Laten we ons haasten (of niet), vervolg

Een snelle jongen heeft mijn vorige blog gelezen, en de (gevonden) boodschap ter harte genomen. Hij maakt er zelfs reclame voor op straat, zag ik vandaag.

Maar hoe doe je dat eigenlijk, snel leven?
Moet je veel aan snelle sporten doen, of kan het ook zittend?
En ben je dan ook sneller dood dan wanneer je gewoon leeft?

Is het omgekeerde ook mogelijk, langzaam leven, en zo ja,
is een mens dan in staat (zelf) te kiezen voor langzaam of snel?

Dik1 (2)Dik1 (1)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Laten we ons haasten (of niet), vervolg

  1. Corline zegt:

    TIJD
    Ik droomde, dat ik langzaam leefde
    langzamer dan de oudste steen………
    M. Vasalis

  2. fulpsvalstar zegt:

    Tja, het meetorsen van overgewicht maakt van deze gemotoriseerde speklap een trage jongen, hij moet het echt alleen meesjouwen.
    http://www.kennislink.nl/publicaties/leef-langzaam-sterf-oud

  3. Blewbird zegt:

    De complete tekst is ‘Live fast, die young, bad girls do it well’ šŸ™‚ http://www.youtube.com/watch?v=2uYs0gJD-LE

  4. Selma zegt:

    Corline,
    leuk dat je het kent, dat prachtige gedicht van Vasalis.
    De link (in m’n blog) ‘langzaam leven’ verwijst naar een spannend artikel van Douwe Draaisma daarover, en het hele gedicht staat er ook in.

  5. Selma zegt:

    Fulps,
    wat een geweldig interessante link is dat!
    Vasalis blijkt visionaire geweest te zijn. Toen ze dat gedicht publiceerde, was het een gewaagde opmerking, dat steen zou kunnen leven. Nu blijkt het waar te zijn…

    En wat de jongeman op de foto betreft: was hij slanker geweest, dan was de tekst me niet opgevallen. Maar nu blijft de vraag: wat Ć­s snel leven dan precies, wat doet men dan, wat houdt het in?

  6. Corline zegt:

    Had de link niet aangeklikt, maar nu wel. Bijzonder interessant!

  7. Selma zegt:

    Blew,
    zo, daar open je even een venster op een cultuur die ik totaal niet ken(de).
    Dat is dus (een vorm van) snel leven.
    Het filmpje geeft meteen antwoord op mijn vraag of je daar al of niet voor kunt kiezen.
    De een kan het wel, de ander niet, afhankelijk van waar, en in wat voor omstandigheden ie geboren is.

    De combinatie ‘live fast, die young’ blijkt een klassieke te zijn:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Live_Fast_Die_Young
    ‘Snel leven’ wordt kennelijk met snelle auto’s = doodrijden geassocieerd (James Dean, de tekst van M.I.A.: http://www.azlyrics.com/lyrics/mia/badgirls.html ).
    Nou ja, als dat ‘snel leven’ moet zijn, als dat alles is…

  8. fulpsvalstar zegt:

    Selma, alles willen meemaken, niets willen missen, steeds van de ene nieuwigheid naar de andere rennen….ik zeg het met Prediker……………”alles is ijdelheid en het najagen van wind”.

  9. Selma zegt:

    Fulps,
    wat jij opnoemt, blijkt dus de moderne definitie van ‘snel’ te zijn,
    terwijl ik qua begrip nog in een vorige era leef, toen ‘snel’ iets vertelde over tijd in combinatie met afstand of handeling.
    Volgens mijn, oude, definitie (die van Prediker ook) kan een mens niet sneller leven dan de klok tikt, dus kan-ie net zo goed, of misschien prettiger ‘langzaam’ leven (‘slow food’ en zo) maar intussen weten we dat het lichaam van mensen die langere tijd in de ruimte verblijven zich aan gaat passen aan de andere vormen van tijd die daar heersen.
    Dus in de eeuwigheid buiten het aardse kan sneller of langzamer gaan leven in feite wel.

  10. Aad Verbaast zegt:

    Snel slapen heeft ook wel wat. Dan heb je in ieder geval meer wakkere uren over om uit te zoeken of je snel of langzaam wilt leven.

  11. simonkorving zegt:

    Ik probeer wel’s snel te gapen; maar dan geef ik mij over …

  12. ramireziblog zegt:

    Deze meneer is duidelijk live slow on fast food….

  13. Selma zegt:

    Aad, Simon, Ramirez, dank voor jullie grappige reacties.
    Ik vond nog een prachtig voorbeeld van heeeel langzaam leven.
    Zou Vasalis deze steen gekend hebben?
    http://grist.org/list/crazy-living-rock-is-one-of-the-weirdest-creatures-weve-ever-seen/

  14. Pingback: Laten we ons haasten (3) | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

