Bomvol zomerzwammen

De berm ligt bezaaid met joekels van bleke oesterzwammen, zo groot als een hand.
Wie smijt er nou zulke lekkere paddestoelen weg?

DSC00485

Hier en daar zijn ze vertrapt. Na even vorsen blijken ze uit een dooie boom te komen.
Op zo’n vier meter hoogte zit nog een hele reeks van die heerlijke hapjes.
Het lijkt een vandaal behaagd te hebben met een lange stok een heleboel  zwammen uit de boom te slaan, en er daarna op te gaan dansen.
Ach, dat is ook een vorm van natuurbeleving. Die oesterzwammen zijn sowieso ten dode opgeschreven. Op de stam is een fluorescerend kruisje geschilderd, het teken dat hogerhand wil dat de boom omgehakt gaat worden.

DSC00487Gelukkig kan ik nog minstens een pond gave zwammen oprapen.
Lekker! In de supermarkt vlakbij kost zo’n maaltje minstens 5 euro.

IMG_0028Bleke oesterzwammen of zomeroesterzwammen staan niet op de Rode Lijst,
en je kunt ze ook gemakkelijk zelf kweken. Even het zand eraf borstelen, braden in half boter half olie, zootje peper, snufje zout… Als de boom omgehakt wordt haal ik de rest op.

DSC00492

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo, Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Bomvol zomerzwammen

  1. knutselsmurf zegt:

    Het ziet er lekker uit, maar in mijn beleving smaken de meeste paddenstoelen naar vis of naar poep, of althans, wat je je daarbij voorstelt. Ik ben ook bang voor zeer giftige bleke schijnoesterzwammen 🙂 Een blaadje munt of een braam, dat durf ik nog net.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Er is maar één schijnoesterzwam en dat is de oranje- en die is bij ons zeer zeldzaam, of die giftig is weet ik niet maar je kunt het verschil met de bleke oesterzwam niet missen, de bovenkant is donzig en de onderkant is veel donkerder.
    Wat betreft de eventuele giftigheid van de oranje schijnoesterzwam is me niets bekend maar bij paddenstoelen moet gelden: “onbekend…..afblijven”.

  3. timmerark zegt:

    Krijg trek van de foto!

  4. Blewbird zegt:

    Heerlijk! Hiervan gaat mijn vegetariër-hart sneller kloppen. Tot nu toe kom ik niet toe aan eten uit de natuur. Maar ik sluit niet uit dat die tijd eraan komt (ontslag wegens bezuinigingen).

  5. mooi, ik ken ze niet, maar lijkt me lekker.

  6. draverblog zegt:

    Een echte kenner

  7. LEHTI zegt:

    ..en ook wat takjes verse dille, zo te zien. 😉
    Ik heb geloof ik nog nooit oesterzwammen gegeten, wel zelf geplukt eekhoorntjesbrood. De laatste paddenstoelen die ik in de keuken had staan, had een vriend voor me meegenomen uit de Oekraïne. Hoewel ik een blind vertrouwen heb ik zijn kennis van eetbaarheid uit de natuur, durfde ik ze toch niet te eten. Want ja, een slecht imago blijft kleven als superlijn en in de Oekraïne was toch iets met radioactiviteit? Heb ik vast iets heerlijks gemist. Eerst maar ’s aan de oesterzwam.

    Gister hoorde ik het verhaal van een doodgereden ree. Aangezien ook de auto total loss was, en te oud om er nog iets voor te krijgen, had mijn vriendin bij de politie geïnformeerd of ze de dode ree mocht hebben (kon ze het verkopen aan een restaurant). Maar nee, had de diender gezegd, de wet die daar eens in voorzag, is intussen aangepast.
    Gevallen zwammen lijken me veiliger.
    Eet smakelijk.

Schrijf hier je reactie

