Invitation to celebrate Sinterklaasavond

Dear professor Verene Sheperd (verene.shepherd@uwimona.edu.jm),

this is invite you to the most popular children’s party we celebrate in the Netherlands every year. Please join my brown and white family the fifth of december, in the evening, drinking chocolate milk, eating traditional brown spiced biscuits and marzipan, and singing old beloved songs.
We will ask Sinterklaas and Zwarte Piet to come and meet you in person, and they certainly will bring you some presents.
You are very welcome to see with your own eyes that our lovely festival belongs on the Unesco list of ‘Intangible Cultural Heritage’, just as well as Zwarte Piet’s Iranian cousin Hajji Firuz.

kind regards…

sint2010Sinterklaas en de burgemeester van Velsen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Sinterklaas, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Invitation to celebrate Sinterklaasavond

  1. King Billy zegt:

    En dank voor haar mailadres.

  2. King Billy zegt:

    Meteen maar een mailtje aan Shepherd gestuurd
    ______
    Dear Verene Shepherd,

    Thank you for bluntly ventilating your opinion and bringing the Dutch “Black Peter” under international attention.
    The Dutch population will love you for this. Better and cheaper advertising for one of the oldest traditions in The Netherlands is hardly imaginable.
    All the more, when you are properly informed about how the colonial Republic of the Netherlands in the course of almost 500 years transformed into a society with more than 150 nationalities with numerous ethnic backgrounds and political opinions. All of them with their own traditions.

    At he end of this issue, there will be no doubt that you drew the ‘Black Peter’.

    Again, thank you so very much!

    Sincerely yours,

    w,g.

  3. Selma zegt:

    King Billy,
    zou ze antwoorden? Die ‘wetenschapster’…
    Aan het eind van het interview zei het onbenul zoiets als
    “wat moeten jullie met twee Santa Clauzen”

  4. King Billy zegt:

    Tja, in dit geval mag natuurlijk niet gezegd worden, “De pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet”. Voodoo in Kingston op Jamaica is ook ó zo spannend. Zó onschuldig is voodoo echter niet.

    Afwachten, wellicht komt een ontvangstbevestiging, indien niet onderschept door de NSA. Is per slot van rekening een internationaal diplomatiek incident geworden. Geen ‘reject’ bericht op de mail. Tijdsverschil met Washington zes uur, dacht ik.

    http://koningbilly.wordpress.com/2013/10/21/st-nicolaas-is-een-boze-asielzoeker/

  5. LEHTI zegt:

    Dit is precies wat ik aan de pubers vertelde die het hier, al hangend voor mijn huis, over hadden. Zij praatten mij bij over o.a. de uitspraak van de twee Clauzen en ik zei dat het wel net zo zou gaan als met Now-Ruz. Het heidens feest dat de ayatollahs wilden afschaffen, maar dat niet is gelukt. Geen groter feest voor de Iraniërs dan het nieuwe jaar, offer- en suikerfeest vallen er bij in het niet. De Sint zal het wellicht met wat minder merchandising moeten stellen. Maar dat kan geen kwaad lijkt me. 😉
    In sommige andere gevallen zou het echter wel fijn zijn als van overheidswege bedachte ge- en verboden gehandhaafd zouden worden. Denk aan besnijdenis, uithuwelijken minderjarigen, eerwraak e.d. Maar dat is vast appels met peren vergelijken.

  6. LEHTI zegt:

    Het wiki-linkje naar Nowruz werkt niet goed (eerst facebook wachtwoord wordt gevraagd)

  7. Selma zegt:

    Lehti, dit is de link:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hajji_Firuz
    Ach, en als een VN-professor al emotionele oordelen velt (voor ze op onderzoek gaat), wat zullen we dan voor diepdoordachte ideeën van Grunningse hangpubers mogen verwachten?

  8. Zilvertje zegt:

    Geweldig met de actualiteit van vandaag! Wat een mooie foto!

  9. Christien Damman zegt:

    Toe ze het over twee Santa Clauzen had dacht ik : daar gaat ze, gut wat een trut.

  10. Timmerark zegt:

    Pasen
    Pinksteren
    Hemelvaartsdag
    Moederdag
    Koningsdag (dubbel kots)
    Bevrijdingsdag
    Vaderdag
    Sinterklaas
    Kerstmis

    Van mij mag het allemaal de prullenbak in.

    Geef gewoon iedereen 6 maal per jaar een vrije maandag, zelf uit te kiezen wanneer.

  11. Selma zegt:

    Zilvertje,
    wij hebben hier onze eigen Obama,
    die overigens in zijn welkomsttoespraak voor de Sint grapte dat hij niet Zwarte Piet was maar burgemeester…

  12. Selma zegt:

    Christien,
    mevrouw Sheperd maakt geen erg wetenschappelijke indruk,
    zacht gezegd.

  13. Selma zegt:

    Timmerark,
    er missen nog leuke feestjes in jouw rijtje zoals de gezellige Suiker- en Slachtfeesten, Jom Kippoer en Soekot, Holi en Divali, Visaka en Magha Puja, onder meer. Eigenlijk is het elke week wel feest.

    Rigoureuze oplossing, die zes maandagen per jaar. Haalt heel veel sjeu uit de samenleving.
    Feitelijk zijn alle feesten die jij noemt, zelfs (toevallig) Bevrijdingsdag, en ook mijn onchristelijke lijstje, gerelateerd aan de antieke landbouwkalender.
    Als je je daarin verdiept, worden die feesten gewoon weer leuk, want dan vier je de natuur, leef je mee met de wisseling der seizoenen, de zonnewendes en -eveningen en zo, zónder al die fictieve godsdienstige of volkstümliche ballast die er eeuwenlang ingepropt is.

  14. timmerark zegt:

    Ach ik sla nu eenmaal soms graag door.
    Wel een boeiend antwoord waarvoor dank.

  15. Selma zegt:

    Timmerark,
    en daarom kunnen we vrolijk dit weekend aan het uit Amerika overgewaaide Halloween doen, omdat het simpelweg het ooit aldaar geïmporteerde oude Romeinse Pomonafeest of Keltische Samhain is, vervolgens het RK Allerheiligen & Allerzielen werd (oftewel All Hallows of Hallowmas, verbasterd tot Halloween) vergelijkbaar met nog zo wat feestjes die wereldwijd gevierd werden/worden rond 31 oktober: precies tussen de herfstevening en de winterzonnewende in.

  16. joost tibosch sr zegt:

    Met mijn 40-jarige nooit racistische Klaaservaring en namens de vele zwarte vrienden van me hartelijk dank. Ik moet me in dit debat zovaak weren, met name nu voor mijn zwarte vrienden (waarom laten ze mij met mijn mijter en staf nu ineens met rust?), dat ik in herhaling verval. Kan op mijn leeftijd niet bezig blijven. Lees mijn reacties bv bij Maria Trepp.

  17. LEHTI zegt:

    Dank je Selma, dat Halloween afkomstig is van All Hallows heb ik me nooit gerealiseerd. En wat jij zegt neem ik natuurlijk zonder meer voor waar aan :))…hoewel…

    Ik geloofde nooit in Sinterklaas, liet mijn kinderen ook niet in die baardman (zoals mijn opa de Sint denigrerend noemde) geloven. Maar we vierden het Sinterklaasfeest wel groots. Inclusief Pieten.
    De manier waarop er nu verongelijkt wordt gereageerd op dit hele gebeuren vind ik echter getuigen van een misplaatst soort chauvinisme. Plaatjes zijn bij beeldvorming zijn namelijk een machtig middel. Wie artsen steevast als witgejaste mannen afbeeld en ‘hij’ en ‘hem’ noemt in boek en media, zal minder snel geneigd zijn zich een dokter als vrouw voor te stellen. Ik me voorstellen dat een homo het wel eens fijn vind om een film te zien/boek te lezen waarbij twee mensen van hetzelfde geslacht in de hoofdrol spelen en, als ik een donkere huidskleur zou hebben, kan ik me ook best voorstellen dat zo’n overdaad aan malle, domme, tuimelende zwarte mensen die hun witte heer dienen (rustig, wijs, hij zegt wie iets mag krijgen, heeft een boek -dat zwarte Piet draagt- zit op een paard, hij loopt niet zelf enz.) best vreemd voelt. Waarschijnlijk niet eens bewust. Maar toch. Ik zou me vast sneller identificeren met Zwarte Piet, die dient, die assisteert.

  18. Selma zegt:

    Lehti,
    je hebt helemaal gelijk met je opsomming van relativeringen, maar ik denk dat we de stereotiepe plaatjes allang voorbij zijn. De dokter is (in onze contreien) intussen vaker een pittige jonge vrouw op hakjes dan een grijze patriarch (echt, cijfers).
    En sinds Obama barst het gelukkig van de prachtige zich puntgaaf presenterende bruine jonge mensen (zeg ik hoopvol, als oma van halve Afrikaantjes).
    Vanmiddag vroeg ik het mijn schoonzoon nog (die zowel slaven als slavenhandelaren als voorouders heeft) wat hij van de Piet-commotie vindt. Hij vindt het onzin. Nederland heeft een leuk traditioneel feest. Hij heeft zich er nooit door gediscrimineerd gevoeld. Is zelfs nooit op het idee gekomen.

  19. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dank u Sinterklaasje, voor uw wijze reactie.
    En wij, als wit/zwarte of blank/bruine (wat een gezever die woorden) familie, vieren ons heerlijkste jaarfeest gewoon door.
    Vandaag heb ik op de rommelmarkt alweer twee cadeautjes gescoord (want wij doen niet aan dure dingen, maar juist aan heel persoonlijke gekkigheidjes. Welk ander feest kent die grappen?)

Schrijf hier je reactie

