Doodgelachen. De neusaap van Apenheul

Geen idee hebben de wetenschappers, waarom die bijzondere neusaap stierf, zo jong.
Autopsie gaf het antwoord niet.
Ik denk er het mijne van, dat hij misschien wel doodgelachen is.

Eigenlijk had ik helemaal geen zin in dat familieuitje naar Apenheul:
exposities van gekooide uitheemse dieren, dat was misschien wat aan een middeleeuws hof, of voor de achterlijke negentiende-eeuwse burgerij…
maar met films als Earthflight of De Wildernis zijn dierentuinen zinloze, wrede rudimenten geworden, ware het niet dat ze node een nieuwe functie gekregen hebben:
het behoeden van diersoorten die door menselijk toedoen dreigen uit te sterven.

Meegetroond naar de Apenheul begreep ik dat, en zag dat het heel zorgvuldig gedaan wordt. Geweldig veel ruimte, bosschages, speelgoed, speciale verzorging, fokprogramma’s. Alleen…
bij de neusapen barstte ik zowat in huilen uit.
Hieronder foto’s die ik van de neusapen maakte.

IMG_0077Een neusaap wekt associaties met een middeleeuwse monnik, met Holbeins Erasmus ook.
Het zijn niet zulke beste foto’s, want door dubbel glas, en het was zeer druk voor de ramen…

IMG_0078Druk met hordes mensen, elkaar verdringend om te lachen, gieren, brullen. Om die neus.
Voortdurend hahaha, en scabreuze opmerkingen makend. Joelend.

Wie zegt mij of de jonge Goalie niet gestorven is van de stress?
Van constant aangestaard worden door mensen, oftewel aapachtigen die hun tanden ontbloten (wat bij tal van zoogdieren de dreighouding is). Van 9 tot 5, dag in dag uit…

IMG_0070Bij alle andere apen stond het publiek vertederd of aandachtig te kijken, van kapucijnaapje tot gorilla, alleen bij de neusaap brak bij elke golf nieuwe bezoekers het gejoel los, met schuine opmerkingen en bekkentrekkerij.

Zo vreselijk vond ik het, dat ik me voornam een brief naar de directie te sturen om te vragen of het glas niet zo veranderd kon worden dat de neusapen de bezoekers niet meer hoeven te zien. Dat bestaat immers, glas dat maar eenzijdig doorzichtig is. Maar ja, dat schrijven kwam er toen niet van…

IMG_0072 IMG_0073 IMG_0075

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Zoogdieren en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Doodgelachen. De neusaap van Apenheul

  1. timmerark zegt:

    Mooie foto’s. De emotie die wij denken te zien is natuurlijk alleen maar projectie. Ik heb twee leuke poesen maar die dicht ik soms ook te veel toe, meestal kijken ze maar wat in het niets.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Dat is nou precies waarom ik me niet graag in mensenmassa’s begeef, men gaat zich dan vaak misdragen. Ik vind de neusaap een mooi dier.
    Mensen -en andere dieren- gaan soms zomaar dood, gisteren werd er nog iemand begraven, plotseling overleden, 51 jaar, laat vrouw en twee jonge kinderen na.

  3. Christien Damman zegt:

    Het achterlijke volk lacht om alles tot…ze zelf aan de beurt zijn. Maar waarschijnlijk zijn ze daar te mooi voor… Dit is een onderdeel van de natuur in al haar/zijn facetten. En wij, wij moeten/kunnen daarvan leren. Dus geen verbouwde neuzen meer.

  4. cornutus zegt:

    Het blijft een dubbel gevoel zo’n dierenpark. Heel veel apen hebben daar in Apendoorn wel veel vrijheid. Maar als er morgen een verbod kwam op dierentuinen dan sta ik te juichen.

  5. joost tibosch sr zegt:

    Met het onnozele gemak waarmee mensen inderdaad zorgen dat er diersoorten verdwijnen zou het bestaan van (goede) dierentuinen best nog te verdedigen zijn. Hadden deze prachtige jongens boven niet veel meer dan 90% van ons DNA? Sinds ik dat besef kan ik zelfs ontroerd naar deze NEUSapen kijken. Dat we op hun dierenrechten staan, snap ik dan ook. Maar dat zij dierenplichten tegenover ons hebben, dat mogen we deze apen niet aandoen!

  6. goodknight zegt:

    …mensen zijn vaak de ergste beesten…

  7. King Billy zegt:

    Iedereen die naar een dierentuin gaat, eerst verplicht een CD kopen met een film van een uur of zo, met uitgestorven en kwetsbare dierenrassen, waaronder Indianen. Want dat was de grootste genocide ooit gepleegd.

  8. Selma zegt:

    Timmerark,
    ach, wat weten wij van wat er werkelijk in dieren omgaat?
    Het is al zo moeilijk om te begrijpen wat er in een ander mens omgaat,
    om te zwijgen van zelfinzicht.
    Ik weet alleen zeker dat het tegennatuurlijk is om een ander levend wezen afhankelijk te maken. Een ander wezen doden om op te eten is natuurlijk, maar het gevangen nemen, levenslang kooien, je wil opleggen niet.

  9. Selma zegt:

    Fulps,
    krek, massa’s vermijden is een sport waarin (ook) ik uitblink.
    Ja, de neusaap vind ik ook echt mooi. Meteen toen ik hem zag dacht aan het portret dat Holbein van Erasmus schilderde.

    En wat ‘plotseling doodgaan’ betreft: wij kennen immers ‘dag noch uur’.
    Mijn tegenvraag luidt daarom: waarom heeft iemand van 51 jonge kinderen?
    Had hij niet beter op jongere leeftijd kinderen kunnen krijgen?
    Dan hadden zijn kindjes ten eerste geen opa-achtige als vader gehad, en ten tweede hun vader (met statistische kans) langer mee kunnen maken.
    Op mijn 51ste had ik al kleinkinderen.

  10. Selma zegt:

    Christien,
    aan jouw reactie kan ik niets toevoegen.

  11. Selma zegt:

    Cornutus,
    zo is het precies.
    Dierentuinen móéten nu bestaan. Ter bescherming van de dieren.
    En dat doen ze heel goed, zeker in Nederland.

  12. Selma zegt:

    Joost,
    zie mijn reactie hierboven bij Cornutus.
    Het percentage DNA dat mens en neusaap gemeen hebben weet ik niet exact, maar dat van bonobo en chimpansee schijnt voor 98 % identiek te zijn aan het onze.
    Dat maakt (mij) (ook) heel deemoedig.
    http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/dieren_en_planten/bedreigde_dieren/mensapen/

  13. Selma zegt:

    Goodknight,
    ‘vaak’ zou ik willen wijzigen in ‘soms’.
    De meeste mensen zijn van goede wil, denk ik.
    Alleen onwetend, en bang.

  14. Selma zegt:

    KB,
    er is al veel te veel verplicht gedwongen geregeld in Nederland,
    nou ook nog een CD kopen en een uur kijken voor je Artis in mag.
    Jij bakt ze bruin!
    En: grootste genocide ooit, op de Indianen?
    Daar lees ik graag meer over. Er is zeker ferm gemoord, gemarteld, gestolen, uitgehongerd door de conquistadores en opvolgenden, maar de ziektes (en dus dood) die zij uit Europa meebrachten kunnen toch niet tot bewuste genocide gerekend worden.
    Stalin en Dzjengis Khan & co waren een stuk actievere moordenaars (en verkrachters), want directer en efficiënter, en in veel kortere tijd:
    http://www.quest.nl/artikel/de-7-meest-gruwelijke-oorlogen

  15. fulpsvalstar zegt:

    “Mijn tegenvraag luidt daarom: waarom heeft iemand van 51 jonge kinderen?
    Had hij niet beter op jongere leeftijd kinderen kunnen krijgen?”

    Selma, de liefde komt wanneer het de liefde behaagt en dat was hier het geval.

  16. Selma zegt:

    Fulps,
    liefde hoeft niet ten koste van kinderen te gaan.
    Verstand hoort (er) met de jaren (bij) te komen.
    Maar goed, dat is mijn mening.
    Ik kom zelf uit een nest met een vader die niet van ophouden wist,
    met een wijffie van half zijn leeftijd.
    Dat zijn niet altijd fijne dingen voor een kind. Vandaar.

Schrijf hier je reactie

