Troep trimmen, of een pizza van metaal

Andermans afval opruimen is een dagelijkse hobby geworden.
Niet teveel, niet te weinig maar elke dag een boodschappentas vol.
Het is leuk om te doen, en het mes snijdt aan twee kanten.
Zie dit komische filmpje: troep trimmen noemen ze het in Haarlem.
Je dagelijkse rondje joggen en intussen rommel oprapen en in vuilnisbakken doen.
In plaats van geld uitgeven aan sportscholen: lekker gratis sporten in de buitenlucht,
en in één beweging door de omgeving een beetje mooier maken!

Nog leuker: je kunt afval ook te gelde maken. Er zijn dagen dat ik alleen blikjes opraap. Liefst schoongeregend, en platgereden, dan nemen ze weinig plaats in.
Een half-literblik weegt ongeveer 35 gram, zo’n bullshit-energy-blikkie een gram of 20,
terwijl een kilo schroot 18 cent oplevert, dus reken maar uit.
Veeel gezond buig- en strekwerk, maar uiteindelijk worden het toch eurootjes.
Als de schuur een beetje vol raakt brengen we het naar de schroothandel

IMG_0087 IMG_0089 IMG_0090Als we honderd euro hebben (we doen het met z’n vijven), over een paar maanden,
gaan we samen ergens een pizza eten. Een pizza van metaal, als het ware.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Smeerlapperij, Sport, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Troep trimmen, of een pizza van metaal

  1. Blewbird zegt:

    Kijk, dat gaat ergens over! Jammer dat er nog geen opkopers voor plastic zijn. Prachtactie!

  2. knutselsmurf zegt:

    Ik dacht dat die “blikjes” van aluminium waren. Tenminste die kleintjes.
    Je kan er hele leuke dingen van maken, zoals stirling-engines.
    Of een penny-stove :

  3. Selma zegt:

    Blew,
    maar die zijn er wel, opkopers van plastic.
    Want op oneven dagen raap ik plastic, voor een goed doel.
    Zal daar morgen een blogje over maken.

  4. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    helemaal te gek. Dank voor de link.
    Ga ik zeker namaken, ben dol op dat soort techniek.
    Maar ja, de blikjes die ik raap zijn zooo plat dat er niks meer van gemaakt kan worden.
    Die energie-troep is inderdaad van aluminium.
    Wij rapen willekeurig alle platte blikjes op, als ze maar van metaal zijn. De schroothandel accepteert dat als gemengd schroot, voor het laagste bedrag.
    Zouden we de moeite nemen ijzer en aluminium gescheiden aan te bieden, dan zouden we een paar centen meer kunnen vangen.

  5. Ik heb er met veel genoegen een blik op geworpen 😉

  6. King Billy zegt:

    blikjes inzamelen en scheiden is het begin van een miljardenhandel. Dé grote oligarch:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Rethmann waaronder o.a.
    http://de.wikipedia.org/wiki/Remondis valt.
    Ergens tussen Amsterdam en Haarlem wordt door waterschappen en gemeenten een enorme kunstmatige berg in zompig polderland gebouwd, betaald met belasting- en heffingsgeld van niets vermoedende burgers.
    Een publiek geheim over problematisch afval in Duitsland, wat in Duitsland zelfs na zeer zorgvuldige scheiding en recycling nauwelijks aan de straatstenen is kwijt te raken, niet met oppervlaktewater in aanraking mag komen en slechts onder strenge voorwaarden soms nog voor (spoor)wegenbouw mag worden gebruikt.
    Dit afval wordt door bedrijven van o.a. de Rethmann Groep, waaronder Remondis, voor wereldprijzen afgevoerd naar bovengenoemde lokatie. Vaak via Sluiskil. Ook wordt dit afval voor dijkbescherming verwerkt. Of afgevoerd naar Engeland en China voor hergebruik, waar wetgeving eveneens minder scherp is.

  7. knutselsmurf zegt:

    Pas op je vingers. Die randen zijn vlijmscherp, en het gereedschap ook. Youtube staat vol met video’s van mensen die alle mogelijke varianten maken, vooral Aziaten zijn er heel goed in.

    Een magneetje vertelt je snel of het een aluminium of staal blikje is. Andere metalen gebruiken ze niet.

    Plastic recyclen heeft volgens mij niet veel zin, vooral niet als je alles door elkaar mikt. Het meeste is LDPE of polypropyleen, en dat kun je het best verbranden. PVC is ook niks waard. Plastic onderdelen van apparaten zijn meestal hoogwaardiger. ABS is evenveel waard als metaal. Nylon is ook duur, maar je wil niet weten hoeveel soorten er zijn. Die heldere, glasachtige kunststoffen zijn ook iets duurder. En PET flessen natuurlijk.

  8. Ximaar zegt:

    Zelf wandel ik gewoon en raap per rondje 5 items op die me het meest storen. Ik gooi dat gewoon in prullebakken, meestal staan die maar een paar 100 meter verder. Een aantal jaren terug ben ik daarmee begonnen en tegenwoordig is het flink zoeken en haal ik de 5 items per rondje niet meer. Heeft dus duidelijk effect en zeer zelden zie ik het andere inmiddels ook doen.

  9. Selma zegt:

    Constant,
    dank je wel,
    en werp ook eens mee…
    (een blikje, al wandelend, in een vullesbak 😉 )

  10. Selma zegt:

    King Billy,
    je beschrijft problemen die de politiek op moet lossen,
    en waar een simpele eens-in-de-vier-jaar-stemmer weinig aan kan verhelpen.
    Onze acties gaan over mentaliteitsverandering onder de kleine stemmers
    (en vooral de onverschillige niet-stemmers).

  11. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    ook handen zijn gereedschap, en waar gewerkt wordt vallen spaanders,
    dus een sneetje of wondje meer of minder, daar zitten we niet mee.

    Het is zeker een idee om aluminium blikkies te scheiden van de roestige.
    Dat brengt 4 x zoveel op:
    http://www.kh-metals.nl/oude-metalen/oud-aluminium-prijs
    Alleen meurt die zooi soms vreselijk (om er dan nóg eens doorheen te moeten graaien…).
    Ik kan niet begrijpen dat mensen die energy-troep naar binnen krijgen,
    laat staan dat ze er goud geld voor betalen, èn het blikkie dan op straat gooien.

    Plastic flikker ik door elkaar in de plestik-hero-bak.
    Dat zoeken de verwerkers zelf maar lekker uit.
    Als het maar van de straat, en vooral van het strand af is.

  12. Selma zegt:

    Ximaar,
    zo zie je maar: alle beetjes helpen,
    en goed voorbeeld doet volgen.

  13. Lehti Paul zegt:

    Prachtig. Ik breng alleen mijn koper maar weg. Ik bewaarde wel jaren de vijfliter-blikken olijfolie van mijn Griekse schoonmoeder, maar zal deze nu, met een verhuizing op komst, ook slijten aan de ijzerboer. Ik ga er toch nooit meer crea dingen van maken.
    http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/03/de-opkoper.html

  14. fulpsvalstar zegt:

    Pizza van metaal…….ik hap niet!

  15. Selma zegt:

    Lehti,
    goed zo, verhuizen is lichter worden.
    En crea wordt een creatief mens vanzelf weer van wat zich in de toekomst vanzelf weer voordoet aan nieuwe mooie vondsten.
    Dus hup, alle metalen (maar dan ook alle tomatenpureeblikjes en kromgeslagen spijkers) naar de schroothandel, en aan de gratis pizza!

    Ik las je oud-ijzerblog. Oeps, die honden…
    Bij ons gaat het sneller, burgerlijker en vriendelijker.
    Direct vanaf de openbare weg de weegbrug oprijden.
    Man in kantoor steekt hand op = oké.
    Om de hoek schroot op hoop gooien.
    Terug weegbrug op, man weer: oké.
    Parkeren, kantoor in, naam en adres opgeven (is gewoon wettelijk verplicht) en poen beuren.
    Sinds ik weet dat álle metaal minimaal 18 cent per kilo opbrengt, gaat dus elke wijnflesdop of roestige spijker bij ons thuis in (alweer) een aparte afvalbak.
    Je bent gewoon gek als je je jampotdekseltjes en bonenblikjes bij het restafval gooit:
    bij de vuilverwerking vissen ze metaal er tot de laatste kubieke millimeter uit om het… naar de schroothandel te brengen en te beuren!

  16. Selma zegt:

    Fulps,
    als het ware, als het ware…
    De pizza zal van het dunste knapperigste Italiaanse deeg zijn, belegd met de geurigste smakelijkste kaas, tomaat en ander lekkers.
    Ik heb (ook) vullingen en kronen… 😉

  17. Zilvertje zegt:

    Wat een geweldig idee!

  18. Met de kinderen uit mijn buurt ga ik regelmatig op pad.
    Soms bellen ze er speciaal bij mijn voordeur aan.
    Schone en opgeruimde groet,

  19. Selma zegt:

    ZinneninZuidoost,
    dank je wel voor je fijne reactie!
    Zo is het. Met kinderen bereik je alles.
    Ik moet trouwens grinniken om je avatar, het beeld van de “onbekende” beeldhouwer van Amsterdam (die bij het Leidseplein de tak omzaagt waar hij op staat). Ik heb bij hem op school gezeten, een halve eeuw terug….

  20. Het beeldje vind ik prachtig.
    Ooit werkte ik met bomen. Maar erg handig ben ik niet.
    Vandaar dat ik het een mooie avatar vind.
    De onbekende beelden in Amsterdam zijn geweldig.
    En natuurlijk voor sommigen niet zo onbekend, evenzo als de beeldhouwer.
    Vriendelijke groet,

  21. Selma zegt:

    Dank je wel Zinneninzuidoost

Schrijf hier je reactie

