Testrit geslaagd

Kijken of het kon: op een simpele damesfiets naar Frankfurt fietsen. Feitelijk een paar dorpjes verder, naar Niederissigheim, om er een kopje thee te drinken bij een oude vriend.
En het kon.
’s Morgens om 7 uur uit IJmuiden vertrokken, om rond 9 uur ’s avonds bij Lobith het land te verlaten, waar, zoals de geschiedenisboekjes ooit leerden: de Batavieren enige eeuwen voor Chr. de Rijn kwamen afzakken om zich in de Betuwe te vestigen.
Mijn fiets vindt dit leuke weetjes want hij heet Batavus.

DSC00573Die racefietser hoort niet bij mijn verhaal. Hij fietst het dubbele of meer per uur (van mijn gangetje van ongeveer 16 km per uur). Het landschap is nu echt on-Nederlands geworden.

DSC00589En de natuur schrijft slapen voor. Duitsland is leuk, je mag er wild kamperen,
de Duitsers bieden er zelfs hondvrije plekjes voor aan. Hier langs de Rijn bij Rees.

DSC00593Hondvrij landschap is zeer belangrijk voor de blije fietser.
Slecht opgevoede honden vormen zo ongeveer de enige bedreiging onderweg. Op auto’s na, maar gelukkig kent Duitsland een goed fietswegennet, met name langs de rivieren.
En blijken de Duitse hondenbezitters (die ik tegenkwam) oneindig veel voorkomender te zijn dan veel Nederlandse (“Hij doet niks trut!” “Blaf, grom, hap!”) en hun honden wèl prima onder appel te houden.

Ik neem de RheinRadWeg. Een aanrader. Zo weinig heuvelig dattie zelfs goed te doen is met een fiets zonder versnellingen.
’s Avonds in Düsseldorf, de zon is net onder, rust de halve bevolking uit langs de Rijn.

DSC00619DSC00618Eigenlijk wil ik er geen lange fotoreportage van maken. Ga zelf maar eens kijken hoe mooi het langs de Rijn is, en hoe spannend het landschap zich, al fietsend, langzaamaan voor je ogen ontvouwt, geomorfologisch.

In Keulen is de Dom een verplicht nummer, en terecht.
Het regent de hele dag, dus even uitdruipen in zijn huis, dat vindt God wel goed.

DSC00626DSC00633Ooit waren de kathedrale torens het eerste wat een reiziger van verre ontwaarde van zo’n grote stad. Maar sinds een halve eeuw zijn de steden geëxplodeerd, en bomvol glazen en betonnen wolkenkrabbers, en stinkende razende rondwegen.

Zo’n kerk ligt er dan zo’n beetje ondergeschoven bij, tussen al dat projectontwikkelaars-geweld. Als toeristisch attractietje, verstopt onder de immense symbolen van graaizucht.

DSC00637DSC00638Vanwege het rotweer mezelf getrakteerd op een klein stukje met de veerboot.
Van Bad Breisig naar Koblenz. Echt hartstikke leuk, zo’n bejaardenboot à la Willy Alberti.
Tussen Amsterdam en Bazel kun je bij ongeveer elke (grotere) stad op- en afstappen.

En alles wat drijfnat was krijgt precies de tijd om droog te waaien op het achterdek.

DSC00654Naast het schitterende landschap hier en daar ook uitzicht op zware industrie.
Die vooral rond Duisburg en Krefeld, en Leverkusen (Bayer) vaak van een verpletterende aanblik is. Wat erg tot nadenken stemt over het menselijk uitvreten der aarde.

DSC00658Maar het is voornamelijk genieten van honderden kilometers fietspaden door of langs Naturschutzgebiete. Langs de weg kon ik elke dag minstens een kilo wilde kersen eten.

DSC00672Mit Schlagsahne!

DSC00603Hier en daar was de hoogwaterstand van de Rijn van de afgelopen tijd nog goed te zien.
En te merken op de drassige campings. Maar ik heb een tent in de vorm van een hangmat, ideaal. Dan kun je gewoon boven een rivier slapen, of in een boom (honden kunnen niet klimmen!) en je hoeft ook geen matrassen mee te slepen.

DSC00687De Rijn wemelt van de pontjes en veerboten maar vooral van de Nederlandse rijnaken.

Ik hoopte de Oriana te zien, die juist toen met zijn Rheingold de Rijn afzakte, maar nee. Ach, ik hou toch niet zo erg van Wagner. Mijn gevoelsleven heeft andere kleuren, en mijn energie een ander ritme. Toch vind ik zo’n varende opera een geweldig project. Petje af.

DSC00674Wat lief dat iemand Ziel op het fietspad geschreven heeft.
Daar werd mijn ziel blij van, ook omdat het doel van mijn reis naderde.

DSC00680De skyline van Frankfurt. Ook hier is de kathedraal verborgen achter Koolhazerige optreksels, en zou de stad net zo goed in Singapore of Dubai kunnen heten. Maar de kaart meldt dat het Frankfurt is. Met de intussen overal bekende exoten, de nijlganzen.

DSC00699En hun nageslacht, dat schijt aan alles heeft. Wat een goddelijk leven, vogel te zijn.
Maar fietsen staat heel dichtbij die goddelijkheid.
De vrijheid en de gemoedsrust die een beetje fietsen geeft…

DSC00700Tenslotte Hanau, de stad van de gebroeders Grimm, aan de Main.
Nog tien kilometer naar Niederissigheim, waar Philip wacht met de thee.
En dan weer zo’n 500 goddelijke kilometers terug.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Testrit geslaagd

1. constantinoc zegt:

Een mooi verslag van een ongetwijfeld ook mooie fietstocht. Petje af voor je uithoudingsvermogen.
    Zag tot mijn genoegen op een van de Keulse foto’s 4711, in mijn jeugd dé eau-de-cologne, favoriet van mijn moeder. Ik herinner mij dat we hoorden dat de fabrikant een sproeiauto had laten meerijden in een Carnavalsoptocht, om de pilslucht weg te werken.

2. King Billy zegt:

Bekend terrein en deel van de fietsroute. Pontje bij Bislich, Xanten & zo. Vergeet je Goethe niet en de protserige ECB Wolkenkratzer? Op de betonnen afzetting met prikkeldraad erop zeer fraaie grafitti te zien. Foto’s waard!
    10.000 Gulden kostte het huis in 1863.

3. Mooi verhaal, al krijg ik al zadelpijn bij het lezen….

4. Ximaar zegt:

Ik weet dat het kan. Mijn oudtante met 3 onderjurken fietste vroeger rond haar 65ste van Apeldoorn naar Langedijk op een ouderwetse opoefiets. Ze zal daar zeker 10 tot 12 uur over gedaan hebben. Wat dat betreft ging mijn tante van boven de 80 een stuk sneller. Niet veel andere fiets maar wel een stuk vinniger, die fietste moeiteloos 25 km/h. Alleen bleef die in de buurt de straten onveilig maken.

Zelf heb ik een week terug een middag over de Utrechtse Heuvelrug gefietst. In totaal 85 km op een 1 versnellingsvouwfiets type extra goedkoop van de Hema. Tegen de Grebbeberg ben ik maar gaan lopen. Ik heb al 2 kettingen gebroken met dat ding, een derde vind ik niet nodig. Ga er overigens ruim 20 mee. Eerder deed ik dat ook met de fiets van m’n moeder. Ik heb een hoog beenritme en pomp banden keihard op.

Ik heb er wel eens aan gedacht om op zo’n manier op fietsvakantie te gaan. Helaas zijn er een paar nadelen. Bagage op een vouwfiets is een ramp, daar zijn die dingen te kort voor. En met een fietsbroek op een vouwfiets of opoefiets ziet er niet echt uit. Op m’n gewone 2de hands hybridefiets valt dat minder uit de toon. En ik gebruik graag een fietsbroek omdat die beter ventileren en sneller te wassen zijn onderweg.

Zelf heb ik grote delen langs de Rijn gefietst en heb minder goede ervaring. Veel versleten wegdek. Met harde banden breekt dat sneller op. De nieuwere fietspaden langs een paar honderd andere rivieren zijn vaak beter en je hebt dan geen last van grote bedrijventerreinen. Nadeel is dat je er niet zo simpel mee in Hanau-Noord komt.

5. Arita Immerzeel zegt:

Hi SelmaJeutje…wat een monstertocht. Ik dacht dat ík fietsfanaat was geworden….. Wel, het valt dus reuze mee.

Errug leuk verslag. Enne, die tent van je wil ik wel eens zien! Heb je er een fotootje van? Liefs Arita Afgelopen vier weken gefietst langs de Loire, op ile d,oleron, in les Landes, aan de noordkust van Spanje, Bilbao, paar etappes van de Camino, en in Waterland 3 dgn en 3 dgn groene hart, van driehuis naar Noorden, vrouwenakker, vrouwentroost, woubrugge en wat we onderweg nog meer tegen kwamen aan meren, westeinderplassenrondje, braassemermeerrondje en molenplas rondje, floriaderondje, en natuurlijk op en neer ijmuiden…. 😉

Arita Immerzeel

6. Fantastische reis. Mooi om dit zo te zien. Keulen heb ik dit jaar al een paar keer bezocht, de Dom is een mooi gebouw. Een van de ramen is glas-in-lood en wel kubistisch vormgegeven. Eigenlijk moet ik zeggen: alle ramen zijn glas-in-lood, en eentje is kubistisch.

7. Blewbird zegt:

Oh wat geweldig! Ik vroeg me al af waar je zat. Natuurlijk kun je op een gewone Batavus een eind komen. Maar je moet het wel doen. Nederlanders lopen ook altijd op te zware (wandel-)schoenen, dus waarom 3 x 18 versnellingen en een kevlar frame. Zooo trots op je!

8. knutselsmurf zegt:

Je schrijft niets over zadelpijn, tegenwind of twijfel. Respect, al was het alleen al vanwege de “ik doe het gewoon” houding. Ik zie vaker twintigers de lift naar de eerste verdieping nemen.

PS je adres en telefoonnummer in een reactie is niet handig !!

9. Selma zegt:

Constantinoc,
    ja, die 4711… daarom nam ik die foto daar.
    En: dan had jij een dierbare moeder, dat dit woord zo’n aardige reactie bij je oproept.
    Zelf herinner ik het me vooral als het reukwater dat het volk dat (in de jaren ’50) maar eens per week een bad & schone onderbroek nam, gebruikte om hun stank te verbergen.
    Wat niet lukte, omdat (ongewassen) lichaamslucht en spuitflesjesgeur onwelriekende huwelijken sluiten.
    Pilslucht plus eau-de-cologne moet dus een vergelijkbaar vies resultaat opleveren!
    Maar het is leuk dat Kölnisch Wasser al 300 jaar bestaat, en nu nieuw en fris publiek blijkt te trekken dat uitgekeken is op de moderne chemische luchtjes..

10. Selma zegt:

King Billy,
    leuk (en natuurlijk) dat het daar bekend terrein voor jou is.
    Ik ben met verscheidene pontjes overgevaren, als de kaart aangaf dat de Rijn weer eens een erg grote lus maakte, om vervolgens langs de gunstigste, kortste bocht te rijden.

Je hebt helemaal gelijk: dé sight seeings van Frankfurt heb ik niet bezocht.
    Op de heenweg niet omdat ik de stad links liet liggen, want de Main-Radweg volgende, en op de terug niet omdat (ijzeren) paardje toen de stal rook, en afdalen ook zo lekker is, snel…
    Maar tegen de tijd dat ik Goethe ga (her)lezen, fiets ik er vast weer eens heen D.V.
    Momenteel (her)lees ik Boccaccio.
    Dus wie weet wordt het binnenkort eerst Goethes Italienische Reise,
    ciclismo…

11. Selma zegt:

Dickblogt,
    met de huidige gel-zadels hoeft niemand pijn te hebben.

12. Selma zegt:

Ximaar,
    mooie verhalen over je oude tantes. Ja, zo was het een halve eeuw geleden, herinner ik me ook nog. Weinig mensen hadden een auto en de trein was ook geen vanzelfsprekende uitgave. In 1961, in de zesde klas van de lagere school fietsten we met de hele klas in een dag van Beverwijk naar Apeldoorn (en terug) voor een paar dagen kamp. Zoiets durft geen school meer aan tegenwoordig, denk ik. De mensen waren vroeger toch taaier en zelfredzamer.

Ook een leuk verhaal over de Hemafiets en de Grebbeberg. Ik heb zelf overigens een fiets met 7 versnellingen, maar reed twee dagen op met iemand die op weg ging naar Istanbul op een ouwe Gazelle zonder enige extra’s, en die ging sneller dan ik.
    Maar ik wil ook niet snel. Ik wil niet zweten, en wel lekker rondkijken.
    En af en toe een heuvel oplopen is wel een prettige afwisseling als je tien of meer uur per dag fietst, toch?

Wat de fietspaden in Duitsland betreft heb je gelijk. Je moet vaak goed voor je kijken, naar de gaten, bulten en scheuren. Maar over het algemeen ben ik toch erg tevreden. Bovendien hebben we nu toch banden van hetzelfde materiaal als kogelwerende vesten, dus die kunnen heel wat hobbels aan!
    Die grote bedrijventerreinen vond ik overigens boeiend om te zien. Is ook allemaal cultuur immers. Al zit het echte genieten in de immense ruige stukken natuur, waar Duitsland adembenemend veel van heeft.

13. Selma zegt:

Arita,
    hahaha, een monstertocht. Welnee. Een prettig ritje, met de wind schuin achter, steeds warm en zonnig op 1 complete dag regen na (maar ontberingen zijn er om verdragen te worden).

Wat die ideale tent betreft, in mijn tekst staat een link naar een heleboel afbeeldingen ervan. Je kunt ze in soorten en maten kopen. De mijne kostte maar 35 euro. Ik ben er helemaal dol op!

En dan som je een serie Franse en Spaanse plaatsen op die jij afgelopen weken al fietsend bezocht hebt, en noemt mijn Rijnreisje een monstertocht? Of heb je je daar steeds per touringcar af laten zetten voor een fietstochtje rond de kerk? 😉
    Ben zeer benieuwd.

14. Selma zegt:

Marijn Krijger,
    dan moet ik terug. Dat kubistische raam zag ik niet.
    Wel de gekste schilderijen van een blanke Godmeneer met een baard en een kroon, en andere traditionele sprookjesfiguren om het volk eronder te houden, maar van een schoonheid waar een bevattelijk mens als ik dan weer helemaal welwillend van wordt. Ik heb een kaarsje gebrand voor het behoud van de Dom.
    Ga je volgende keer ook op de fiets? Dit reisje kan heel goed gefietst worden met kinderen, vanaf een jaar of 8, schat ik.

15. Selma zegt:

Blewbird,
    niet zo complimenteus, daar word ik zenuwachtig van.
    Het is allemaal veel minder moeilijk en ver dan het lijkt. Blijkt.
    De fietspaden zijn redelijk tot goed, de hellingen vallen zeer mee, de campings zijn gratis of goedkoop, en bij elkaar is het niks meer dan een paar zondagmiddagen fietsen op een rijtje, het type tochtjes dat de meeste mensen wel eens fietsen als de zon schijnt op een vrije dag.

Ik denk er al een tijdje over een blog te maken over wat jij schrijft, over Nederlanders die aan ‘beweging’ gaan doen, en dan eerst de ANBW-winkel induiken om zich voor honderden (duizenden) euro’s te beladen met nordic-walking-stokken, Koga Myata’s, North-Face-jacks, -afritsbroeken, -wandelsokjes van tig euro enzovoorts.
    Nou ja, ik ben van een uitstervende generatie die als kind de paden op de lanen in ging op gympies zonder veters, of met een beetje geluk een geleende fietsbarrel.
    Veel poen uitgeven blijkt ook nu nog onnodig.
    (Laat de commercie de klere krijgen.)

16. Selma zegt:

Knutselsmurf,
    zadelpijn is iets uit het verleden, tenminste als je zoals ik een behoorlijk gel-zadel hebt, en niet zo’n dun hard racefiets-martelwerktuig. Mijn soort van fietsen is feitelijk iets voor luie mensen: je zit de hele reis! Ik trap mezelf nooit in het zweet. Nergens voor nodig.

Tegenwind is alleen vervelend als het harder dan windkracht 4 waait, en dat was nu niet zo. Zowel heen als terug was het meestal zijwind, vaak getemperd door heuvels, bebouwing of bossen.
    Als er windkracht-8-tegen voorspeld wordt, blijf ik thuis hoor, of rijd naar een bestemming met wind in de rug. Ik ben geen masochist.

Twijfel. Alleen op dag 3, van Düsseldorf naar Bonn. Toen het echt van 8 uur ’s morgens tot half 6 ’s avonds regende. Elk draadje was nat. Maar het was niet koud, en op een gegeven moment went het. Ik voelde me wel lekker schoon gewassen, en heel erg vrij.

Respect. Oeps. Dat is een van de woorden uit het hedendaagse vocabulaire waar ik diep van walg. Geef al die zeiklijsters die met opgeheven middelvinger respect eisen voor hun godsdienst alsjeblieft respect. Maar mij niet.

Dat adres en telefoonnummer in die reactie heb ik verwijderd, dank je wel voor de tip.
    De reagante was zich kennelijk niet bewust van de beslissingen die haar tablet en/of provider ongevraagd voor haar nemen. Wat een zooi toch. Je moet als onschuldige burger tegenwoordig overal op letten! Alles gaat met je aan de haal.

17. King Billy zegt:

Over Boldoot gelezen hierboven….. In de Jordaan kwam tot ver in de jaren’30 de ‘Boldootwagen’ langs emmers legen omdat er nog geen toiletten waren. Fraaie Foto van de Boldootwagen.

18. Mooie trip, mooi verhaal.

19. Goed. Dat je het volbracht hebt en je mooie blog!

20. Selma zegt:

King Billy,
    prachtfoto inderdaad, van een situatie waarvan wij zouden gruwen, moesten we daarin leven: huizen met poeptonnen waarin de stront van grote gezinnen in een hoek stond te rotten tot die zo opgehaald werd. Ziekmakende stank.
    “Boldootwagen” was dan ook een bitter grapje.
    Boldoot werd “odeklonje” genoemd, omdat het net zoiets was als de echte eau-de-cologne: een serie etherische olietjes (van citrussen, bergamot, lavendel, rozemarijn e.d.) opgelost in alcohol. Geeft even een fris, bloemig geurtje, maar vervliegt snel, waarna de menselijke stank extra broeierig terugkeert.

21. Selma zegt:

Christine en Hennie, dank je wel.
    Het was een heerlijke tocht, ik kan het iedereen aanraden.
    Onderweg ontmoette ik zelfs een man zonder benen, die de hele Rijn van Bazel naar Rotterdam af ging rijden, op een fantastische handbestuurde fiets.

22. fulpsvalstar zegt:

Jimmig, wat een fietstocht, ik zou lang voor de helft met gierende zadelpijn afgehaakt zijn, mijn bewondering!

23. Selma zegt:

Fulps, neejoh! Dat schreef ik al als reactie op Dick:
    met de huidige gel-zadels hoeft niemand zadelpijn te hebben.
    En bewondering is misplaatst: ik ben verslaafd aan fietsen.
    Dat moet elke dag minstens 20 km. anders voel ik me ongelukkig.
    Dus zo’n fietstocht is puur genoegen!
    Volgende week naar Ermelo, en daarna naar Frankrijk!
    Leve de zomer.

24. chris van den berge zegt:

Sprakeloos!! Chris

25. Ik heb ooit op een oma fiets vier weken door Ierland gefietst. Ach hier en daar ga je minder snel en wat zou dat?
    Leuk dat je de Hohenzollernbrücke erop gezet hebt. Een van de duizenden slotjes is van ons 🙂

26. knutselsmurf zegt:

Het lastige van menselijke taal is, dat het voor de zender soms een andere betekenis heeft dan voor de ontvanger. Laatst weer een bericht in het nieuws over een verkeersvliegtuig dat opsteeg nadat de piloten een commando verkeerd hadden begrepen. En niemand komt op het idee om dat soort aanwijzingen te versturen met een boxje dat niets verkeerd kan begrijpen.

Ik heb geen respect voor godsdiensten. Van mij mag iedereen in zijn eigen sinterklaas geloven, zolang een ander er maar geen last van heeft. Ik heb ook nooit respect gehad voor mensen met meer macht dan ik. Ze hebben toevallig meer spierballen, meer geld of meer vriendjes.
    Ik vind dat respect voorbehouden is aan mensen die iets moeilijks of moedigs doen.

27. Bea Amse zegt:

Weer met genoegen alles bekeken en gelezen, voel de absolute vrijheid en het plezier hebben in eigenlijk gewone alledaagse dingen. Maar vooral die vrijheid.
    En het onthaasten toch?? dat is een absoluut voordeel. Nergens om een bepaalde tijd moeten zijn of een trein of vliegtuig moeten halen.
    Ik ben jaloers op je, maar kan het echt niet meer. Ja rondje door de polder bij echt heerlijk Hollands weer. Ook dan kan ik genieten.
    Ben benieuwd naar je volgende fietstocht naar Auvergne.

28. Selma zegt:

Chris,
    jouw sprakeloosheid valt wel mee, weet ik intussen 😉

29. Selma zegt:

Goodknight,
    “trap ze”…
    Haha. Wie dan? Ik ben zo pacifistisch.

30. Selma zegt:

Catharina Anna Maria van Vliet,
    helemaal eens, al ben ik nooit in Ierland geweest
    (mijn landenverlanglijstje is nog best lang).
    Wat grappig dat jullie ook zo’n slotje aan de Hohenzollernbrücke vastgemaakt hebben!
    Het zijn er geen duizenden, maar miljoenen denk ik, inmiddels, een ongelofelijke wand van sloten. Ik zal er een blog over maken, wat een fenomeen.

31. Selma zegt:

Knutselsmurf,
    je hebt helemaal gelijk over ‘zender en ontvanger’ en het wanbegrip dat woorden teweeg kunnen brengen. En dat godsdienst en macht niet automatisch het respect verdienen dat ze (haast altijd) eisen. Godsdienst is machtsuitoefening door systeemdwang & onwetend houden, en al wat macht heeft in de mensenwereld is daar via list, geweld of vriendjes aangekomen.
    Zo blijft respect inderdaad voorbehouden aan mensen die iets moeilijks of moedigs doen.
    Of iets anders wat bewonderenswaardig is, zou ik eraan willen toevoegen.
    Ik heb alleen een bloedhekel gekregen aan het woord ‘respect’, sinds dat gemeengoed van de modemassa is geworden, met name van de schreeuwerige puistenkoppige nitwits (in dit geval met godsdienstige achtergrond).
    Op die manier worden vaker woorden die ooit bruikbaar en duidelijk een begrip omschreven, waardeloos, bijvoorbeeld ook ‘passie’ en ‘spiritueel’.
    Het woord ‘respect’ zal ik dus nooit meer gebruiken, terwijl ik zeker vind dat sommige mensen bewondering verdienen vanwege iets uitzonderlijks, iets wat de wereld verbetert of zo.

Ik verdien zeker geen respect, en helemaal niet vanwege een fietstochtje dat ik puur voor de pret gemaakt heb!

32. Selma zegt:

Bea
    ja, jij begrijpt het (ook) helemaal: vrijheid, plezier, gewone dingen, nergens om een bepaalde tijd moeten zijn. Rondje door de polder is net zo fijn als een paar honderd kilometer verder.
    Alleen ben ik nu even in de fase dat ik die verdere kilometers wil. De tijd dat ik (slechts) van de herinnering daaraan kan genieten komt vanzelf wel 😉
    Auvergne wordt augustus denk ik, vandaag wordt het Ermelo…

33. Imre Revers zegt:

Wel grappig ik heb afgelopen mei deze route ook gefietst. Mijn rondtour door europa langs de rijn, mainz, muhlthal, donau, ennstal, levant, villach, pas over naar venetie. genua, provence door, canal du midi en langs de oceaan weer naar huis. Prachtig hoe je allemaal beschrijft en waar je naar kijkt. Ja, als je kijkt zie je zoveel meer. Heb van die reis ook een blog . http://www.imrerevers.waarbenjij.nu schrijf wel niet zo als jij, meer een verslag voor de achterblijvers. Ga zo door.

34. Selma zegt:

Imre,
    wow, jouw toer is wel baas boven baas!
    Als ik je verslag lees, wil ik meteen weer op weg…
    Maar wie weet fietsen we eens samen op, dat is eigenlijk wel gezelliger.
    Al heeft alleen fietsen een onbeschrijfelijke ervaring gegeven, en een zootje confrontatie met ”me-eige” die ik niet had willen missen.