De Paus uit het blankste land van niet-Europa

Paus Franciscus I is hèt gezicht van de reclamestrategie die het product RK-geloof (weer) succesvol in de markt zal zetten.
In elk opzicht is hij de perfecte typecasting, dus dat vermarkten gaat zonder meer lukken.
Dat het, net als met alle andere marketing die ons via de media bereikt, om veel geblaat en weinig wol gaat, maakt niets uit. Franciscus is een feel-good-paus, met aansprekende woorden en gebaren, met de juiste vriendelijke glimlach en een gezellige omvang.

SAM_0983

Een paar disclaimertjes.
Dat Franciscus ‘de eerste niet-Europese paus’ sinds de 8ste eeuw is, kan juridisch dan waar zijn, feitelijk is er meer over te zeggen.
Hij was voor de curie een zeer veilige keuze omdat hij gewoon een volbloed Italiaan is, al zag hij dan in Argentinië het levenslicht.

Dat Franciscus als geboren Zuid-Amerikaan de zwarte en gekleurde mensen zeer aan zal spreken, mag waar zijn, maar die beseffen dan niet dat Argentinië het allerblankste land van heel Noord-, Midden- en Zuid-Amerika is. En meer: van de hele wereld buiten Europa.
Zelfs Nederland is een stuk minder blank dan Argentinië (deze handige site van de CIA verraadt snel de ethnografische percentages van alle landen).

Argentinië werd niet vanzelf zo blank. Het is het land waar de inheemse bevolking en de afstammelingen van Afrikaanse slaven het vakkundigst vernietigd werden.

Slechts 1.49 % van de bevolking is nog ‘inheems’ te noemen (ter vergelijking: in de U.S. is dat 0.8%, in Canada 3.8%, Chili 4,6 %, Peru 45 %, Bolivia 55 %).

Slechts 1 % van de bevolking is ‘zwart’ (in Canada is dat 2.5%, in de U.S. 12 %), en dat terwijl Afrikaanse slaven ten tijde van de slavernij zo’n 30% van de Argentijnse bevolking uitmaakten.
Het merendeel van het procentje zwarte bevolking dat momenteel in Argentinië woont, wordt zelfs nog uitgemaakt door Kaapverdianen, die eind vorige eeuw geïmmigreerd zijn.

Dat de Argentijnse dictaturen van de vorige eeuw hun tegenstanders zo gruwelijk wisten te laten ‘verdwijnen‘ kwam niet uit de lucht vallen.
Dat hadden ze van hun 19de-eeuwse grootouders geleerd. Die dwongen de mannelijke nakomelingen van hun slaven om soldaat te worden op de sterfelijkste frontplaatsen,
en lieten de vrouwen en kinderen creperen van ziekte, honger, gebrek en prostitutie,
als die ‘negros, colorados, mestizos’ niet per ongeluk expres werden doodgeschoten omdat ze in de weg liepen, een boterhammetje pikten of stonden te bedelen.

Tussen de eerste aanzet tot afschaffing van de slavernij (1813) en het einde van de laatste koloniale oorlogen (1870) lukte het de Spaanse Argentijnen zo om het overgrote deel van hun zwarte bevolking te vermoorden.
Daarna bleven er nog dik een eeuw discriminerende wetten en regels van kracht die het Argentijnen van niet-Europese afkomst onmogelijk maakten een menswaardig bestaan op te bouwen.

Dit alles kan de beste paus Franciscus zelve natuurlijk verre van aangerekend worden!

SAM_0985

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op De Paus uit het blankste land van niet-Europa

  1. Bea Amse zegt:

    Goh Selma, je (en ik dus nu ook) hebt weer heel wat informatie opgedaan.

  2. Selma zegt:

    Bea,
    het was me indertijd opgevallen dat van alle landen die ik in de Amerika’s bezocht er in Argentinië de minste ‘Indianen’ en ook de minste Afrikanen te zien waren. Toen ben ik er al over gaan lezen.
    Het is daar gewoon opvallend puur-Spaans/Europees.
    Er wonen tegenwoordig zelfs ook meer Arabieren en Chinezen dan afstammelingen van de oorspronkelijke bevolking en de slaven.

  3. philip zegt:

    is het volgens jou van betekenis dat deze paus een jezuiet is?

  4. Selma zegt:

    Philip,
    dat is een ander onderzoekje, dat misschien al door iemand anders gedaan is.
    Het interesseert me wel, zal er eens naar kijken.
    Wel las ik dat 2 % van de Argentijnse bevolking Joods is, wat bijzonder veel is.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnography_of_Argentina#Jewish

  5. Lehti Paul zegt:

    Voor de verandering was je informatie dit keer niet geheel nieuw voor me. Eén van mijn weinige verre reizen die ik maakte ging naar Argentinië. Bijzonder genoeg las ik deze informatie toen in een reisgids, checkte e.e.a terloops (‘Hoe komt het eig. dat hier i.t,t Uruguay/ Brazilië geen zwarten wonen?) bij enkele ‘locals’ (met Spaans, Iers, Pools, Indiaans , Italiaans èn NL bloed) en zij wisten van niks (meestal wordt gezegd dat Argentinië geen slaven had. Ze waren er dus gewoon niet). In de gids in kwestie stond dat de laatste zwarten als kanonnenvlees dienden in de oorlog(en) tegen Paraguay. Maar ik ben me steeds blijven afvragen waar de vrouwen dan waren gebleven. Want als ze als hoeren fungeerden, zou je ook gemengd bloed verwachten. Maar ook halfbloedjes zie je weinig. Fijn dat jij je verder hebt ingelezen in dit horrorverhaal. Dank.
    Ook in het ‘immigratiemuseum’ was toen vooral informatie over Europese import. Waarvan de nakomelingen acht jaar geleden in grote getale aan bedelstaf waren. Of hoe zeg je dat.

  6. Lehti Paul zegt:

    Wat ik overigens wel mooi vond, of misschien is ‘mooi’ niet echt passend in deze context. Is dat er bij die blanke Argentijnen een bij mijn weten oer-inheems gebruik is blijven hangen. Ondanks hun racistische en niet zelden fascistische kijk op de wereld drinkt elke Argentijn ‘matè’. Dat verder alleen nog in Uruguay wordt gedronken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mat%C3%A9
    De drinkers uitgemoord, de drank behouden. Ha ha, en nu lees ik dat er ook weer een jezuïet om de hoek komt kijken: “De Jezuïeten die in Argentinië gevestigd waren, zagen het als een oplossing voor het overmatig alcoholgebruik van de lokale bevolking”

  7. fliproodnat zegt:

    Ik vroeg me zomaar af of de paus de tango dansen kan.

  8. knutselsmurf zegt:

    Je hebt geloof en je hebt de banale werkelijkheid.
    Ik snap alleen nooit waarom de werkelijkheid zo onvoorstelbaar is dat mensen een geloof nodig hebben. Ze maken hem toch zelf ?

  9. Aad Verbaast zegt:

    Interessant blog weer van je.
    Wanneer komt het Mea Maxima Culpa bericht?

  10. goodknight zegt:

    …in ’45 zijn vele nazi-aanhangers via het”roomse”Vaticaan door Argentinië verwelkomt…
    …hun nazaten komen weer terug om hier allerlei topfuncties in te nemen…
    …dat verklaart ook heel wat…

  11. Blewbird zegt:

    Na de oorlog waren er de zogenaamde ‘Rattenlinien’, vluchtroutes voor SS-ers en andere nazi’s (http://de.wikipedia.org/wiki/Rattenlinien). Een belangrijke daarvan ging naar Argentinië. Van de nazitop is de bekendste Argentinië-ganger Adolf Eichmann (http://de.wikipedia.org/wiki/Adolf_Eichmann). In 1960 werd hij door een israëlische agent ontvoerd en naar Israël gebracht, waar hij ter dood werd veroordeeld. Anderen gingen later, toen de kust min of meer veilig was, met vervalste papieren terug naar Europa. Ik heb gezocht naar een overzichtje per land, maar dat heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Ze zijn nooit helemaal weg geweest, Camus had gelijk (De Pest). ‘Leuk’ voor zo’n onderwerp is niet de juiste waardering. ‘Noodzakelijk’, of iets van die strekking, desnoods ‘relevant’ (in het Engels zwaarder dan in NL).

  12. Selma zegt:

    Lehti,
    mooi dat het jou ook meteen opviel toen je in Argentinië was.
    De reden van het (tamelijk) afwezig zijn van gekleurde mensen in het straatbeeld wordt inderdaad niet uitbundig geleerd, al is de informatie sinds internet (Wikipedia) wel veel bereikbaarder geworden.
    Het bleke straatbeeld van Argentinië valt extra sterk op wanneer je daarvoor in Brazilië geweest bent.
    I.t.t. tot de Spanjaarden mengden de Portugezen zich kennelijk graag en overvloedig met hun (ex)slaven! Wat veel mooie mensen wonen er in Brazilië.

    Over dat maté-verhaal: ook de drinkbekers zijn inheems, (bewerkte) kalebasjes met rietjes.
    Zo’n Jezuïtenmannetje toch: eerst de Indianen door de Spanjaard tot alcoholist gemaakt, en toen mochten ze van de Spanjaard leren om met hun eigen ouwe thee te genezen. Grrr…

  13. Selma zegt:

    Flip Roodnat,
    was met Máxima meegevlogen, dan had je dat een paar uur geleden zelf kunnen vragen, en wie weet… had je Paus Frans dan bij de arm genomen en geleid, verleid (hij heeft tenslotte de jurk aan) tot een wervelende dans!?

  14. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    omdat je met een vraag eindigt, verzin ik een antwoord.
    Mensen maken hun werkelijkheid niet of nauwelijks zelf.
    Zouden ze dat wel doen, dan zou dat vrije wil impliceren, en die bestaat m.i. nauwelijks:
    https://selmasalo.wordpress.com/2012/04/26/de-vrije-wil-op-een-houtvlot/

  15. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    dank je.
    En: het Confiteor, daarvoor moet je bij schulddeskundigen zijn,
    ikke weet nergens van!

  16. Selma zegt:

    Goodknight,
    zeker, Eichmann en Mengele zijn de beruchtste voorbeelden van door Argentinië opgenomen oorlogsmisdadigers, maar ook andere Amerikaanse landen waren zo gastvrij. De lijst is jammerlijk lang.
    Dat hun nazaten terugkomen (hoezo ‘weer’?) om hier allerlei topfuncties in te nemen, dat weet ik niet. Schrijf jij daarover?
    Ik ben benieuwd met wat je dan bedoeld met “…dat verklaart ook heel wat…”.
    Een nazaat kan niets doen aan het (slechte) verleden van zijn ouders.
    Hij kan misschien wel (een beetje) iets doen aan wát hij daarmee doet.

  17. King Billy zegt:

    Over Jezieten valt veel te schrijven. Een vriend van mij is Jezuiet. “Om God’s werk te doen, moet je soms dansen met de Duivel”, zei hij regelmatig. Geldt ongetwijfeld ook voor Zijne Heiligheid Franciscus Number One.
    Fascineert me soms, omdat Jezuiten zo ongríjpbaar zijn, maar tegelijkertijd oprechte empathie kunnen tonen en de daad bij de belofte voegen. Zij onderwerpen zich niet aan het gezag van de lokale clerica, maar ressorteren rechtstreeks onder de Paus. De orde, voor zover daarvan sprake is, is een keer door een Paus in de ban gedaan.
    Vaak oerconservatief, dienend ern sociaal begaan vanuit hun geloofsovertuiging. Indien geen uitoefening van een strikt kerkelijke functie, gewoon in spijkerbroek midden in de samenleving. Veelal uitermate goed en universitair geschoold en diep verankerd in de samenleving. Ook politiek. (Van Rompuy, Kamp, Marijnissen, bijv.)
    Toen de Chinezen alle buitenlanders het land uitjoegen vanwege hun expansionistische koloniale activiteiten, waren Jezuieten de enigen die mochten blijven. En zelfs de Chinese Keizer nog adviseerden. Wereldwijd zijn er 22.000 Jezuieten in goed ge-organiseerde mondiale kruisverbanden.

    Tja, Bergoglio was ook degene die een eerder huwelijk van papa Zorrequita kerkelijk ontbond, zodat hij opnieuw kon trouwen met de vrouw waarmee ‘stoute’ Papa Maxima kreeg. Kort daarop volgde de donatie van USD 200.000 aan de Katholieke kerk in Argentinie door Maxima.
    De reisjes van Berhard naar Argentinie ook nooit opgeklaard, maar banden met de Zorrequieta’s waren er toen al. Grondona, een ex FIFA bestuurslid, makelaar en wat dies meer zo zij, met een zó-zó reputatie duikt dan op. Hij was het die de boeren o.a. onteigende in Bariloche en de regio omtoverde in een luxeparadijs voor de Argentijnse élite. Op internet zijn nog verslagen te vinden van recente huisbijeenkomsten in Bariloche, waar de nazaten regelmatig bij elkaar komen.

    Opvallend met de inhuldiging van de Paus. Waar Minister-Presidenten (v/m) waren te zien op de de beelden van de Duitse ARD, vertegenwoordigde WA en Maxima Nederland. Werden naast Merkel uiteraard, zelfs even kort in beeld gebracht,
    En @Selma, er staat nog een vraag open. Ja ik was in Vuurland, nog voor de Falkland Oorlog. Met een Twin Otter van BA naar …. voor contracten t,b.v. karteringswerkzaamheden en offshore olie- en gas exploratie. Spannende reis, maar andere, beroepsmatige tijden.
    Voelde wel schuldgevoel toen een half jaar later een Engels fregat met veel doden verloren ging a.g.v. Exocet raketten, hoewel ik met die laatste dingen niets te maken had, maar wel de achtergronden kende.

  18. goodknight zegt:

    …als ik tijdens de kroning aanwezig wil zijn, dien zowel ik als mijn aanverwanten familieleden van onbesproken gedrag te zijn…
    …terwijl de mensen om wie het hier gaat zeker niet van onbespoken gedrag zijn…
    …anarchie and fair judement IS What we need…Gooi de graaiers aan de schandpaal…

    hier doen we toch niet aan mee he?? protest ANTI spop de achterhaalde monarchie hier en nu…

  19. Stefania zegt:

    Ben overtuigd atheïst, maar als we toch een paus moeten hebben dan denk ik deze heel wat beter gaat zijn voor de wereldvrede dan de vorige. Hij doet tot zover de juiste uitspraken, staat open voor de mensen, in een open wagen het plein op en kan aangeraakt worden. Hij durft blijkbaar het risico te nemen om neergeschoten te worden. Tot nu toe alleen maar lof voor deze man.

  20. joost tibosch sr zegt:

    Mag ik met al mijn kritiek op mijn roomse kerk blij zijn nu ik, en o ja ik kan me natuurlijk gruwelijk vergissen, in deze Franciscus – wat zet hij zich met die naam voor het blok- weer gewone menselijkheid zie, die me als theoloog zelfs aan menswording doet denken? En dat soort menselijkheid moet het van zichzelf hebben, en is niet zo geschikt en bruikbaar voor reclamedoeleinden, wat onze ook roomse reclamewerkelijkheid natuurlijk weer zit te proberen. Door dat soort reclame is, zoals bij reclame gebruikelijk, makkelijk heen te prikken!

  21. platoonline zegt:

    Inderdaad je kunt Franciscus niet op de historie van Argentinië afrekenen. Hij heeft met al die zaken betrekkelijk weinig te maken gehad al had hij wellicht forser afstand van Videla kunnen nemen. Maar dan had het waarschijnlijk de kop van zijn orde gekost.

    Wat wel met hem te maken heeft: de RK kerk (waar ik niet toe behoor) had overduidelijk een ‘goede herder’ nodig als bindmiddel. Dat hebben ze nu. Tegelijkertijd zie je dat het slot alweer op de deur is want het moet natuurlijk geen one man show worden. Daarnaast weet iedereen (want dat zijn vrijwel alle kardinalen) dat hij aartsconservatief is. Van meer belang lijkt dan ook de vraag: kan hij de curie hervormen en durft hij het aan om de zaken rond misbruik en bankproblemen etc. werkelijk in alle openheid aan de kaak te stellen. Zo niet dan zal het gelovige volksdeel hem daar op den duur op afrekenen. Maar als hij die zaken opengooit en een frisse wind door die RK laat waaien, dan doet hij het goed. Voorlopig is het nog te vroeg voor oordelen, denk ik. Ik lees wel meer zure berichten, maar, denk ik dan, die maken de wereld ook niet beter dan hij nu is.

  22. Ximaar zegt:

    Een duidelijk verhaal en het scheelt mij weer wat uitzoekwerk. 🙂

    Dwz mij viel direct op dat de Paus een Italiaanse achternaam had. Dus zocht ik dat even na en bleek dat zijn achternaam voor 75% in Italië voor komt en voor 25% in Argentinië. Het was me dus snel duidelijk dat hij Italiaanse (voor-)ouders had, wat nu dus ook op de wiki over de Paus staat. En dan is het niet gek dat hij goed Italiaans spreekt, zijn (voor-)ouders deden dat immers ook.

    Want eigenlijk werd ik door de zin ‘deze Paus spreekt ook goed Italiaans’ van correspondente Andrea Vreede getriggerd.

    Als deze Paus Bob Vanderberg had geheten en geboren was in British Columbia, dan had elke Nederlander gezegd dat het ook een beetje een Nederlandse Paus is met Nederlandse ‘roots’. Een Italiaanse achternaam wordt schijnbaar niet herkend door de Nederlandse media.

    Dat het zo erg was met Argentinië wist ik niet. Die hebben het idd bont gemaakt. Ik ben wel in Brazilië geweest, maar niet in Argentinië. van Hugo Chavez had ik begrepen dat hij Indiaans bloed had en dat is enorm uniek voor een president in welk land dan ook.

  23. joost tibosch sr zegt:

    Heel onnozel..Ik vergeet het telkens te zeggen. De vrouw met de blosjes , zelfportret?, en het meisje met de vlechten, waar ik met mijn Alzheimer light verassend weer aan moest wennen, zijn duidelijk dezelfde Selma. Tis maar dat je het van een ander hoort!

  24. Selma zegt:

    Iedereen bedankt voor de reacties. Morgen (of zo) komt antwoord.
    Ben net ontwaakt uit een Grote Griep. Wat een straf. En maar liggen kijken naar het plafond, en niet kunnen slapen, niet lezen, niet lekker denken, te beroerd voor wat dan ook.
    Nu ik dan weer enigszins helder word, denk ik: zouden de jongens die menen alles maar te kunnen doen en maken (die de tinnen soldaatjes verplaatsen, de goudstaafjes, de honger & weelde) ook wel eens zó lamlendig op hun bed gedrukt worden door de bovenmenselijke machten dat ze…

  25. king billy zegt:

    Beterskap, @Selma.

    Impressie van het ‚Evita Peron’ museum in BA.
    Buenos Aires - Palermo: Museo Evita

    Geplukt van deze site, een WordPress vriendje, die veel info heeft over wat van internet is gehaald om imagoschade te voorkomen……
    http://tigranelgrande333.wordpress.com/2013/03/21/la-presidenta-llamo-a-todos-los-argentinos-a-cuidar-lo-que-hemos-logrado/

  26. fulpsvalstar zegt:

    Een lid van de orde van Jezus, gehaaid, slim, zegt en doet de juiste dingen……een echte populist. Hij moet de puinhopen van zijn club redden en het volk weer doen buigen voor zijn na-ijverig godje, dat de zonden der vaderen enz…………………overigens, Selma beterschap!

  27. Selma zegt:

    King Billy,
    dank voor je lange reactie, en boeiende, aanvullende beschouwing over Jezuïeten.
    Over hen valt inderdaad veeel te schrijven.
    Ik zal dat niet doen, voor mij zijn de valkuilen en fabels te onafzienbaar.
    De Jezuïeten die ik ken (uit hun werk) zijn grote taalgeleerden (waarschijnlijk dankzij de Vaticaanse bibliotheek en archieven).

    Dat is pikant, die informatie over kardinaal B. en papa Z. en de leuke dollar-donatie!
    Het was nieuws voor mij. Maar dat hebben ze saampjes toch goed gedaan.
    Nederland heeft er immers een beeld van een a.s. koningin door gekregen.
    Overigens was ‘onze’ minister-president ook bij de inhuldiging van de Paus. Maar WA en Máxima vallen vanzelf meer op. Zij als vrouwelijk icoon, en hij door z’n melkboerenhondenkop en speldjes en strikjes.

    Ook boeiend om te lezen in welke tijd en waarom jij in Vuurland was.
    Ik heb nog een t-shirt met de Argentijnse vlag erop en de tekst: “Islas Malvinas Argentinas”, gekocht op… de Falklands.
    Misselijkmakend al dat eeuwige landjepik altijd, nog steeds. En zover van huis.
    Luisterden de mensen maar meer naar Loesje:
    “Als het nu eens oorlog werd, en niemand ging erheen?”

    Dat Evita Peron’ museum was er nog niet de laatste maal dat ik in BA was,
    anders was ik er zeker heen gegaan.

  28. Selma zegt:

    Goodknight,
    ‘onbesproken gedrag’ bestaat niet. Elk mens wordt altijd door zijn omgeving besproken, en sommigen worden dat door veel wijdere omgeving of door de hele wereld.
    Je doelt denk ik op de ‘normale’ screening die vanwege de veiligheid altijd plaatsvindt wanneer royalty en andere bobo’s en public verschijnen.
    Gevolg van het toegenomen testosteronische terrorisme helaas.
    Ik word niet uitgenodigd voor de inhuldiging (gelukkig). Jij wel?
    Helemaal begrijpen doe ik de laatste zinnen van je reactie niet.

  29. Selma zegt:

    Stefania,
    er zit veel waars in wat je zegt. Deze Paus doet inderdaad “tot zover de juiste uitspraken, staat open voor de mensen, komt in een open wagen het plein op en kan aangeraakt worden.”
    Ik hoop met jou dat hij heel veel voor de wereldvrede kan gaan betekenen.
    Maar ik vind dat de vorige Paus niet tegen deze afgezet moet worden als slechter.
    Ik vind het zelfs triest om gelovigen te horen joelen dat ze zoveel van Franciscus houden (en dan vergelijkingen maken met Benedictus). Wat stelt ‘houden van’ voor na een paar woorden?
    (Het doet me sterk denken aan ‘Hosanna’ de ene dag, en ‘Kruisigt hem’ de volgende.)
    Ik wil heel graag hopen dat deze man de wereldse tegendelen kan verbinden en verzoenen. Voorlopig vind ik hem vooral verstandig: vliegen vang je met stroop, niet met azijn.
    Of hij uiteindelijk lof verdient, dat gaan we nog zien.

  30. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    zeker straalt hij ‘gewone menselijkheid’ uit, deze Paus met de hoopgevende naam.
    Mij lijkt dat zelfs kwaliteit nummer 1 die iemand in die functie moet bezitten.
    Als het goed was, zouden alle kerken instellingen zijn waar mensen hoop en troost kunnen vinden. Het leven is al zwaar genoeg voor de meesten, dus die hebben geen theologisch bolwerk werk nodig dat zich tussen hen en God in wringt en met de wijsvinger zwaait.
    Een Paus die eenvoud en toegankelijkheid uitstraalt is alleen al daardoor een grote aanwinst omdat hij de massa der sloebers en tobbers (en wie hoort daar eigenlijk niet bij) een lichtpuntje en een houvast biedt.
    Daarnaast blijft het Vaticaan met zijn op de oude Romeinse legervormen gebaseerde kaders natuurlijk een rigide, feodale bestuursmachine, die een stille maar zeer zware strijd te voeren heeft met de snel veranderende opvattingen en omstandigheden wereldwijd.
    Een Franciscus met een goedwillende uitstraling komt dan als geroepen (door de H. Ruah, als het ware, 😉 )

  31. Selma zegt:

    Platoonline,
    dat zal hij hopelijk blijken te zijn: een ‘goede herder’ (ook als ‘bindmiddel’ inderdaad). Nu is het massagejuich nog slechts gebaseerd op een glimlach, een paar woorden, een verschijning.
    Maar: de wereld heeft al lelijke leiders genoeg. Dus iemand op deze post, die zó belangrijk is voor miljoenen arme, uitgebuite, lijdende mensen, en die alleen al aardig uit z’n ogen kijkt, geweldig. Ik ben daar wel blij mee

    Een ‘frisse wind’, tja, dat is teveel verwacht of gevraagd. Ik denk zelfs zeker te weten dat die nooit gaat waaien. In godsdiensten geldt de wet: hoe ouder hoe beter. Geen getorn aan oude canons. Anders is het eind zoek.
    De toeschouwers moeten genoegen nemen met (nog meer: verrukt zijn van) een Franciscus die iedereen de hand wil schudden: baby’s, geestelijk gestoorden, ouwe besjes, en zag ik daar tijdens zijn inwijding niet de klederdrachten van Joden en moslim-sheiks broederlijk naast elkaar?
    Als Franciscus ook maar een klein beetje vrede zou kunnen brengen onder mensen die het nu niet hebben, dan verricht hij al een grootse prestatie.

    Wat de woorden ‘niet afrekenen’ betreft, die ik gebruikte: geen haar op mijn hoofd die de man iets aan zou durven wrijven.
    Ik wilde alleen wat minder bekende kanttekeningetjes plaatsen bij zijn bejubelde afkomst en betekenis, zijnde een ‘Paus voor de armen’, omdat hij uit de ‘Derde wereld’ zou komen.
    Maar ik hoop dat hij heel veel mensen gelukkig gaat maken.
    In die functie kan iemand dat, als hij het talent heeft, en het wil.
    Voorlopig lijkt het daar wel op.

  32. Selma zegt:

    Ximaar,
    dank je wel voor je uitgebreide reactie.
    Mooi dat je ook in Brazilië geweest bent. Als er reïncarnatie bestaat, wil ik volgende keer Braziliaan zijn. Wat een land!
    Aan Chávez was zijn indiaanse afkomst goed af te zien. Het is aan de Andes (en ook aan de vroeger ondoordringbare oerwouden) te danken dat er nog indianen over zijn gebleven in het noordwesten van Zuid-Amerika: Spanjaarden, Portugezen en Hollanders dreven ze daarheen, en bleven zelf liever in de makkelijk begaanbare, vruchtbare (kust)gebieden.
    Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar toekomstige dna-atlassen, waarin je kunt lezen dat de presidenten van Chili, Argentinië, Uruguay en andere ‘witte’ staten toch ook 13 % indiaanse genen hebben, en 14 % Afrikaanse of zo….

  33. Selma zegt:

    Fulps Valstar,
    je bent wel streng over de Paus hoor!
    Maar zelfs al zouden die harde woorden waar zijn (“gehaaid, slim, echte populist, puinhopen van zijn club redden, volk weer doen buigen voor zijn na-ijverig godje, dat de zonden der vaderen”) dan is het toch fijn om op die wereldpositie iemand te zien die vriendelijk kijkt, die wanhopige mensen een aai over de bol geeft, en dergelijke.
    Die, in tegenstelling tot het gros van de wereldleiders, op z’n minst de schijn wekt geen geldgraaier te zijn, en geen bunga-bunga-boy.
    Om met Reve te spreken: “Er is veel leed onder de mensen”.
    En een goede Paus heeft aan een enkel woord en gebaar genoeg om miljoenen hoop en troost te bieden die ze nergens anders kunnen vinden.
    Dat is me nogal een functie!

  34. Heftig, nooit geweten

Schrijf hier je reactie

