Het schip zag er spookachtig uit, grijzer dan grijs in het grijze licht, en de ramen geblindeerd. Met waanzinnig mooi gevormde boeg, maar ook wel bedreigend.
Een walvis van staal, een opgedregde atoomonderzeeër?
Het is altijd weer een verrassening wat er hier in IJmuiden aanmeert.
Googelend op het IMO-nummer, 9665114, was er (nog) niets vinden.
Het bleek dan ook geen oud roest te zijn maar een gloednieuw casco, van een zogeheten platform supply vessel, uit een serie van de Noorse scheepsbouwer Ulstein,
ontworpen om met drie zusterschepen in de offshore (olie)industrie te gaan werken.
Model PX 121. Blue Guardian gaat ze heten
Zondagmiddag lag ze er nog, naast Felison Terminal en de veerboot naar Newcastle
Gezien vanaf het Forteiland
Tegen schemertijd verdween ze het zeegat uit, getrokken door de Lomax
– als een logge hond aan de lijn van een parmantig baasje –
om verder afgebouwd te gaan worden in Noorwegen
Bijzonder model. Nu al aan het roesten zie ik.
Apart.
Apart: apart bijv.naamw.Uitspraak: [aˈpɑrt] 1) gescheiden van iemand of iets anders Voorbeeld: `een aparte kassa voor rookwaren`
Synoniemen: afzonderlijk, los, anders dan gewoon.
Voorbeeld: `een aparte halsketting`.
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/apart
Frans dus. Terwijl ik mij herinner dat dit soort boten altijd bijzonder zijn en niet voor herhaling vatbaar wat betreft het woordje ‘apart’. Alles wat apart is of bijzonder is gewoon.
Genoten!
.
Mijn eerste idee was ‘ijsbreker’, maar uit jouw tekst maakte ik dat niet op, dus die zullen wel een nóg zwaardere ‘neus’ hebben. Mooi schip!
NB: Is een schip zoals je terecht zegt en niet een boot. Regel (van Engelse schipper): “a ship can carry a boat”.
De landvasten hangen slap en het anker lijkt in gebruik. Ook een manier om een boot af te meren.
Schepen worden steeds groter!
Ik denk 1 x per kwartaal: ik moet maar weer eens naar IJmuiden
aangezien het nergens beter uitwaait dan op de zuidpier. (De
noordpier vind ik te ver voor de fiets.) Zolang jij, Selma, zo
gedetailleerd verslag blijft doen van wat er afmeert en weer
vandoor gaat in IJmuiden, heb ik een redelijk surrogaat.
Die steekt zo de Hades over, wat ik je brommmmm
Aqua- en aerodynamische bakdekker voor het zware werk. Slim ontwerp, in plaats van water over het voordek, extra accomodatieruimte en minder kans op schade. Overkomend water loopt sneller af. Geheid minder ‘paaltjes pikken’, dus minder dreunen en minder wisselende schroefbelasting. Kan Hennis-Plasschaert ook nog leasen om de ‘Amsterdam’ op de Atlantic te bevoorraden. Nadeel dat het CoG hoger ligt, waardoor hogere omkiepkans. Dus ballasten bij leeg, terugkerend schip. Ook om het slingeren tegen te gaan.
Fraai blog weer! En zo te zien het weer ook weer.
Aad Verbaast,
daarom dacht ik in eerste instantie aan antiek oorlogstuig.
Maar schepen roesten altijd, daar gaan jaarlijks dikke lagen tjet overheen:
koop een boot en werk je dood.
Antoinette Duijsters,
zeg dat wel!
Robert Kruzdlo,
grappig dat je zo’n werk maakt van het woordje ‘apart’.
Even twee opmerkingen daarbij,
a: Apart in de betekenis die AD gebruikt, kan heel goed, maar is wel een beetje antiek. Een halve eeuw geleden werd het vaker gebruikt, met name voor kleding. Als mensen toen niet durfden te zeggen dat ze iets doodenge nieuwlichterij vonden, en toch beleefd wilden zijn, noemden ze het ‘apart’.
b. Jij wilt ‘dit soort boten’ liever ‘bijzonder’ noemen.
Het aardige is dat de grondbetekenis daarvan ook ‘apart’ is.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/bijzonder
c. ‘Niet voor herhaling vatbaar’?
‘Dit soort boten’ wordt blijkbaar in serie geproduceerd. 😉
Blewbird,
het wordt tijd dat hier eens een ijsbreker aanmeert.
Zou wel eens mee willen varen: kraaaak, scheurrr, kerrakkk…
Mooi die opmerking over het verschil tussen een boot en een schip.
Dat is op zich een heel lang blog waard, waarin veel valt te lachen.
Marijn Krijger,
jij hebt daar duidelijk meer verstand van dan ik.
Mij viel alleen op dat die touwtjes gloednieuw waren, nèt uit de verpakking.
Zlfstndg Jrnlst Antwerpen,
dat is zo, maar hier had ik de maten niet bijvermeld.
De links vertellen dat deze bak ‘slechts’ 83.4 m. bij 18 m. meet.
IJmuiden wil een sluis bouwen waar schepen van 400 meter lengte in passen.
Dat zijn wel andere bootjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grootste_containerschepen_ter_wereld
Abel Staring,
de binnenlanden van Nederland zijn hier en daar ook wonderschoon, denk ik,
als ik daar 1 x per kwartaal, of in elk geval te weinig kom 😉
Dank je wel voor je aardige reactie.
Simon Korving,
zoiets. Dat gevoel gaf de eerste aanblik. Zeker als je weet wat voor gruwelijkheden hier in de haven tijdens WO II zijn uitgespookt.
King Billy,
zo, we zijn helemaal bijgepraat!
(Voor zover ik iets van technische praat begrijp.)
Hartelijk dank, want voor de naslag heb ik er graag zulke extra informatie bij.
Pingback: - Seaportplaza
Wat een schip mevrouw, daar blijf je uit de buurt als je aan het zwemmen bent.
Fenny,
net wat u zegt.
En meer: wie hier in de haven gaat zwemmen,
wordt er met gillende sirenes uitgevist!
😉
Nou, ik ben geen specialist dus hier geen technische praat. Ik dacht hooguit: Imo maar het lijkt wel een OVO (ongeïdentificeerd varend object). Dat mensen dat allemaal kunnen maken terwijl anderen nog geen vliegtuigje kunnen vouwen. Enfin, genoeg gebazeld.
Platoonline,
en dat een vis zich een oog creëert op zijn staart om rovers te misleiden,
en een vlinder hetzelfde doet op zijn vleugel,
en dat Edward Jenner het pokkenvaccin ontdekte,
en dat er mensen op de maan hebben gelopen,
en en en
ik naar alles alleen maar in stomme verbazing kan kijken…