Molly en de diefstal (?)

Al liggen de meeste dierenlijken langs de snelweg, ook fietsers fietsen wel eens dier dood. Waarschijnlijker was het zo’n onbenullige scooter, type puistenkop dat de bermen versiert met pakjes Marlboro en blikjes Redbull. Maar wat een schattig lijkje toch, deze kleine mol.

Sluiz6Ik heb hem een passend grafje gegeven tussen de voorjaarsbloemen.
Zo slijmerig vol zelfbeklag zijn mensen als het om het begraven en langjarig bewenen van hun eigen doden gaat, zo onverschillig en slordig zijn ze met de rest van de levende wezens, over het algemeen.

Mijn moeder bezat een mof van mollenbont.
Dat was, een kleine 60 jaar geleden helemaal niet iets absurds
(behalve dat mof toen twee betekenissen had, waarvan één zwaar beladen).
Een mof (oma legt het even uit aan de jeugdige lezertjes) was een buisvormig voorwerp van bont, van binnen met wollen stof gevoerd, waar een dame haar handen links en rechts in kon steken, en zo ’s winters uit wandelen gaan, en toch warme handen houden. In plaats van handschoenen. Ik heb veel met het ding gespeeld, zonder toen ooit aan de vele molletjes te denken die daarvoor geslachtofferd waren. Enfin, inzicht komt met de jaren, dus toen ik vandaag door een park fietste, en daar mollenklemmen zag staan…

IMG_0024heb ik ze uit de grond getrokken.
Kijk, zo ziet een mollenklem eruit als-ie op scherp staat.
Molly steekt zijn kopje omhoog, en klabang… nekje gebroken.
De klemmen heb ik lekker in de struiken verstopt.
Ik denk dat ik dat mag doen. Het park is openbaar terrein, en dus ook eigendom van mij. En ik heb geen zin in mollenmoordwerktuigen in mijn park. Een molshoop vind ik net zo leuk als een vlak groen veldje, of leuker. Er worden al genoeg dieren zinloos vermoord.

IMG_0025

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Natuur & zo, Oma vertelt, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Molly en de diefstal (?)

  1. Jan Piet zegt:

    Tja weet je ook nog:
    Als mensen mollen mollen, dan mollen mensen mollen maar als mollen mollen mollen dan mollen mollen mollen.

  2. Selma zegt:

    Jan Piet,
    juist ben ik mijn kleinzoontjes het prachtboek De GVR van Roald Dahl aan het voorlezen. Daarin legt de GVR (de Grote Vriendelijke Reus) uit dat de mens zo ongeveer het enige dier is dat zijn eigen soort met graagte, hartstocht, en fanatiek vermoordt. Andere dieren vermoorden alleen andere soorten om op te eten, of uit zelfbescherming, maar hun eigen soort uitmoorden zoals mensen dat doen, nee. Mollen mollen dus geen mollen.

  3. ramireziblog zegt:

    Goeie actie, 😀

  4. Jan Piet zegt:

    Is helemaal juist, het was dan ook maar een oud riedeltje.
    Mollen molde mijn hondje indertijd toen ik een grote tuin had met een moestuin, boomgaardje, kippen en de hele santenkraam. Nu, om me heen, geen tuin, veel water en nee dus geen te molbare mollen, wel zeehonden, bruinvissen en Jan van genten, die gaan we ook niet mollen, wel van genieten!
    Grts
    JP

  5. Selma zegt:

    Jan Piet,
    vertel: hoe molden die mollen jouw hondje? Hoe is dat mogelijk… Molletjes zijn zo klein! Kleiner dan het allerkleinste hondje.
    Jan van Genten, dat zijn zo ongeveer de mooiste dieren van de wereld, in de serie van albatrossen, pelikanen en zwanen. Waar woon je dan dat je die dagelijks ziet? Niet in Nederland.
    (Maar hebben we elkaar een half jaar geleden wel in het duin gepasseerd?)

  6. Blewbird zegt:

    En we roepen je uit tot erelid van de Partij voor de Dieren! Super, Selma!

  7. Jan Piet zegt:

    Ach ach wat een verwarring allemaal, word helemaal confuus van dat gemol, mijn hondje molde, werd niet gemold! Ja, woon nog in IJmuiden (winter), dus dat was wel correct, maar ik heb een soort drijvende caravan voor de zomer met wat mastjes en en lappen hier en daar, Helgoland, later richting Scandinavie. Vorig jaar Franrijk, daarvoor (2011) rond GB, en waarvan een weblog is, als daarvoor eventueel belangstelling is, dan is die te lezen en bekijken op: http://scottish2011.blogspot.com/

    Nou, grts
    J:P

  8. King Billy zegt:

    In Duitsland en Oostenrijk zijn mollen beschermde dieren. Uitsluitend met toestemming mogen deze dieren gevangen worden en moeten vervolgens elders uitgezet worden.
    http://www.gesetze-im-internet.de/bnatschg_2009/__44.html. Wetgeving op internet voor de dummies. En straffen zijn niet mals, maximaal €100.000.
    Een andere kijk in dit verband: elke schaarse vierkante meter in Nederland is goud waard. Opbrengst €17,95/m² afgezet tegen het BNP. Een bijna wereldrecord, Luxemburg gaat Nederland als einige voor. Zelfs de superrijke oliestaatjes kunnen dit niet bijpompen. Moeten er geen mollen zijn, in parken & zo, die alleen maar geld kósten.

  9. Fenny zegt:

    Heel goed!

  10. Corline zegt:

    Goed zo! Weggemoffeld dus, dat moordwerktuig. Zo spannend zo’n bergje te zien groeien; laatst nog vanuit mijn woonkamer gezien, plus het mollenkopje dat even bovenkwam en haastig weer verdween. Overigens klopt de bewering van Jan Piet, zowel grammaticaal als wat spelling betreft: Mollen (lijd.vw.) molde (pers.v. zonder n) mijn hondje (ond.).

  11. Jan Piet zegt:

    Pff, dank je, ben niet zo’n taalwonder, meer techneut en was aan het twijfelen geraakt.

  12. Rob Alberts zegt:

    Ooi legde iemand mij uit wat de zwaarste straf op aarde is.
    Levend begraven.
    Een mol in een gladgestreken gazonnetje blijft natuurlijk een ergernis.
    Maar wie wil er nu zo’n biljartlaken in zijn tuin hebben?

    Ik ontdekte bij toeval dat er langs mijn tuin nu ook af en toe een molletje langskomt.
    Dus in mijn rijtje van tuindieren kan ik er gewoon weer een toevoegen.

    Vriendelijke groet,

  13. Selma zegt:

    Rob,
    wat aardse straffen betreft, en wat de ergste zijn…
    ik zou er geen lijstje van bij elkaar willen harken met een nummer 1.
    Alleen, hoe ouder ik word, hoe meer ik inzie dat de mensheid een trieste bende is, voor wie en door wie kansen, mogelijkheden en idealen het steeds weer af moeten leggen tegen hebzucht, nijd en egoïsme, opgezweept door testosteron.
    Mollen zijn mooi, vind ik.
    Om te eindigen met een citaat van de oude David: `Laat mij toch niet vallen in de handen der mensen…`

  14. Rob Alberts zegt:

    De mens omschrijvend gebruik ik vaak vvv; verspillen, vernietigen en vermoorden.

    Mollen zijn mooi!

    Vriendelijke groet,

  15. Selma zegt:

    VVV, zo is de Natuur zelve ook, maar in tegenstelling tot de mensheid is de Natuur daarbij in gelijke mate GGG, gul gevend genezend. Ik koester me daarin, en hou me lichtelijk afzijdig van de mensen.

Schrijf hier je reactie

