La ménagerie sauvage de Gré

Na een zomer van hartstochtelijk compuminderen ben ik ben weer geland hoor.
Al bleef ik meestal in Nederland, mijn walging was te groot om mee te willen doen met de banaliteiten der Ruttes en Samsons. Of erger: die van de bloeddorst en machtshonger der buitenlandse macho’s. Telkens als ik een krant las of het ‘nieuws’ hoorde, vluchtte ik weer op de fiets het duin in, of verder, richting Duitsland of Frankrijk.

Een paar duizend kilometer hebben mijn kevlar-bandjes erop zitten. Honderd kilometer per dag is een genoegen en een zegen, voor wie het gegeven is slechts blauwe of Ruysdaelluchten in te drinken, en groene dreven.
Maar goed, de zomer is voorbij. Dinsdag was de test, of het me zou lukken om weer zo’n lange koude natte herfst, winter en lente in Nederland aan te kunnen.
‘Ik perbeerde het, en het gong’.

Dinsdagavond fietste ik in de stortregen naar huis, met windkracht 8 tegen, over de lege duistere sluiswegen. In dik winters regenpak. Het was eigenlijk best fijn. Echt lekker zelfs.
Mijn zomergevoel is nu dus wel weg. Daarom ga ik voortaan (soms) weer tv kijken, kranten lezen, bloggen, en… vanzelf overgeven, braken, kotsen van de domheid der internationale heb- en zelfzuchtige ikkepikjes die de mensenwereld overheersen.

Maar eerst hieronder nog even een heerlijke herinnering aan een zomerse dierentuin.
Ik was op bezoek bij Gré in de Auvergne.
Al zou Gré best een gezellig huisdier willen hebben, toch heeft ze geen huisdieren.
Een huisdier bindt een mens namelijk aan huis, betekent verantwoordelijkheden en verplichtingen.
Wie reislustig is, geregeld een maandje naar een ander continent wil, doet er dus verstandig aan zonder afhankelijke huisdieren te leven.

Toch blijkt Gré een enorme dierentuin te beheren, op haar landgoedje in een bergdorp in de buurt van de Puy-de-Dôme. Maar: een dierentuin van onafhankelijke vrije huisdieren!

De eerste die ik mocht bewonderen waren de muurhagedissen. Hieronder een fraai vrouwtje

DSC01343Daar heeft ze net een lekkere vlieg gevangen

DSC01236Een mannetje-muurhagedis met een vervellende staart

DSC01312

Onderstaand dier met zijn metaalachtige glans dier lijkt wel een slang, maar is een hagedis zonder pootjes: oftewel een hazelworm, een vrouwtje van een centimeter of 40 lang

DSC01386En dit mooie wezentje (van circa 5 cm. lengte)
is een miljoenpoot op een grassprietje

DSC01579Elegante spinnen zijn er natuurlijk volop. Van deze kruisspin kun je goed de spintepel zienDSC01626

Het is hier Frankrijk, dus ook slakken ontbreken niet.
Een esgargot, de originele wijngaardslak

DSC01382

Ik zag zeker zeven verschillende slaken, maar niet alle foto’s zijn gelukt.
Hieronder een bruine naaktslak

DSC01568

Vliegende insecten waren er ontelbaar, speciaal op het koninginnekruid, een lekkere drachtplant, wemelde het van de drinkebroertjes.

Drie grote parelmoervlinders en (onderaan) een oranje zandoogje

DSC01260

DSC01352Nog meer parelmoervlinders.
Leuk om er hier zoveel te zien! (In Nederland staan ze als ‘ernstig bedreigd’ op de Rode Lijst)

DSC01314Sommige hebben duidelijk ontberingen geleden…

DSC01350Een boomblauwtje

DSC01262

Een groot koolwitje

DSC01496Een heidevlinder en een koevinkje

DSC01239Soms hebben vlinders grappige namen, zoals dit ‘dambordje

DSC01448En het ‘landkaartje

DSC01369Hier samen met een zwartsprietdikkopje. (Insecten lijken niet aan racisme te doen)

DSC01227Dit is een ‘Spaanse vlag‘ (die een bloedrode onderjurk draagt)

DSC01507DSC01402’s Ochtends zit er op het raam een nachtvlindertje, een van de vele soorten spannertjes.

DSC01807Tenslotte nog talloze soorten hommels, bijen, vliegen en zweefvliegen

DSC01324Kevers in kleuren en maten, zoals gouden torren

DSC01489

en zwartkopvuurkevers

DSC01587Met name de hoornaar valt op, een joekel van een wesp, die  bijna angstaanjagend brommend rond de drinkende insecten vliegt op jacht naar prooi.
Hier heeft hij een zweefvlieg te pakken

DSC01331Ik laat de lokale vogels, muizen, schapen, honden, katten enzovoort maar buiten beschouwing. Die zijn in zo’n omgeving zo vanzelfsprekend.

Het extra leuke aan insecten is dat ze de dans der domesticatie ontspringen.
Stel je voor dat een insect de afmeting van een parkiet had, of tragischer, van een poedel. Dan liepen de mensen nu rond met een strontvlieg aan een lijntje, en organiseerden ze wedstrijden wie de mooiste opgedirkte mestkever had.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op La ménagerie sauvage de Gré

  1. knutselsmurf zegt:

    Insecten ter grootte van een poedel zouden nog andere nadelen hebben. Ik zou me niet zo prettig voelen in hun nabijheid. Ik wil wel graag aan de top van de voedselketen blijven.

  2. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    insecten ter grootte van een poedel zouden de kale getatoeëerde spierbundels van deze wereld tot ongekende wreedheid uitnodigen. Ongekend. Dat zegt wel wat, in de wereld van de macho-wreedhreid die we al kennen.

  3. Mark zegt:

    Mooi gezegd Selma en prachtige foto’s. De kale getatoeëerde spierbundel is de mannelijk variant van het domme blondje. Laat de TV maar uit, want anders braak je jezelf dood. En ooit fokt iemand een keffertje dat niet groter wordt dan een flinke kakkerlak…

  4. Weer een mooie column van jou Selma. De foto van de mot vind ik erg mooi! De rest ook natuurlijk. De natuur is mooi.

  5. kuifjesimon zegt:

    Mooi zo, je bent er weer, met mooie plaatjes !

  6. svara zegt:

    Mooi Selma alsof ik ook weer even in de prachtige natuur was.
    Die beestjes vervelen nooit!!

  7. fulpsvalstar zegt:

    Bijzonder mooie plaatjes.
    Heb je dat vreselijke eind helemaal op de fiets gedaan?

  8. Selma zegt:

    Mark,
    die (geverfde) blondjes zijn niet dom, maar wel grof en vals (net als heur macho-evenknie).
    Vandaar dat hun honden zo eng zijn.
    Terwijl ik honden eigenlijk fantastische dieren vind. Maar ja, alles wat in handen van mensen valt wordt vaak slecht (en soms goed, gelukkig). Dat geldt ook voor de TV. Ik kijk selectief, en steek van sommige programma’s enorm veel op.
    “Een keffertje dat niet groter wordt dan een flinke kakkerlak…” Wat een verdriet. Met dat soort ongein zijn fokkers inderdaad bezig, en de honden worden al wrakkiger en gestoorder:
    http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/65059-rashonden-gezondheidsproblemen-door-inteelt-en-doorfokken.html

  9. Selma zegt:

    Christien,
    dank je wel. Ja, wat maakt kijken naar de natuur gelukkig hè?
    (En ook de geuren, het voelen van de wind, de warmte of de kou, en zo, maar die kunnen niet in een blog 😉 )

  10. Selma zegt:

    Kuifjesimon,
    grappig dat jij schrijft “je bent er weer”…
    Want, waar is dat ‘er’, van jou uit gezien? Niet Nederland toch? 😉
    Ik was o.a. drie weken in jouw goddelijk Frankrijk, tot in de Pyreneeën, deels per fiets. En goddelijk verstoken van tv, kranten, internet.
    Daarna kostte het drie weken van weerzin overwinnen tegen meedoen met de mensenmaatschappij.
    Maar de stormige regen van dinsdagavond bracht me terug bij de les.
    Dus ik ben ‘er’ globaal weer, in de wereld van het menselijk gesnater.

  11. Selma zegt:

    Svara,
    dank je wel.
    Ja, zo is het: “de prachtige natuur en die beestjes vervelen nooit!!”
    Kunnen kijken is een gave om heel dankbaar voor te zijn, omdat je er jezelf op elk moment en waar dan ook gelukkig mee kunt maken..

  12. Selma zegt:

    Fulps,
    dank je.
    Frankrijk deels op de fiets, België van Luik naar Bouillon en van Moeskroen naar Antwerpen.
    Voor mij is op de fiets niks een “vreselijke eind”, behorend tot de mensensoort die ongelukkig wordt als er een dag niet minimaal 20 kilometer gefietst kan worden. Noem het verslaving, neurologische afwijking, wat dan ook, maar fietsen staat voor mij het dichtst bij vliegen als een vogel. Vandaag heb ik nog 40 kilometer gevlogen door het duin. Omdat het motregende was er vrijwel niemand.
    Zo vrij als een vogel.

  13. Bea Amse zegt:

    waren deze allemaal in de tuin e.o. van je vriendin en wat een mooie fotos . Heb je weer een andere camera?

  14. Selma zegt:

    Bea,
    al die diertjes waren in de tuin van Gré, en dit is maar een fractie van alles wat er was.
    Nee hoor, ik heb geen nieuwe camera. De meeste foto’s zijn trouwens genomen met een samsungetje van 50 euro bij de Kijksjop.

  15. kuifjesimon zegt:

    OOk dat je er weer bent op OBA. OBA wordt langzamerhand overvleugeld door blogs over nagellakken, reisjes Parijs, gadgets en allerlei andere hedonistische onzin. Welkom thuis dus, a la maison !! ;-))

  16. Zilvertje zegt:

    Moest zo lachen om de strontvlieg aan de lijn. En vooral genoten van de foto’s, die gouden kevers, zijn wonderschoon.

  17. Imre Revers zegt:

    Prachtig verhaal omgeven met foto’s. Lijkt me een prima tuin. Niks meer aan doen. Ben er met mijn fietsreis iets lager doorgekomen. Aix en Provence en Avignon. ook salamanders voor mijn wielen gehad. Vreselijk slechte fietspaden. Ja en dan hier weer in het kikkerlandje. Kikkers??? ook leuk. En hou die verslavende neurotische fietsafwijking maar vast. Op je bataafje. Straks op de nieuwe fiets??? Leuk dat je weer in Ollande bent. Baai en Zwaai

  18. Selma zegt:

    Kuifje Simon,
    nog bedankt voor je tweede reactie.
    Ach, hedonistische onzin… er zijn slechtere manieren om je leven door te brengen dan met nagels lakken, toch?
    Maar je hebt gelijk, wanneer ik sporadisch op Oba kijk moet ik meestal nogal gapen.

  19. Selma zegt:

    Zilvertje,
    fijn dat je moest lachen!
    Echt, het is een kwestie van afmeting.
    Ik heb eerder een blogje over de strontvlieg gemaakt, met een foto waarop je goed kunt zien hoe wondermooi het diertje is! Een goudgeel engeltje…
    Scrollen naar de onderste foto:
    https://selmasalo.wordpress.com/2010/07/06/hoeperdepoep-zit-op-de%C2%85-absolute-zichtlocatie/

  20. Selma zegt:

    Imre,
    dank je wel voor je reactie, leuk!
    Verslavende neurotische fietsafwijking, hallooo hee…
    Volgens mij is lekker fietsen normaal, terwijl in een auto naar de supermarkt om de hoek rijden en vervolgens voor de tv hangen, pizza’s verstouwen en cola slikken daarentegen…
    Jij fietst echt ver, en hoog ook zeg.
    Maar die salamanders, die overfiets je hopelijk niet?!
    Daar ben ik namelijk ook dol op, en ook op kikkers en padden:
    https://selmasalo.wordpress.com/2013/04/16/leventjes-redden-vanavond-nog-er-is-toch-niks-op-de-tv/

Schrijf hier je reactie

