IJmuiden Ermelo vice versa

Langs Sloterdijk, of wat daar van over is, verliet ik de Randstad

DSC01011DSC01010Wat is Nederland toch adembenemend mooi, zodra je snelweg en betonbouw achter je laat.
Bij het Naardermeer

DSC00766

En langs de oude zeedijken, met overal idyllische sluisjes, en grappige pontjes
(behalve op zondag, want het is hier al de Bible-belt)

DSC00763DSC00770De grote stille heide

DSC00758Schildersdorp Laren doet zijn historische best, maar zo’n straaljager gooit roet in het eten

DSC00932Links van het bord staat een ander gewas dan aan de rechterkant.
Mij lijkt het linker veld triticale te zijn (of bestaat er ook vierrijige rogge?
De website van de stichting legt het  niet uit. Wie het weet mag het zeggen:
hieronder links een aartje van het linker veld, en rechts de rogge)

IMG_0001De voormalige St. Janskliniek (nu een appartementengebouw) maakt me nostalgisch

DSC00760Ooit woonden daar nonnen, Liefdezusters, die mijn ouders feliciteerden met de geboorte van hun dochter (tja, ik ben een geboren Gooise vrouw…)

IMG_0002Hieronder twee aardige vrouwen, die een lekker rondje gingen fietsen en toen naast de Arkersluis uitgebreid gingen picknicken. Ze boden me een kopje koffie aan.
Dag dames, prettige reis verder, en nog bedankt!

DSC00905De Arkemheense polder is een paradijs voor allerlei soorten vogels en vogelliefhebbers

DSC00776

Tenslotte het strand van Nulde, een naam die nooit meer uit mijn herinnering gaat
in combinatie met ‘het meisje van’…

DSC00780

Vandaag de dag hangen daar heel andere meisjes rond

DSC00893Een paar kilometer verderop ligt dan Ermelo: kamperen bij de boer

DSC00793 DSC00795 DSC00806En doperwtjes plukken in de Pluktuin

DSC00847DSC00852Plus andere verse groente: peultjes, soorten sla, vele kleuren snijbiet en nieuwe aardappels

IMG_0056

En verschillende soorten bessen en frambozen

IMG_0049Met heel veel slagroom!

IMG_0058Verder hebben we veel gefietst in de eindeloze bossen, klompenpaden gewandeld, en ook nog een beetje stoer gedaan in het Klimbos

IMG_0040

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op IJmuiden Ermelo vice versa

  1. Vooral dat beeld van het boerenechtpaar vind ik prachtig. Het heeft ook wel iets symbolisch in de zin dat de vrouw bijna verdwijnt achter de boer. Wie was de beeldhouwer?
    Dat vogelliefhebber is cynisch bedoeld, vermoed ik, met die man-met-geweer prominent in beeld?

  2. Fenny zegt:

    Heb jij die non er op geplakt of was dat al? (geboortekaartje)
    Leuk verslag en Nederland is zeker mooi!

  3. Corline zegt:

    Doperwten en gelakte nagels met rouwrandjes; prachtige foto!

  4. Blewbird zegt:

    Stoer hoor! En die doperwtjes, bijna te mooi om op te eten.

  5. Selma zegt:

    Constant,
    ik heb het nagezocht, het beeld is van Karel Gomes, en er hoort een triest verhaal bij:
    http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Amsterdam_W/Boer.htm

    Vogelliefhebber, dat kan toch wel zonder cynisme gezegd worden van iemand die op grauwe ganzen jaagt om ze op te eten? 😉

  6. Selma zegt:

    Fenny,
    die non is door een van de nonnetjes zelf uitgeknipt.
    Ze is me erg dierbaar. Vroeger was silhouet knippen een wijdverbreide liefhebberij. Ik vind het ook een erg raak getroffen plaatje, want precies zoals de zusters eruit zagen: stijf, maar toch wel sierlijk en vrouwelijk.

  7. Selma zegt:

    Corline,
    zulke nagels heeft men wel wel eens als men 11 jaar is!

  8. Selma zegt:

    Blewbird,
    tja, als de gemiddelde leeftijd van de rest van het reisgezelschap 23 jaar is, dan moet een oud mens zich enigszins aanpassen, dat is dan misschien stoer 😉

  9. Dank voor de aanvullende informatie, Selma. Die site over het boerenechtpaar vind ik heel aandoenlijk.
    En die vogel’liefhebber’, daar moet ik je gelijk in geven. Al is het met weerzin.

  10. Selma zegt:

    Constant,
    ik moet bekennen dat ik graag wild eet (al gebeurt het niet heel vaak) en maar heel zelden gekweekte dieren.
    Een wild dier heeft een natuurlijk leven gehad, en wordt als het goed is gedood voor het er erg in heeft, terwijl voor consumptie gekweekte dieren niet zelden schandalig lijden, en met wee-tik-wat voor rommel gevoerd worden.
    In zoverre herken ik de vogelliefhebber.
    In tijden van nood zou ik best een dier kunnen doden om op te eten.
    Heb als kind dat zien doen, en ook leren hazen, fazanten en zo panklaar maken.
    Maar een plastic bakkie vlees kopen in een supermarkt, dat zul je me niet snel zien doen.

  11. Misschien ganzen, mogelijk hazen, maar die Arkemeense polder is mooi inderdaad. Ben je in het gemaaltje geweest? Jammer dat we elkaar niet tegenkwamen en gelukkig geen foto’s van de Ermelose braderie op dinsdagavond, want dat was weer schokkend!

  12. Selma zegt:

    Dick, het gemaaltje (op een of andere manier moet ik aan een prinsje denken) heb ik letterlijk links laten liggen op de terugweg, omdat ik graag wat door Spakenburg wilde dwalen (schrijf ik morgen over).
    Maar ik kom vast terug in Ermelo, het is er zo mooi!
    In ’t Harde heb ik nog oude vrienden waar ik nodig heen moet, dus dan kom ik graag onderweg koffie bij je drinken. Wil je me je adres mailen via selmasalo@gmail.com?

    Ja hoor, ik was wel even verdwaald op de Ermelose braderie van dinsdagavond.
    Schokkender dan de IJmuidense kermis van heden was het niet.
    Gewoon, moderne zinloze rommel, vreten en herrie.
    Alleen, ik zoek altijd naar boeken. En toen ik dan de boekenmarkt van de Immanuelkerk binnenliep droop ik wel af. Streekromans en traktaten, één bonk bomenverkrachting.
    Maar verder ben ik een enorme fan geworden van Ermelo en die heerlijke wijde groene omgeving, waar ik wonderlijk genoeg nog nooit van m’n leven geweest was!

  13. Christien Damman zegt:

    Weer een mooie trip Selma. Veel gezonds opgedaan.

  14. Dan ben je in ieder geval langs mn huis gekomen net als die andere 3000 braderietoeristen. Vlakbij die kerk is wel een erg mooie boekwinkel met krakende houten vloeren…

  15. Selma zegt:

    Christien,
    ja, wij zijn in de familie nogal van de verse groentjes en fruitjes.
    Heerlijk dat het zomer is!

  16. jokezelf zegt:

    Wat een prachtige foto’s!

Schrijf hier je reactie

