Stierenvechten is beschermd cultureel erfgoed van Europa

Na de echte Champagne, de Brzwolskyni-klotenpasta en de Goudse kaas heusch uit Gouda,
is nu die edele dans tot Magere Hein die de torero van de opgenaaide stier scheidt, de aloude  Tauromaquia,
door Spanje tot cultureel erfgoed verklaard.
Als historica (niet zozeer als hysterica) vind ik dit wel komisch.
(En waarom zou ik dit lollig vinden? Ben benieuwd naar jullie ideeën)
Bull_killed_with_a_dagger_(France)
Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Stierenvechten is beschermd cultureel erfgoed van Europa

  1. fulpsvalstar zegt:

    Hier in ons land zijn velen totaal “in foebal” ik kan me daarbij niets voorstellen en dat wil ik ook niet, evenals die rare Spaanse gewoonte om ervan te genieten hoe een prachtig dier nodeloos pijnlijk vermoord wordt.
    Ik moet wel zeggen dat deze dieren hieraan voorafgaande een prachtig en vrij leven geleefd hebben.

    Bedenk dat er een erg lange traditie aan vast zit die niet zomaar verdwijnt, ik vind het erg moeilijk hier een oordeel te geven, net als bij voetbal wekt het bij mij weerzin op maar veroordelen……….nee, ik heb er niets mee maar veel Spanjaarden wel.

  2. constantinoc zegt:

    Veroordelen wil ik het ook niet en Pedro Almodóvar maakte er gebruik van als aanleiding voor de prachtige en aangrijpende film ‘Hable con ella’. Maar zelf blijf ik het een verschrikkelijk en eigenlijk ook barbaars ‘vermaak’ vinden. Niet elk cultureel erfgoed is iets om trots op te zijn.

  3. Bert Ernste zegt:

    Het stierenvechten is tot Spaans ‘cultureel erfgoed dat bescherming verdient’ benoemd door een commissie van het Spaanse parlement, niet door de Europese Unie zoals bij de Parmaham en Champagne. Over het voorstel van de Spaanse parlementaire commissie moet nog worden gestemd in het parlement (of is die stemming inmiddels al geweest?).

    Onlangs bezocht ik in Madrid het museum van het stierenvechten ergens in de grote arena. Niet omdat ik een liefhebber ben van stierenvechten, wel omdat ik als oud-correspondent voor Portugal en Spanje nog steeds geïnteresseerd ben in de fascinatie die de liefhebbers hebben voor dit schouwspel. Het kleine museum is weggestopt in de arena, er is geen bordje bij de toegangsdeur. De ambtenaren (het museum is van de gemeente) waren onvriendelijk. Waarschijnlijk verstoorde ik hun rust. Overigens was het wel interessant om de weerslag van het stierenvechten in de kunst door de eeuwen heen te zien.

    De correspondent van NRC Handelsblad schreef indertijd een mooi boekje over het stierenvechten. Zonder te oordelen. Zie deze boekbespreking.

    Niet al het culturele erfgoed is om trots op te zijn, zoals Constaninoc al zei.

    Overigens heb ik wat moeite met mensen, die vanuit Nederland actie voeren tegen stierenvechten, terwijl de wreedheid van de bio-industrie veel dichterbij is.

  4. Lehti Paul zegt:

    Ik las vanmorgen een stukje over marsupilami muisjes uit Australië die zichzelf na 11,5 maand ‘doodparen’. Er zijn mensen die heet worden van het stenigen van vrouwen. Weer anderen vinden het lekker om met een stokje in een stier te porren om hem op te naaien zodat het beest achter je aan komt. Ik denk dat ook dit laatste vermaak zijn langste tijd heeft gehad. Maar eerlijk gezegd vindt ik het niet de ergste vorm van richting geven aan een overdosis testosteron. Alleen is het hier erg ‘zichtbaar’, en als het cultureel erfgoed wordt zelfs iets om mee te pronken. Da’s wel bizar.

    Bij een ander blog kwam er als banner een minutendurend filmpje van Volvo voorbij met….stieren in de hoofdrol. Ook Zweden zijn er kennelijk niet vies van. Hoewel bij de afkondiging stond dat de beesten ‘genieten van hun welverdiende rust’ (en de trucks hadden geen schade geleden). Zou wel komisch zijn als die banner hier voorbij kwam 😉

  5. knutselsmurf zegt:

    Gelukkig is de halfwaardetijd van tradities korter dan die van plutonium.
    Niet iedere Spanjaard is voorstander van dierenmishandeling als sport.

  6. Blewbird zegt:

    Stierenvechten is misdadig. Dat erfgoedgedoe wordt schromelijk overdreven. Niet vasthouden aan oude en vaak foute tradities, maar mens- en dierwaardig leven.

  7. Arita Immerzeel zegt:

    Hi Selma, Hier een gok….ik denk dat het bijzonder gek is, dat het zo,n beetje afgeschaft is en verboden

    Is en dan wordt het beschermd erfgoed….tja, en dan kan het nooit meer voorgoed uitverbannen. Liefs Arita

    Arita Immerzeel Van den Vondellaan 51 1985 BB Driehuis

    T. 0255 500010 M. 06 51704372 E. de.minkman@quicknet.nl

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  8. Ximaar zegt:

    In 2010 besteedde De Slag om Brussel er aandacht aan. Ik kan er niets mee. Dwz ik kan er niet naar kijken, maar dat geldt ook voor een bezoek aan een slachthuis. In Portugal ben ik destijds langs een paar van die arena’s gefietst en ze zagen er van buiten beter uit dan onze voetbalstadia. In Spanje ben ik ze destijds niet tegen gekomen, ze staan niet op elke straathoek. Met de Spanjaarden en Portugezen heb ik er nooit over gesproken en ik weet dan ook niet hoe zij er tegenaan kijken.

    Wel valt me op dat het vooral Engelsen en Nederlanders zijn die hier een negatief oordeel over hebben. Diezelfde Engelsen doen ook moeilijk over paardenvlees, wat hier niet zo’n item is. Maar de Engelsen zijn dan weer gek op de jacht en eigenlijk is dat stierenvechten net zoiets, maar dan met meer publiek.

  9. cornutus zegt:

    Omdat dergelijke initiatieven zo lekker veel discussie uitlokt?

  10. berternste zegt:

    In Spanje (anders dan op niveau van Europese Unie) nu officieel: stierenvechten ‘immaterieel erfgoed’, zo bericht De Volkskrant vandaag.

  11. Rob Alberts zegt:

    Stierenvechten rond de Pyreneen en in Midden-Amerika, ik kan er niet voor warmlopen.
    Maar het zwijntje tikken en ganzen trekken hier in Nederland zijn ook cultuuruitingen die van mij mogen verdwijnen.

    Vriendelijke groet,

  12. Selma zegt:

    Rob, ook het zwijn en de gans zijn vanouds totemdieren, aan god(inn)en gewijd, die op hoogtijdagen ritueel geofferd werden. Waarvan dat soort ´spelen´ dan een rudiment is. Totaal uit de tijd dus.

  13. Rob Alberts zegt:

    Soms is het beter om het oude te vergeten, soms is het beter het oude te verbeteren.
    Vriendelijke groet,

  14. Pingback: Selma, stadsfotograaf van Velsen, is er niet meer | Hier is A. Dapie

Schrijf hier je reactie

