Boodschapjes doen met je verstand op nul: ijsbergsla

Een krop ijsbergsla kost bij:
Aldi/Lidl 0.69
Deen 0.99
Albert Heijn 1.09
Vomar 1.19
Plus 1.29
Het zijn willekeurige supermarkten, maar de duurste en goedkoopste zitten er wel bij.

Ik heb een serietje kroppen gewogen, de kleinste woog 392 gram, de grootste 862 gram,
dus meer dan twee keer zoveel.
Weeg de spullen die per stuk verkocht worden altijd, zou ik zeggen.

Er zijn ook zakjes gesneden ijsbergsla te koop à 200 gram.
Heet in de lollige termen van de middenstand ‘gemaksvoedsel’.
Die kosten bij:
Lidl 0.79
Vomar 1.16
Albert Heijn, Deen, Plus 1.19
Dekamarkt 1.29

Het openmaken van zo’n zakje ijsbergsla vergt een paar seconden minder tijd dan hakhakhak met een krop doen. Maar van een krop eet je wel twee tot vier keer!
Argumenten als ‘heb geen tijd’ of ‘gemak’ kunnen hier niet gelden.
Reken even mee.
Je koopt de goedkoopste en zwaarste krop voor 0.69 bij Aldi of Lidl.
Daar kun je vier x 200 gram van snijden.

Koop je 200 gram kant en klaar gesneden sla bij de duurste supermarkt,
Dekamarkt, dan betaal je 1.29, oftewel vier keer dat bedrag, dus 5.16 voor een krop,
en bij Albert Heijn, Deen en Plus 4.76.
Slim bedacht van die supermarkten hè?

SAM_0527
Welke mensen zijn eigenlijk zo suf om deze zakkies te kopen?
Ik denk dezelfde zakkenwassers die toeteren dat mijn fiets opzij moet omdat ze zo’n haast hebben, om dan even later voor hetzelfde stoplicht stil te staan

SAM_0528

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Lekker eten!, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Boodschapjes doen met je verstand op nul: ijsbergsla

  1. Grutte Pier zegt:

    Ik koop daarom altijd gemengde sla in een zakje…. 😉

  2. Selma zegt:

    GP,
    heel verstandig.
    De VGL is blij met jou.

  3. ramireziblog zegt:

    Het hangt er een beetje vanaf hoeveel eters ik heb. Als je met weinigen bent is zo’n grote krop gewoon te veel, dan ga ik me een konijn voelen. En een paar dagen sla is ook niet zo’n succes (hoewel; broodje gezond erna kan wel…)…. Je hebt helemaal gelijk, maar over 5 jaar weet niemand meer hoe een krop er uitzag.

  4. Ximaar zegt:

    Ik ben gemakzuchtig en wil niet teveel weggooien. Vaak kies ik voor potgroenten dat ik alleen maar ongewassen aan de kook hoef te brengen. Maar bij mijn rode kool, bieten en sperziebonen heb ik wel graag een ui en die snij ik toch echt wel zelf. Op een 2 maaltijdenpot 1 ui a 8 ct is behoorlijk goedkoper dan een zakje gesneden uienringen waar minder in zit en ruim 10x zoveel kost. Overigens koop ik de uien per stuk, want per zak kan ik ook daarvan na een paar weken de helft wegkieperen.

  5. Selma zegt:

    Ramirez,
    je kunt fijngesneden sla ook heel lekker aan een wokgerecht toevoegen, of in een soepje doen (dat deden de oude Romeinen al). Zo kom je ook makkelijker aan je rantsoen groente dat het Voedingscentrum adviseert.
    Ik denk dat je je vergist: over 5 jaar weet juist iedereen hoe een krop eruit ziet.
    Al die elkaar opvolgende voedingsindustrieschandalen maken steeds meer mensen bewust, en verlangend om gewoon weer echt zelf met hun voedsel bezig te zijn.

  6. gerbelmer zegt:

    Leuk zo’n vergelijkend warenonderzoek. Maar waarom ik voor zakkenwasser wordt uitgemaakt snap ik niet. Ik wel meer ondoordachte oprispingen van jou meegemaakt. Ga er nu voor zorgen dat dit de laatste was.

  7. svara zegt:

    als wokgroenten
    ga ik uitproberen

  8. Selma zegt:

    Ximaar,
    dit wordt een serie: uien zitten in de pen.
    Ook om je dood te lachen. Gaan gesneden wel 18 keer over de kop.
    Uien horen tot de klassieke bewaargroenten.
    Als je weet hoe het moet kun je uien een winter lang bewaren.
    alles draait om koprotbestrijding. Goegel maar.

    Als je gemakzuchtig bent zijn diepvriesgroenten het beste:
    bijna net zo goed als vers, dichtbij de originele smaak en zonder toevoegingen.
    Met potten (en blikken) is vaak geknoeid, suiker of zo toegevoegd.

  9. Selma zegt:

    Ger,
    oh, was jij die gast die gisteren toeterde toen ik voor hem op de sluis reed?
    Een eindje van veertig meter, maar meneer moest erlangs.

  10. Selma zegt:

    Svara,
    grappig toch dat sla door de meeste mensen alleen maar als rauwkost gezien wordt.
    Goegel eens op sla grillen, koken, stoven, braden.

  11. Hou meer van de gewone kropsla

  12. Selma zegt:

    Hennie,
    wat is dat lekker.
    Inderdaad veel lekkerder dan die ijsberg, vind ik ook.
    Is gelukkig moeilijk in zakjes te proppen, wegens kwetsbaarheid.

  13. Ximaar zegt:

    @Selma: Ik heb liever pot dan blik. Dwz oorspronkelijk werd voor blik stoffen toegevoegd tegen het blik. Tegenwoordig voorzien ze de blikken van een soort plastic coating. Recycled volgens mij ook belabberd. Bij glas hoeft dat niet, je kan zien wat je koopt en het is iets goedkoper. Potten hoef je niet in de koelkast te bewaren, alleen wel zo donker mogelijk. Mijn grootste verbruiker in huis is de koel/vrieskast. (circa 88 euro per jaar) Omdat ik geen melkproducten heb zit ik te bedenken om hem helemaal overbodig te maken.

    Maar ik heb hem nog altijd wel en ik wilde net nog schrijven dat ik ook diepvrieszakken koop van 750 gram voor 1,50. Komt voor mij eveneens op zo’n 30 cent per maaltijd uit. De lekkerste vind ik de mexicaanse mix, maar die hebben ze niet overal. Bakt erg goed roer en ik gooi alleen de zak weg bij de Z.

  14. knutselsmurf zegt:

    Ik koop nooit sla. Omdat het nergens naar smaakt en 99 % water bevat. Toen ik nog werkte kocht ik weleens van die zakjes gemengde salade. Als je na een dag werken moe thuis komt, en je wil nog even buiten zitten met je bordje salade en je glaasje witte wijn, is het wel OK. De zon is vaak weg voor je met je ogen kan knipperen.

  15. Mark zegt:

    ik toeter niet naar fietsers, maar maak me wel schuldig aan het kopen van zakjes met sla. Hoewel mijn gezin bestaat uit 6 personen, loopt de sla niet goed. Ik ben er dol op en mijn vrouw ook, maar de kindertjes kauwen met een zuur gezicht 1 klein blaadje weg. Daarentegen vreten ze zich helemaal vol aan rauwe worteltjes die ik ook geschraapt en al in een heel duur zakje koop…
    Ik weet het, pure geldverkwisting.

  16. Christien Damman zegt:

    Sla liever gewone sla maar ook wel ijsberg sla. Alles wat ik over heb gaat naar de dierenweide. Blaadjes sla los in je luchpakketje en het brood blijft lekker vers ennne…eet het ook gelijk met brood op.

  17. Aad Verbaast zegt:

    Wat een rekenarij zeg. Winkel jij altijd met een laptop om je nek?
    Ik mis overigens de prijs van zo’n waterbom op de markt. Zou toch goedkoper moeten zijn per ons.

  18. Selma zegt:

    Ximaar,
    tja, pot of blik, ik vind het noodvoorzieningen, geen echt dagelijks eten.
    Er zit vaak suiker in, wat de smaak verpest zoals bij alle potten/blikken bonen.
    Diepvriesgroente is zeer veel beter, gaan nooit toevoegingen in.
    http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2009/09/13/diepvriesgroente-gezonder-dan-vers

    Mijn koelkast staat al jaren uit, gebruik ‘m als voorraadkast, alleen als er bezoek komt dat bier drinkt en zo gaat hij een dag aan. Dat komt gewoon vanwege opgevoeding in koelkastloze tijden, heb geleerd hoe het sinds mensenheugenis zonder kan.

    Melk is voor kalfjes en baby’s.
    Absurd dat het gros van de volwassenen aan de uiers van een dier lurkt.

    Heb net m’n gas- en stroomverbruik in moeten vullen:
    gas 14 m3 en stroom 389 Kwh per jaar.
    Dat is respectievelijk 562 m3 en 1010 Khw minder dan vergelijkbare huishoudens (maar zulke dingen willen die voetstap-rekenaars niet weten).

  19. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    de ene sla is de andere niet.
    IJsbergsla is smakeloos, vind ik ook, maar heeft het voordeel dat het niet zo kwetsbaar is, langer houdbaar, en dat je het als opvulling kunt gebruiken om pittiger en duurdere slasoorten mee te mengen, zoals rucola.
    Maar als je sla in de natuur plukt is smakeloos het laatste woord dat ik je opkomt.
    Zal daar in de lente een blogje aan wijden.

    Nou ja, dat bordje salade uit een zakkie omdat je uit wilt rusten, dat vind ik niet zo verstandig met tijd en geld omgaan, maar zoiets had ik meen ik al beweerd.

  20. Selma zegt:

    Mark,
    ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
    Sommige mensen kopen schoenen van 350 euro, terwijl ik er hooguit 40 aan uitgeef.
    Dat veroorzaakt misschien een verschillende kijk op inkopen.
    Maar wie weet is het interessant om uit te rekenen hoeveel euro je per dag
    zou kunnen besparen x 6 door ietsje nadenkender boodschappen te doen.
    Je kunt er vast een leuk vakantie reisje van maken.
    De worteltjes zitten in de pen.
    Heb al uitgerekend dat de goedkoopste 0.69 per kilo kosten, en de duurste 8.63.
    Ik reis in elk geval liever dan dat ik de zakkenwassende middenstand spek.
    Tenminste, ik hoop dat het vliegtuig naar Barcelona morgen geen last van de stakingen heeft.

  21. Selma zegt:

    Christien Damman,
    insgelijks, en ook hier denken we elke dag aan onze medeschepselen de onmisbare dieren!

  22. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    hoofdrekenen vind ik gewoon leuk.
    Lekker cijferen, zoals vroeger op de lagere school.
    Sindsdien heb ik er een gewoonte van gemaakt om altijd alle supermarktboodschappen in m’n hoofd op te tellen zodat ik bij de kassa gepast kan betalen.

    Verder ben ik gewend om voor groepen van 20 of 30 man te koken, en tikt het aardig aan als je niet een beetje kien winkelt.

    De markt, ik kom er niet zo vaak meer sinds ik uit Amsterdam weg ben, maar die is niet altijd goedkoper, al kun je met seizoensgroenten wel eens een slag slaag

  23. Bea Amse zegt:

    gewoon cavias of konijnen nemen, dan zit je nooit met restjes rauwe groenten en een schuldig geweten wanneer je het weg laat rotten.

  24. Selma zegt:

    Bea,
    ik denk altijd dat jij gezellig met de caafjes uit één ruifje zit te eten.
    Wie laat nou groente wegrotten?
    Je zou er zo’n snoepertje extra voor in huis nemen!

  25. Mark zegt:

    ik koop ongeveer eens in de 3 jaar schoenen. hele degelijke, die 3 jaar mee gaan. ik geef er gemiddeld 50 euro per jaar aan uit. Dat is inclusief tussentijdse verzolingen.
    ook koop ik heel veel verse groenten die we nagenoeg 100% consumeren. ik ben zelfs zo rigide en ouderwets dat ik alleen groenten koop die bij het seizoen horen. maar die zakjes met hapklare, geschraapte worteltjes is een luxe en gemak waar we ons regelmatig aan bezondigen. Wij zijn nou eenmaal worteljunkies.

  26. Wortels, daar heb ik al eens aan blog over geschreven: http://marijnkrijger.nl/2012/11/vers-geoogst-echt/
    Ik denk dat je dit wel herkent.

  27. Gemaksvoedsel is een term om voor de koper de aankoop te rechtvaardigen. Inderdaad, marketeers helpen consumenten verhalen te maken om de consument te overtuigen van een goede aankoop.

  28. Selma zegt:

    Mark,
    fijn om te lezen hoe jij met schoenen omgaat.
    Deden maar meer mensen (vrouwen vooral) dat zo.
    (Imelda Marcos is met 3000 paar schoenen het legendarische voorbeeld van hoe idioot verspillend en egoïstisch sommige dames kunnen zijn).
    Ook fijn om over seizoensgroenten te lezen, maar die zakjes met hapklare, geschraapte worteltjes zou ik (vanzelf) niet doen. Een bos wortelen en zelf schrappen is zoveel goedkoper en minder vervuilend…
    Gelukkig is het wassen van ‘snoepworteltjes’ in chloorwater (zoals in andere landen wel gebeurt, hier nog verboden. Althans dat hoop ik maar. Met de handel weet je het immers nooit).
    http://www.warenwelenwee.nl/agf_schadelijk.html

  29. Selma zegt:

    Marijn Krijger,
    dat is een erg leuk blog, van jou, over wortels.
    Goed voor een tijdje grinniken.
    Mijn wortelblog gaat weer wat andere kanten belichten, want de wegen der handel zijn kronkelig en veelvoudig, daar raken we niet over uitgeschreven 😉

    ‘Gemaksvoedsel’, en al die andere door marketeers verzonnen leuterkoek om consumenten zooi te laten kopen die ze niet nodig hebben (slechts om het target winstmaximalisatie te behalen) enerzijds,
    en dan anderzijds roepen: “maar de consument vraagt er zelf om!”

  30. platoonline zegt:

    En nu dan mijn praktijk:
    In mijn winkelcentrum heb je alleen maar AH en de Coöp. Gemiddeld prijsverschil tussen die twee: minder dan 2 procent. Dus dan moet je het al van de aanbiedingen hebben.
    Op 600 meter lopen: de Aldi (een alternatief voor sommige spullen) en verder: geen Vomar, geen C1000, geen Dekamarkt, helemaal niks. Ook geen groenteboer of slager meer.
    Kortom, wil je nog wat aan je dag hebben, dan koop je in Wormerveer dus bij deze Supers en als iets te duur is: gewoon laten liggen en wachten op de woensdagmarkt.

  31. Selma zegt:

    Platoonline,
    keus uit drie verschillende ketensupermarkten, dat is toch geen slechte score.
    Toen ik in het Amsterdamse Betondorp woonde, waren er op kilometers fietsen in de rondte alleen AH’s te vinden.
    Maar met een beetje nadenken en etiketten lezen kun je daar ook best kopen.
    Alleen niet hun Euroshoppers, want dat is soms opperknoeiwerk.
    Zelf ga ik 1 x in de week naar de natuurwinkel (vroeger had je in Wormerveer de Knapzak) voor een paar echt lekkere dingen als kaas en zo, en de rest haal ik bij de gewone grootgrutterboeven.

Schrijf hier je reactie

