Een sprookje op het Forteiland

Er was eens… een eiland, een bonkige heuvel in zee,
tussen de pieren, havens en hoogovens van Velsen en IJmuiden.
Een eiland met daarin verborgen een sprookjesachtig kasteel,
een gigantisch, schemerig labyrint

IMG_9192IMG_7940IMG_8849Dit verhaal moet met ‘er was eens’ beginnen, omdat er zich onlangs een sprookje afspeelde, maar het eiland ís er – gelukkig nog steeds – al hebben Defensie, Rijkswaterstaat, de natuur en de Gemeente Velsen jarenlang hun uiterste best gedaan om het te slopen tot…
het zo bijzonder bleek dat het in 1996 op de Werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst werd.

Soms vinden er wonderlijke gebeurtenissen plaats op het Forteiland. Zo landen er eens per jaar grote groepen verklede mensen, mannen voornamelijk, komend van heinde en verreLeenCorina2Het meestal zo heerlijk stille en kale eiland kraakt dan onder de soldatenlaarzen,
en wordt volgebouwd met legertenten, -voertuigen en oorlogsmaterieel.
Re-enactment heet dat, het naspelen van historische (militaire) gebeurtenissen.

Mijn hobby is het niet, maar omdat er zoveel mensen wèl erg veel plezier aan beleven,
en ik nogal graag de gids uithang op het eiland, hing ik er die dagen toch rond

LeenCorina3AritaMartyEn toen gingen de mannen Tweede Wereldoorlogje spelen.
Kijk, daar rechts, daar ligt iemand voor doodCorinaLeen1CorinaLeen5Enfin, een hoop geknal en gedoe, maar toen begon het sprookje!
Aan het eind van de ‘veldslag’ stapte er een geboeide ‘krijgsgevangene’ uit een jeep,
onder grote belangstelling van bezoekers en fotograferende & filmende mediaCorinaLeen3Het was fortwachter Leen de Jager, die dit moment gekozen had om zijn nietsvermoedende geliefde Corina ten huwelijk te vragen

CorinaLeen4De verraste Corina had niet ‘toevallig’ al haar trouwjurk aan. Zij was, zoals zovelen verkleed gekomen, in stijl, in een mooie baljurk anno 1900, van een verhuurbedrijf.
Natuurlijk zei ze luid en duidelijk “ja”! CorinaLeen7Corina mocht Leen, mooi symbolisch, van zijn handboeien ontdoen

CorinaLeen8Toen kwam het mooiste: de aankondiging dat de trouwerij nog dezelfde avond plaats zou vinden in de grote zaal van het fort

CorinaLeen6

En… de hele dag was het bewolkt geweest met een venijnige ijskoude wind,
maar na het jawoord brak ineens de zon door!

LeenCorina

Een uurtje nadat de filmploeg van RTV-Noord-Holland op het eiland was geweest,
werd de reportage al uitgezonden.
Terwijl Corina haar echte bruidsjurk aan ging trekken (die familie eerder stiekem het eiland opgesmokkeld had) keek fortwachter Leen in zijn kantoortje naar de tv-uitzending. Tot m’n verbazing zag ik mezelf daarin ook voorbijkomen: na een minuut of tien, schijnbaar verkleed als toiletjuffrouw, met een deftige jurk aan en een hoedje op

CorinaLeen9’s Avonds voer de ambtenaar van de Burgerlijke Stand over, en werd er getrouwd,
met alle toeters en bellen, en tot in de kleine uurtjes doorgefeest

tv-uitzending1tv-uitzending5tv-uitzending2tv-uitzending4tv-uitzending6tv-uitzending3

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized, Velsen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Een sprookje op het Forteiland

  1. platoonline zegt:

    Ik dacht al, waar gaat dit heen, met al die oorlogsfoto’s. Maar het werd een mooi romantische afsluiting van een heldhaftige dag. Ik wens de gelukkigen een fijn leven samen.
    Mooi stuk, prima foto’s ook.

  2. Pingback: ‘n Sprookje op ‘t Forteiland - Seaportplaza

  3. simonkorving zegt:

    en ze leefden nog lang en gelukkig …

  4. Fulps Valstar zegt:

    Simon, het is nog te vroeg om in de verleden tijd te spreken, beter is het om de kortste preek van Okke Jager te gebruiken, “Ik wens u een gelukkig huwelijk” (het bruidspaar had hem verzocht het kort te houden). Ik had net de motor afgezet.

  5. Fulps Valstar zegt:

    Selma, Doet me denken aan het “Fort aan de Hoek van Holland” heel bijzonder, een enorm team van vrijwilligers houdt daar alles draaiend.

  6. Selma zegt:

    Plato-online ,
    dank je wel voor het bekijken. Ja, we maken hier aan het randje van Nederland de extreemste toppen en dalen mee 😉
    Ik deel je wens voor de gelukkigen vanzelf, en het zal ook vast wel lukken met die twee, want ze vormen een prachtig paar samen.

  7. Selma zegt:

    Simon Korving,
    zo zij het. Het is ze van harte gegund.

  8. Selma zegt:

    Fulps Valstar,
    je hebt helemaal gelijk, maar… ik was begonnen. Met: ‘er was eens’.
    En van onze leraren Nederlands leerden we vroeger immers dat in ons opstel ‘eenheid van tijd’ moest heersen?
    Maar wijlen Okke Jager (dank je wel dat je me even aan die goedaardige man herinnert) had helemaal gelijk. Ik wens Leen en Corina een gelukkig huwelijk, en dat het gelukkig-zijn hun hele samenleven lang mag duren.
    (Maar wat bedoelde jij met: “Ik had net de motor afgezet”?
    Mij niet snappen.)

  9. Selma zegt:

    Fulps Valstar,
    Leuk dat je Fort aan den Hoek van Holland kent. Niet alleen daar is zo’n team van vrijwilligers actief, op het merendeel van de Stelling- en Waterlinieforten houden vrijwilligers de boel in stand, of doen ondersteunend en restaurerend werk. In IJmuiden zijn er dus ook tientallen vrijwilligers die wekelijks of maandelijks schoonmaken, opknappen, rondleiden wat niet al. Ik ben blij dat ik er eentje van ben, want het is enorm leuk om een beetje bij zo’n fort te horen 🙂

  10. fulpsvalstar zegt:

    (Maar wat bedoelde jij met: “Ik had net de motor afgezet”?
    Mij niet snappen.) Ik zat achter het orgel en had net de motor uitgezet en toen las Okke de trouwtekst en nu komt de volledige preek: “u hebt mij gevraagd het kort te houden, dat zal ik dan ook doen. Ik wens u een lang en gelukkig huwelijk onder Gods rijke zegen, amen”. Dat was voor iedereen schrik en ontsteltenis.
    Na de dienst heb ik hem erop aangesproken, hij had er eigenlijk spijt van.
    .

Schrijf hier je reactie

