Met Jos en Kees naar Obdam

Waarom naar Obdam?
Omdat daar een station is, omdat de trein in die richting vrijwel leeg is (in tegenstelling tot de trein naar Amsterdam) en vooral: omdat ik nog nooit in Obdam geweest ben.

Met de Verrekijker van Kees van Kooten gratis de trein in.
Voor de zekerheid heb ik ook de Verrekijker van Jos van Manen Pieters meegenomen.
Als bijbetaling voor de eerste klas. De conducteurs vinden ons wel een lollig trio.

SAM_0009Het begint goed: Obdam heeft nog een aardig oud stationsgebouw (al is het buiten gebruik) dat de rampzalige slooplust van eind vorige eeuw overleefd heeft.

SAM_0011Obdam blijkt een lintdorp, een lange Dorpsstraat met wat nieuwbouwzwellingen links en rechts. Maar die Dorpsstraat valt niet tegen. Er staat een mooi stadhuis uit het eind van de 19de eeuw, er zijn aardige dorpswinkels en veel werkelijk heel fraaie huizen.

Komisch: heb ik het grootste deel van mijn leven in Nederland gewoond, zijn er toch een heleboel plekken waar ik nog nooit een stap gezet heb.
Omdat ik er niemand ken, en er nooit reden leek om erheen te gaan.
Daarom neem ik tegenwoordig af en toe een kijkje, in zomaar een willekeurige plaats.

Erg fijn aan dorpen vind ik dat de mensen elkaar, en ook vreemdelingen groeten.
Al is het ijzig koud met die harde oostenwind, Obdam geeft al groetend een warm gevoel.
Zelf begroet ik even Opoe Kee, het lokale symbool van hartelijkheid en behulpzaamheid.

SAM_0018Ik loop de Dorpsstraat af tot aan de dorpsgrens. Daar staat een kerk met gesloten deuren.
Wat krijgen we nou? Het is zondag vandaag! Wanneer is die kerk dan wèl open?

SAM_0020Boven de deur prijkt een spreuk. Met die korte preek zal ik het dan maar doen vandaag, eigenlijk wel blij dat er geen monoloog van een dominee bij gegeven wordt.
Nu kan ik er zelf even op kauwen.
‘Geest’, dat moet pneuma zijn in de oorspronkelijke tekst.
Pneuma is een onzijdig woord, dus waarom God dan toch een ‘hem’ heet te zijn?
Het Hebreeuws is nog pikanter: in Genesis 1 is ruah het woord voor Gods ‘geest’,
en ruah is vrouwelijk…

SAM_0023Oh! Er worden geen erediensten meer gehouden. Het is nu een multicultureel centrum.  Bloeiend lokaal cultureel leven: exposities, zangclubjes, feesten en partijen.

Alleen komt er ook een dame streken uithalen die vanouds verboden zijn in een kerk.

SAM_0040Laat ik de overledenen ook eens gaan waarnemen. Op de gewone manier dan.
Bezoek aan een kerkhof is altijd erg leerzaam in onbekende oorden.
Hier ligt het voorbeeldige Obdammer echtpaar Dirk en Maartje.
Onderaan hun steen staat een prachtig gedicht dat hun leven samenvat.

SAM_0037SAM_0035Wat is het berekoud! M’n oren vriezen van m’n hoofd. Gelukkig staat er een enorm tuincentrum tegenover de kerk. Het is open. Ik heb niks nodig. Alleen warmte.

Ach ach ach, de lente komt eraan: de mensen moeten weer mieren, slakken, spinnen, emelten enzovoort gaan doden. Gek, ik heb nog nooit 1 zo’n bestrijdingsmiddel gekocht.

SAM_0029Op de weg terug nog een kerk.

“U ook goedemiddag Jezus, is hier nog wat te doen?”

SAM_0046“Jazeker, de deuren staan open, zoals het hoort op zondag.
Er begint juist een Passie- en Paasconcert van het Zaans Interkerkelijk Mannenkoor

“Prachtig! Nog meer cultuur. Alleen zijn we daar nu niet voor in de stemming.”

SAM_0044Bovendien moeten Jos en Kees nodig plassen, dus gaan we op zoek naar de bosjes.
Die zijn niet te vinden, maar we komen in de kou nog wel erg vrolijk stemmende Maartse viooltjes en gevlekt longkruid tegen.

SAM_0041SAM_0042Ha, daar is de trein. Met wc.
Maar als de trein rijdt, blijkt de wc onklaar te zijn.
Uitstappen in Alkmaar dan maar. Het is koopzondag.

Nee Jos en Kees, we gaan niet voor 50 cent plassen bij de Hema-toiletjuffrouw.
We gaan naar de invaliden-wc van het Stedelijk Museum.
Lekker ruim en schoon en warm, en gratis, net als de trein vandaag.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Begraafplaatsen, Kunst & zo, Religieuze Rimram, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Met Jos en Kees naar Obdam

  1. fulpsvalstar zegt:

    Selma, dat plassen………bij Kees, tja ik hoop voor hem dat zulks nog gaat maar Jos -heb ik redelijk goed gekend- is reeds in de hemelse gewesten en of men daar ook plast……………
    Dank voor het kijkje in Obdam, heel leuk, zo’n plek waar ik nog nooit van gehoord heb.

  2. Abel Staring zegt:

    Je schrijft heel onderhoudend over Obdam. Ik heb het met genoegen gelezen.
    Je schriftuurlijke kost bestond uit drie kruimpjes: God is geest…, maar in die
    kruimpjes zit heel wat en je ruikt er een beetje aan en ademt dan iets uit wat
    faministisch aandoet.Ja, leve de verrekijker en Jos van Manen – Pieters! ik
    was ook op stap met De Verrekijker, naar de Johannespassie van Bach in de
    Kloosterkerk in Den Haag. Geen kortje… De dienst begon om half elf en eindigde
    om 13.15. Maar geen valse noot gehoord en je kreeg bij het weggaan koffie en
    een grote krentenbol.

  3. Bea Amse zegt:

    Gelukkig geen bosjes voor Jos en Kees, wat denk je dat er gebeurd was met die kleine……. in die kouwe oostenwind. Brrrrrrrrrrrr!!!!!

  4. Ximaar zegt:

    Ik heb 3 jaar in ‘Tampon-Barrage’ gewerkt en ging daar vanuit Noord-Scharwoude dagelijks op de fiets naar toe. Tegenwoordig maak ik er met mijn fietstochten wel eens een tussenstop bij de snackbar aan de dorpsstraat of het bakkertje in het nieuwe winkelcentrum. Vanaf station Obdam is het ook maar 3km lopen naar Spanbroek, waar een monumentale kerk en gemeentehuisje staat.

    Verder natuurlijk een mal dorp, de treinen moeten daar links rijden. 🙂

  5. Selma zegt:

    Fulps,
    dat Jos van Manen Pieters hemelen zou zijn, dat meende ik ook, maar ze is nog onder ons!
    Geboren op 21 maart 1930, lees ik her & der in biografieën, dus ze is net 83.
    Wel vond ik: ” In 1995 besloot zij de pen neer definitief te leggen”.
    Interessant dat jij haar goed gekend hebt. Maar kennelijk uit het oog verloren.
    Ik begin nu eigenlijk erg nieuwsgierig naar haar te worden.

  6. Selma zegt:

    Abel Staring,
    dank je wel.
    Jij had een concert als doel, heerlijk. Bach blijft de grootste.
    Wij hadden geen ander doel dan zwervend wat rondkijken.
    Vijftig (zeer fraai) zingende oude mannen waren iets te zware kost daarbij (en de entreeprijs gingen we liever stuksmijten aan een uitsmijter in Alkmaar).

    Het woord ‘faministisch’ spreekt me zeer aan.
    Dat klinkt als hongerend naar familie. 😉
    Maar als je ‘feministisch’ bedoelde… Zeker, de Joodse, christelijke en moslim-godsdiensten zijn zo vreselijk macho dat elk gevoelig mens daar wel droevig van moet worden, toch?
    En verder zijn die taaltjes m’n vak.

  7. Selma zegt:

    Antoinette,
    dank je wel!

  8. Selma zegt:

    Bea toch.
    Maar reizen & plassen is en blijft in Nederland een idioot probleem,
    met name voor dames, als jij en ik.
    Die rijen voor de muffe duurbetaalde wc’s loop ik lekker voorbij.
    Een museumjaarkaart is in elke stad goed voor de beste gratis wc’s.
    En anders kan ik zelfs in dorpen en steden uiterst discreet wildplassen, als er maar een paar bosjes zijn (heb schijt aan het verbod).
    In Obdam zijn alleen maar kale landerijen.

  9. Selma zegt:

    Ximaar,
    heb gegoogeld op ‘Tampon-Barrage’, maar werd niet wijzer. (?)

    Natuurlijk is Obdam niet erg opwindend, maar dat kon ik tot gisteren niet weten.

    Spanbroek is, zoals de naam al suggereert, veel spannender!
    Daar was ik toevallig wèl eens geweest: in het toenmalige Scheringa-museum.
    Echt heel jammer dat dat niet meer bestaat.

  10. Corline zegt:

    Erg leuke reisbeschrijving! Je zou bijna zin krijgen om dat oord eens te bezoeken. Toch even wachten tot die snijdende wind is gaan liggen. Ik ben trouwens wel benieuwd wat de overledenen gaan waarnemen op 11 april.Tampon-Barrage lijkt mij de cryptische omschrijving van OB-dam. Grappig gevonden!

  11. Abel Staring zegt:

    Selma, schreef ik faministisch? In ieder geval niet met opzet… Je toon herinnerde mij aan de invoering van het Liedboek voor de Kerken in 1973. Een goede vriendin in Hoogland zong bijvoorbeeld principieel niet ‘dat wij G’ds zonen zijn’ maar ‘kind’ren’.
    Uit epitheta als pneuma en ruach conclusies trekken ten aanzien van de drager ervan, tja, dat is al bijna theologie of ( dat maakt niet zoveel verschil ) Heideggerie. Heidegger kon via etymologie tot heel diepe inzichten komen, althans volgens zijn bewonderaars.

  12. Lehti zegt:

    Ik kon het bijna niet lezen. Maar wat een prachtig, in steen gebeiteld gedicht.
    ‘negenenvijftig jaartjes’, ‘Dirken en Maartjes’. Zoiets zouden we nu meer op een Sintpakje plakken.
    ‘Pranten’ en ‘breeuwen’, nog van gehoord. Ook grappig dat Maartje maar liefst vier jaar ouder was dan Dirk. Nu, twee eeuwen na hun geboorte, vinden mijn zoon en zijn meisje zo’n (kleiner) verschil wat ongemakkelijk.

    En dat longkruid, waarvan ik meen te weten dat het van kleur verandert als de bijtjes langs zijn geweest, maar dat kan ook een broodje aap zijn, is een dappere bloem. Jij overigens ook, Selma.

  13. platoonline zegt:

    Ik ken Obdam want ik heb er vlakbij gewoond. Leuk dat je daar was. Ben je ook al eens in de Zaanstreek geweest. En mocht je daar niet geweest zijn een tipje: Broek in Waterland. Mooi dorp. Ook zonder boek.

  14. Blewbird zegt:

    Je maakt een feestje van Obdam. Ik woonde er ooit niet heel ver vandaan.

  15. Selma zegt:

    Corline,
    dank je wel.
    Nee, bezoek maar een ander oord. 😉 De wereld is groot en rond, er is nog zoveel ongezien buiten de toeristenpaden om. En de aandachtige kijker verveelt zich nergens.

    Dat is een goede vraag: wat de overledenen gaan waarnemen op 11 april.
    En dat ze dan helemaal tot die datum moeten wachten van die mevrouw!

    Oh, dat jij dat (wel) meteen door had van Tampon-Barrage!
    Ja, “logisch hè?” (Of was dat een andere reclame, ooit….)

  16. Selma zegt:

    Abel Staring,
    bedoel je in plaats van ‘toon’ misschien ‘inhoud’?
    Mijn toon is tongue-in-cheek voor de verstaander.

    Grappig, dat rode Liedboek voor de Kerken uit 1973 ligt toevallig net in de grote stapel naast de voordeur, van boeken die naar de Kringloop mogen. Ik heb er even in gebladerd, en begrijp nu weer waarom het weg mag.
    Maar waar staat die zin ‘dat wij Gods zonen zijn’? Kan het zo gauw niet vinden.
    Als ik goed nadenk, herinner ik me louter deuntjes over ‘kinderen’.

    Er zijn een paar passages in de Bijbel waarin van ‘Gods zonen’ gesproken wordt, en die zijn bijzonder veelzeggend (Gen. 6:4, Job 1:6) maar over mensenjongetjes gaan die niet.
    Maar ja, de Oosterhuizen en Barnards van het Liedboek hadden zo hun eigen dichtaderige eigenaardigheden.

  17. Selma zegt:

    Lehti,
    geweldig dat je de moeite nam om die priegelige (maar keurig) in steen gebeiteld tekst te lezen. Het ging over ‘pramen’, dat zijn platte boten voor vervoer van landbouwproducten, en ‘breeuwen’, dat is het dicht maken van kieren in boten met behulp van hennep en teer.

    “Maar liefst vier jaar ouder” was Maartje dan Dirk. En dat was veel?
    Troost je zoon ermee dat met het ouder worden het leeftijdsverschil volkomen verdwijnt.
    Toen ik 17 was, was er een jongen van 24 verliefd op me.
    Dat vind ik toen schokkend: zo’n ouwe man! Eng, brutaal, bah.
    Nu heb ik vrienden die tegen de 90 lopen, en ook wel van in de 30.
    Allemaal even gezellig.

    Longkruid heeft lakmoesachtige kleuren. Waarom? Zal wel met zuur/base te maken hebben.
    Dat moest ik even nazoeken: “De oorzaak van de kleurverandering in de bloemen is het pigment anthocyaan dat afhankelijk van de zuurgraad van de celsappen van kleur verandert.”
    http://www.ivn.nl/detail_page.phtml?&username=guest@ivn.nl&password=9999&groups=IVN&banner=15&province=ZH&region=voorne&page=longkruid

  18. Selma zegt:

    Platoonline,
    ja, Obdam zal ik niet meer vergeten.
    Laatst was ik ook voor het eerst in Venlo, maar vergat erover te schrijven.
    De Zaanstreek ken ik van haver tot gort, omdat tot de fietsroutes behoort die een beetje Amsterdamse kilometervretende fietser wel doet, bij mooi weer.
    En met een dochter (en gezin) in Edam ben ik heel vaak door Broek gefietst, en al dat inderdaad schitterende Waterland van Durgerdam, Ransdorp, Holysloot tot aan Monnickendam, noem maar op, met z’n heerlijke fietspaden door de polders.
    Alle kustplaatsen van Noord-Holland ken ik ook, al fietsend, alleen dus een paar van die dorpen daar in het midden, tussen de kale akkers, daar had ik gewoon nog nooit iets te zoeken gehad…

  19. Selma zegt:

    Blewbird,
    een kijker maakt overal een feestje van, toch?
    Een kijker is niet in staat zich ergens te vervelen.
    Maar Leiden is kennelijk leuker dan de kale vlakten in het binnenste van Noord-Holland?

  20. Ximaar zegt:

    @Corline en @Selma; Klopt was een flauw tekenkamergrapje in de serie Quartier-sur-Mèr. Deze had ik destijds (jaar of 30 terug) wel zelfverzonnen. Voor mij is ie dus erg voor de hand liggend, en ik had niet bedacht dat Selma deze niet direct zou oppikken. En er valt natuurlijk prima op de Googlen.

  21. Selma zegt:

    Ximaar,
    als succesvol genezen cryptrogram-verslaafde dènk ik niet eens meer aan woordgrapjes, uit vrees dat de verslaving weer overneemt. Het serieuze leven is gelukkig boeiend genoeg.
    Ja, googelen op Tampon-barrage gaat nu heel goed, sinds ik het woord als tag geplaatst heb 😉

    Over wees een vriendin me op een ander hiaat in mijn kennis. Obdam kreeg landelijk bekendheid door een kleurrijke pastoor: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article17623363.ece

  22. Imre Revers zegt:

    Een dorp verder en je zat bij mij in de achtertuin. Trouwens dat was niet je zus (jezus) maar St. Victor die daar voor de kerk staat en by the way de parochie van pastoor Paul Vlaar, de oranje pastoor. Die is inmiddels weggesaneerd naar de marine als aalmoezenier. Heeft onze kinderen nog gedoopt. maar dat ter zijde. Regelmatig pak ik het stationnetje Obdam om me te laten vervoeren voor een wandeling retour huis door de mooie polder de berkmeer. Ach, het is maar een weetje.

  23. Selma zegt:

    Imre,
    ja die oranje pastoor, wat een bestaan. Ik heb over hem gelezen in de kranten indertijd.
    En wat lees ik nu: je bent niet alleen fietser maar ook wandelaar.
    Zit je nooit stil? 😉

  24. Hotze Bergsma zegt:

    Ruim een jaar later. Bedankt Selma voor de tip. Ja, loop eens door naar de Berkmeer. Een Hollandser landschap is nauwelijks denkbaar. Heb daar ook gewoond (naast de molen). Graaf Willem II zou daar vermoord zijn. Door de westfriezen… Wordt mij als Fries nog steeds aangerekend. En ik heb Bonifatius ook al op m’n geweten…. Heb ook nog in Obdam gevoetbald. Tegen St. Victor. Heet nu Victoria. Zo schrijdt de secularisatie voort…

  25. Selma zegt:

    Jij ook bedankt voor jouw tip. ’s Zomers fiets ik veel, naar vrienden in Bergen, Groet, Warmenhuizen en zo, dan komt er vast een keer dat ik de route door Bergmeer zal nemen.
    Natuurlijk ben jij medeschuldig aan de dood van graaf Willem II: Westfriezen zijn ook Friezen hoor! 🙂

Schrijf hier je reactie

