Goed kersen eten (nog eens)

Ik kan ze niet allemaal opeten, dus als je in de buurt bent, ga ze plukken.
Langs de Duinvlietstraat in Velsen-noord staan kersenbomen, stampvol kleine wilde kersen, zo voor het grijpen, op mondhoogte om zo te zeggen

IMG_0008

Er zijn twee soorten: rode en bijna zwarte

IMG_0003

Vooral die zwarte vind ik enorm lekker

IMG_0001

Gek genoeg ben ik de enige die hier kersen plukt.
Zelfs van vogels is er nauwelijks concurrentie. Het meeste dondert gewoon op straat

IMG_0011

Toch is het een druk bewandeld straatje want ‘hondenuitlaatgebied’.
Hondenbezitters houden misschien niet van kersen?
Of betalen liever 2,49 € voor een pondje bij de AH?

IMG_0006(Over deze openbare kersenstraat heb ik drie jaar geleden ook al geschreven)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Goed kersen eten (nog eens)

  1. Constant Coolsma zegt:

    Misschien denken die hondenuitlaters aan wat de honden er op straat uitlaten en zijn ze bang dat de kersen daarnaar smaken.

  2. Selma zegt:

    Constant,
    mest is mest, toch?
    Mensenpoep is ook geschikt, al gooien wij het weg:
    http://www.eautarcie.com/nl/05f.html

  3. goodknight zegt:

    …Selma zag eens kersen hangen…

  4. ericsampzon zegt:

    Die felrode zijn waarschijnlijk van het Napoleon-ras, heerlijk om jam van te maken!
    Zonde dat ik niet in de buurt woon…

  5. Heerlijke kersen. Mooie foto’s Mensen vervreemden helemaal van de natuur. Vinden het vast gek dat jij daar staat te plukken. ‘Moet u niet opeten hoor’, hoorde ik een keer een vrouw zeggen tegen een echtpaar met kinderen, want honden plassen er tegen aan en dan wordt je misschien ziek. Even thuis afspoelen en eten maar. Die mevrouw haalt haar spul vast bij Jumbo en wie er daar met de jatten aanzitten, wil je niet weten, maar goed..

  6. LEHTI zegt:

    Ik stond vanmorgen te twijfelen op de Albert Cuyp en net, bij de groenteboer in Groningen, lonkten die bloedrode vruchten alweer. Ik proefde er eentje (België, stond er op de doos), en kocht toen alsnog aardbeien. Ben zelf net terug uit het Westen, dus voor mij geen Velser kersen(jam), maar aangezien mijn kinders daar nu bij hun opa en oma logeren, zal ik de tip doorgeven. Wie weet.

    De kersenboomgaarden die worden beschreven in ‘Italiaanse buren’ van Tim Parks, moeten worden beschermd van de illegale pluk met bordjes ‘Pas op giftig’, anders blijft er niks hangen.

  7. LEHTI zegt:

    Een over ‘het vervreemden van de natuur’, waar Christien van spreekt, dat is soms lastig. De camping waar ik was, stond vol met bosaardbeien (en Nederlanders). Heerlijk (dat eerste). Ik was met vier kinders op pad dus die plukken al gauw wat toetjes bij elkaar. Ik raak met een NL dame (met kinderen in peuterleeftijd) aan de praat en zij beaamt: ‘Ja, leuk, zo uit de natuur eten, er zijn ook bessen.’ Ik zie even later idd. bessen. Maar. dat zijn bij mijn weten geen eetbare. En naast de beek staan ook een paar van die o zo mooi maar giftige oranje bessentoortsen (naam ontgaat me). Ik schaam me licht voor mijn hoog opgeven over al het lekkers wat de natuur biedt (wat nou als een van haar koters??….) maar het weerzien van de vrouw, stelt ze me gerust ‘Nee, ik zeg tegen mijn kinderen niks te eten, want wat nou als ze zich vergissen. Ben gerustgesteld en toch ook niet, ik wijs haar toch nog op de overdaad aan aardbeien op de lege plek naast haar. (Maar wij vraten alsnog de rest van de camping leeg 😉
    natuuronderwijs, dat wil wat

  8. Blewbird zegt:

    Zo is het met jou goed kersen eten. Fijn dit soort dingen. Zomer in Velsen-noord.

  9. Selma zegt:

    Goodknight,
    “Oh als musseneieren zo klein”
    (want klein zijn ze, maar lekkerder dan vette kersen)

  10. Selma zegt:

    Eric Sampson,
    Napoleonras, dus toch geen wilde?
    Aanplant vanzelf, want ze staan netjes op een rij.
    Maar, je hoeft niet in de buurt te wonen, overal zijn wilde (of verdwaalde) kersenbomen te vinden, als je je ogen de kost geeft (en daarna je maag).

  11. Selma zegt:

    Lehti,
    wat die ‘illegale pluk’ in Italië betreft: i.t.t. tot dom geworden Nederlanders zijn mensen uit andere landen vaak juist erg geïnteresseerd in wild plukken (of in jouw geval jatten). De meeste, eventuele wild-plukconcurrenten die ik in Nederland ontmoet, zijn Duitse, Franse of Scandinavische vakantiegangers, of werknemers uit Polen of het Oostblok. Die azen niet zelden op groen of paddestoelen die bij ons op de rode lijst staan en/of beschermd zijn: morieljes, cantharellen, wilde asperges.

    Wat jouw Nederlandse camping-buurvrouw betreft:
    verstandig om niks te pluk-eten als je het niet zeker weet (in dubio abstine).
    Die oranje bessentoorts is de Aronskelk, met zeer giftige bessen!
    Er bestaan diverse handige kleine zakboekjes, te koop bij bijv. de bezoekerscentra van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en zo, over giftige planten (en dieren) en eetbare planten. Met duidelijke foto’s en omschrijvingen.

  12. Selma zegt:

    Christien,
    krek.
    Al krijg ik net zo vaak aardige opmerkingen, en leuke gesprekken, langs de weg.
    Maar het gros…? Kinderen zijn van nature open, nieuwsgierig en onderzoekend, maar dat wordt er door ‘onze beschaving’ snel uitgeslagen met plastic verpakkingen twix, snelle jelle en cola.
    Kan ook anders: mijn kleinzoontjes zaten laatst trots aan tafel een mee-etend vriendje uitleg te geven over hun zelfgeplukte groentesoep, en vriendje vond ‘m heerlijk.
    Inderdaad: koop je groente en fruit, hoe schijnbaar hygiënisch plastic verpakt ook, dan weet je nooit wat voor gif erop gespoten is, en wie ze plukte, nadat hij net even aan zijn syfilitische geslachtsdelen gefrunnikt heeft, bijvoorbeeld.

  13. Selma zegt:

    Blewbird,
    kersen eten ‘met’ is er niet meer bij,
    ik ben en route, op weg naar Frankrijk!

  14. Bea Amse zegt:

    net een paar kersen geplukt (uit bakje) bij de dekamarkt (om eerlijk te zijn drie keer langs gegaan) Smaken die wilde kersen hetzelfde???

  15. Selma zegt:

    Bea,
    er bestaan zoveel kersenrassen, toch? Die dikke knapperig sappige uit de supermarkt vind ik geweldig, maar de kleine wilde soorten smaken anders, op hun eigen manieren lekker, en speciaal lekker omdat ze gratis zijn.

  16. Erik Maassen zegt:

    Beste Selma,

    Wil je mij even een berichtje sturen? Het gaat over je waarneming van de gekleurringde mus 17okt2011.
    Dank en groet,
    Erik Maassen

Schrijf hier je reactie

