Zwanen driften, godverdomme

Ik wist niet dat dit bestond.
Altijd geniet ik zo van zwanen, als ik door de polders fiets, en ze statig zie zwemmen, of broeden… Dan denk ik hoe bijzonder het is dat dit prachtige dier zomaar in het wild heeft kunnen overleven in Nederland. Niet dus. De werkelijkheid (de menselijke wreedheid) blijkt altijd weer veel erger dan ik kan verzinnen.

Teken alsjeblieft deze petitie: Stop het Zwanen Driften

Lees voor nog meer informatie over de vuilakken die zwanen martelen: De zwanendrifter,
of hoor een gesprek met zwanendrifter Piet Oostveen (en een tegenstander) uit 2010 (!) Hieronder een foto van die fijne Oostveen die een zwaan ‘vangt’…

indexDe initialen van Oostveen getatoeëerd op een zwanensnavel

index2

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Smeerlapperij, Uncategorized, Vogels, Zwanen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Zwanen driften, godverdomme

  1. Blewbird zegt:

    Daar moeten we gauw iets tegen ondernemen, Selma!

  2. Selma zegt:

    Petitie ondertekenen Blew.
    De discussie schijnt trouwens al behoorlijk wat jaren aan de gang te zijn. Heb kennelijk zitten slapen…

  3. Van de mens kun je ook alles verwachten.

  4. Selma zegt:

    Ja Antoinette,
    mijn formulering was verkeerd (“de menselijke wreedheid blijkt altijd weer veel erger dan ik kan verzinnen”).
    Moet zijn: Je kan het zo wreed niet verzinnen of de mensen doen het, of hebben het gedaan.
    Wat een rotsoort toch. Ik kan me diep schamen dat ik daartoe behoor.
    Aan de andere kant geniet ik ook waanzinnig van de wonderschone dingen die mensen voortbrengen, van muziek, literatuur, uitvindingen die de wereld verbeteren….

  5. fulpsvalstar zegt:

    Dat het bestond wist ik maar dat het nog steeds gebeurt was me onbekend.
    Natuurlijk petitie ondertekend.

  6. Zilvertje zegt:

    Oh, wat gruwelijk!

  7. Selma zegt:

    Fijn Fulps,
    ik denk dat elke handtekening erbij helpt.
    We hebben beiden niks tegen de jacht, als die volgens de regels gebeurt, maar dit is echt een ander bedrijf, met martelpraktijken.

  8. Zilvertje zegt:

    Gedaan en voel me nu voldaan, alle beetjes helpen.

  9. Selma zegt:

    Zilvertje,
    zo is het.
    En dan wist ik nog niet eens dat ‘driften’ een werkwoord is.
    Moest het opzoeken, maar het staat niet in Van Dale, ook niet in het oude Groot Woordenboek der Nederlandsche Taal. In elk geval niet in de betekenis die de petitie geeft:
    “Verboden activiteit. Het zwanendriften, waarbij honderden zwanenparen worden geleewiekt, gemerkt en in het Groene Hart aan hun lot worden overgelaten om hen en hun jongen later te ‘oogsten’, is in Nederland verboden bij de Flora- en Faunawet. Dankzij een overgangsperiode van 10 jaar en nog een extra ontheffing van 5 jaar door minister Verburg kon het driften van zwanen voor vlees, dons en veren echter jarenlang doorgaan.”
    Ik leer elke dag wel wat bij (helaas, soms).

  10. Apiedapie zegt:

    He bah! En wij maar verontwaardigd doen over stierenvechten en vogeltjes lijmen. Grrrrr.

  11. Mark zegt:

    De beelden van dat gillende angorakonijn kan ik nooit meer vergeten, deze is minstens zo erg. Wat bezielt die gasten? Het is te ziek voor woorden.

  12. Selma zegt:

    Apiedapie,
    en erger: de Dierenbescherming voert hier geen actie tegen, maar wèl tegen het afschieten van verwilderde katten, en kreeg daarvoor meer dan 70.000 handtekeningen. Van lui dus die het oké vinden dat katten, die op straat gezet zijn door hun eigenaren, verwaarloosd ronddolen, terwijl ze eindeloos zangvogeltjes opvreten en zich voortplanten.
    Maar een zwaan…
    Je moet in Nederland een vleesetende hond of kat zijn om op de ‘Dierenbescherming’ te kunnen rekenen. Een volgevreten carnivoor liefst, want momenteel propageren ze een onderzoek naar obesitaspoezen: http://www.licg.nl/55g/nieuws/gezocht-katten-voor-onderzoek-naar-overgewicht.html

  13. Selma zegt:

    Mark,
    het gaat erom dat we het weten.
    Onwetendheid is de grootste boosdoener in de wereld.
    Maar nu je het weet, kun je keuzes maken.
    Dank je wel dat je dat ook doet (namens de zwanen).

  14. Apiedapie zegt:

    Maar zonder die vloek in de titel zou het blog makkelijker te delen zijn. Dat wel. Hoe driftig je ook bent 😉

  15. Selma zegt:

    Apie,
    deel gewoon de link van de petitie:
    http://petities.nl/petitie/stop-het-zwanendriften
    Dat vindt God ook goed.

  16. B.Kat zegt:

    Geachte redactie, ik zag dat u aandacht aan de petitie besteedt op uw site en er is nu ook ‘n filmpje http://www.hartvannederland.nl/nederland/zuid-holland/2014/zwanendriften-moet-verboden-worden/ Ook ondertekeningen op de petitie zijn welkom; ze gaan nog naar de 2de kamer http://www.stophetzwanendriften.nl/
    Hartelijk dank!

  17. Pingback: Selma, stadsfotograaf van Velsen, is er niet meer | Hier is A. Dapie

Schrijf hier je reactie

