Boodschapjes doen per vliegtuig

Het sprookje over de arme Maroeschka, die door haar hebzuchtige stiefmoeder en -zuster met onmogelijke opdrachten naar het bos wordt gestuurd, speelt zich af in januari, terwijl het vriest en er een dikke laag sneeuw ligt. De beide boze wijven dreigen Maroeschka dood te slaan als ze geen geurige viooltjes, verse aardbeien en rode appels voor hen haalt.
Natuurlijk loopt het heel slecht af met die begerige, nooit tevreden kwelgeesten.

Als kind begrepen we heel goed dat er ’s winters geen verse aardbeien waren, of glimmend rode appels. Op zolder stonden alleen rekken vol steeds rimpeliger en droger wordende bewaarappeltjes uit de tuin, ook best lekker. En in juni kwamen de aardbeien van de volle grond, uit de tuinderijen die hier toen nog volop waren. Wát een langverbeid genot.

Maar dat sprookje is helemaal uit, toont de afdeling verse groente van de supermarkt:
Aardbeien uit Ethiopië
Appels uit Italië
Avocado’s uit Israël
Asperges uit Peru
Bananen en ananas uit Costa Rica
Blauwe bessen uit Chili
Bramen uit Mexico
Dadels uit Algerije
Frambozen uit Tanzania
Haricots verts uit Kenia
Kousenband uit de Dominicaanse republiek
Kiwi’s uit Nieuw-Zeeland
Knoflook uit Frankrijk
Limoenen en meloenen uit Brazilië
Mango’s uit Equador
Pepers uit Turkije
Peultjes uit Guatamala
Pijnboompitten uit China
Rode druiven uit Namibië
Witte druiven uit Zuid-Afrika
Sinaasappels en broccoli uit Spanje
Snacktomaten uit Marokko
Vleestomaten uit België
Walnoten uit de Verenigde Staten.

Zie je het voor je? Al dat vliegverkeer kriskras over de wereld om overal elke weelderige supermarkt van verse aardbeien te voorzien? In dikke plasic dozen.
Wat nou milieuvervuiling, crisis, duurzaam leven.
Smaakaardbeien willen we, en nu, en gauw!

AardbeienSmaakaardbeien, hoe verzinnen ze het.
Toch zijn er ook nog aardappels, bieten, uien, wortelen en allerlei soorten kool uit Nederland te koop. Van die brave oude wintergroentes kan ik zo dertig verschillende maaltijden koken, echt lekker, gezond en supergoedkoop.

Maar ik ben dan ook een oud vrouwtje uit de vorige eeuw, dat nog met de seizoenen leeft, (en zich niet door voedselspeculanten hoeft te laten bedriegen met kant en klare lasagna).

En toch bedraagt mijn ecologische voetafdruk wel twee wereldbollen.
Ben eigenlijk benieuwd wat de voetafdruk is van de winterse aardbeieneters.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bedrog door de Voedselindustrie en andere fabrikanten, Lekker eten!, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Boodschapjes doen per vliegtuig

  1. King Billy zegt:

    Pangasia uit de Stille Zuidzee vergeten.

  2. knutselsmurf zegt:

    Ik vraag me af waar paprika’s om deze tijd vandaan komen. Ze waren goedkoper dan tomaten ??
    Spruiten zouden nu eigenlijk goedkoop moeten zijn, maar ze zijn het niet.

  3. King Billy zegt:

    @knutselsmurf. Paprika’s uit de Nederlandse kassen misschien? 320 miljoen kg export per jaar. Moet toch iets overblijven voor de Nederlandse markt.
    http://www.lto.nl/nl/25222722-Glastuinbouw.html?path=12102277/10379122

  4. Constant Coolsma zegt:

    “Smaakaardbeien, hoe verzinnen ze het?” Dat is wel duidelijk natuurlijk, als je je herinnert dat er vaak aardbeien werden aangeboden waar kraak noch smaak aan zat. Waterbeien leken het eerder.

  5. Lehti zegt:

    knutselsmurf, op 1 februari vertelde Wouter Klootwijk in ‘De wilde keuken’ over spruiten en kool. Hij rekende voor (midden tussen de spruiten met de boer) hoe hij multimiljonair zou worden door geschoonde spruitjes te verkopen. Zelfs zonder ze te hoeven ‘schonen’.

    Selma, dertig verschillende maaltijden van wintergroente! Petje af. Ik haal nog geen vijf, denk ik. Heb in Italië leren koken (en telen) en keek raar op dat de aubergine in mijn volkstuin hier niet wilde rijpen (verdraagt geen temp onder de 15 c).
    Zelfs stamppot leerde ik pas vorige jaar maken. Verder ken ik met kool alleen ‘pizzocheri’; boekweitpasta met o.a. kool (en knoflook!),

    Maar vergeten groentes komen weer helemaal in. Dus er is hoop. 🙂

  6. Selma zegt:

    King Billy,
    pangasius komt uit Vietnam, uit de zwaar vervuilde Mekong-delta (Agent Orange, herinner je je nog wel): http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/pangasius-verontreinigd-nvwa-gaat-vis-testen/speel/1/

  7. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    paprika’s komen tegenwoordig bijna allemaal uit de Nederlandse kassen (behalve sommige zoals die grote groene Turkse pepers). Het goede nieuws is dat die bijna gifvrij zijn!! I.t.t. wat uit het buitenland gehaald wordt: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/660027/2005/03/21/Als-ik-alleen-zou-moeten-plukken-werd-ik-gek.dhtml

    Waarom spruiten van eigen bodem nu duur zijn weet ik niet.
    Het ligt er ook aan waar je ze koopt, aan de grootte, en of ze al of niet schoongemaakt zijn. Ik koop altijd de goedkoopste op de markt, de kweker krijgt er toch hetzelfde voor als voor de dure (dankzij de middenstandsstrijkstok).

  8. Selma zegt:

    Constant Coolsma,
    ja, dat herinner ik me natuurlijk, en ook dat Duitsland de Nederlandse tomaten begon te weigeren, vanwege de watersmaak. Daarna ging eindelijk het lichtje aan bij de handel.

    Maar ik herinner me ook de tuinderijen uit mijn jeugd rond Beverwijk,
    dat toen dé aardbeienstad was, en de lange rijen handkarren die voor de veiling stonden te wachten, waar we langs liepen met lange stokjes om stiekem een aardbei te prikken en hard weg te rennen. Dát smaakte.
    Die aardbeien waren knalrood, en niet half-wit zoals op deze foto
    (half wit betekent half-rijp).

  9. timmerark zegt:

    Wat een lijst, niet te bevatten, onze inhaligheid. Gelukkig eet ik alleen maar chips en koek.

  10. Selma zegt:

    Lehti,
    het is simpel: ik ben opgegroeid in een heel groot gezin, met een paar dienstmeisjes en een ouderwetse moestuin en boomgaard.
    De keuken was de gezelligste plek in huis, waar het altijd lekker rook.
    We aten zomer en winter uit eigen tuin (op winkelaanvullingen als aardappels na), en zo ongeveer alles werd zelf gekookt, gebraden, gebakken, zonder zakjes en pakjes, die er toen ook nog maar weinig waren.
    Er was ook een kelder vol weckpotten en zelfgemaakte jam & limonade.
    Dat was allemaal niets bijzonders, dat was toen zelfs heel gewoon.
    Dus petje af hoeft niet. Ik ben alleen wel dolgelukkig dat ik toen heb leren koken, en ik heb het ook aan m’n kinderen geleerd, en de kleinkinderen kunnen nu ook al heel aardig koken.
    Terwijl het grootste deel van zielig Nederland alleen nog maar z’n supermarktkar vol kan laden met kant-en-klaar om zich te laten bedriegen, vervuilen en afzetten.

  11. Smaakaardbeien, zijn er dan ook smaakloze aardbeien? Zelf koken is inderdaad het leukst. De moestuin van mijn moeder levert ons de lekkerste groenten. In de zomer ook fruit, al moet ik wel toegeven dat als mijn kinderen in oma’s moestuin lopen, er goed te zien is waar ze al zijn geweest/hebben gegeten.

  12. Selma zegt:

    King Billy en Lehti,
    dank voor de nuttige (!) aanvullende opmerkingen.

  13. Selma zegt:

    Timmerark,
    koek is:
    palmolie uit de omgehakte regenwouden van Brazilië
    E-nummers uit Zwitserland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Givaudan_%28multinational%29
    meel uit Canada
    suiker uit China: http://www.boerenbusiness.nl/artikel/akkerbouw/item/10680638/Brussel-maakt-suikerimport-makkelijker

  14. king billy zegt:

    Zijdelings, over kassen gesproken: http://www.laenderservice.de/media/satellitenfotos/europa_bei_nacht.jpg
    Op satellietbeelden van de wereld overtreft Nederland qua lichtintenseit grote metropolen zoals New York en Tokyo.

  15. Selma zegt:

    Marijn Krijger,
    smaakloze aardbeien zijn, of beter waren er zeker, maar dat was misschien voordat jij je bewust met eten bezig ging houden. De teelt was eind vorige eeuw dusdanig uit de hand gelopen (veel winst willen, weinig aandacht voor het product zelf) dat Duitsland Nederlandse groente en fruit begon te boycotten. Toen werd het ineens ‘nieuw!’ ‘smaak!’ (je kent de slogans) en kwam de aandacht voor lekker smaken terug, omdat het de commercie in de portemonnee raakte hè?

    Fijn om te lezen dat jullie ook zelf koken, en helemaal dat je moeder een moestuin heeft (zoals het hoort, eigenlijk).
    Heerlijk dat de kinderen daarin mogen grazen. Dat hoort (ook) tot mijn beste jeugdherinneringen: uit school de tuin inlopen en smikkelen, worteltjes uit de grond trekken, peultjes plukken, en frambozen, bramen, bessen wat niet al.
    Mooi dat jij je kinderen dat ook kunt geven.

  16. Van die vieze kasaardbeien. Nederlandse sperciebonen… maar in Egypte groot gegroeid, hebben ze daar ook werk… Krankzinnig. Die grote lekkere dikke sperciebomnen van de echte boer heerlijk.
    Selderij uit Spanje… vol gif.
    Gewoon weer terug naar wat de natuur biedt. Maar ja de mensen vragen erom zegt men dan. En als het volk dat allemaal koopt die oa vreselijk vieze kasaardbeien al dan niet uit holland…tja.

  17. Aad Verbaast zegt:

    Onzinnige uitwassen van overvloedige verkeerd verdeelde rijkdom.
    En dan heb je het nog niet eens over vlees en vis (een beetje hierboven lees ik) gehad.
    Je kent vast de documentaire Darwin’s Nightmare wel. Zo niet, goegelen en kijken!

  18. Selma zegt:

    Christien,
    het keerpunt zit eraan te komen, denk je ook niet?
    Het ene voedselschandaal na het andere, het ene tv-programma na het andere dat uitlegt hoe er gerotzooid wordt met ons eten, Wakker Dier, Foodwatch enz…
    Het kan niet anders dan dat steeds meer mensen hun verstand en hun hart gaan laten spreken en weer zèlf gaan tuinieren, of kopen bij mensen die ze kunnen vertrouwen.
    Ik heb wel goede hoop voor de toekomst wat dat betreft.

    En de idioterie ‘dat de mensen er zelf om vragen’.
    Heb jij ooit een enquête ingevuld over wat jij graag in de supermarkt ziet?
    Ik (ook) niet hoor. Ik heb alleen de winkels in een paar decennia zien veranderen van voedselverkopers tot galerijen met wanden vol in plastic verpakte voorgeprogrammeerde rotzooi van water, vet, suiker, meel en E-nummers in diverse vormen en maten, met ‘verleidelijke’ kreten en plaatjes.

  19. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    vandaar dat ik begon met het sprookje van de Twaalf Maanden.
    Darwin’s Nightmare, ja, om nachtmerries van te krijgen, ik kon het niet uitzien.

    Victoriabaars (tilapia, en welke buitenlandse zoetwatervis dan ook) eet ik nooit, zeker niet met de gruwelijke beelden nog op m’n netvlies van de duizenden lijken die er tijdens de Ruandese genocide in het Victoriameer dreven.

    En de Unilevers, Nestlé’s, Shells & co zouden de vuile voedselfabrikanten en
    -handelaren niet zijn als ze het niet zo regelden dat lokale mensen die de allermeeste inspanning leveren bij de oogst het allerminst betaald worden,
    en als het even kan vergiftigd, steriel en kapotgewerkt.

    Leve de globalisering en de vrije marktwerking!
    Leve de door de Ruttes, Balkenendes etc. geprezen ondernemingszin en VOC- mentaliteit!
    Leve Nijenrode, marketingopleidingen, reclamebureaus, businesspaleizen, Bilderbergconferentie en last but not least de Europese commissie voor internationale handel met Koninklijke lieden als glijmiddel, met hun aandelen in multinationals.

  20. Selma zegt:

    King Billy,
    ja, dat wist ik. Er zijn gebieden (Westland, kop van Noord-Holland waar geen nacht meer is maar altijd oranje schijnsel, terwijl overdag het uitzicht verpest is door eindeloze witte glaswanden.

    Maar: ik ben eens langs de kust van Spanje gezeild.
    Daar wordt een mens ook niet vrolijk van: heuvel na vallei bedekt met kassen, eindeloze vlaktes van witte vierkanten.
    Daar komt trouwens de/het giftigste groente en fruit vandaan.

  21. Selma zegt:

    Dit is een leuke, helaas veelzeggende link:

  22. EJW zegt:

    Smaakaardbeien Hoe achterlijk moet je zijn om dit op een product te zetten dat gewoon smaakt behoort te hebben.

  23. timmerark zegt:

    Krijg ik nu dus wel of niet van jou een koekje van eigen deeg?

  24. Selma zegt:

    EJW,
    lachen hè? Die middenstands- en reclametaal.
    Ik loop soms te hikken van de lach in winkels.

  25. Selma zegt:

    Timmerark,
    grapje. Van jou.
    (Naturel) chips zijn trouwens iets verantwoorder dan koekjes wat vlieguren betreft:
    aardappels en zout komen uit Nederland,
    zonnebloemolie komt uit Frankrijk.

  26. Blewbird zegt:

    Pas maar op, straks krijgen we seizoensspruitjes :-). Mooi weer jouw onderzoeksverslag!

  27. Ximaar zegt:

    Ik ken deze ellende en heb jaren zelf een andere voetafdrukberekening op m’n website gehad. Dwz dat WNF-ding heeft vage vragen. Bij mij moest je jet aantal kWh’s en m3 Gas en autokilometers met het verbruik van je auto opgeven. Ook een berg voedsel dingen die je in kg/week kon aangeven. Huisdieren per kg, want als je een dagelijks een stel herders rundvlees voorschoteld schiet het ook niet erg op. Op dat ding kwam ik destijds op 1,1 aarbol. Op deze 1,7.

    Maar ik had ook een extreem eenvoudige. Je hoefde daar alleen maar al je inkomsten op te geven. Dwz een gemiddeld netto 1 persoons jaarinkomen is 25.000 euro en die mensen hebben gemiddeld 3 aardbollen nodig. Ofwel voor 1 aardbol mag je jaarlijks niet meer dan 8,333 netto naar binnen harken. Je kan dat extra geld wel weggeven, maar dan gaan anderen met jouw geld de wereld uitwonen. Schiet dus ook niet op. Komt er op neer dat je het in NL eigenlijk nooit goed kan doen en zelfs al een te grote voetafdruk hebt als je van een uitkering moet leven.

    Dus heb ik geen baan en geen uitkering. Ik zal ze leren. 🙂

  28. Selma zegt:

    Blew,
    oh wat leuk, daarop was ik nog helemaal niet gekomen!
    Spruitjes in juni. Handel?
    Maar we hebben ook al 4400 jaar ijs in de zomer!
    Er zijn brieven opgegraven in het paleis van het koninkrijk Mari (nu zuidoost Syrië) waarin de zuster van de koningin vraagt om sjarbats (ons woord sorbets).
    IJs werd toen (al) ’s zomers op ezeltjes vanuit de hoge bergen met eeuwige sneeuw naar het hof gebracht waarmee de leden van het koninklijk huis zichzelf trakteerden op luxe koele versnaperingen.

  29. platoonline zegt:

    Ookal ben je nog zo bewust bezig, je ontkomt haast niet aan een ecologische voetafdruk van flinke omvang. Ik denk altijd dat ik goed bezig ben. Maar ook bij mij komt plastic binnen, of ik het nu wil of niet. En hoe kosjer zijn mijn sinaasappelen? Ik noem maar wat. Ik ben wel voor seizoenseten van eigen bodem. Maar lukt dat altijd? Als je dat wilt ben je de hele dag op sjouw.
    Maar goed, net als iedereen doe ik mijn best.

  30. King Billy zegt:

    De EU heeft ooit eens serieus gewerkt aan de verplichting om op ieder product het equivalent van CO2 uitstoot te vermelden. Plus de verplichting dat dit op iedere kassabon vermeld moet worden.
    Da’s doorgeschoten bureaucratie, in de praktijk onhaalbaar. Zoals in een nog bestaande Richtlijn de maximaal toegestane kromming van komkommers en bananen is omschreven.

  31. Selma zegt:

    Ximaar,
    was mij ook opgevallen dat de diverse voetafdruk-berekenaars verschillende vragen stellen en uitkomsten bieden. Geen ervan houdt er rekening mee dat ik altijd het noodzakelijk in de kringloop koop (kleren, boeken, huish. spullen), nooit stook, behalve als ik bezoek krijg. Als het vriest is het hier soms 13 graden, kan me niet schelen, trekken we twee truien aan.
    Geen van die sites houdt er rekening mee dat hier thuis nooit meer dan 1 spaarlamp aan is, ik geen tv kijk, en vrijwel veganistisch eet (op een rendierbiefstuk na als die zich voordoet). Enzovoort. Ik weiger me schuldig te gaan voelen om hun twee aardbollen omdat ik tweemaal per jaar het vliegtuig neem (en 350 dagen per jaar de fiets).

    Wat jaarinkomen betreft kunnen ze me de bout hachelen.
    Het gaat om jaaruitgaven.
    Geen baan en geen uitkering, dat moet een zzp’er zijn, zoals dat tegenwoordig heet. Van de 42 jaar dat ik gewerkt heb, ben ik ruim dertig jaar freelancer geweest (het betere woord, omdat er vrijheid in zit).
    Het mooiste (niet makkelijkste) wat er is.
    Ik zeg altijd maar: een hond heeft een baas, en een planeet een baan.

  32. Ximaar zegt:

    @Selma: Ik ga mijn voetafdrukding toch maar weer revitaliseren. Op WordPress.com krijg ik hem niet aan de praat omdat er javascript in zit. Op blogspot gaat het me wel lukken. Alleen zijn de getallen wat verouderd. Dwz ik zeur niet over hectares maar over een eerlijk deel van wat de aarde te bieden heeft. Probleem daarbij is dat de bevolking groeit en ook daardoor jaarlijks per persoon minder aarde beschikbaar is.

    (Ik ben ook geen zzp’er, maar gewoon een huisman. Van 1 jaar gewoon werken kan ik moeiteloos 3 jaar leven. Nu doe ik alleen onbetaald werk.)

    In m’n berekening moest je ook het aantal jaarlijkse vliegkilometers opgeven en hoevaak je per jaar in een vliegtuig opstijgt. Zeker voor korte stukken neemt het opstijgen de meeste brandstof. Maar een voordeel van een vliegtuig is wel dat die dingen goed volgepropt worden. Iets waar de Connexxion in en rond Alkmaar een puntje aan kunnen zuigen. Voor vliegtuigen worden geen wegen aangelegd op wat stukjes start- en landingsbaan na, en ze kunnen hemelsbreed de kortste weg nemen. Zelf heb ik de laatste 15 jaar niet meer gevlogen, maar het ook weer niet zo erg als sommige mensen het doen voorstellen.

Schrijf hier je reactie

