Zijn prinsessen zonder hoofddoek slechte moslima’s?

En weten al die gehoofddoekte meisjes van Marokkaanse (en andere islamitische) afkomst in Nederland het beter dan hun koning, prinsessen en/of afstammelingen van de Profeet?

Royaal10Tandartsbezoek heeft als voordeel: bontgekleurde blaadjes, volkslectuur, leuterkoek, heerlijk. Het blad Royalty. Ik wist niet eens dat het bestond, maar het schrijft tien dikke glimmende bladen per jaar vol over al het adellijke volk op aard,
de nazaten van de roofridders van weleer, maar nu dan heel deftig geworden.

Gossie, de erfgroothertog van Luxemburg is getrouwd met een Belgische gravin.
Mooi hoor, een reportage van een stuk of tien pagina’s, boordevol foto’s
van heren verkleed als pinguïn of kerstboom, en keurige vrolijk gekleurde dames.
Het lijkt wel ‘Hatting day’, de dames dragen allemaal de prachtigste hoeden
of lollige mutsjes, petjes en baretjes

Royaal6

Allemaal een hoed? Toch niet. Van de 33 royale dames zijn er precies drie blootshoofds

Royaal

Wonderlijk, het zijn ook precies de enige dames uit Islamitische contreien: de prinsessen Lalla Salma van Marokko, Sarvath van Jordanië, en haar schoondochter Zeina

Nooit staat Lalla Salma met een hoofddoek op foto’s, altijd draagt ze haar fraaie lokken los.
In tegenstelling tot zo’n beetje de helft van de Marokkaanse meisjes in Nederland.
Weten zij het beter dan de prinses uit Marokko? Zou die geen goede moslima zijn? Wonderlijk, haar echtgenoot is volgens artikel 19 van de Marokkaanse grondwet
de Amir al-Mu’minin, ‘vorst der gelovigen’
die als afstammeling van de Profeet zijn onderdanen raad geeft in geloofszaken.

Prinses Sarvath (hieronder) is ook al een moslima
die zich nooit met een hoofddoek vertoont.
(Even off topic: wat draagt haar prinselijke echtgenoot een vod van een  broek.
En die broek rechts, van prins Carlos, kan ook niet bepaald elegant genoemd worden)

Royaal3

 De wonderschone prinses Zeina, hieronder aan de arm van haar prinselijke aapje
doet sterk denken aan Yolanthe met Wesley.
Maar het gaat er in deze om dat ook zij haar mooie hoofd niet bedekt heeft

Royaal7

De boodschap die deze snoezige moslimdames uitdragen is tweeledig:
naast dat een hoofddoek dragen niet verplicht blijkt in de Islam,
is hun onbedekte hoofd hier een teken van disrespect voor de christelijke traditie.
De (Paulinische) conventie van de Rooms-katholieke kerk (en ook van orthodoxe protestanten) wil dat vrouwen hun hoofd bedekken tijdens de kerkgang,
terwijl mannen dan geen hoofddeksel dragen.

Wat zijn onze Beatrix en Máxima dan toch braaf en beleefd
als ze op bezoek gaan bij hun moslim-collega’s

bea_hoofddoek

De schatjes van Oranje:<
Roomser dan de Paus, oftewel islamitischer dan de Amir al-Mu’minin.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Zijn prinsessen zonder hoofddoek slechte moslima’s?

  1. King Billy zegt:

    De voortschrijdende Zeitgeist zal het uitwijzen. Het heden allerminst een richtingaanwijzer.

  2. Selma zegt:

    King Billy
    Zeitgeist, wat een mooi begrip, lang niet gehoord.
    De Tijdgeest is eigenlijk God, dat mensvormige ideewezen dat zich in de breinen van de miljarden gevestigd heeft, maar in feite niet bestaat. Of alleen zolang de mensen leven.
    Mij maakt het overigens niks uit wat mensen geloven, of wat ze aan- of uittrekken, ik zie het lachend aan, zolang ze anderen maar niet pesten of doodmaken. Maar ja, dat doen ze wel.

  3. King Billy zegt:

    Heb zo mijn eigen, cynische, gedachten daarover. Niet de ‘geest van de tijd‘ bepaalt de huidige situatie, maar de behandeling van de voortschrijdende geschiedenis bepaalt deze.
    Geen betere verklaringen voor ‘Zeitgeist’ en voorbeelden dan twee wereldoorlogen , de EU ,’200 jaar Koninkrijk’ en de ene na de andere crisis.
    Daarom zijn ‘Kunst en ‘Literatuur’ zo belangrijk. Deze lopen voor de troepen uit en wordt als duidend tijdsbeeld in het heden veelal schromelijk onderschat.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Het enige wat hen verbindt is dat ze allemaal boter op het hoofd dragen.

  5. joost tibosch sr zegt:

    Leuk! Met al dat “kopvoddengedoe” hier zou je expres hoofddoekjes gaan dragen! PS Als man, denk ik, valt me op dat je best erg leuke combinatie hoofddoekjes hebt, waarin de snoetjes alleen maar leuker lijken te worden.

  6. zelfstandigjournalistantwerpen zegt:

    Je kunt het de Arabische prinsessen niet kwalijk nemen dat ze geen weet hebben van de rooms-katholieke en protestantse conventies. Als ze zich daarin gaan verdiepen, is het huis waarschijnlijk te klein.

  7. Lehti zegt:

    ‘Aan de arm van haar prinselijke aapje’,
    Moe haha, ik kom niet meer bij. En duik nu schuddebuikend onder de wol. Dank je voor dit slotakkoord van deze dag.
    Prinselijk aapje. Prachtig!

  8. Nu moet je wel even zien dat dit artikel onder ogen komt van de moslima;s met hoofddoekje.

  9. Selma zegt:

    King Billy,
    tja, dat is een heel andere Zeitgeist dan mijn morfogenetisch-achtige hersenparasiet.
    Cynische gedachten over de menselijke geschiedenis lijken mij volkomen terecht, al kan ik het niet laten te genieten van de kleine welwillende groepjes idealisten die door alle voorspelbare oorlogen, crises, uitbuiterijen en godsdienstwanen heen toch altijd weer opduiken met originele oplossingen. Zonder hen was het beter jezelf op te hangen dan het mens zijn uitzitten.
    Wat K&L betreft, ook daar is wat ertoe doet dun gezaaid, maar het ís er gelukkig.
    Als jij een leessuggestie hebt van zulke voorlopers hoor ik dat graag.
    Sinds dat stomme rotboek ‘Twee vrouwen’ (1975) van Mulisch ben ik opgehouden eigentijdse literatuur (of wat ervoor doorgaat) te lezen.
    Een boek moet minstens tien jaar (liever langer) overleefd hebben, en me een aantal keren aangeraden zijn wil ik het lezen.
    Mijn ervaring is dat mijn meest geliefde schrijvers uit de 19de eeuw nog altijd actueel zijn (al rijden ze dan paard en hebben lijfeigenen en zo).
    Wat de menselijke aard betreft is er namelijk weinig nieuws onder de zon:
    in het verleden ligt het heden…

  10. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    zo ga ik medelijden met ze krijgen: het is toch erfelijke boter,
    waar ze vanaf dag 1 met hun babyneusjes in gevallen zijn?
    En als je in een gouden kooi opgroeit, lijkt het me vrijwel onmogelijk om een ‘normaal’ mens te worden, en wat aan het circus van je leven te veranderen.

  11. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    sommige hoofddoeken vind ik ook erg elegant, vooral als de sjaal wat losser gedrapeerd wordt, zoals bij de ‘lichte’ Iraanse stijl, en helemaal zoals Indiase vrouwen hun sluiers wel dragen, dat maakt elke vrouw mooier (daarom mag ik ook graag – losse – sjaals dragen 😉 ).
    Maar die orthodoxe Turkse, Marokkaanse, Indonesische stijlen van strak insnoeren maakt niet zo mooie meisjes juist erg lelijk, als bijvoorbeeld de bolle wangen met puistjes eruitpuilen. Vind ik.

    Overigens heb ik begrepen dat ‘kopvod’ geen uitvinding is van Wilders,
    maar dat hij als Venloënaar dat (scheld)woord uit het Limburgs dialect kent,
    waarin het vanouds ‘nonnenkap’ betekent, analoog aan ‘nonnenvod’:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Nonnevot

  12. Selma zegt:

    Zelfstandigjournalistantwerpen,
    ik hen iets kwalijk nemen, waarom?
    Ik sta erbij, kijk ernaar, vraag me wat af, en lach me soms een deuk, dat is alles.
    Maar ik weet wel zeker dat Arabische prinsessen perfect weet hebben van de Rooms-katholieke en protestantse conventies.
    Elk hof heeft een staf van dignitarissen die zich met de lokale en internationale protocollen bezighouden, plus diplomatieke en geheime diensten die hun machtige werkgevers tot in detail op de hoogte brengen van wat er in andere landen speelt.

  13. King Billy zegt:

    @Selma Goethe’s ‘Faust‘ bijvoorbeeld? Nog immer actueel. Een bron van inspiratie.
    „Das also war des Pudels Kern!“
    Zoals hier bijvoorbeeld voor hobby economen, zoals ik.
    http://diepresse.com/home/wirtschaft/hobbyoekonom/1293632/Goethes-Faust_Grenzenloses-Gelddrucken-anno-1832
    Grijns. LOL!

  14. Selma zegt:

    Lehti,
    dat was echt een gemene opmerking van me, hè?
    Maar ja, het is ook zooo cliché dat de lelijkste man het mooiste meisje kan krijgen als hij maar prins is of miljardair. Soort ruilhandel.
    Over WimLex denk ik trouwens hetzelfde. Die heeft wat mij betreft een hoogstonaantrekkelijke kop, om het netjes te zeggen. De mooie Máxima vertelde dan ook trouwhartig dat ze op het eerste gezicht niet op hem viel.
    Maar ja, dat viel dus kennelijk mee toen hij kroonprins bleek.

  15. Selma zegt:

    Christien,
    wie mijn blog wil vinden, die vindt het wel.
    De afdeling acquisitie is hier met pensioen 😉

  16. joost tibosch sr zegt:

    Mijn vader was voorzitter van de harmonie. Na een concert bij een jubileum op het klooster vertelde hij me vol brabantse lol dat de tambour maître met zijn gebruikelijke borrel op met zijn stok wijzend had gezegd: “Da nonneke, wa zund(=jammer) nou de ze zo’n kepke op heeft!”

  17. joost tibosch sr zegt:

    En wat dialect betreft: hier en volgens mij in Limburg ook is een nonnevot een dik vrouwenachterwerk, zoals nonnen met volgestopte zusterkleren ook een dikke “kont” konden hebben..

  18. Selma zegt:

    Joost,
    aardige anekdote over de tambour maître. En gelijk had hij.
    Weet jij als geen ander, met je pij aan de wilgen immers.

    Ja, dat ‘nonnevot’ op het volumineuze achterwerk van nonnen slaat heb ik gelezen in de beschrijving van dat woord, waarvan ik hierboven de link gaf.
    Heel grappig dat daar een dikke koek naar heet.
    Je zou een hele lijst aan kunnen leggen met baksels die enigszins scabreuze namen dragen of vormen hebben, vooral regionaal. Neem de bolus, of cupcake.
    Hier bakken ze voor Sint Agatha in februari bijvoorbeeld koekjes in de vorm van halve bollen met een knopje erop. Arme Agatha.

  19. joost tibosch sr zegt:

    Die pij hing er met al mijn ongehoorzaamheid al in 1963. Weet niet eens of ie er nog hangt in de wilgen, die ieder jaar -hier tenminste- weer gesnoeid worden. Ben er weliswaar niet gehoorzamer op geworden, maar heb sindsdien tot op de dag van vandaag ontstellend veel mooie en mooi moeilijke dingen meegemaakt.

  20. Selma zegt:

    Joost,
    ‘ontstellend’ intrigeert me.
    Is dat zo’n overdreven sterk bijwoord in de trant van ‘ontzettend, verschrikkelijk, geweldig’ of heeft het z’n gewone betekenis van ‘ergens ontsteld van raken’?

  21. Maria Trepp zegt:

    Erg leuke blog, Selma! Trouwens, hoe doe je het met het copyright van die foto’s?
    Zelf ben ik erg huiverig geworden in copyright kwesties sinds veel Duitse bloggers veel boete moeten betalen. Ik heb alles weggehaald van mijn blog dat niet van mij is of waar mogelijk enige rechten op zitten.

  22. Selma zegt:

    Maria,
    dank je wel.
    Wat deze foto’s betreft, die heb ik ook op Wiki-pagina’s zien staan, dus dat moet geen problemen geven. En anders zal ik het wel merken.
    Op drie van mijn honderden blogs na zijn al mijn foto’s zelfgemaakt.

  23. Maria Trepp zegt:

    Hoi Selma, ik wilde zeker niet moraliseren, alleen waarschuwen. Als de foto op Wikipedia (Wikimedia) staat is het geen probleem. Maar ook daar wordt vaak gevraagd dat men de fotograaf noemt en ernaar linkt. Ik pas dat nu heel streng toe.
    In Nederland is er volgens mij nog [!] geen probleem rond bloggers en copyright, maar in Duitsland laten fotografen advocaten jagen op bloggers!
    Hartelijke groeten, Maria

  24. Selma zegt:

    Maria,
    ik zag het niet als moraliseren hoor, juist als interessante informatie.
    Maar de enige foto’s die ik ooit van een ander gebruikt heb zijn foto’s die ik gemaakt heb van foto’s die in openbare ruimtes lagen, en dan uit bladen met oplages van meer dan 100.000 exemplaren, waarvan vele anderen al regelrecht kopieën geplaatst hadden.
    Laat ze maar langskomen, ik ben niet bang, en heb ook totaal niets te verliezen..
    Ik bereid een serie voor over verschillende (bekende) uitgevers en producenten die mij bestolen hebben door quasi failliet te gaan of andere linkigheden, waardoor ik, als levenslange zzp’er, nu een kale kip ben.

  25. Maria Trepp zegt:

    Ik vind het wel een belangrijk thema voor de hele community. Als ik tijd heb schrijf ik een blog over de situatie in Duitsland, dan kunnen we dit binnen OBA met elkaar bespreken.
    groetjes! en laat je zeker niet bang maken!

  26. Selma zegt:

    Maria,
    ben erg benieuwd naar dat blog.
    Ik ga me op je abonneren, want ik kijk maar te sporadisch op de OBA-site.

  27. Maria Trepp zegt:

    Ik ga hier op je blog een mededeling achterlaten!

Schrijf hier je reactie

