Een middagje fietsen in de herfst, met vrucht…

De laatste bramen en de laatste vlierbessen. En een overvloed aan hazelnoten.
Ik zoek er niet naar, maar stop gewoon even langs het fietspad als de gratis oogst te overweldigend wordt. Die hazelnoten raap ik elk jaar zóveel dat ik er tot de volgende oogst elke dag een handje van kan eten. Gewoon dagelijks eten, gratis, van langs de weg.

IMG_0236Weinig mensen plukken of rapen dat kostelijke voedsel.
Nee, de moderne burger laat liever z’n onschuldige carnivoortjes erop schijten

DSC_2152Om daarna naar de supermarkt te automobiliëren
om glossy plastic-zakjes of -bakjes à € 1.99 per ons te kopen.

De tamme kastanjes komen uit de voortuin van een vriendelijke mevrouw aan de Creutzberglaan te Beverwijk. Daar fietsend, zag ik ineens een weelde aan platgereden tamme kastanjes op straat liggen, waartussen nog een paar gave.

Terwijl ik die aan het rapen was, klopte die leuke vrouw op het raam, met gebaren van ‘duim omhoog, kom in de tuin…’ We kregen een praatje. Ze vindt tamme kastanjes niet lekker, maar dat was, bleek, omdat ze het beste en simpelste recept niet kent:
maak met een scherp mesje een kruis in het topje van de kastanjes,
en bak ze een minuut of tien op hoog vuur in een koekepan met wat olie, tot de schil een beetje zwart is, en de kastanjes open gaan.IMG_0239Nu ze dit weet, jaagt ze me volgend jaar vast van haar erf af! 😉

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Een middagje fietsen in de herfst, met vrucht…

  1. constantinoc zegt:

    Tamme kastanjes met boerenkool (zonder worst!), een delicatesse.

  2. knutselsmurf zegt:

    Hoe zie je het verschil tussen een tamme en een wilde kastanje ? 1 Van de 2 is niet eetbaar, toch ?
    Hoe zie je het verschil tussen “kom in de tuin” en “opsodemieteren, of ik bel de politie” ?
    Je woont kennelijk in een blanke buurt. Hier in Amsterdam-Noord is het dringen onder de hazelaars.

  3. Peter zegt:

    Ook hier in Portugal weten ze die tamme kastanjes op waarde te schatten, Selma. Heel wat vuurtjes zien branden op straat met die lekkernij.

  4. LEHTI zegt:

    Ik wilde schrijven wat Peter (in? uit? Portugal) hierboven schreef, de rook van de karretjes waar men geroosterde kastanjes verkoopt, hangt in elke winkelstraat in Porto. Ik ken je goede recept wel, (al zou ik het in ene pan met gaatjes en zonder olie direct boven het vuur doen) maar vind ze nog steeds niet lekker. Te zoet. Wel jammer, want ik woonde jaren vlak onder een prachtig ‘castagneto’. Met enorm volle ‘marroni’. Ook de tamme kun je indelen in de kleinere soort -waar je je suf aan pelt- en de dikkeren, marroni genaamd, niet te verwarren met ‘Marrons’. Ik betwijfel of daar in het Nederland een naam voor is. Maar geen nood, ons varken vrat zich vol met kastanjes en truffels en eikels en wat al niet. En de worst was dan wel weer heerlijk. Tja Selma, ook onder ons tweevoeters zijn er verstokte carnivoren 😉
    Maar in Porto at ik geroosterde sardientjes 🙂

    Als ik zo vrij mag zijn @ knutselsmurf: De tamme kastanje zit in een schil die lijkt op een egel, en prikt ook als zodanig, wat er in zit, het eetbare deel, heeft dezelfde kleur als de wilde maar ze zitten met meerdere in 1 schil, een beetje zoals een dubbele amandel en loopt uit in een puntje, soms een beetje een vachtje en heeft een ronde en een platte kant, . De wilde is rond en heeft een beige ‘oog’ en kinderen kunnen die, zonder zich gelijk aan de schil te prikken, makkelijker oppakken.

    Van die tamme kun je trouwens ook jam maken. Hoe weet ik niet.

  5. Gisteren een rondje door ons Leuvenumse bos gelopen. Tamme kastanjes in overvloed. Vanavond eten we de kastanjeboleten… (ssttt)

  6. Zilvertje zegt:

    Wat een heerlijke oogst. Zaterdag was ik met dochter in de bossen we zagen zoveel mooie paddenstoelen, je mag hoorde ik laatst een bakje vol plukken, maar we weten helaas niet welke eetbaar zijn, maar het was prachtig om te zien en te ruiken, nog een bakje koffie en dan ga ik weer, het is nu zalig bossen- en duinenweer!

    Dankjewel voor je compliment.

  7. p.herweijer zegt:

    Hoi Selma, Zie de smeulende bijlage! Groetjes,  Peter

    Verzonden vanaf Samsung Mobile

  8. fulpsvalstar zegt:

    Tamme kastanje kun je pureren en dan met rookworst (niet die troep van Hema of Unox maar van een topslager die bovendien nog natuurdarm gebruikt) en daarbij boerenkool of spruiten.

  9. Selma zegt:

    Constantinoc,
    dat leest lekker. Wel geroosterde kastanjes hè?

  10. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    Deze meneer legt het verschil tussen tamme en paardenkastanjes mooi uit:
    http://bushmanswildhiking.blogspot.nl/2012/11/recepten-tamme-kastanjes.html

    Oei, je bent echt een stadsjongen 😉 Het verschil tussen “kom in de tuin” en “opsodemieteren, of ik bel de politie” kan ik op schrift niet uitleggen, maar gisteren was ik weer eens in Amsterdam, waar ik nog maar zelden kom, en meteen viel me de onverschillige, bijna bozige, jachtige sfeer op.
    Wat een verschil met dorpen en platteland!
    Ja, buitenlanders zijn veel vertrouwder met wild plukken en rapen dan Nederlanders, gek genoeg. Dan jonge Nederlanders, en deftige rijke ouderen. Want toen ik kind was werd er door iedereen gezeuld met emmers bramen, en staken we wilde pastinaken en asperges voor onze moeders, enzovoort.

  11. Selma zegt:

    Peter,
    het versturen van je bijlage is mislukt, maar ik vermoed dat het een foto is van een kastanjeverkoper, met zo’n tot barbecue verbouwde drum, en papieren zakjes knapperig geroosterde kastanjes.
    Veel plezier in Portugal (ben een beetje sjaloers 😉 )

  12. Selma zegt:

    Lehti,
    mij worden kastanjes alleen te zoet als er vieze dingen als puree of (inderdaad) jam van gemaakt wordt. Jam vind ik sowieso onzin-eten.
    De kleine kastanjes zijn het lekkerst, en die schil valt er goed geroosterd haast vanzelf af.
    De dikke zijn wat meliger.
    En worst van in het wild etende varkens gaat er bij mij ook wel in! Juist.
    Maar het liefst eet ik eland of rendier.
    Voor geroosterde sardientjes (of grotere sardienen) mag je me altijd wakker maken!

  13. Selma zegt:

    Dick,
    dat is een lekker maaltje! En het mag tegenwoordig hè?
    Een bakje paddestoelen plukken per persoon mag van de boswachter.

  14. Selma zegt:

    Zilvertje,
    ja, nog even volop genieten voor het misschien weer echt winter wordt
    (hoewel dat met goede kleding ook een feest kan zijn).
    Paddestoelen plukken heb ik als kind al geleerd. Ik eet een stuk of tien, twaalf soorten die ik goed ken, waarvan ik voor 200 % zeker weet dat je oké zijn, en lekker…

  15. Selma zegt:

    Fulps,
    pureer je ze dan na het roosteren, of kook je ze?
    En voeg je ook suiker toe, zoals in de Franse potjes puree?
    (Die vind ik bijna oneetbaar.)

  16. Pingback: Nog eens herfst, met vrucht | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

