30 april 2013

IMG_0105

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Begraafplaatsen, Monumenten in Velsen, Religieuze Rimram en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op 30 april 2013

  1. abelstaring zegt:

    Reblogged this on abelstaring and commented:
    Ik herken de tekst. Het is een in bevindelijke kringen geliefd topos. Voor die kringen slaat deze tekst op Jehoshua van Nazareth. Hier moet het kennelijk op een Oranje slaan. Dan kies ik voor een verwijzing naar Beatrix. Al ben ik geen echte monarchist, al neig ik naar het republikanisme, toch vind ik Beatrix een voorbeeldige monarch. ‘We hadden ons geen betere president kunnen wensen’ zei Cohen bij P & W ongeveer.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Een koning als David, die in een tijd dat koningen alles mochten, flink op de vingers getikt door een profeet , echt toegeeft dat hij met zijn lust voor een Batsjeba gruwelijk de fout in ging, mag, wat mij betreft, in een tijd die helemaal geen koningen meer nodig heeft, door zijn menselijke kwaliteit rustig koning worden. Als een Jezus door de eerste christenen gezien wordt als een “nieuwe David” dan mag dat woord “schoonheid” best vallen. Dat soort presidenten zijn er niet zoveel!

  3. King Billy zegt:

    Hoe schoon! Binnen niet al te lange tijd zet Willem-Alexander zijn handtekening voor overdracht van zijn en onze soevereiniteit aan Brussel. Of, in andere woorden. Uitverkoop en is het Koninklijk Huis en de Koninklijke Familie van veel kopzorgen af.
    http://koningbilly.wordpress.com/2013/04/30/proost-hoogvliegers-feest-behouden-vlucht-en-happy-landing-res-nova/

  4. Blewbird zegt:

    Deze koning zit ons in de weg. De vorige keer had de laatste moeten zijn. In 1979 waren de eerste verkiezingen voor het Europese Parlement.

  5. fulpsvalstar zegt:

    Jemig Selma, ik wist niet dat je het in je had zo kort van stof te zijn. Of de woorden van Jesaja ook op onze nieuwe koning van toepassing zijn waag ik te betwijfelen al is mijn zicht op mannelijk schoon beperkt, hij heeft een intelligente vrouw die -denk ik- zijn beperkingen goed zal kunnen opvangen. Beatrix, Juliana, Wilhelmina en niet te vergeten koningin regentes Emma……allemaal waardige en waardevolle koninginnen.
    Hij krijgt het voordeel van de twijfel, het voordeel……hij is hiervoor zijn hele leven opgeleid, nadeel…….er zijn mensen die het nooit leren, denk aan “koning gorilla”.
    We zien het wel.

  6. Bea Amse zegt:

    leuk gevonden;)

  7. Selma zegt:

    Abel Staring,
    tja, de bevindelijken en hun collega’s van andere gezindten beschouwen de Tenach als één lange vooraankondiging van de specifieke gezalfde wiens vlees zij zo gaarne eten en bloed zij drinken.
    Maar Jesaja spreekt natuurlijk over een Joodse koning, of over de Joodse God zelve, die in het nieuwe Jeruzalem zal heersen over de rechtvaardigen.
    http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=jesaja+33&id42=1&id47=1&id16=1&l=nl&set=10

    Ik vond het gewoon een mooie zin.
    En even een ander geluidje te midden van het oranje-bombardement.

  8. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dank je voor je reactie.
    Wordt David bedoeld in deze tekst? Ik dacht, een koning uit het huis van David, de Messias, met name die Messias op wie het nog steeds wachten is, die nooit op de vingers getikt zal worden, zijnde louter goedheid.

    De tekst bedoelde ik als grapje: Wim-Lex stond er immers zo mooi gepoetst bij op de televisie, voor al die fris gewassen bobo’s in hun sjiekste kleren.
    Hij lijkt me een koning van weinig tot geen gruwelijke fouten te worden, en blijkt zich te schikken naar lichte tikjes op de vingers door de regering.

  9. Selma zegt:

    King Billy,
    Wim-Lex zet alleen zijn handtekening onder iets wat democratisch besloten is (zoals dat eufemistisch heet). W.-A. wikt misschien, het volk beschikt (in de vorm van politici).
    Ben wel benieuwd naar die officiële overdracht van soevereiniteit aan Brussel.
    Zal niets anders zijn dan een feestelijke bevestiging van een reeds lang voldongen status quo.

  10. Selma zegt:

    Blewbird,
    “…zit ‘ons’ in de weg…” Wie zijn ‘ons’?

  11. Selma zegt:

    Fulps,
    dat heb je mooi verwoord.
    Zelf heb ik geen mening over het koningshuis.
    Ik beschouw de hele constructie met de welwillende blik van de oprechte (amateur) cultureel antropoloog.

  12. Selma zegt:

    Bea,
    op Driehuis-Westerveld 😉

Schrijf hier je reactie

