Met Jezus naar de tandprotheticus

“Hallo, wij zijn Eelco en Symone! Van Ecosym gebitsverzorging! Eelco is tandprotheticus! Iedere dag steekt hij veel tijd en passie in elke gebitsprothese die hij maakt!”
Het voorlopig nieuwste ‘hoogtepunt’ van het woord passie lijkt hiermee bereikt:
een jongeman die zijn passie vindt in kunstgebitten.

Woorden kunnen in de loop der tijd van betekenis veranderen. Dat is een gegeven.
Soms krijgen ze zelfs een compleet tegengestelde betekenis.
Een voorbeeld is ons woord drugs, voor verboden roesmiddelen.
Ooit was dat een Nederlandse term: droge waren, voor de gedroogde, geneeskrachtige kruiden van de drogist.
Via het Franse drogue kwam het in het Engels terecht als drugs, voor geneesmiddelen in het algemeen, om tenslotte weer bij ons terug te keren als verzamelnaam voor alleen dat wat de Opiumwet zo streng verwerpt.

Het woord passie is een vergelijkbare kronkelweg gegaan.
Dat begon met de betekenis ‘lijden, foltering’ (verwant aan patiënt, de ‘lijdende, ziekige’).
Eeuwenlang was het voornamelijk bekend als woord voor Jezus’ lijdensweg, en voor andere christelijke passies: het Martyrologium Romanum (Roomse Martelaarsboek) op de website van het Vaticaan laat de ene na de andere passione lezen.
Di numerosi SS. Martiri.

Bij het woord passie horen traditioneel beelden van een lijdzaam maar smartelijk lijdende:

SAM_0068SAM_0043SAM_0986

Jonge mensen die donderdag gaan kijken naar The Passion (het popevenement waarmee de gezamenlijke kerken Jezus weer populair weten te maken) zullen naast die oude betekenis van ‘lijden’ een andere, persoonlijker betekenis van het woord passie voelen.
De nieuwe, die er de laatste jaren zo populair en driftig overheen gespoeld is: passie als
hartstochtelijke liefhebberij, opwinding, vurigst verlangen, hijgerigste doelgerichte ambitie,
waar het te pas en te onpas voor gebruikt wordt.

Iedereen is nu aan de passie. Passie voor vis, passie voor buikdansen, passie voor catering.
Passie in het baantje, echte passie, pure passie, en zelfs gratis te verkrijgen passie.
Passie hoort, zal, moet. Zonder passie is een moderne onderneming slappe hap.

GE DIGITAL CAMERASAM_0982

Tenslotte – het zal niet verbazen in deze tijd waarin elk verlangen instant bevredigd moet worden – is passie ook synoniem geworden aan erotiek, het eufemisme voor porno.

Zelfs bij een bedrijf dat de loffelijke bijvoeging koninklijk voert (…ook WA doet ’t gewoon…)

SAM_0079

Google je met woorden als passie of passion op ‘afbeeldingen’, dan zijn de tranen van het lijden geheel verzwonden. Gebleven zijn bloed en zweet. En gekomen de stromen sperma.
Nou ja, die ruik je erbij dan, bij de beeldenvloed aan kronkelende pompende lichamen.

Laatst gaf ik een rondleiding op het Forteiland (wat ik geregeld met veel plezier doe – komt dat zien a.s. zaterdag en zondag) toen een gast me bij vertrek bedankte voor de ‘passie’ waarmee ik alles verteld had en laten zien.
Ik voelde braakneigingen opkomen, maar omdat hij het aardig en als compliment bedoelde, antwoordde ik glimlachend: “Graag gedaan”.
Maar passie is voor mij een handdoek geworden, nat en vuil van alles waar de broeierige massa zich mee af heeft geveegd. Laat me niet lijden, werp mij die nooit meer toe.

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Religieuze Rimram, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Met Jezus naar de tandprotheticus

  1. Abel Staring zegt:

    Je hebt de passie van een docent… Je toont hartstocht in je wijze van uitleggen.
    Volgens mij zou je een goeie zijn voor de Opregte Haarlemsche Courant die je
    zo in dienst zou nemen vanwege je vele passies, zoals je passie voor onbekende,
    ouderwetse dorpen of dat befaamde boek van Craandijk. Jij als Jacoba Craandijk
    maakt Wandelingen door Nederland met pen en I-pad + vergoeding van alle
    onkosten en een uurtarief van 75 euro bruto.

  2. Je hebt helemaal gelijk. Maar ja, die moderne betekenis van passie is inmiddels zo ingeburgerd dat ik hem zelf ook gebruik als ik zie dat iemand iets met ongebruikelijke overgave en/of toewijding (in dit opzicht misschien ook wel ‘verdachte’ begrippen) doet.

  3. king billy zegt:

    Ik ben begeesterd van deze verklarende uiteenzetting. No doubt, moet met veel toegewijde Leidenschaft geschreven zijn, @Selma.

  4. Passie als ziel en zaligheid

  5. joost tibosch sr zegt:

    Hou mijn hart weer vast bij de gepopulariseerde Passion. Die berust op de bekende vier lijdensverhalen, die pas enkele decennia na de dood van Jezus zijn ontstaan, toen de eerste christenen de klap van die in feite afgang van hun grote man verwerkt hadden en er met hun joodse manier van denken, alsmaar verwijzend naar joodse teksten, de betekenis aan gaven dat hun Jezus ondanks die afgang tot de grote joodse mannen behoort. Dat soort literaire betekenisverhalen zijn geen historische verslagen en kunnen niet zonder die joodse achtergrond begrepen worden. (Een voorbeeld uit de talloze: lees een Psalm 22 en bedenk dan waar je dit allemaal in de lijdensverhalen tegenkomt)
    Met onze historische kennis weten we van de Romeinse kruisigingen in Jeruzalem, en daar wordt je echt niet vrolijk van. We weten ook dat hij een overweldigende indruk moet hebben gemaakt op de mensen om hem heen. En we weten dat hij door een joodse priesteroverheid, die vond dat dit uit de hand liep, slim samenwerkend met een wrede Pilatus, als de dood zo bang voor onrust, plotseling zonder proces uit de weg werd geruimd. In de literaire verhalen vind je de feiten en de oorspronkelijke pijn bij zo’n afgang bijna niet meer. Bach heeft daar meer muzikaal gevoel voor, dan er literair in de door hem gebruikte betekenisverhalen te vinden is.

  6. Je geeft hier een mooi inkijkje in de vervlakkiing van onze taal. Er wordt veel overdreven. Bij elke scheet hoor je mensen zeggen dat iets “bizar” is, waar dat woord ooit voor slechts zeer extreme zaken was gereserveerd.
    Met passie is iets vergelijkbaars aan de hand.
    Je zou er passief van worden.

  7. knutselsmurf zegt:

    Ik vraag me af wat ze dan denken dat “compassie” betekent.
    Je zou niet zeggen dat de mens niets liever doet dan communiceren.
    Straks heb ik weer eens een sollicitatiegesprek, en dan krijg ik weer zo’n vraag. Wat is nou jouw passie ? Zal ik gewoon een keer mijn bankpasje laten zien ?

  8. Blewbird zegt:

    Met een glimlach herinner ik mij jouw verontwaardigde reactie op mijn blog over mijn ‘passie’ voor het strand. Ik zit de hele dag tussen de ‘passie’ en ‘ambitie’ van het tandprothesesoort en het woord betekent niet werkelijk iets voor mij. Na dit blog moet het echt op de zwarte lijst. Haal passie uit Van Dale!

  9. Bastamater zegt:

    Passie staat hoog genoteerd in mijn persoonlijke lijst van woorden die met goed fatsoen niet meer te gebruiken zijn. Ergens in de buurt van inspiratie, respect, creatief en bezig zijn. Hoewel ik in geval van inspiratie natuurlijk met passie creatief bezig ben.

  10. king billy zegt:

    Wát de Paus ook doet, zelfs als-ie niets doet op 2e Paasdag, moet met enig wantrouwen bekeken worden. Kan zomaar een grap zijn.
    Overigens lijkt ‘t me verstandig dat de EU ingrijpt in het heidens gebruik om de datum waarop Pasen valt niet af te laten hangen van maanstanden. Zoals Sinterklaas op 5 december en Kerstmis op 25 december valt. 15 April lijkt me een redelijke dag om te voorkomen dat een Witte Donderdag daadwerkelijk wit is.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Da’s weer een zeer informatief blog van je.
    “als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen”, wordt nu helemaal verwarrend.

  12. kuifjesimon zegt:

    Ik denk dat ik wel er een syllabus van snap 😉

  13. cornutus zegt:

    Om even terug te komen op die veranderende betekenis van woorden. Met passie van Eelco en Symone zijn we dus via een omweg weer terug bij de oorspronkelijke betekenis:lijden, foltering.

  14. joost tibosch sr zegt:

    Zag vanavond The Passion,( niet helemaal). Wat mij betreft mag de hele wereld enthousiast worden over een mij sympathieke Jezus..maar aub niet zo. Hij heeft zich zelf nooit God genoemd en nooit zielig gedaan over mensen die hem, die lieve God, pijn deden. Het verhaal van het verraad van Judas is een kopie van het oude verraad over Juda=de joden, die Jozef verried. Voor Jezus was de latere vete na zijn dood tussen joden en christenen, waarin chistenen in hun verhalen een Pilatus, romein als veel toen romeinse christenen, niet de schuld wilden geven van de dood van Jezus , maar het hun toen vijandige hele joodse volk wel., ondenkbaar. En dat een Nederlandse menigte, alsof het die joodse landgenoten zijn, in Den Haag 2013 het geconstrueerde verhaal naapen en opgezweept een Barabbas “zoon van de Vader” vrij schreeuwen en Jezus, de Zoon van de Vader, aan het kruis, vond ik zo stuitend, dat ik het welletjes vond. Op mijn leeftijd denk ik dan aan de SS en hoe die ook met hun christelijke achtergrond joden behandelden in hun concentratiekampen.

  15. Apiedapie zegt:

    Ik vind jou best wel met passie dit blog volschrijven en -fotograferen hoor. En je hebt ook een passie voor de waarheid, dat vind ik zo mooi. Je wilt geheimen van het grootkapitaal aan het licht brengen, geheimen van de marketingmensen, geheimen van de TV, en je verlangt met passie terug naar vroeger, toen elk woord nog gewoon de betekenis had die degenen die er voor hadden doorgeleerd hadden bepaald. Taal is levend, taal wordt gemaakt door de straat of we het nou leuk vinden of niet.

  16. Selma zegt:

    Abel Staring,
    ironie is een stijlfiguur die veel kennis, ervaring en zorgvuldigheid van een schrijver vereist wil hij doel raken.
    Overigens zou ik zelf voor dat bedrag m’n bed niet uitkomen.

  17. Selma zegt:

    Constant Coolsma,
    tja, zo gaat dat in een leven lang spreken.
    Soms luistert mijn oma mee in mijn hoofd, en weet ik dat in elke zin die ik uitkraam twee, drie woorden geslopen zijn die zij streng afkeurde. En ook mijn uitspraak is niet meer het hoogburgerlijk ABN van een halve eeuw geleden…
    Maar er blijft nog altijd een persoonlijke keuze. Voor mij zijn dat woorden (en ook uiterlijkheden) die mij zouden kunnen verbinden met de modes, rages, redeloosheid en geslachtsdelen der massa’s.

  18. Selma zegt:

    King Billy,
    dat is wel een reactie die me nostalgisch stemt, want de herinnering aan mijn geliefde oude leraar Nederlands meneer Kloek oproepende: hele punten werden van ons werk afgetrokken bij Germanismen als ‘begeesterd, dermate, meerdere, eerstens, middels’…

  19. Selma zegt:

    Hennie van Ee,
    dat is de bedoeling, lijkt me ook.
    Alleen blijft, nadat er eeuwenlang theologische en filosofische bibliotheken volgeschreven zijn over de begrippen ‘ziel’ en ‘zaligheid’, nog immer onduidelijk wat daarmee bedoeld wordt.

  20. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dank je wel voor je uitgebreide aanvulling op de achtergrond, en commentaar op de tv-uitzending van The Passion, waar ik weinig aan toe te voegen heb.
    Wel plaats ik hier een link naar de door jou genoemde Psalm 22:
    http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps++22&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&l=nl&set=10
    Zelf lees ik die als een oproep om in vertrouwen te leven.
    Mijn moeder verwoordde dat zo: wat er ook gebeurt, wij zijn geborgen in Gods hand.
    (Als ik aan mijn gevecht met de Godsbeelden der mensen voorbij ga, kan ik me daar veel bij voorstellen.)

  21. Selma zegt:

    Ingrid van den Bergh,
    niet passief van worden, gewoon goed luisteren naar wat de wereld uitbraakt, en een beetje analytisch denken. En dan een gedicht maken 😉

  22. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    ‘wat ze dan denken’… is altijd een moeilijke, want al te ruim opgezette vraag.
    Compassie lijkt me geen modern populair woord, even zelden gebruikt als medelijden en mededogen, al blijven Nederlanders verrassend goedgeefs (zoals zojuist bij de Warchild-actie).

    Communiceren kan op de meest uiteenlopende manieren, en is júíst effectief met clichés, want dan raken mensen gemeenschappelijke snaren, immers.

    Bij zo’n sollicitatiegesprek kun je m.i. inderdaad het beste je bankpassie showen. Als je om die reden weggestuurd wordt, ben je de dans ontsprongen.
    Een werkomgeving waarin zo’n antwoord wel gewaardeerd wordt, past ongetwijfeld beter bij jou.

  23. joost tibosch sr zegt:

    Met name Ps 22, Jes 53, de verhalen over het verraad van Jozef door zijn oudste broer Juda, het verraad van David en teksten uit het Exodusverhaal met paaslam en paasmaaltijd is het hele lijdensverhaal gecomponeerd. Na de afgang -en dat was het- van Jezus beginnen de christenen te beseffen dat hij met zijn indrukwekkende korte leven tot de grote Joodse mannen behoort, die “zonen van God” werden genoemd en zelfs valt hun naam Messias. In Psalm 22, die iedere jood toen rats van buiten kende, alleen al vind je de spotters bij het kruis, de dorstige keel, de doorboorde voeten, het verdelen van de kleren, het “koning” zijn over “alle stammen en volkeren”.

  24. joost tibosch sr zegt:

    PS Met wat we weten over een romeinse kruisiging onder Pilatus kon een kapotgeslagen Jezus echt geen woord meer uitbrengen. Het “Waarom heb je me verlaten?” van Ps22 is hem echt later in de mond gelegd. Met de herinnering van de eerste christenen zeker met eenzelfde draagkacht als jouw moeder dat nog verwoordde. We weten ook dat omstanders bij dit soort kruisiging op afstand werden gehouden en er slechts van heel ver iets van mee kregen!

  25. King Billy zegt:

    Om in termen van winnaars en verliezers te blijven, waarmee de Bijbel doorspekt is, en immer de gelovign in God en God zelf als winnaar worden geponeerd, moet daarom niet zozeer de kruisiging van Jezus als een nederlaag voor God worden beschouwd, maar het Vaticaan.

  26. Corline zegt:

    Wat mij wel interesseert is hoe Zijn waarde van €45 zich verhoudt tot de dertig zilvelingen waarvoor Hij zo’n 2000 jaar geleden verkwanseld werd. (Echt een ‘Selma-foto’, goed kijken is het halve werk)
    Overigens vind ik dat ook het woord ‘emotie’ enorm aan devaluatie onderhevig is. De ergste: voetbal is emotie. Jèch!

  27. joost tibosch sr zegt:

    Ook de dertig zilverlingen verwijzen naar een oude joodse tekst uit Zacharia 11,11-14: En ze betaalden mij mijn loon uit: dertig sjekel zilver. Toen zei de Heer: “Breng het maar naar de smelter, dat vorstelijke loon, dat ze me waard vinden”. Dus smeet ik dat zilver bij de smelter in de tempel neer, en ik sloeg ook mijn andere staf, Eenheid, in stukken, om de broederschap tussen Juda(s!) en Israel te verbreken..

  28. Lehti Paul zegt:

    Wat een hilarische link naar de tandprotheticus. Echt prachtig. De blik van dat stel alleen al, ik dacht: dat kan toch niet echt zijn?, die lopen zo weg uit een Koot & Bie aflevering. Alvast dank voor die glimlach. Toen volgde er nog een glimlach want in mijn kennissenkring zijn twee mensen die het woord passie in de mond namen. Er zelfs vol vuur voor pleiten want niet vies van een goed gesprek. Een Iraniër en een Italiaanse. De eerste is een bekwaam tandprotheticus en werkelijk waar, hij doet het met heel zijn ziel en zaligheid/overgave, nou ja, ik zou haast willen zeggen, passie. Hij betoogde dat ieder mens iets zouden doen waar hij/zij voor de volle 100% voor gaat. Alleen dàn, zegt hij, worden we er goed in, kunnen we het uitdragen, anderen leren enz. De Italiaanse had het natuurlijk over passssióne. Aan de vooravond van haar huwelijk nam ze de geestelijken op de hak. Wat moesten die haar nu leren over liefde en huwelijk! Zij geloofde in passie. Wat je doet, moet je met passie doen.Ik vond dat toch wel een mooi soort geloof als ik heel eerlijk ben (beter dan het ‘vrezen van Dio’ wat ik een dag erna zelf uit mijn strot moest persen voor het altaar)

    Verder schrijft je onderhoudend over betekenisverandering, maar gaat me toch wat te kort door de bocht bij het verbinden van ‘passie’ aan ‘stromen sperma’. Bij de passionele plaatjes zie ik geen zweem van sperma. Wel mooie lijven. Misschien wat lust hier en daar. Wat mij betreft gaat passie niet gelijk op met ejaculatie. Overigens valt er over porno ook wel e.e.a te nuanceren, Ik weet het, volkomen off topic, maar te leuk om niet te plaatsen, vergeef me: http://besidetheditch.tumblr.com/post/42430139711/de-pornomep-en-negen-andere-sneue-pornocliches
    O, en nu ik toch bezig ben: is passie in de liefde vrij van elke vorm van lijden? 😉

  29. Lehti Paul zegt:

    Jammer dat ik de rondleiding in IJmuiden miste.

  30. Selma zegt:

    Blewbird,
    oeps… reageerde ik verontwaardigd? Excuses met buiging.
    Tja, sommige modewoorden, daar word ik gewoon misselijk van.
    Het is een hele rij. Maar gelukkig gaan ze ook voorbij!!
    Zegt er nog iemand “…dat wil je niet weten!”?
    Of: “ik ga d’r voor”?
    Mij komen die niet meer ter ore
    (of niemand durft zich in mijn aanwezigheid uit te spreken 😉 )

  31. Selma zegt:

    Bastamater,
    daar noem je een lijstje van gruwelwoorden!
    Ik mis nog: spiritueel, mijn ding, win-winsituatie, stinkende best doen, een stukje…

  32. Selma zegt:

    King Billy,
    een vaste Paasdatum, dat zal niet gaan.
    Die datum draait niet alleen om de maanstand, maar ook om de zon:
    de eerste zondag na de eerste volle maan na de lente-evening.
    Zon en maan zijn centrale symbolen in de RK-cultus (de lunula in de stralende monstrans vormt het hart van het altaar, zoals goud/geel & zilver/wit van zon en maan, de pauselijke kleuren vormen).
    Dat de oorsprong voor-christelijk is zal op prelaten geen indruk maken. Die weten al te goed dat het overgrote deel van rituelen en symbolen origineel heidens is.
    Zoooo heidens dat ik me zeer thuis voel katholieke kerken.

    En ingrijpen van de EU? Foei.

  33. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    dank je wel.
    Dat spreekwoord betekent nog altijd hetzelfde:
    hoed je voor schijnheilige slijmballen.
    Past heeel goed bij de inhoud die het woord passie gekregen heeft, in de mond van moderne zichzelf niet aflatend verwennende gedomesticeerden met een gevoelsleven ontleend aan de diepste sterreclame.

  34. Selma zegt:

    KuifjeSimon,
    wat moet ik daarop zeggen? De Paus weet het wel:
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/syllabus

  35. Selma zegt:

    Cornutus,
    niet als je braaf je tandjes poetst en op tijd je gaatjes bij laat werken.
    Eelco komt pas om de hoek als al je tanden en kiezen eruit gerukt zijn!

  36. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    mooi zoals jij het teruggrijpen van de christenen op de Tenach een draai geeft:
    niet het almaar gepredikte, dat Jezus’ komst sinds Joodse tijden voorzegd is,
    maar een geliefde vermoorde rabbi, die in een lange Joodse traditie blijkt te staan.

    Overigens ben ik van mening (met goede schriftelijke bewijsgronden) dat het verhaal van de stervende godheid, zijn/haar begrafenis en opstanding een traditie kent sinds mensenheugenis. Ik noem er maar een paar: Dumuzi/Tammuz, Osiris, Persephone, Adonis. Die verhalen leefden rond het begin van de jaartelling zo intens, dat de gloednieuwe christenen geen enkel probleem hadden dood en opstanding van Jezus volkomen te begrijpen en jaarlijks te vieren.

  37. Selma zegt:

    Corline,
    leuk opgemerkt! Dank je.
    De zilverlingen uit het Bijbelverhaal waren vermoedelijk ‘sjekels’,
    zilverstukjes van ongeveer 14 gram.
    Ik heb het even nagezocht: de zilverkoers bedraagt momenteel 0,67 eurocent per gram, dus de actuele marktwaarde van 30 zilverlingen à 14 g. zilver is 281,40 €.
    Jezos Koristos, dát is inflatie!
    Ooooh, maar 2000 jaar terug had je voor 281,40 € een echte,
    en nu krijg je een gipsen voor 45.
    Maar wel eentje met een lekker gladde lijdende prachtsmoel!

    Een psycholoog leerde me ooit het verschil tussen gevoelens en emoties.
    Hij walgde ervan dat die twee door het gros van het volk door elkaar en als synoniem gebruikt worden. In dit geval zou ik zeggen: ja, voetbal behoort tot de emoties, tot de diepste drakerigste driften.

  38. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    geweldig dat je zelfs bij de sjekels een passende OT-bron vindt.
    Nu word ik nieuwsgierig naar de symboolwaarde van 30… (maar dat zoek ik wel na, in die giga-wereldbibliotheek die de Bijbelvorsers in 2000 jaar creëerden).

  39. Selma zegt:

    Lehti Paul,
    zelf denk ik dat het tandenstelletje een reclamebureau-match is.

    Iraniërs en Italianen wordt het gebruik van het passiewoord niet alleen vergeven maar voluit toegestaan, toch? Zonder uit te hoeven leggen.
    De open deur, ‘dat ieder mens iets zou moeten doen waar hij/zij voor de volle 100% voor gaat’, vergeeft Jezus jouw Iranees ook, hoop ik.

    Wat de Italiaanse betreft: gadverdegadver, doen de ‘geestelijken’ in Italië dat nog steeds? Dat ze meisjes die gaan trouwen apart nemen en uitleggen dat zij hun man nooit mogen weigeren, en al die vreselijke teksten die mijn RK-buurmeisjes, bruid zijnde, me bijna een halve eeuw geleden doorvertelden? Dat vonden we toen al gênaaaant!! Die lelijke, steriele, maagdelijke pastoortjes, die zich tussen verliefde jongens en meisjes in gingen wringen. Vieze praatjes!!!
    In 2013 nog?
    De ‘De vreze des Heren (is het begin der wijsheid)’, psalm 111, is geen exclusief RK of Italiaans gedachtegoed. En wel iets naars om op je trouwerij onder de neus gewreven te krijgen. Maar als je erover doordrenkt, en de al te menselijke/feodale woordjes heer & vrees wat kosmischer beziet, is het een troostrijke tekst, vind ik.

    Tja, en wat de trappen van vergelijking betreft, van mooie lijven en lust naar passie, passionele plaatjes, en ejaculatie, stromen sperma tot porno… dat is het leven zelf. Voortplantingsdrift. En een heeeeeeeleboel menselijk geleuter om het op te leuken.
    (Ik vind alleen het persoonlijke leuk, dat waar niet over gesproken wordt. En wat mij betreft is passie in de ware liefde volkomen vrij van elke vorm van lijden. Liefde behoort verdrietig genoeg tot de meest verkrachte woorden ter wereld.)

  40. joost tibosch sr zegt:

    Zie nu pas je laatste reacties van 8/4 en heb ondanks mijn ergernis over het venijnige “mooi” en “geweldig” in je reacties geen zin meer om daar nu nog na al die tijd op in te gaan. Ben wel zo eigenwijs om te laten merken dat venijn me niet zo heel veel doet.

  41. Selma zegt:

    Joost,
    ‘venijnige, venijn’…
    Ik hoopte met jou op niveau van begrijpen gekomen te zijn, filosofisch, over alles kunnen discussiëren, ik hoop(te) het.

  42. joost tibosch sr zegt:

    Die hoop is mij niet vreemd! Als “goedmakertje” op mijn bitse antwoord -en dat had ik eigenlijk al lang willen zeggen- de volwassen vrouw met blosjes op de wangen (zelfportret?) vond ik best aardig, maar dat kleine meisje met de vlechten zegt me nog veel meer over een heel vrouwenleven, waar ik -denk ik zomaar- best mee uit de voeten kan!

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s