opneemt tegen duivelse en vreemde mogendheden. In die hoedanigheid heeft hij karaktertrekken en attributen van Marduk overgenomen, de stadsgod van Babylon.

Over Marduk bestaat een lang gedicht, Enuma elisj, rond 1100 v.Chr. in  spijkerschrift op kleitabletten geschreven. Het verhaalt hoe hij tot machtigste god van het pantheon verheven wordt nadat hij alle andere, ook de oudste en hoogste goden gered heeft van de gruwelijke bedreiging door het zeemonster Tiamat, dat iedereen wilde verdelgen.
Marduk durft als enige het gevecht aan met dit draakachtige wezen, en overwint haar:

“De Heer spreidde zijn net uit, sloot haar in, liet de woedende wind die zijn rugdekking was, los in haar gezicht. Tiamat opende haar mond om hem op te slokken, liet zo de woedende wind binnen, kon haar lippen niet sluiten. De woedende winden vulden haar maag,
haar binnenste werd opgeblazen, en zij opende wijd haar mond. Hij schoot er een pijl in, doorboorde haar buik, reet haar ingewanden uit elkaar, sneed haar hart uit, bond haar vast en doofde haar levenslicht. Hij wierp haar dode lichaam neer, ging op haar staan…”
“…De Heer rustte uit, en bekeek haar lijk, om de vleesklomp te splitsen,
en er een wonder mee te scheppen. Hij brak haar als een stokvis in tweeën.
Van haar ene helft maakte hij het hemeldak, rekte haar huid uit en stelde een wacht aan, beval hem haar water niet te laten ontsnappen…”

Het is echt erg interessant om dit scheppingsverhaal verder te lezen,
met de schepping van de tijd, hemellichamen, levende wezens enzovoort
(koop daar mijn vertaling maar voor: ISBN: 9020219626). Er kwam wel meer
van Enuma elisj (en andere Babylonische literatuur) in de Bijbel terecht.

Hieronder een tekening naar een Babylonische rolzegel van lapis lazuli (9de eeuw v.Chr.) waarop Marduk op het water (!) staat, met het overwonnen monster aan zijn voeten

Michaël, ook in het Christelijk deel van de Bijbel een hemelse vechtjas,
wordt traditioneel uitgebeeld als Romeins legeraanvoerder, met een leren kuras, pteruges (rok van verticale stroken) en een paludamentum, rode mantel.
Dat laat zien dat zijn voorstelling vorm kreeg in de tijd dat Romeinse legereenheden overgingen tot het Christendom, zo rond 300 AD.
Sint Joris, als min of meer Michaëls kloon, is dus ook als Romeins militair uitgedost.

Om nog even op Arie Boomsma terug te komen:
hij weet eigenlijk wel dat zijn tattoo stamt uit voorchristelijke en voorjoodse tijden.
In dit gedicht  zegt hij zelf dat hij tot de pre-Adamieten behoort,
zij die er vóór de Bijbelse Adam waren
(al is die laatste zin over tenten en thee nogal mal).

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Uncategorized, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

61 reacties op Weekblad Privé, Arie Boomsma en de Georgische maffia

  1. reinejragolo zegt:

    Heel duidelijk en informatief Selma.
    Maar zo’n tattoo laat je toch vooral zetten voor je sexueel gerief.

  2. selmasalo zegt:

    Reine,
    op dat ‘toch’ kan ik niet antwoorden, zijnde tattoo-loos.

  3. knutselsmurf zegt:

    Heb je echt geld uitgegeven aan een Privé ?

  4. selmasalo zegt:

    Natuurlijk Knutselsmurf, het onderzoeksobject gaat onder de atoomkrachtmicroscoop, in de nanomachine en in de deeltjesversneller, daarna is er weinig meer van over, dus ik kan er niet mee volstaan het object slechts te lezen in de supermarkt.
    OCW en ERC dragen niks bij hoor, voor bedrijfsleven-subsidie ben ik niet corrupt genoeg, en voor lopen met de collectebus is het te koud, dus bekostig ik de onderzoeksingrediënten uit eigen zak.
    Wil je bijdragen? Mijn rekeningnummer is 5030105.
    Dank je wel.

  5. Als hij dat wil stellen: er is in Zwitserland een bedrijf het meest gespecialiceerde in europa, wat het DNA type kan onderzoeken.Zo hebben 60% van de engelsen/west europeanen dezelfde voorouders als Toetancamon; komend uit de Kaukasus, zo’n slordige 93.000 jaar terug.
    Van de egyptenaren heeft maar 1% dezelfde voorouders als Toetie.
    Waar de rest vandaan komt??
    Antieke spermabank?

    Maar allez, als iets komt tot ….
    …..moeten ze met afkomst altijd wilen bewijzen dat ze wat meer zijn….
    Zo had ik een halfbroer, na de oorlog de mulo afgemaakt, weekend uni gedaan sociolog geworden, destijds naar New guinee gestuurd als opperhoofd bij de PTT, bij de directie PTT gekomen, docent geworden bij MICOJEL onzin.
    En die ding onze familie naam na pluizen.
    Nou er zijn wat heel oude gebouwen naar ons genoemd, een paar straten, een wijk, en in de papiertjes gaan wij zo maar terug yot de 15de eeuw.
    Een daar schijnt wat adel te zitten.

    Hun helemaal hoteldebotel: zie je wel, we zijn van adel in rechte lijn!!
    Ikke: wat brengt het op? Niets? Waarom dan die moeite?
    Therapie om beter in je eigen vel te gaan zitten kost minder en brengt meer op…

    P.s.: je bent nogal begaan met het lot van visjes: er zijn garnaaltjes gevonden van 34 cm….
    Een tweede feit: de zeetjes kunnen niet leeg gevist worden.Is onmogelijk.
    Wel kunnen er verschuivingen plaats vinden. Als bv de haring weg is, gaan de roofvissen andere prooien zoeken.
    Maar je kan massaal en massief vissen zonder effect.Je haalt de aaltjes uit het water op hun trek; je laat ze opgroeien in containers, zodat ze niet paren en doodgaan; ze worden dan 2 meter en 8–10cm dik….

  6. Je kan ook chemisch geintjes uithalen.Flikker in het geied van haring fosfaat in het water; plankton explodeert, haringen vreten zich lam en worden groter en vetter

  7. Lidy zegt:

    Zo interessant om te lezen Selma en dat naar aanleiding van de Prive. Zo zie je maar weer, als je die niet had gekocht hadden we dit niet kunnen lezen. 🙂

  8. draverblog zegt:

    Heel informatief blog Selma

  9. selmasalo zegt:

    Pierre vd Kletersteeg,
    ik zou echt niet weten waar je het over hebt.
    Zal ik je reactie maar weghalen?
    Het slaat echt allemaal als een tang op een varken, i.v.m. dit blog

  10. selmasalo zegt:

    Lidy,
    dank je wel.
    Ja, het tijdschriftenrek van de supermarkt is een goudmijn voor de vorser!

    Draver, dank je wel.

  11. Nee hoor; hij motiveert die wandschildering op zijn rug met onzin; ik reageer door te zeggen dat mensen die niets zijn plotseling gaan graven in het heel verre verleden om te bewijzen dat ze zo bijzonder zijn.
    Daarnaast: dat afstamming anders is verlopen dan dat wij dachten; kennelijk werd er vroeger wat afgereisd
    Maar als je de verbanden niet ziet wil ik ze best nog wel uitleggen hoor…

  12. De kritiek op privee–en de rechtzaken tegen prive begonnen al een jaar of 30 terug als ik me goed herinner.Maar ze verkopen kennelijk nog goe, ondanks dat het een flutblaadje is

  13. DagEnDauw zegt:

    Dank je Selma, deze informatie voelde als een weldadige onderdompeling in jouw kennis. Zalig.

  14. fulpsvalstar zegt:

    Selma dank voor dit zeer interessante verhaal.
    Arie de verschrikkelijke blijkt in groot bloot tenue nog erger te zijn dan mij al bekend was……getverderrie!

  15. Een heel kleine tatoage kan wel aardig zijn; maar niet groter dat een paar centimeter…

  16. selmasalo zegt:

    Dag&Dauw,
    van zo’n reactie word ik verlegen hoor!

  17. selmasalo zegt:

    Fulps,
    ach, die Arie…
    dat is toch ook maar 1 van Gods schepselen die wat met z’n talenten probeert te woekeren,
    ongeveer net zo knullig als wij? Alleen een beetje anders 🙂

  18. joost tibosch sr zegt:

    Genoten en nagenieten, Selma! Alleen, het zal je niet verbazen dat ik dat weer zeg,, de machtige Zonnegod van Babel werd in de joodse bewerking van het scheppingsverhaal gewoon een “lamp aan het hemelgewelf” en man-vrouw krijgt de opdracht om als “goden” ,met dat voor joden zo vreemde restant “wij” uit Enuma Elisj, zélf voor deze geschapen werkelijkheid te zorgen. Ze kunnen het niet aan de goden overlaten!

  19. selmasalo zegt:

    Kleet,
    Boomsma’s motivatie heb je he-le-maal niet begrepen, denk ik.
    Naar verdere uitleg van jouw kant zit ik dus niet uit te kijken.

    Voorts:
    zelf heb ik geen mening over het ‘aardig’ zijn van tatoeages, groot of klein.
    Er zijn mensen die tattoos laten zetten.
    Dat zie ik, en bekijk de symbolen, lees het geklets erover, en zeg wat.
    Mooi, lelijk, nodig of niet, die oordelen laat ik graag buiten mijn beschouwing.

  20. selmasalo zegt:

    Joost Tibosch,
    dank je wel voor je reactie,
    maarre, het zal jou (ook) niet verbazen dat er een assyriologisch weerwoord komt.

    Marduk, die door zijn heldendaad de hegemonie over alle goden verwierf, omnium consensu, zette in het Babylonische scheppingsverhaal zon en maan ook ‘gewoon’ als ‘lichten’ aan de hemel, maar wel een stuk geleerder dan het uittreksel dat Genesis 1:14-18 is (dat kennelijk een paar eeuwen door analfabeten is doorverteld voor het door niet-astronomen genoteerd werd).

    Nadat oppergod Marduk elke god zijn eigen standplaats aan de hemel had toegewezen, sterren en dierenriem schiep, het schema van het jaar en de twaalf maanden rangschikte, het patroon van de dagen ontwierp, een opzichter aanstelde om e.e.a. foutloos te laten verlopen, het zenit plaatste en de twee poorten (naar het de onderwereld) links en rechts
    ‘liet hij de maangod verschijnen, heeft hem de nacht toevertrouwd, wees hem het sieraad van de nacht (de maan) toe, om de dagen te markeren (spreekt hem toe): “Vorm maandelijks een kroon, in één ononderbroken beweging. Aan het begin van de maand, lichtend over het land, schijn je met hoorns om zes dagen te markeren.
    Op de zevende dag is de kroon op de helft.
    De vijftiende dag, in het midden van de maand, zul je een ontmoeting hebben met de zonnegod, als hij op de horizon naar je kijkt.
    Ga dan op voorgeschreven wijze voort, maar neem af in grootte, en laat het moment van verdwijning samenvallen met het pad van de zonnegod, zodat op de dertigste dag nog eens een ontmoeting met de zonnegod plaatsvindt.
    Ik heb dit teken gegeven, volg dus die weg…”
    (Tablet 5:1-24, eigen vertaling vanuit de grondtekst).
    Zoals je leest zijn zelfs sabbat en ides hier al aanwezig.

  21. joost tibosch sr zegt:

    Had men in Babylonië (6de-5de eeus v C) een vrije Sabbatsdag zoals het jodendom die vanaf -zeg maar- de tiende eeuw kende? En zoals joden in de diaspora alle eeuwen door zuinig waren op hun Sabbat, waren ze dat ook al, met name toen om hun eigenheid te bewaren, in hun Babylonische gevangenschap en het is geen wonder dat ze dat sabbatsdenken in hun eigen scheppingsmythe alle ruimte boden, als houvast om de de hoor hen verwoorde zin van het leven weer te geven. De teksten kan ik me nu niet precies herinneren maar volgens mij waren mensen in de jou bekende oude culturen knechtjes van de goden en niet zoals in de joods priesterlijk conceptie van toen “heersers over deze werkelijkheid”, Je helpt me wel uit de droom, mocht ik me vergissen!

  22. selmasalo zegt:

    Joost, eerst over dat ‘vanaf de tiende eeuw’ wat het jodendom betreft:
    in de 10de eeuw v.Chr. bestond er nog geen jodendom, dat kreeg pas vorm tijdens en na de Babylonische ballingschap.
    Religieuze teksten van Joden zijn er niet van voor die tijd. Het oudste fragmentje kwadraatschrift dateert uit eind 4de, begin 3de eeuw. De meeste Joodse Bijbelteksten dateren van nog later datum, en het allermeeste van na het begin van de jaartelling.
    Wat we feitelijk van inwoners van Kanaän uit de tiende eeuw v.Chr. weten stamt uit Egyptische, Babylonische, Hittitische, Phoenicische, Ugaritische teksten, en wat Joden over zichzelf en die tijd beweren kan niet geverifieerd worden, zijn dus claims, en veel later opgeschreven orale overlevering.

    De Babyloniërs/Assyriërs daarentegen waren heel erg schrijverig, net als de Sumeriërs, de (voor zover bekend) eerste schrijvers ter wereld. Die kenden de UD.15, de ‘vijftiende dag’ van de maand, als dag waarop de koning geen werk mocht verrichten, diverse purificatieriten onderging en/of uitvoerde, speciale kleding diende te dragen, en sommige dingen niet mocht doen en zich van bepaald voedsel onthouden. Ik noem even uit het blote hoofd koning Sjulgi (4000 jaar terug) van wie verontwaardigd geschreven werd dat hij zich er níét aan hield.
    De Babyloniërs en Assyriërs kenden deze taboe- en rustgebruiken ook voor de zevende dag, sjapattu (de ‘zevende’) geheten.

    Het is allemaal zo klontjeklaar waar diverse Bijbelse gewoonten vandaan komen (ook uit Egypte) maar de moeilijkheid is dat de Bijbel de afgelopen kleine duizend jaar zo gezaghebbend en heilig geworden is (de macht van de machtigen en de meerderheid, staatsgodsdienst) dat sommige geleerden het zelfs nu nog moeilijk vinden om aan te nemen dat deze verzameling geschriften simpelweg heel veel uit ‘heidense’ bronnen geput heeft. Terwijl het voor Islamieten zelfs helemaal verboden is om te mogen weten dat hun Boek uit een verzameling slecht geciteerde Bijbelfragmenten + Babylonische en Perzische geschriften is opgebouwd.

    Zelf vind ik al die oudere bronnen, en contemporaine overeenkomsten met buurgodsdiensten, juist heel fijn: er blijkt uit dat de mensheid een ononderbroken religieuze traditie kent, in plaats van die boosaardige overvleugeling door 1 Alfamannetjesgod die alle andere goden en vooral godinnen haat, benevens de mensen die Hem niet dienen. Dat zogeheten ingrijpen in de tijd van die God, later Allah, via zijn profeten (m.i. willekeurige charismatische macho’s, met legers achter zich, of voor zich uit) brengt de wereld nog steeds gruwelijke ellende, leren we dagelijks uit het nieuws.

  23. selmasalo zegt:

    Nog even over ‘knechtjes van de goden’.
    Volgens diverse scheppingsmythen (ook oudere dan Enuma elisj) werden de mensen inderdaad geschapen om de goden te dienen, om de jongere goden (die tot dan de oudere moesten dienen) het zware werk uit handen te nemen, van het brouwen van bier en groeien van voedsel voor de dagelijkse offers in de tempel.
    Maar de koning, die het volk vertegenwoordigde zoals de koningin het bijenvolk (al meenden ze toen dat het een bijenkoning was), die feitelijk zelf als ‘het hele volk’ beschouwd werd, had de speciale positie om rechtstreeks met de hoogste goden te communiceren.
    Want het onderscheid tussen godsdienst (‘god dienen’) enerzijds, en religie (van ‘relare’) anderzijds was ook toen al aanwezig.
    Ik vind het een sympathiek trekje van het Jodendom, dat elk mens daarin zijn/haar eigen relatie met de Allerhoogste heeft (niet de verduistering daartussen van godgeleerden, zoals wel in het Christendom wordt aangetroffen).
    Een boeiend fenomeen vind ik overigens dat sommige Sumerische en/of Babylonische gebruiken wel met een grote grijper lijken opgetild en óver het Jodendom heen – zonder dat aan te raken – in Rome geplant. De Roomse catechismus begint immers met de woorden:
    “Waartoe zijn wij op aarde? Wij zijn op aarde om God te dienen”.
    Wat dus voor het volk geldt, want de onfeilbare Paus heeft z’n lijntje naar boven.

  24. dat is niet alleen het jodendom, maar ook het protestantisme, welke is geconstrueerd als tegenhanger van de RK corruptie.
    Een van de dingen van het protestantisme was: je bent rechtstreeks aan god verantwoording schuldig.
    De clerus werd uitgeschakeld.
    Rome niet blijde…

  25. joost tibosch sr zegt:

    1) Het oudste joodse in einem Gusz geschreven verhaal is het “heldenverhaal” over David, met zijn voor toen weergaloze vorm van “historische roman” uit eind negende eeuw. De oudste psalmen stammen ook al uit die tijd. De achtste eeuw kent al kronieken van hofschrijvers van de joodse koninkrijken en de oudste notities van profeten als Jesaja en niet te vergeten “notities” van oude mondelinge verhalen, later weer bewerkt en uitgebreid terug te vinden in de Pentateuch, Rechten en Samuel.. Uit de tijd na de ballingschap stammen al uitgebreide verzamelingen van heel oud, oud en recenter materiaal. De bijbelse totaal verzamelingen en bewerkingen , die die vele oudere met toen recente literatuur bijeengebracht hebben, zijn inderdaad pas vanaf de 4de-3de eeuw.
    2) En hoe makkelijk losjes uit de pols -zij het begrijpelijk- is een typering als “verduistering door godgeleerden” en hoe toch goedkoop kritiek op een in historie bijna vanzelf gegroeide gemeenschap met hierarchie, die waarschijnlijk met een zelfde (langdurig) gemak weer door de geschiedenis en een steeds duidelijker evangelisch inzicht gecorrigeerd wordt!
    3) Met name op grond van het oude scheppingsverhaal wordt “God dienen” nu begrepen en herformuleerd als “opgeroepen” worden tot zélf, met de ons “gegeven” mogelijkheden, zorgen voor ons leven en onze wereld, Het woord God ligt met ons moderne besef verwoord in die verwijzende ervaring van ‘geroepen’ en ‘gegeven’ zijn. Niks meer “lijntjes naar boven!”.

  26. selmasalo zegt:

    Pierre,
    toch heet de kerkgang bij de protestanten ‘dienst’,
    en de woede der elkaar uiterst vijandig bestrijdende dominees,
    was tot in WO II zeer groot.
    Zij bepaalden ook welke letter hun kudde moest geloven, en trokken die schapen van andere kuddes af.
    Ik kom uit zo’n geloofsrichting, en voel nog de ijzige woede van dominee als het er ook maar naar léék of ik iets ‘rechtzinnigs’ niet geloofde.
    Dat was mijn ervaring met: zich tussen God en mensen wringen door ‘geleerde’ mannen.

  27. Aad Verbaast zegt:

    Veel informatie weer. Top.
    Tatoos kunnen me verder gestolen worden. Kan niet eens. Wat een drama’s..

  28. Zo zie je maar weer: veel verschil tussen theoretische filosofie en de realiteit….
    In het dorp waar ik zat was ook een art31. In de tijd dat de wereld in brand stond, maakte hun een afscheiding.
    Maar in ieder geval, mijn dochter was 3, mocht niet met een art31 kind van 3 spelen.Te werelds, ging naar de chreche.
    Met bevrijding: art 31 koters op een andere wagen en op een ander veld spelen….

  29. selmasalo zegt:

    Joost Tibosch,
    uit je reactie blijkt je grote liefde voor de oude Bijbelteksten, dat is mooi en aardig.
    Ik ben goed bekend met mensen die zo, en op die manier van de Bijbel houden, van huis uit, en heb er ook tussen gestudeerd aan de VU, in de collegebankjes tussen de jongens en meisjes theologiestudenten die ook Bijbels Hebreeuws deden, met docenten die ook zo innig van de Bijbel(se God) hielden.
    Ik ken dat verlangen dus heel goed, om de teksten ouder en authentieker te willen laten zijn dan ze zijn. En ook om de oudheid ervan historisch te kunnen ‘bewijzen’ ook al bestaat er CONCREET geen enkele Bijbeltekst die ouder is dan circa 200 v.Chr.
    Maar je leest kennelijk niet wat ik je geantwoord heb,
    en daar word ik wel een beetje moedeloos van.

  30. selmasalo zegt:

    Aad, dank je alweer voor het lezen!

  31. selmasalo zegt:

    Kleet,
    jij woont ook altijd in nare omgevingen hè?
    Nu tussen die boeven, en vroeger tussen de kerk-ettertjes.
    Wanneer ga je eens tussen prettige mensen wonen, want die bestaan ook!

    Overigens kan ik niet zo goed tegen deze vorm van taalverloedering:
    “maakte hun een afscheiding”.
    Voortaan graag: “maakten zij een afscheiding”.
    Mijn adagium is: wie zich niet redelijk uit kan drukken, denkt niet redelijk.

  32. Jouw adagium is onzinnig.

  33. selmasalo zegt:

    Die opmerking is dus de bevestiging van dat adagium.

  34. De gereformeerde kerk had een nieuwe dominee nodig.
    Pastorie huis was mooi, groot en vrijstaand naast de kerk.
    Huis en tuin perfect onderhouden.
    Er werd geboden: hoog loon, gratis wonen, telefoon en auto en gas/water/electra van de zaak.
    Maar de dominees–die ’s zondags prediken dat alles ijdel is–vonden dat niet genoeg.
    Er moest een brandnieuwe bjoegoslavische bungalo komen in het dorp zelf.
    Die kwam er dus…..goed beroep; betaalt veel en groot deel zwart.

  35. selmasalo zegt:

    Nou ja, dat leven in (relatieve) weelde van dominee en christelijk schoolhoofd was er wel de oorzaak van dat ik jong zijnde erg in de war raakte van Jezus’ boodschap van armoede en delen enerzijds (“Ziet naar de vogelen des velds”, en “verkoop uw bezit en geef het aan de armen”),
    en het gedrag van de christelijk voorlieden anderzijds: rijden in een grote auto (terwijl ze de afstandjes ook fietsen konden) en op vliegvakanties gaan etc.
    Jezus’ boodschap met de mond belijden maar zelf geen stapje achteruit doen.

  36. Ging nog verder.Er was een art 31 kruidenier in het dorp.Duur.Maar ze kwamen van 40km afstand om daar te kopen…
    Ik woonde dus twee huizen naast de gereformeerde kerk.
    De dominee liep voorbij zonder wat te zeggen.
    Aan de overkant van de vaart woonde een zandrijder, die ouderling was van de hervormde kerk.
    Ik zei tegen hem; “die dominee deugt niet voor zijn werk?
    Hij kende mij aardig goed, en vroeg dus waarom niet.
    Ik vertelde hem dat die vogel krachtens zijn werk mij zou moeten proberen te bekeren.
    ouderling was het met mij eens.

    Nou vond ik het destijds niet nodig om zondags als die kerk volliep machine te laten lopen; deed ik nooit.
    Tot ik erachter kwam dat ze toch vertelden dat ik zondags werkte.
    vanaf toen draaide mijn machine zondags onder kerktijd met zekerheid.

  37. Gut, wat sneu.Een van de knapen die mij inbrak, schijnt in het midden van de nacht een stuk ijzer door zijn ruit gekregen te hebben, dat hij gebruikte om bij mij in te breken.En een nach tevoor al een groot bot waarmee hij mijn honden wilde omkopen….wat sneu nou…..

  38. joost tibosch sr zegt:

    Nog veel erger, Selma, ik weet ,eigenwijs, dat je geen gelijk hebt, hoe graag je dat ook, voor mij onduidelijke redenen en met al je VU-verleden, waar ik niets mee heb, zou willen! Ik begrijp ook helemaal niet, met mijn moderne “roomse” Nijmeegse exegetische, door Rome angstvallig in de gaten gehouden en regelmatig wat halfslachtig zgn veroordeelde, wetenschappelijke opleiding , waarom je, wat ik beweer, blijkbaar zo bedreigend vind en voor mij zo schadelijk! Als ik mijn mond moet houden, moet je dat echt zeggen, tot nu toe heb je me allerminst overtuigd! En we zullen geregeld in de clinch blijven liggen.

  39. selmasalo zegt:

    Ik las het al eerder Kleet: Jezus’ predikingen zijn niet aan jou besteed…

  40. selmasalo zegt:

    Joost,
    geef mij de de bron van die door jou genoemde schriftelijke teksten uit de 8ste eeuw v.Chr. dan,
    kennelijk loop ik achter in kennis.
    Waar kan ik ze inzien, vastpakken, lezen?

  41. joost tibosch sr zegt:

    Je moet weten hoe wetenschappelijk moeilijk het is om in teksten van een voor je liggende verzameling van een 3de eeuw v.C oudere lagen te ontdekken, die op grond van literaire en historische wetenschappen als ouder en steeds ouder gedateerd moeten worden, ook al hebben we díe oude teksten en hele oude teksten niet meer op schrift. Jij moet weten dat dat geldt voor alle oude eeuwenlang gegroeide en ten slotte verzamelde werken als een OT, maar ook voor een NT dat aan het eind van de eerste eeuw n.C uit ouder materiaal verzameld is, dat na nu moeizaam wetenschappelijk onderzoek in oude lagen teruggaat tot de jaren 40 van de eerste eeuw. n C…terwijl de oudste NT-sche teksten, die we hebben, pas stammen uit de 2de eeuw na C. Dat moeizame wetenschappelijke werk, met steeds meer resultaat, wordt vaak gedaan tot groot ongenoegen en met de nodige argwaan van de huidige kerken! En ze doen maar! Ik weet niet wat men toen op de VU deed, behalve dan dat het jou mateloos moet hebben geïrriteerd, maar hier is men niet met lief geloof en met onnozele liefde voor een bijbel bezig, maar met keihard, moeilijk wetenschappelijk werk. .En dat hebben gelovigen met ons moderne koppie gewoon nodig! En met datzelfde moderne koppie kun je je daar ook zelf van op de hoogte stellen!

  42. De RK kerk hield het onderzoek van de dode zee rollen ook 40 jaar tegen….

    Mijn logo: Do not do to others what they do to you; you better do it to them before they do it to you…

  43. joost tibosch sr zegt:

    Heb nog college hebreeuws (jammer genoeg op de vroege vrijdagmorgen na de studenten- donderdagavond!) gehad van een van de eersten die betrokken was bij het onderzoek naar de Dode Zeerollen, Prof van der Ploeg, de beslist roomse Dominicaan. PVDK, weet wel wat je zelfs met een gewichtig logo zegt!

  44. Maarre…vertelden ze ook op dat college waarom ze de vertaling en onderzoek van die rollen jaaaaaaaaren ophielden?
    Maarre geen zorgen.Ik ben vrij man; niet beperkt door religie of kerk.

  45. joost tibosch sr zegt:

    Ooit van de “Ecole Biblique” in Jeruzalem gehoord? Die hoefden geen “duim”verhalen te vertellen van jaaaarenlang ophouden. Samen met joodse geleerden zijn zij vanaf het begin, en gelukkig nog op tijd, betrokken geweest bij de Dode Zeerollen. Je hebt dan wel geen religie of kerk nodig om zo’n vrije man te zijn, maar blijkbaar wel verzonnen verhaaltjes.

  46. Op een gegeven moment zij die rollen–als ik me goed herriner– in de jaren 90 onderzocht op oudheid, simultaan in verschillende universiteiten.
    Ze waren eind veertiger jaren gevonden, maar mochten niet eerder onderzocht/vertaald worden door derden
    Dat bijbelschooltje was nou niet zo betrouwbaar; lichtelijk bevoordeeld en manipulerend.
    Toch voordelig vrij man te zijn; kan je denken.

    Net zo als de hele bijbel een gerotzooi is; bv met het weglaten van de 6de evangelist, het lichtelijk verdraaien van feiten en data.
    Maar allez: doel van de kerken in het algemeen is macht.
    Dit om verschillende doelen te bereiken; maar met dezelfde middelen; gebruikmakend van de psychologische zwakte van grote kuddes.
    Het is altijd iets voor de onnozele massa geweest.

    Als ik een sollicitatie moet afhandelen, en zelfstandig denken en beslissen is vereist, daarnaast verantwoording, en een sollicitant is overtuigd kerks, neem ik hem absoluut niet.
    Hij kan niet zelfstandig denken, neemt geen verantwoording voor eigen gedrag of situatie.

  47. de ecole biblique hield dat spul ook 50 jaar vast; als gelovige moet je in hun verzonnen verhaaltjes geloven.

    Hetzelfde gelazer was er met die andere rollen; jaaaaaaaaaren vstgehouden, en de vertaling stil gehouden; die was Rome niet welgevallig.

  48. joost tibosch sr zegt:

    tegen volwassenen zeg je dan : “je hebt groot gelijk, jongen!”

  49. Wij wachten erop Joost….maar kerkelijken hebben nooit ongelijk, toch?
    Maar, zoals je uit mijn schrijfsel hebt kunnen opmerken: danatiek gelovigen neem ik niet serieus als zelfstandig denkenden wezens; dus ook niet als volwassenen.

  50. Interessante blog, Selma! Ik heb persoonlijk nogal een hekel aan taatoos (en weiger daarom ook om dit woord correct te schrijven en uit te spreken), maar Arie komt er goed mee weg, vind ik. De grootse&meeslepende onderhuidse inkttekeningen op zijn tamelijk indrukwekkende herenlijf sluiten mijns inziens naadloos aan op Aries grootse&meeslepende ambities, die hij -daar ben ik zeker van- naar allerbesten kunnen tracht te verwezenlijken. Ik heb toch een zwak voor deze hardnekkige positivo. Waarschijnlijk omdat ik toch een beetje moe word van azijnpissers (waarmee ik uiteraard noch jou, noch je reflectanten bedoel).

    Liefs,
    Luus.

  51. selmasalo zegt:

    Joost Tibosch,
    dank je wel voor je reactie van 4 februari.
    Natuurlijk ken ik de moeite die gedaan wordt om derde-eeuwse teksten te ontrafelen, fileren en dateren. Ik ben blij dat je het eindelijk uit je pen kon krijgen, dat er geen ouder origineel materiaal bestaat. Dat laatste was voor mij indertijd een belangrijke reden om te kiezen voor Sumerisch, omdat het de oudste geschreven taal is, met teksten die meer dan 6000 jaar terug gaan (ook ouder dan het populaire hiëroglyfen), een taal met wonderschone literatuur, met name Gilgamesj, en hymnen, bijvoorbeeld van Enheduanna, een dichteres (ca. 2250 v.Chr.), die in vergelijking met de Bijbel helaas zwaar onderschat en veel en veel te onbekend zijn. Terwijl die mensen met dezelfde levensvragen zaten als wij, daar antwoorden op zochten die aanspreken alsof ze gisteren gezegd zijn, en bovenal: mensen die zeer vroom waren. Ik mag ze graag verdedigen tegen openbaringsgodsdiensten.

    Voorts vond ik bij de oudpapierbak tot mijn grote blijdschap een paar boeken van Dostojevski, waarvan ik er één nog niet eerder gelezen had, De gebroeders Karamazov, waar ik nu even niet mee op kan houden (gelukkig is het 672 bladzijden lang).
    Als vervolgantwoord een passend citaat:
    ‘Je moet nooit vergeten dat de wereldse wetenschap ernaar streeft om ons geloof te vernietigen. Na het wrede onderzoek van de geleerden is van ons heiligdom niets meer overgebleven. Maar ons geloof is toch negentien eeuwen oud en het leeft in de zielen der enkelingen zowel als in de volksmassa. Ook in de zielen der atheïsten is het gebleven. Zelfs al willen ze van Christus en het christendom niets weten, dan blijft toch een sterk geloof in Gods macht in hen achter.’ (Boek IV-1, 1880).
    Ik zou het ook kunnen antidateren:
    ‘ons geloof bestaat toch sinds mensenheugenis en het leeft in de zielen der enkelingen zowel als in de volksmassa. Ook in de zielen der voor-bijbelse mensen. Zelfs al bestonden Christus en het christendom niet, dan blijkt toch een sterk geloof in Gods macht uit hun literatuur.’

  52. selmasalo zegt:

    Lucienne,
    wat een grappige reactie, leuk hoe je over Boomsma schrijft!

  53. joost tibosch sr zegt:

    Sorry, Selma, nu pas zie ik jouw uitgebreide reactie. Een eeuw na de ook door mij bewonderde Russen kan ik alleen maar zeggen dat wetenschap mijn geloof alleen maar doet stralen en dat ik daarom nu met het grootste gemak mijn eigen gang ga in een stuiptrekkende Kerk. Ik laat oude literatuur voor wat hij is en heb geen enkele moeite om mijn Jezus daarin te herkennen en zijn openheid voor mensen van toen, maar heb ook geen enkele behoefte hem aan die oude literatuur en de mensen die daar op hun manier zin van leven in uitdrukten, op te dringen!

  54. selmasalo zegt:

    Joost,
    dank je wel voor je fijne reactie. Insgelijks.
    Zal ik je iets aardig vertellen? Momenteel ben ik in India, in Tamilnadu, waar naast Hindoes ook grote aantallen Moslims, Christenen en traditionele atheïsten leven, Vanochtend was ik in een winkel, bij het krieken van de dag, toen er ineens belletjes geluid werden. Achterin bleek zich een tempeltje te bevinden, met een aantal beelden van bekende Hindoegoden, maar ook van een zegende Jezus, een Maria met kind, een Boeddha, en een symbool voor de Islam. Ik werd uitgenodigd deel te nemen, en toen ik achteraf mijn blijdschap uitte over de aanwezigheid van de geloofssymbolen van andere religies, was men verbaasd over mijn verrassing: all religions honour the same light, following different traditions. We see unity, rather than differences.
    Ik vroeg mijn Indiase gastheer vanavond of dit een uitzonderlijke groep was,
    Nee, dit is Tamilnadu, zo leven wij al eeuwen.
    Moge dat zo blijven, moge de verharding tussen de godsdiensten die momenteel rondgrijpt, aan Tamilnadu voorbij gaan.

  55. Maria Trepp zegt:

    Geen wonder dat dit een van je meestegelzen blogs is- hartstikke leuk, het samenbrengen van actualiteit, symbolen en cultuurgeschiednis!
    Echt super.

  56. Selma zegt:

    Maria,
    ik had moeten zeggen: meest ‘gezochte’ blog.
    Bij je statistieken kun je zien welke zoektermen ingetikt worden.
    En dan blijkt heel vaak gezocht te worden op Arie Boomsma, tattoo, St. Joris op rug enz.
    Dan weten de zoekers dus nog niet wát ze bij mij te lezen krijgen,
    maar zijn ze slechts geïnteresseerd in Boomsma’s rug 😉

  57. Pingback: Een klein jaartje bloggen: pindakaas & tatoeages | Er was eens…

  58. Apiedapie zegt:

    ’t Is lastig die statistieken te interpreteren. Meest gelezen dus zeker niet. Maar meestgezocht blog is ook niet correct lijkt me. Zoals je zelf al aangeeft, ze zoeken niet naar je blog maar naar (meestal) plaatjes van Boomsma en/of tattoos.

    Ik heb zelf ook een paar blogs die nog dagelijks aangeklikt worden, soms twee jaar na plaatsing. Dan blijken mensen te zoeken naar neuken, kutjes etc (natte kutjes zijn bljkbaar heel populair, zucht) …. die zoektermen zie ik dan opduiken, ook nogeens met de meest onmogelijke en hilarische spelfouten, en ik weet dan dat die lezers ook vannacht op mijn blog niet hebben gevonden wat ze zoeken …

    En van sommige zoektermen word ik onpasselijk tot echt droevig, ooit schrijf ik daar nogeens een blog over (hetgeen dan wel jaren later nog zal worden aangeklikt).

    Gelukkig Nieuwjaar!.

  59. Selma zegt:

    Apie,
    naar dat blog over zoektermen ben ik wel benieuwd.
    Soms kijk ik naar die zoekwoorden op mijn pagina, en denk met Reve:
    “Er is veel leed onder de mensen”.
    Wat een droefheid en eenzaamheid spreekt daar soms uit…
    Maar gelukkig blijken mijn pindakaas-, Berryblaster- en kinderworstblog wel degelijk te beantwoorden aan wat mensen zoeken, en daar ben ik blij mee: een klein beetje verzet tegen het machtige geweld der voedingsindustrie.

  60. Kenny zegt:

    Pfoe, de toon en de manier waarop je met dédain neerkijkt op, zoals jij het omschrijft, de “lager opgeleiden” is vrij tenenkrommend. Wat kan jou het schelen hoe men de tatoeages die de rug van Boomsma sieren interpreteert? En het feit dat je je zo druk maakt over een artikel van Privé (kom op, het is Privé, wat had je dan verwacht?) getuigt ook niet bepaald van een hoge mate van intelligentie. Alsof je een kinderboek gaat recenseren en dan gaat zeuren over het feit dat alles op een kinderlijke manier wordt beschreven. Besteed je tijd nuttiger, mens.

  61. Selma zegt:

    Kenny,
    de term waar jij je over opwindt, de “lager opgeleiden”, komt uit een onderzoek van weekblad Privé zelf. Onder die woorden (in mijn blog) bevindt zich een link die, toen ik het blog maakte verwees naar cijfers van Privé ten behoeve van adverteerders: dat het grootste deel van hun lezers uit “oudere lager opgeleiden” bestaat.
    Ik zie dat de link inmiddels naar TMG (Telegraaf Media Groep) in het algemeen verwijst.
    Jammer, maar zo veranderlijk is internet.

    Wat jij over mij schrijft (“dédain”) is een interpretatie, zelfs een insinuatie, waar ik – zonder meer – onderzoekstermen van weekblad Privé citeer.

    Volgende keer een meer inhoudelijke reactie graag. En minder gescheld.
    Anders haal ik hem weg.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s