Schaap met uithangsel & de voordelen van fietsen

Fietsend net buiten het Friese Damwoude, zag ik een schaap met een raadselachtig zakje, bungelend aan een touwtje onder de staart

Lammetje1De boer had het ook (allang) gezien, want hij zei, toen ik het hem ging vragen:
“Met schapen moet je de natuur zoveel mogelijk z’n gang laten gaan,
maar nu komt het niet vanzelf, ik moet maar even gaan helpen”.
Behoedzaam wierp hij de ooi een lasso om de nek, bond haar aan het hek,
en de verlossing kon beginnen

Lammetje2Daar komen de voorpootjes van het lammetje eruit

Lammetje3En hier zijn z’n neusje en tongetje al te zien!
Een nieuwsgierig zusterschaap kijkt toe…

Lammetje4Ploep! Er is een nieuw zwart schaapje in de wereld!

Lammetje5

Direct legt de boer het lammetje bij de kop van de moeder, die het begint schoon te likken

Lammetje9

En dan komt de kraamzuster meteen ook gezellig mee likken

Lammetje8Lammetje6

Dat is wat een fietser zoal te zien krijgt, terwijl de automobilisten blind voorbijrazen.

Een ander voordeel van fietsen is dat de weg korter blijkt.
Het blauwe bord (linksonder) voor auto’s meldt dat het 3 kilometer is naar Veenwouden, terwijl het fietspad pal langs de autoweg maar 2 kilometer meet…

Lammetje10

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Uncategorized, Zoogdieren en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Schaap met uithangsel & de voordelen van fietsen

  1. ramireziblog zegt:

    Prachtige serie, ik zie alleen maar bollenvelden op de fiets…

  2. draverblog zegt:

    Zelfde ervaring op de fiets beleef je de natuur pas echt.

  3. Abel Staring zegt:

    Ah,
    Selma, niet als assistent – lammetjesverloskundige maar als kraamweilandfotografe.
    Ik vond het interessant om te lezen, om te zien. Ik ben nooit verder gekomen dan
    schaken bij een hoogzwangere koe en de boer naderhand helpen bij het
    uittrekken. Ga door met je stukjes, ze zijn goed!

    Groet van Abel

  4. Selma zegt:

    Ramirezi,
    je fietst te hard, kennelijk.
    De snelheid van een antieke Gazelle doet ’t hem.
    Of behoor je tot de hijgende horde der helmen & Rabohansopjes?
    Ook een soort automobilisten, maar dan zonder benzine.

  5. Selma zegt:

    Draver,
    krek. En wat hebben we het goed hè?
    Zomaar gratis en vrij, en overal.

  6. Selma zegt:

    Abel,
    dank je wel.
    Ik vond het een eer dat ik alles mocht fotograferen, en een gunst dat ik toevallig daar was, en omdat ik zelf moeder ben had ik ook nog wat andere overwegingen die het gros van de mannen zich waarschijnlijk niet in kunnen denken, maar die boer, die snapte het wel.

  7. LEHTI zegt:

    Realiseer me nu pas dat ik, als geboren fotogek, nooit foto’s maakte van het werpen bij mijn geiten. Of zou het zijn omdat ik toen nog dia’s schoot? Die nu in dozen liggen te verstoffen. In elk geval kwamen er, bij het zien van deze plaatjes, vele herinneringen boven. Mooie herinneringen; die keer dat moeder geit haar kroost vrij letterlijk verstootte en op de horens nam. In een adoptiepoging smeerde ik het kraamvocht van een gelijktijdig werpende geit over de verstotenen. Die moeder draaide zich om, en likte mekkerende haar eigen en aangenomen geitjes schoon. Zo mooi.
    Ook minder mooie herinneringen. Zoals die keer dat we uitsliepen en te laat merkten dat er in de stal een ijzeren hek op een drachtige geit was gevallen. Ze was nog warm, we sneden haar open maar vonden drie dode geitjes. Ik was en ben ook geen geboren boer. Want die slapen niet uit.

    Hoe lang heb je gekeken, Selma? Heb je het ook dat prachtige moment meegemaakt dat zo’n wolkewietje op de benen gaat staan? wiebelend, wankelend, richting uier, vaak omgeduwd door de moedersnuit. Ook dat is prachtig.
    Dankjewel voor de reportage.

  8. Christien Damman zegt:

    Mooi!

  9. Selma zegt:

    Lehti,
    dank je wel voor de mooie maar ook droevige verhalen.
    Boerderijbevallingen zijn mij ook bekend,
    maar dat het zomaar langs de (razende) snelweg gebeurt,
    vond ik een lentecadeautje.

  10. Selma zegt:

    Christien,
    ja, de natuur heeft wondermooie kanten…

  11. Maar met de fiets kun je binnendoor, Selma. Op de autoweg bij de rotonde met afslag links Zwaagwesteinde kun je rechts afslaan naar Veenwouden. Dan verlaat je dus de autoweg.

  12. ps, en dat is dus korter, dab snij je een stuk af. 😉

  13. Selma zegt:

    Babbelegoegie,
    aha, u is lokaal bekend.
    Maar waarom zou een automobilist afslaan om een kilometer meer te maken als hij ook linea recta naar hartje Veenwouden kan rijden? Het bord wijst trouwens in exact dezelfde richting als het (schijnbaar kortere) fietspad.

  14. Selma zegt:

    Bea,
    fietsen, ik kan niet zonder.
    Gelukkig heeft een rolstoel ook wielen (denk ik maar, met het oog op de onzekere toekomst des ouderdoms).

  15. Blewbird zegt:

    Prachtig, prachtig! Wat fietsen niet allemaal teweeg kan brengen. Schapen zijn mijn favoriete weide-dieren. De rammen belanden in de pot :-).

  16. Selma zegt:

    Blewbird,
    “De rammen belanden in de pot”

    Ja, ik had dit blog ook, in goed modern Nederlands, kunnen noemen:
    “On the making of lamb steaks”…

  17. Leuke fotoserie. Je komt veel tegen zo rondfietsend door het mooie landschap. Ik vraag me wel af of al die fietsers op elektrische fietsers, die op duizelingwekkende snelheid voorbijrazen, net zoveel zien van de omgeving als jij ziet.

  18. Selma zegt:

    Marijn, dank je voor je aardige reactie.
    Maar wat mensen zien, dat is onderling niet te meten en niet te vergelijken, toch?

Schrijf hier je reactie

