Half rondje Noord-Holland

Het kan eindelijk weer, lange stukken fietsen voor de lol.
Met een afspraak in Edam, en wind uit het noordoosten, fietste ik door de duinen naar het noorden, lekker beschut door de bossen, om dan bij Alkmaar in zuidoostelijke richting te gaan rijden, door het kale Noord-Holland, hopelijk met de wind schuin achter.

In Alkmaar trof me deze uitnodiging om even uit te komen rusten, in de Kapelkerk.

ArondjeNet was ik binnen of het orgel begon te spelen. Een cadeautje!

Eigenlijk houd ik niet van orgelmuziek, want verpest door een jeugd van ’s zondags ter kerke gaan waar een regelrechte orgelverkrachter heerste, met zeurderig zingende kerkgangers. Brommende mannen, hoog uithalende vrouwen, en die organist maar stampen en beuken. Maar hier in Alkmaar was een waar kunstenaar aan het werk.

Wonderlijk genoeg was ik de enige luisteraar, op de kerkwacht na.
Toch is het niet toevallig om daar op zo’n muzikale traktatie te stuiten. Alkmaar profileert zichzelf graag als orgelstad, en organiseert jaarlijks een orgelfestival en een orgelconcours

Arondje1In het duin valt me de afwezigheid van mensen altijd al op (ze zijn er alleen massaal op zonnige zondagen, in de buurt van parkeerplaatsen en uitspanningen) maar het midden van Noord-Holland is nog eenzamer.
Buiten de dorpjes, Zuidschermer, West- en Oostgraftdijk, Spijkerboor, waren er in totaal drie fietsers te bespeuren, en geen enkele jogger of wandelaar.

Niet dat ik onderweg mensen mis, maar ik denk altijd: mensen, wat missen júllie veel.
Gelukkig zijn er wel dieren. In Noord-Holland lijken buitenlui dol op mooie geiten te zijn.

Arondje2Arondje3Ook volop lammetjes vanzelf. Hieronder een heel bijzonder exemplaar. Althans voorlopig…

Arondje13

Kijk maar naar z’n collegaatjes hieronder: die zijn al gemutileerd met die misselijke oorbellen in hun kleine zachte oortjes. Wat is de mens toch een raar beest.

Arondje12

Enorm veel hazen gezien. Wat zijn dat toch een wonderschone dieren. Helaas gaat het slecht met de hazen in Nederland, de laatste 15 jaar nam de populatie af met zo’n 30%.

Arondje7

Ook fijn waren de ontelbare vogels. Zwermen kieviten, maar ook behoorlijk wat grutto’s, wulpen, scholeksters, een paar tureluurtjes en lepelaars, veel kraaien, kauwtjes, koetjes, hoentjes, houtduiven, krak- en wilde eenden, zwanen, en wolken & wolken ganzen en meeuwen van allerlei pluimage.
Hieronder een paartje grutto’s, gezellig foeragerend met een familie smienten.

Arondje9

Dit is de enige tijd van het jaar dat je vrouwtjes- en mannetjeseenden samen ziet. Overal zie je ze met elkaar spelen, ze drijven doelloos wat, of liggen samen te niksen in het gras. (Waar maken mensen zich toch druk om, met hun wekkers, agenda’s en hypotheken…)

Soms gaat er iets mis, zo is het leven. Maar zelfs in zijn dood is hij nog prachtig.

Arondje8

Na een uurtje of zes fietsen ben ik dan bijna in Edam.
Maar eerst nog even genieten van het grijze IJsselmeer, en de zeiltjes van de Pieperrace

Arondje10

En van de Volendammer klederdracht

Arondje17Arondje16Gelukkig hebben ze hier ook dieren

Arondje4Arondje5

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Uncategorized, Vogels, Zoogdieren en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Half rondje Noord-Holland

  1. draverblog zegt:

    Aardig toertje van 6 uur, mooie rit.

  2. Selma zegt:

    Draver,
    en ook nog terug.
    Ben geen racefietser. Kan er ook tien uur over doen.
    Wat boffen we in Nederland met dat fantastische fietspadennet.

  3. Blewbird zegt:

    Lekker tochie! En met genoeg tijd en rust voor de mooie dingen van het leven. Ik heb als kind nooit orgelmuziek gehoord, waardeer het pas de laatste jaren. Bij voorkeur van die pinnige protestantse orgels. Check even bij Fulps, hij weet veel van orgels. Ik moet ook weer gaan fietsen, word niet vrolijk van die bussen. En dat van die duinen aan niemand verder vertellen hoor!

  4. fulpsvalstar zegt:

    Geheel tot uw dienst:
    http://www.orgelsite.nl/kerken41/alkmaar.htm
    Prachtig instrument!

  5. knutselsmurf zegt:

    Ik lees het met weemoed.
    Ja, je snapt soms niet waar die 17 miljoen mensen zitten, als je ergens tussen Amsterdam en Utrecht fietst en de wereld voor jezelf hebt.

  6. Arita Immerzeel zegt:

    Leuk! Meteen zin in ons rondje IJsselmeer volgende week……

    Arita Immerzeel Van den Vondellaan 51 1985 BB Driehuis

    T. 0255 500010 M. 06 51704372 E. de.minkman@quicknet.nl

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Op 9 apr. 2013 om 17:49 heeft “Er was eens…” het volgende geschreven:

    > >

  7. Ximaar zegt:

    Ik herkende de Kapelkerk meteen. Is een fraai gebouw met een goed klinkend carillon en een mooi orgel. Op vrijdagen zijn altijd veel van dit soort dingen open ter aanvulling op de kaasmarkt. De organist heb ik wel eens gesproken in de Laurentius kerk (van Cuypers) aan de gracht ietsje naar het oosten vanaf de Kapelkerk. Ook toen liepen er maar een paar mensen binnen. Voordeel is dat daar de organist beneden zit en zodoende raakte ik even met hem aan de praat. Hij vertelde me dat ie naast de Kapelkerk ook in het mooie schuilkerkje aan het Fnidsen speelt. Dat is echt een leuk kerkje met zand op de vloer.

  8. Selma zegt:

    Blewbird,
    mooi dat je een late orgelhoorder bent.
    Die frustraten, die twintig toetsen tegelijk aansloegen, alle registers openzetten, en ook nog eens de pedaal intrapten die alle noten minuten lang tegelijk lieten klinken, liggen Goddank stevig onder de zoden. Vroeger waren de kerkgangers te beleefd en te gezagsgetrouw om daar tegenin te durven gaan.
    Nu spelen alleen nog echt muzikale musici. Anders worden ze de kerken uitgemieterd!
    Fijn, ook voor jou, dat het weer fietsweer is!
    En wat de duinen betreft, daar hoeven we niet over te zwijgen. Mensen die de moeite nemen om twee kilometer verder dan de parkeerplaats te lopen zijn allemaal vrienden. Dus laat ze maar komen!

  9. Selma zegt:

    Fulps! Je gaat me toch niet vertellen dat jij daar zat te spelen!?!?
    Of zit je me te plagen?
    Vrijdag moet ik naar Groet. Ik fiets zo weer langs de Laat hoor!

  10. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    weemoedigheid is misschien niet de overeenkomstige gevoeligheid.
    De radio meldde die dag een file bij de afslag naar Ikea.
    Dus dáár zaten de honderdduizenden die de eenzame paradijsfietser nooit tegenkomt:
    want zittend in hun Kiaatjes picanto en Suzukietjes swift, om zithoeken uit te gaan zoeken waarin ze de komende jaren voor hun breedbeeld-smart-tv kunnen zitten, tot het meubel uit de mode is, zodat ze al snel weer in de file kunnen zitten in de richting van de meubelboulevard.
    (Wat een geluk dat ik meubels van mijn grootouders heb geërfd, dus nooit naar Ikea hoef. Of anders op grootvuildag een endje kan gaan fietsen om een ontbrekend meubel te scoren.)

    Tussen Amsterdam en Utrecht kan het inderdaad ook wonderschoon en hemels eenzaam fietsen zijn. Ooit heb ik elk fort en kunstwerk van de Hollandse Waterlinie per fiets bezocht (en er een boek over geschreven). Wat is Nederland mooi, als je tijd en de moeite neemt, en profiteert van ons fietspadennetwerk dat uniek is in de wereld.

  11. Selma zegt:

    Arita,
    ben benieuwd naar jullie blog over het aanstaande rondje!

  12. Selma zegt:

    Ximaar,
    dank je wel voor deze aanvulling, voor toertjesrijders als ik.
    Ik heb vrienden in Bergen, Groet en Warmenhuizen, en zal daar met lekker fietsweer voortaan op vrijdagen heengaan, zodat ik steeds onder het genot van orgelmuziek pauze kan nemen.
    De kerk aan het Fnidsen (wat een leuke naam hè, een verbastering van Venetië) ken ik goed: een Remonstrantse schuilkerk. Door een komische speling van het lot ben ik, in tegenstelling tot de rest van mijn familie Remonstrants gedoopt.

  13. fulpsvalstar zegt:

    Selma, ik speel nagenoeg niet meer en het is meer dan veertig jaar geleden dat ik daar was en dat orgel bespeeld heb.
    Ik heb alleen een link naar wat informatie geplaatst.

  14. Selma zegt:

    Fulps,
    leuk en jammer tegelijk. Even dacht ik… zou het lot mij en Fulps zo… gemeen kort flauw onmogelijk … NIET tot elkaar gebracht hebben.
    Vrijdag in Alkmaar was het werkelijk een hemelse organist die speelde.
    Wat een geluk dat de tijd voortschrijdt, en dat de beukers en stampers van vroeger, die mijn gevoelige kinderoren ooit zo martelden, nu stevig onder de zoden liggen.

Schrijf hier je reactie

