Half rondje terug

Zaterdag was het stralend weer, een dag die alle voorbije en komende winterse en herfstige dagen goed maakt.
Terug naar IJmuiden vanuit Edam is er volop keus uit ‘recreatieve routes’, zoals de onvolprezen Fietsplanner ze noemt. Ik kies een mooie van 67 kilometer door de polders, te beginnen bij het Heitje van Katham en de Kathammer molen.

Die dag zijn er wel veel fietsers. Weekend-cardiofoben noem ik ze, de kantoormannetjes en bejaarden in hun gladde Rabo-hansopjes die toerdefransje simuleren. Hijgende clubdieren.
Zien niks anders dan de rijweg of de billen van hun zwetende voorganger.
En schreeuwen dat ze doen als de eenzame fietser niet ‘op tijd’ opzij gaat!
Vroeger wilde ik ze nog wel eens pesten door expres wat te gaan slingeren, maar ik wil geen doden op m’n geweten hebben.

Edam Edam1Onderweg valt her en der weer gratis veel kunst te bewonderen.
Zo vormen Noord- en Zuideinde van Monnickendam zowat huis aan huis een soort openluchtmuseum, eigenlijk een veel langer bezoek waard dan even doorheen fietsen.

Edam4Het wapen van Monnickendam doet me grinniken. Die griffioenen zag ik ook al in de Alkmaarse Kapelkerk. Griffioenen, van oorsprong totemdieren van Sumerische goden, mogen hier de monnik beschermen die met een giga-spijkerknots het christendom kwam verspreiden. En net als de Alkmaarse griffioenen hebben ze machtige erecties. Waarom?

Edam3Voorbij Monnickendam lijkt het buitenland te beginnen. Vakantiesfeer.

Edam5Maar nu is het ook echt lente!

Adam1

Er zijn weer fantastisch veel dieren te zien, vogels vooral, weilanden vol.
Het aardige is dat de soorten vaak zo lekker door elkaar in de grond lopen te pikken.
Geen racisme, behalve als ze gaan paren.
En nooit zie je legers vogels tegen elkaar optrekken met kalasjnikovs of kernwapens.
Ook nooit gehoord van vogels die vernietigingskampen bouwden voor andere vogels, die andersgelovige vogels doodsteken, lustmoorden plegen, en dergelijke, of dat als spel naspelen op een computer, dan wel genietend naar horrorfilms kijken en thrillers lezen. Thriller, het woord alleen al.

AdamAdam3Adam6Broek in Waterland, het liefelijke antieke dorp, maar met het vreselijke lot dat het doorsneden wordt door een altijd hoorbare Provinciale weg.

Adam7Gauw weer naar het weidse land.
Het wordt de gesaneerde Volgermeerpolder, en de skyline van Amsterdam-Noord.
Normaal fiets ik zo’n beetje langs Holysloot en Ransdorp, een van de mooiste fietsroutes van Noord-Holland, maar deze nieuwe weg had ik nog nooit gezien.
Tja, misschien is het over tien jaar uiteindelijk aardig. Zelfs de Rabo-racecluppies laten het hier afweten. Maar wie verlatenheid zoekt komt 100 % aan z’n trekken. Ik kon hier in elk geval als dame zeldzaam ontspannen en zo lang als ik mocht willen wildplassen. Kom daar maar eens om, in de rest van Nederland!

Adam2Adam8

“Kijk Selma, zo kunnen mensen hun zaterdagmiddag ook in de natuur doorbrengen.”
“Ach zo! Als cultureel-antropologische observatie bijzonder boeiend,
maar persoonlijk zou ik dit een reden voor echtscheiding vinden.”

Adam10Nu is het zaak zo snel en ongeschonden mogelijk Amsterdam van noord naar west te doorkruisen. Even een opmerking over deze wand. Een kunstenaar heeft bomen op de glazen platen aangebracht. Op een parkeergevangenis. Leuk, natuur in de stad!
Het regent plastic blaadjes. Gauw verder.

Adam11Adam12Adam13Adam14Adam15Het is gelukt, de rand van Amsterdam-West is gehaald. Nu wordt het kilometers industrieterrein, insteekhavens en olietanks, maar het is er ook een waar konijnenparadijs. Ontsnapte of losgelaten hobby-konijnen, die hier een ideale biotoop gevonden hebben.

Adam16Dit hoort er dus ook bij.

Adam17Heel even kijken hoe het met Ruigoord is.
Doodeng hoe dicht die kolossale olietanks het eertijds afgelegen boerendorp genaderd zijn.

Adam18Adam19Ik tref het alweer, ook in deze kerk een gratis concert. Een trommelorkest van grotendeels middelbare dames. Oorverdovend. Beter buiten luisteren.
Wat echt opvalt in Ruigoord is dat het er sterft van de mussen.
Dat is niet de juiste uitdrukking, ze leven zoals je dat nog maar zelden in Nederland ziet, het is een kolonie van vele honderden, die zich uit de naad tsjilpen om boven de trommeldames uit te komen. Heerlijk, gaat dat beluisteren. Zo moet het ooit in elk Nederlands dorp geklonken hebben, voordat de leefomgeving van mussen zo vernacheld werd dat ze op de lijst van bedreigde soorten kwamen.

Adam20Dan lekker het industriegebied achterlaten en nog even genieten van de polders rond Spaarndam.

Adam23

En langs het Landje van Gruijters rijden, waar nu kluten zijn, en veel grutto’s, en iemand anders zelfs een roerdomp en een paar kemphanen gespot heeft.

Adam21Tenslotte nog de laatste zonnestralen in de Hekslootpolder.

Adam24

Adam25

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Dode dieren, Kunst & zo, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Half rondje terug

  1. King Billy zegt:

    Prachtig @Selma, Herinnert aan de tijd dat ik nog in Amsterdam woonde en op de Nishiki of in de zeekano dáár erop uittrok. Of schaatsen in het gebied op maandagochtend. Lekker rustig.

  2. Jan Piet zegt:

    Ha, mooie foto’s weer, en hilrarisch over de golfers, ik houd van golven. Maar eigenlijk mis ik een foto van de mooiste deur van Nederland (m.i.)
    Lig wel eens met de boot in Edam, kan dan niet nalaten om even naar de Gravestraat 7 te lopen.
    Groet
    JP

  3. Arita Immerzeel zegt:

    Geweldig, Selma. Heerlijk zucht. Dit is zo,n beetjehoe we vorig jaar na ons rondje Zuiderzee naar huis fietsten….. Heerlijk….

    Arita Immerzeel Van den Vondellaan 51 1985 BB Driehuis

    T. 0255 500010 M. 06 51704372 E. de.minkman@quicknet.nl

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Op 10 apr. 2013 om 17:13 heeft “Er was eens…” het volgende geschreven:

    > >

  4. Blewbird zegt:

    Heerlijk wat je allemaal weer overhoop haalt. De thriller trof mij het meest, daar kan ik namelijk (ook) niet tegen. Het echte leven thrilt al meer dan genoeg. Maar ook je verzuchtingen over (race-)fietsers zijn uit mijn hart gegrepen. Eén versnelling is voldoende.

  5. Selma zegt:

    King Billy,
    moest even nazoeken wat Nishiki betekent…
    Ahum, een voorbroertje van de Koga Miyata (ik zwijg, gr…gr… 😉 ).
    Maar omdat het zolang geleden was, is het je vergeven.
    Ja, schaatsen, en kanoën of roeien, of zelfs zachtjes tuffen is in die hele omgeving een goddelijk genot. Wat een geluk dat Nederland ondanks alle zichtbare vuiligheid aan zowat elke einder toch nog zoveel kleine natuur bewaard heeft.
    Het is diepverdrietig voor de burgerslachtoffers van de crisis, maar wat fijn dat die landschapvretende kanker van de bouwwereld eindelijk stil ligt.

  6. Selma zegt:

    Jan Piet,
    dank je wel. De liefde voor golven delen we 🙂
    En die deur ken ik natuurlijk. Met kleinkinderen in Edam (onder wie een geboren lokale kaaskop) kom ik daar vaak.
    Edam zelf is dagen slenteren en vele bloggen waard. Wat een lief stadje.
    Ik googelde even op Gravenstraat 7, maar de deur hoort tot het huis ernaast, want grappig genoeg blijkt nummer 7 te koop te staan, kijk maar:
    http://www.funda.nl/koop/edam/huis-47367566-gravenstraat-7/fotos/#foto-3

  7. King Billy zegt:

    Op een racefiets hoef je niet te jakkeren. Wel handig om lichtgewicht sportief bij de zeekano te komen.

  8. Selma zegt:

    King Billy.
    je bent duidelijk al heeel lang weg uit Nederland (dertig jaar?) getuige deze zin:
    “Op een racefiets hoef je niet te jakkeren…”
    Man man man, de bosjes in-club-racende gehansopte bejaarden en kantoorpikjes zijn intussen goed voor misschien dertig procent van alle Hollandse verkeersongelukken (‘citation needed’).

  9. Selma zegt:

    Blewbird ,
    fijn, maar ook bijna eng dat je keer op keer weer begrijpt waar het over gaat (ahum, waarover een bepaald juttertig type meent dat het gaat).

    Wat versnellingen betreft: mijn fietsenmaakster, de beroemde Annie Beliën uit Beverwijk, die al meer dan een halve eeuw mijn fietsen maakt, heeft me twee jaar terug (hoe ik ook protesteerde) een fiets met 7 versnellingen verkocht. Oh o o, wat een weelde!

  10. King Billy zegt:

    Acht jaar. 20 % winst qua levenskwaliteit aan de ene kant en 20% winst qua kosten aan de andere kant. Nederland als toerist bezoeken, af en toe bootje varen, bijv. Emden-AMS-DÜS, of Basel RTM, bevalt prima. Grootste probleem de eeuwige grenscontroles door onbeschaafde Nederlandse wetsdienaren, die anderen bij voorbaat als verdachten beschouwen.

  11. Selma zegt:

    Grenscontroles? In de EU. Bijzonder. Je moet er wel erg onguur uitzien 😉
    Woonden mijn kinderen niet in Nederland, dat zat ik (ook) allang over de grens.
    Al was het alleen al vanwege het weer.

Schrijf hier je reactie

