Oma vertelt: Spaanse gitaarmuziek

Hij lag bij ons thuis in het platenmeubel, een halve eeuw of langer geleden,
tussen Andrés Segovia en Narciso Yepes: Miquel Llobet i Sóles

Miquel-Llobet2Souvenirs waren het. Mijn ouders gingen elk jaar een maand met z’n tweeën op reis.
Dan lieten ze de kinderen onder de hoede van grootmoeder, kinderjuf en dienstmeisje, stapten in hun cabriolet en reden op de bonnefooi naar het zuiden.

Vrijdag, op zijn 75ste sterfdag, werd er een gedenkplaat op het geboortehuis
van Miquel Llobet geplaatst, aan de Plaça Sant Just in Barcelona

SAM_0889De onthulling werd gedaan door Josep Maria Mangado (in het midden),
gitarist, historicus en schrijver van het standaardboek over Catalaanse gitaarmuziek

SAM_0887SAM_0888Eulogio Dávalos Llanos, oprichter van de Llobet Guitar Contest

SAM_0891 copySAM_0890Miquel Llobet woonde een paar stappen lopen van deze wonderschone zwangere Maria

SAM_0886en van dit aardige eeuwenoude tappunt

SAM_0885

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Muziek, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Oma vertelt: Spaanse gitaarmuziek

  1. platoonline zegt:

    Ik vroeg het net even aan Maria (niet zwanger) maar hoewel ze toch een rasechte Spaanse is, kende ze Jose niet. Segovia wel natuurlijk want van hem draaien we dagelijks recuerdos de la Alhambra.

    Toch eens Jose op youtube opzoeken.

  2. Zilvertje zegt:

    Was je er bij? Spaanse muziek, vooral zingen en de gitaar vind ik prachtig.

    Wat bijzonder dat je ouders dit deden, heerlijk een maand naar de warmte. Voor jou minder leuk, maar als een oma oppast is het vaak heerlijk, ik had in elk geval erg lieve oma’s.

    Mooi de link van het verleden naar het heden.

  3. Selma zegt:

    Stripman,
    dank je wel.
    In deze wereld waarin Amerikaanse jankherrie de ‘muzikale’ boventoon voert, vind ik het fijn om me eens een paar fantastische oude musici te herinneren.

  4. Selma zegt:

    Platoonline,
    Jose de timmerman?
    Die zag ik (in de Sant Just) alleen op een heel klein achteraf-retabeltje…
    Maar als je Miguel Llobet zoekt, dan is hij meestal vertolkt, omdat zijn oude platen kennelijk nog niet opgekrikt zijn.
    Toch heerlijk om te horen: mensen die echt mooi muziek kunnen maken, zonder versterkers, elektronisch gedreun of jankerige Amerikaanse teksten!

  5. Selma zegt:

    Zilvertje,
    ja, ik liep daar toevallig toen ik prachtige gitaarmuziek hoorde.
    Vergat een foto te maken. Pas toen het voorbij was realiseerde ik me waar het over ging.

    Mijn oma was meer degelijk dan lief.
    En ik vond het ver-schrik-ke-lijk, onverdragelijk dat mijn moeder elk jaar een hele maand weg was.
    Toen nog zonder 1 telefoontje, alleen af en toe een ansicht, uit Egypte, de Balkan, of waar ze dan ook zwierven.
    Het waren gewoon mensen uit een 19de-eeuwse roman, die hun society leven leidden, en dan ook nog kinderen hadden, die door de kinderjuf verzorgd werden.
    Enfin, een voorbije wereld.

  6. Fenny zegt:

    Bij mijn oom en tante stond ook zo’n platenmeubel, dat je platen dan een etage hoger ingezet werden en naar beneden kletterden. ‘Een bord met spaghetti en daar bovenop… daar lag een gehaktbal maar oh wat een strop’ enz
    Ik vond het geweldig, hun kinderen werden altijd over de familie verspreid als ze op reis gingen, ik logeerde dan af en toe bij hen. Ze deden ook altijd een middagdutje, mochten wij (de kinderen) niet storen!

  7. Fenny zegt:

    Een hele mooie Maria!!

  8. fulpsvalstar zegt:

    Selma,
    Op het puntje van mijn stoel beluisterd en er is veel nodig om me daar te krijgen.
    Mijn moeder was na de oorlog ook veel op pad, ik werd dan meestal geparkeerd bij voormalig verzet, nooit verdriet daarover gevoeld, de nog levenden (eerste en tweede generatie) zijn nog steeds mijn beste vrienden.

  9. Blewbird zegt:

    Zo is gitaar wonderschoon. In het algemeen houd ik meer van elektrische gitaar (foei!), maar het spel van bijvoorbeeld Bert Jansch, David Bromberg, Joni Mitchell en vooral John Fahey (hij is echt een tovenaar) kan ik erg waarderen. Prachtige pure ‘nieuwsfoto’s’!

  10. Selma zegt:

    Fenny,
    wat een leuke herinnering.
    Ja, zo’n platenmeubel was een heel bezit.
    En die platen, met die klinkende namen…. Maria Callas, Benjamino Gigli, Amalia Rodriguez, Joan Sutherland, ik kan ze dromen.

  11. Selma zegt:

    Fulps,
    wat fijn dat mijn muzieksmaak er bij jou mee door kan! 😉
    En fijn dat jij goede jeugdherinneringen hebt aan het ‘parkeren’.
    Misschien was ik gewoon een moederskindje, en was mijn moeder met acht kinderen wel toe aan rust, begrijpelijk.
    Maar ik vond die eenzame maanden een ramp.

  12. Selma zegt:

    Mnemosyne,
    er is zoveel heerlijke muziek op de wereld…
    (dat het verbijsterend is dat de Nederlandse radio voornamelijk Amerikaans gekreun uitzendt).

  13. Selma zegt:

    Blew,
    Joni Mitchell is een belangrijke fase in mijn leven geweest, maar nu is ze me te heftig geworden (kwor oud).
    De andere drie heb ik op You Tube opgezocht. Op dit moment speelt David Bromberg op de achtergrond ‘I like to sleep late in the morning’, erg lekker!

Schrijf hier je reactie

