Een leuke dag, die wel vaker mag

Je ziet het niet af aan deze saaie grijze foto’s, maar het was vandaag heerlijk wandelweer.
Zo’n 150 IJmuidenaren hadden zich op het strand verzameld voor een grote schoonmaak

SAM_0583Initiatiefnemers waren leden van de facebook-pagina Hoe het ook kan
Vanzelf waren er drie wethouders onder de afvalopruimers, en was er dus ook wat mediabelangstelling. Helemaal goed, zo verbreidt de boodschap zich
dat we op moet houden met onze onverteerbare vuiligheid over de aarde uit te storten

SAM_0595SAM_0596Het strand is echt lekker schoon geworden, van de pier tot halverwege Zandvoort,
en toen waren er chocolademelk en broodjes

SAM_0615Opruimen is lekker werk, maar hier doe ik het eigenlijk voor

SAM_0610

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Strand, Uncategorized, Vogels en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Een leuke dag, die wel vaker mag

  1. simone zegt:

    Het is via de facebook-pagina ‘Hoe het ook kan’… niet via “Je bent IJmuidenaar als….. verder een leuk stuk Selma! Dank je. gr. Simone

  2. Selma zegt:

    Simone,
    ik heb de link veranderd hoor, nu verwijst hij naar jouw pagina.
    Dank je wel voor dit initiatief.
    Kunnen we het elke drie maanden gaan doen (wat mij betreft elke maand op een vaste zondag)?
    Dan hoeft het niet met gesponsorde chocolademelk (hoewel die heerlijk was) en misschien worden het dan maar veertig mensen per keer, maar gewoon, als gebaar. Dat we het hier niet meer pikken dat ons mooie strand vervuild wordt.
    Als het elke maand in de Jutter staat en zo, van ‘het is weer de eerste zondag van de maand, we gaan het strand schoonmaken’ dan wordt dat misschien iets wat in het hele land wordt nagevolgd. Lijkt me fantastisch!!!

  3. King Billy zegt:

    Is dit werk niet het spreekwoordelijke ‘dweilen met de kraan open’?
    Een vloedstorm en het strand ligt weer vol.

  4. Selma zegt:

    Nee King Billy,
    met klem: NEE.
    Dit zijn de nieuwe verzetsgroepen.
    Neem jij voortaan ook een zak mee als je uit wandelen of fietsen gaat.
    Alle druppels op de gloeiende plaat helpen.
    Jouw houding in het dagelijks leven helpt meer dan jouw voor enkelen geschreven observaties, hoe doorwrocht en redelijk ze ook zijn.
    Gewoon praktisch wat doen, een paar keer per week. Effectief.
    Ik reken op je.
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/11/25/ik-erger-mij-niet-aan-zwerfafval-ik-ruim-het-op/

  5. Blewbird zegt:

    Een prachtig initiatief. Om de een of andere reden heb ik het weer gemist. Ik doe af en toe een persoonlijke strandschoonmaakactie. Jouw voorstel heel goed. Je moet er wel rekening mee houden dat er soms (na storm, of drukke stranddag) meer en soms (stil weer in winter) minder vuil op het strand ligt. Vooral plastic is schadelijk, dus dat moet als eerste weg. Als straks de vuilnisbakken er weer staan, ga ik ook weer aan de slag. Dan hoef je niet zo ver te slepen met die rommel. Jouw woorden bij King Billy naar mijn hart!

  6. Pingback: - Seaportplaza

  7. Zou hier ook moeten gebeuren, vroeger kon ieder z’n rommel kwijt bij de gemeentewerf, nu moet daar stevig voor worden betaald, gevolg…………in de Edese- Bennekomse- en Lunterse bossen lijkt het regelmatig hier en daar een vuilnisbelt, droevig!

  8. simone zegt:

    Dank je Selma, ik pleit hier ook voor, er wordt aan gewerkt, maandag heb ik contact met wat mensen, eens kijken wat we kunnen gaan doen!

  9. Zilvertje zegt:

    Geweldig, heb er ook over in de krant gelezen.
    Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen? Ik ben opgegroeid met ruim je eigen rommel op, zakje mee, of dadelijk in de afvalbak. Snoeppapiertjes deden we onderweg in onze jaszak als kind, daar keken mijn ouders streng op toe.

    In het onderwijs heb ik daar ook mee te maken, de klas loopt weg en je weet niet wat je ziet aan rommel die overblijft.

    Mijn eigen klassen leer ik de verantwoordelijkheid zelf te nemen, elke week kiezen ze zelf een ploegje diat opruimt en omdat ze elkaar goed kennen, sprkeen ze erkaar er op aan, hee, ruim je troep op, anders moet ik het straks doen. Ik noteer elke week wie de beurt heeft en als de klas niet is opgeruimd spreek ik de presoon er op aan, en het helpt.

    Maar voor het zover was.
    Bij mij leren ze voor verpleegkundige en netjes werken, verantwoordelijkheid nemen en opruimen hoort ook bij hun vak, dus ik koppel het aan elkaar. Nu kunnen ze er niet omheen.

    Juf, daar zijn de schoonmakers toch voor! ( ik sprong bijna uit mijn vel )
    Buiten school spreek ik er ook studenten op aan, die kijken me aan of ze wolken zien branden.

    Waar je ook kijkt ligt vuil, op het station, bij de winkels, op mijn stoep. In het weekdend, loopt de jeugd langs mijn huis van en naar de kroeg, flessen, peuken, overal op schrijven.

    Rommel in de natuur is nog erger, dieren eten het, raken verstrikt. Geweldig zo een actie en het maakt mensen bewust.

  10. Aad Verbaast zegt:

    Prima initiatief. Om je dood te ergeren wat mensen allemaal voor rotzooi achterlaten.

  11. Bijzonder dat er mediaandacht is voor dit initiatief. Ik hoop dat dat zorgt voor een groter bewustzijn, zodat uiteindelijk strandopruimdagen niet nodig zijn.

  12. Selma zegt:

    Aad,
    niet ergeren. Er blijven altijd ignorante en gevoelloze mensen bestaan.
    Ons strand is nog heilig vergeleken bij andere landen:
    https://selmasalo.wordpress.com/2012/01/28/voor-joop-atsma-staatssecretaris-van-plastic-zaken-een-onbewoond-eiland-dat-droomt-van-statiegeld/

  13. Selma zegt:

    Marijn,
    ja, lief hè?
    Maar ik vrees dat er nog heul veul opgeruimd moet worden,
    en steeds meer, omdat Nederland ook z’n laatste statiegeld af gaat schaffen, dankzij laffe ministers die aan het handje van Coca cola lopen (zie boven).

  14. King Billy zegt:

    Re copyrights in DE. Inderdaad hot topic na uitspraak Duitsland hoogste gerechtshof.
    http://www.e-recht24.de/artikel/blog-foren-web20/7361-so-nutzen-sie-bilder-rechtssicher-in-ihrem-blog.html
    En Selma, op de racefiets lastig een plastic zak meenemen. Overigens loop ik bijna dagelijks door dit beschermde woud, http://www.diersfordt.de/webdoc1.htm. Tot vorig jaar overal afvalbakken, rondom de afvalbakken een bende. Sinds de afvalbakken er niet meer staan, is het afgelopen. Wellicht ook omdat er een boete van max. 100.000 op staat als je afval achterlaat of zelfs maar een steentje meeneemt uit het bos. De eigenaar van hond, Iemand die in het omheinde gedeelte achter de wilde zwijnen aangingen, waardoor deze uitbraken, werd veroordeeld tot €35.000 boete. De foto op de homepage is mijn achtertuin.

  15. Selma zegt:

    King Billy,
    ze kunnen me wat, de blogjagers. Heb bij Maria al geschreven waarom.
    De foto’s die ik plaats zijn verder voor 99,9 procent van eigen hand.
    In de verre oudheid van de papieren wereld heb ik overigens meer dan eens goed gevangen van mensen die tekeningen of teksten van me gepikt hebben, Een brief volstond meestal.
    Particulieren die netjes hergebruik vroegen kregen het altijd gratis.
    Voor bedrijven hanteerde ik de NVJ-percentages.

    Je hebt een goddelijke achtertuin, had ik al eens mogen constateren.
    De mijne mag er ook zijn: alle wereldzeeën immers.

    Ik wil niemand dwingen afval op te ruimen.
    Maar vele kleintjes maken 1 grote.
    Ik erger me liever niet, en hou er wel van iets nuttigs met m’n handen te doen, als ik toch maar wat doelloos genietend ronddwaal in Nederlands schoonste dreven.

Schrijf hier je reactie

