Meer voetjes

‘Sneeuwlezen’ heet het, een prachtig woord dat ik van reacties op m’n vorige blog over spoorzoeken leerde. Om te gebruiken als je uit wandelen gaat wanneer het gesneeuwd heeft. Hier zie je de zware sloffende stappen van een zwaan

SAM_0237Aan de menselijke voetstappen is goed te zien hoe groot die zwanenflappers zijn.
Er lopen ook wat poezen-, eenden- en waterhoenenvoetjes door het beeld

Sneeuw2

Hieronder heeft het pad van een meerkoet dat van een zwaan gekruist

Sneeuw5Meerkoeten hebben geen zwemvliezen tússen de tenen maar maar erlangs

Sneeuw13Nog een mooi, bevroren voetstapje van een meerkoet

SAM_0233Het spoor van een haas, in de wei tussen Volendam en Edam.
Het lijkt op een konijnenspoor, maar is wat groter.

Sneeuw10Nog eens de haas, nu met (weer) zo’n landing van een roofvogel die een prooi gepakt heeft

Sneeuw6Misschien was de prooi wel de muis die dit spoortje maakte

SAM_0215Menselijke sporen. Wie weet wordt het nog wat met de Elfstedentocht

SAM_0226

Nog een menselijk spoor

SAM_0235

Vanmorgen zag ik vanaf het balkon sporen van vossen
die van drie kanten aan waren komen lopen (en terug via hetzelfde spoor)
omdat hier ’s nachts op geheimzinnige wijze lekkere hapjes liggen.

Rond hun nachtelijke eetplek een cirkel van meeuwenvoetjes,
omdat er voor vogels bij het krieken van de dag ook altijd lekkers te vinden is

SAM_0395

En dit liet een van mijn vaste balkonbezoekertjes (musje) achter in een ouwe plantenpot

SAM_0258Tot slot de sporen van de hond van een buurman. Die hier in de omtrek zijn bullmastiff       zo groot als een kalf, los rond laat galopperen, de bruut en zijn bijterd.
Even mijn klauw ernaast, om te showen hoe groot de klauwen van dat kreng zijn

Sneeuw11

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Vogels en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Meer voetjes

  1. King Billy zegt:

    Ôh, geen ‘Engeltje’ in de sneeuw.
    Bull Mastiff’s erop nahouden in woongebieden, zou een een goede reden moeten zijn om voor eigenaren een sociale test bij een psychiater verplicht te stellen.

  2. Selma zegt:

    King Billy,
    hoe bang ik ook ben voor (de bazen van) macho-honden, hoe vaak ook achterna gezeten of gebeten, toch…
    waar ik woon, was lang een soort Finis Terrae, no go area voor normale wonenden. Dus dat die knakker (sinds generaties voorouders) hier wonend en werkend een dikke hond heeft is prima en passend.
    Alleen, hij heeft het ding geleerd aan te vallen als hij “pak ze” zegt.
    Dat heb ik meegemaakt, gezien hoe een andere hond en zijn baas bloedend door de ambulances afgevoerd werden. Ik heb toen een getuigeverklaring afgelegd bij de politie. Betekent dus niks. Man en hond lopen nog steeds los.
    Dat (zulke) mensen zulke honden mogen hebben, waar dan ook. Dat is echt een bedreiging. Elk jaar zijn er zo’n 150.000 ‘bijtincidenten’, dat is: de telling van bijtwonden die gedaan wordt op de eerste hulp. Ruim dan 1 kind per jaar wordt doodgebeten.

  3. Johan zegt:

    Mooie foto’s en leuk onderwerp. Toch neem je het me hopelijk niet kwalijk dat het van mij acuut lente mag worden :-).

  4. Aad Verbaast zegt:

    Mooi verzameling.

    Zware dagen voor inbrekers. Die nemen allemaal sneeuwverlet.

  5. in Londen is er ook iemand die vosjes voert zie ik….’-)
    http://nos.nl/artikel/472472-vos-valt-londense-baby-aan.html

  6. Jan Piet zegt:

    Leuk dat je ook de sporen volgt, De vossen lopen idd vanuit het duin naar Oud IJmuiden (of moet ik nu nieuw IJmuiden gaan zeggen?) Een smalle, oude duinrand loopt vanaf de duinen helemaal door tot aan de Julianakade. in de sneeuw was goed hun route te volgen, vanuit het duin hoeven ze maar 2 keer een weg over te steken om op de halkade uit te komen. Ik heb daar 3 sporen heen (en terug) kunnen zien.
    Het is ook steeds drukker in de duinen richting strand, stond daar laatst oog in oog met een Damhert! Ook op het strand tegen de duinenrij zijn altijd veel sporen van damherten te vinden.
    Kan geen foto bijvoegen helaas.
    Groet en veel speurplezier:
    JP

  7. Ximaar zegt:

    Meerkoeten hebben t.o.v. hun lichaamsgrootte behoorlijke grote voeten. Vaak groter dan die van een eend en eenden zijn doorgaans groter in afmeting. Het is ook angsaanjagend als ze er mee vechten en die poten tegen de borst van de tegenstander parkeren. Maar vaak zitten ze onder water en valt het niet zo op. Tot ik een week terug een schitterend spoor zag van een setje banjerende koeten op besneeuwd ijs. Helaas geen foto van gemaakt.

  8. Selma zegt:

    Johan,
    dank je wel.
    Maar het wórdt ook lente.
    Daarom is het zo fijn dat het nu nog even een beetje winter is.
    Dan kun je je wat langer op de lente verheugen 😉

  9. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    een slimme inbreker jat eerst een paar schoenen
    (zoals overvallers meestal eerst een auto jatten).

  10. Selma zegt:

    Dick,
    dank je wel voor de link (waarop nog andere boeiende vossenverhalen staan).
    Ach, een vos is en blijft een wild dier. Hoe overbevolkt de wereld ook van mensen raakt.

    Veel erger vind ik het, dat zo ontzettend veel mensen half gedomesticeerde wilde dieren aan hun borst koesteren, die alleen al in Nederland circa 150.000 mensen per jaar bijten, waarvan een derde door een arts behandeld moet worden (dat zijn er dus zo’n 150 per dag), terwijl er 1,2 mens (kind meestal) per jaar door zo’n hond doodgebeten wordt.

    http://www.stray-afp.org/nl/wp-content/uploads/2012/08/Bijtincidenten-Nederland-CJR.pdf

  11. Selma zegt:

    Jan Piet,
    wat leuk dat jij ook een sneeuwlezer bent.
    Sneeuwsporen geven zoveel extra informatie!
    Maar damherten op het strand, dat heb ik nog niet gezien.
    Ik zie ze wel eens lopen in de buurt van de duinovergang aan het eind van de Zeeweg (aan de binnenduinrand) maar nog nooit op het strand.
    Hopelijk gaat het nog een beetje sneeuwen 😉

  12. Selma zegt:

    Bea,
    ja, lief hè?

  13. Selma zegt:

    Ximaar,
    meerkoeten zijn, denk ik, net als eenden, waterhoenen, spreeuwen, eksters en zo onderschatte vogels, want zo ‘gewoon’.
    Horden vogelaars met kijkkanonnen rijden honderden kilometers als er ergens een rotskruiper, witbandkruisbek of pimpelpaarspootruiter verdwaalt.
    Maar de schoonheid van lokale vogels…
    Gelukkig zwerven hier in het voorjaar rond de sluizen vele honderden meerkoeten.
    Ik vind ze wonderschoon, ook in hun onderlinge agressiviteit.
    En vooral als ze broeden:
    https://selmasalo.wordpress.com/2012/05/11/in-the-midst-of-life-we-are-in-death/

  14. timmerark zegt:

    Geweldig, als altijd. Dank.

  15. Selma zegt:

    Timmerark & Ramirezi,
    dank je wel, met plezier gedaan.

  16. Blewbird zegt:

    Wat een humor ook in jouw voetjes! In het bijzonder getroffen door het musje en de bullmastiff. Pas nog zo’n @#$% (beest) los op het strand zien lopen. Als daar straatjes zouden zijn, zou ik er een om gaan…

  17. Selma zegt:

    Blewbird,
    ja, dat is op het strand ook mijn grootste verdriet: honden.
    Ik kom er graag alleen, op ongewone tijden.
    Maar als er dan in de verte iemand aan komt met soms twee, drie van die rondrazende bakbeesten… slaat mijn plezier om in angst.
    Daarom neem ik altijd mijn fiets mee het strand op, en hang de lange ketting van m’n slot over het stuur.
    Ben twee keer gebeten van m’n leven, en daarom altijd op m’n hoede.
    Ik vind het absurd dat iedereen, dus ook elke gek maar honden mag nemen, alle ellende die de bijterds veroorzaken vandien (zie de link bij m’n reactie op Dick).

  18. Jan Piet de Wal zegt:

    Yes! ik ben iets, een sneeuwlezer!, eindelijk iets bereikt in m’n leven!
    Sneeuwlezers, mooie naam en vanalles van te maken, Anagram als “Zee news rules”
    Maar wat de sporen betreft; een leuk boekje hiervoor is de
    Elseviers Dierensporengids, ISBN 90 10 01167 4
    De Damherten heb ik niet “live” gezien op het strand maar wel talloze sporen.

    Groet
    JP

  19. Selma zegt:

    Jan Piet,
    dank je wel voor je wederom aardige reactie.
    En erg bedankt voor de tip, dat boekje zal ik aanschaffen,
    want m’n kleinkindjes vinden spoorzoeken ook erg leuk.

Schrijf hier je reactie

