Smijt in de vuilnisbak, die plastic tandpasta

Alleen Weleda, Urtekram, Lavera, Himalaya, Zendium en Parodontax
bevatten geen microplastics,

boycot elk ander merk tandpasta (waar je jezelf en de natuur mee vergiftigt).

SAM_0836

Je kunt ook makkelijk je eigen tandpasta maken, dan weet je exact wat erin gaat (want behalve plastic stoppen fabrikanten er nog meer rommel in die je misschien niet wilt).

En stop ook maar met die onzin van douche- en scrubcrèmes in plastic flessen.
Een gewoon ouderwets stukkie lekkere zeep en een badborstel doen hetzelfde
of werken zelfs beter, zijn milieuvriendelijk en ook nog veeel goedkoper!

Kijk op de rode en groene lijsten, zodat je plasticvrij boodschappen kunt doen.

Teken ook de petitie tegen gebruik van microplastics in verzorgingsproducten.

We gaan ongewild maar gedwongen steeds meer plastic eten, vertelt dit artikel. Dankzij al dat zwerfplastic, en de microplastics die via het afvoerputje in het zeeleven terecht komen.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Plastic, Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Smijt in de vuilnisbak, die plastic tandpasta

  1. Ximaar zegt:

    De troep die ik koop staat er niet tussen. Volgens mij is dat te goedkoop om er microplastic in te verwerken. Ik gebruik de allergoedkoopste tandpasta, die het beste schuurt en liefst zonder fluoride. Dwz dat is voor een plasic gebit altijd nog beter dan die bruistabletten die je gebit poreus maken en zorgen dat vuil zich beter gaat hechten.

    Verder gebruik ik al jaren gewoon een tablet zeep en washandje. Gaan ook mee op vakantie voor als het aangebodene in hotel of pension me niet aanstaat.

  2. hee gat, moet ik weer aan een ander smaakje wennen
    niet poetsen, ook een optie?

  3. jokezelf zegt:

    Kauwen op takken van de hazelaar is een goed alternatief 😉

  4. Blewbird zegt:

    Oh gelukkig, ik ben veilig. De afgelopen 20 jaar alleen Zendium gebruikt.

  5. Selma zegt:

    Ximaar,
    microplastic wordt juist toegevoegd omdat het zo goedkoop is,
    dus in jouw allergoedkoopste tandpasta zit het zeker.
    De moeilijkheid is dat de woorden die ze ervoor gebruiken op de ingrediëntenlijst onbegrijpelijk zijn voor de leek.
    Goed van die zeep!!
    Ik moet eigenlijk een actiegroep tegen douchecrèmes op gaan richten.

  6. Selma zegt:

    Hennie van Ee,
    haha… dat smaakje is de verslavingstruc, bij Johnson & Johnson en Procter & Gamble benne ze toch zo leep.
    Niet poetsen? Hoe moet dat?

  7. Selma zegt:

    Joke,
    hele volksstammen elders doen het inderdaad met een twijgje,
    en dan het uitgekauwde uiteinde als tandenstoker gebruiken.
    Ik zag er eens een reportage over: een Afrikaanse stam die tandenborstels en tandpasta uitgereikt kreeg. Van zo poetsen gingen ze over hun nek.
    Terwijl ze de prachtigste gebitten hadden, traditioneel kauwend op een takje.

  8. Selma zegt:

    Blewbird,
    en ik Parodontax (want ik hou niet van zoetigheid).
    Maar eigen veiligheid is op mijn leeftijd geen prioriteit.
    Ik wil dat alle kinderen in de wereld die nu plastic inslikken (want kinderen slikken vaak tandpasta in) daarvan gevrijwaard worden. Er bestaan vermoedens dat die microplastics op den duur ziek kunnen maken.

  9. Ximaar zegt:

    Even nagecheckt. Het ‘ergste’ dat in mijn tandpasta (van C-merk Derlon) zit is Propylene Glycol. Iets dat ook in voeding wordt verwerkt en waarschijnlijk niet tot de microplastics wordt gerekend.

    Ik heb ook even nagezocht hoe het zit met de RWZI’s (Rioolwater ZuiveringInstallaties). Die halen in landen als Nederland circa 95% van de micropastics uit het afvalwater. Goed onderzocht is dit nog niet en de definitie van ‘microplastics’ is ook erg vaag. Sommigen rekken dit op tot deeltjes van 5mm. Zulke grote stukken worden moeiteloos uit het afvalwater gehaald, simpelweg omdat plastic drijft en dat eenvoudig van het wateroppervlak geschraapt kan worden. Zelf heb ik in een indrustriele waterzuivering gewerkt en te maken gehad met een zogenaamde filterpers. Die dingen worden ook in RWZI’s toegepast en halen vaste stoffen tot 1 micrometer uit het water. Dat hangt van de gebruikte doeken af. Ik heb geen idee wat RWZI’s gebruiken en op welke manier zij hun filterpersen inzetten.

    Wat me wel opviel is dat microplastics al jaren worden gemaakt door onze eigen wasmachines. Door slijtage van van synthetische kleding. Zelf heb ik vrijwel geen synthetische kleding omdat ik het niet prettig vind dragen. De kans is groot dat dit aandeel aan microplsatics veel groter is. Iets dat prima uit te zoeken is, maar schijnbaar nog nooit goed is onderzocht.

    Maar als in beide (scrubbrotzooi en kledij) een toename zit in ons rioolwater, dan zou dat bij de RWZI’s ook problemen op moeten leveren met o.a. sneller vervuilende filters. En daar lees ik tot nog toe niets over.

  10. DagEnDauw zegt:

    Helemaal mee, ik ben allergisch aan plastics … en poets al jaaaaaren met Paradontax. =]

  11. LEHTI zegt:

    Tjee, moet ik toch eens die doos met olijfoliezeep van zolder slepen. Opgestuurd vanuit Griekenland. Heb ooit uitgerekend dat ik genoeg zeep heb om me honderd jaar mee te wassen. En nog een paar dozen in poedervorm, voor in de machine. Iemand? http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/11/noothulp-uit-griekenland.html
    Maar mijn jongens roken vanavond verlekkerd onder de douche aan de flesjes…welke rook nu lekkerder? Ik begrijp nu dat ik ze hiermee degradeer tot plasticsnuivertjes? De jongste is dol op zout, wellicht krijg ik die nog aan de paradontax.

  12. LEHTI zegt:

    Nou Selma, je hebt mijn jongste zoon bekeerd! ‘Ik wil tandpasta zonder plastic’ zei hij vanavond bij het poetsen 🙂

  13. King Billy zegt:

    Even iets anders terzijde:
    LOL ! Hape Kerkeling, bekend van deze persiflage op Beatrix http://www.youtube.com/watch?v=nvn76Ghwjkc en deze, http://www.youtube.com/watch?v=Zri-XlyU7Mk
    , gaat voor de Oosterijkse TV staats(1)zender ORF live in Amsterdam de inhuldiging van WA verzorgen.

    http://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.als-orf-reporter-hape-kerkeling-kommt-koenigin-beatrix-ganz-nah.0127621b-826b-4612-8542-6dc1b24c0117.html

    .

Schrijf hier je reactie

