Bescheiden feestje tussen Kerst en Pasen

Het was hier vandaag heerlijk helder weer, zo’n dag waarop het goed te begrijpen is dat er vroeger feest werd gevierd rond deze tijd, want fietsend over de sluizen zag ik de vroegste bloemetjes bloeien. Allereerst het Sneeuwklokje natuurlijk

SAM_0358Winterakonietje

SAM_0345Klein kruiskruid

SAM_0364Madeliefje

SAM_0371Mij maakt het weerzien met deze bloemetjes altijd blij. Het mag best nog drie weken gaan vriezen of sneeuwen – die planten kunnen er wel tegen – maar zij vertellen in elk geval dat we nu aan de goede kant van het jaar zitten, het gaat lente worden:
Grote ereprijs

SAM_0353Paarse dovenetel

SAM_0386Vogelmuur

SAM_0383Er bloeit nog wel meer, zoals Vroegelingetje en Speenkruid, maar die zag ik even niet.
Begin februari zie je niet alleen het eerste verse groen uit de grond spruiten, je merkt ook echt dat de dagen weer langer worden. Alle reden voor vrolijkheid.

Het feest dat vroeger begin februari gevierd werd had ermee te maken dat het precies valt tussen het midwinterpunt en het lentepunt in, de keerpunten van de zon (vanuit de aarde gezien) en dé ijkpunten van alle antieke boerenkalenders. Omdat Jezus het ‘Licht der wereld’ heet, kreeg hij zijn belangrijkste feestdagen rond die data: kerstmis en Pasen.
Klassiek waren die feesten rond zonnewendes en equinoxen aan mannelijke goden gewijd, en de feesten die daar precies tussenin vielen aan godinnen, als feesten van lichamelijke reiniging en daarop volgende vruchtbaarheid. Acht feesten het jaar rond feitelijk.
Zulke februarifeesten waren bijvoorbeeld de Romeinse Lupercalia, terwijl moderne paganisten het oude Imbolc weer zijn gaan vieren.

Aardig is dat de Roomse kerk die vrouwelijke feesten stilletjes ook geannexeerd heeft,
met name als Maria Lichtmis op 2 februari (of 14 februari in de Armeense kerk),
waarop haar rituele reiniging gevierd wordt, veertig dagen na de goddelijke geboorte,
maar ook als de naamdagen van heiligen die bij vrouwenaangelegenheden worden aangeroepen, zoals Veronica van Jeruzalem tegen bloedvloeiingen (3/4 februari), Aldegondis van Meubeuge en Agatha van Catania tegen aandoeningen van de borsten (respectievelijk 30 januari en 5 februari), en Bridget van Kildare en Dorothea van Caesarea bij zwangerschap en als kraamhulp (respectievelijk 1 en 6 februari).

Maar je hoeft geen geloof aan te hangen om toch blij te worden van die kleine lentebodes. Andere zeer vroege lentebodes zijn altijd de aalscholvers, die zo vaak op de kade bij het spuigemaal zitten. Bij twee van hen is duidelijk de witte vlek van hun bruidskleed te zien

SAM_0374

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Bescheiden feestje tussen Kerst en Pasen

  1. gerbelmer zegt:

    Mooie foto’s, interessante informatie!

  2. draverblog zegt:

    Dit zat ook bij mij ook in de koker voor een blog, van het ontluiken van de eerste lente kriebels.

  3. Bea Amse zegt:

    heerlijke bloemetjes

  4. svara zegt:

    Prachtig dat je het ziet!
    4 februari begint volgens de Chinese King Wen cyclus de energetische lente 🙂
    Het is te voelen

  5. Blewbird zegt:

    Toe maar, je hebt ze weer! Super!

  6. Selma zegt:

    Ger,
    dank je wel, met pleizier gedaan

  7. Selma zegt:

    Draver,
    dat moet elke fietser hebben.
    Ben benieuwd wat jij registreert,
    zullen vast bijzondere vogeltjes zijn 😉

  8. Selma zegt:

    Bea,
    langsbrengen?
    Ik weet nogal wat sneeuwklokjes te staan waar gebouwd gaat worden
    (weer ergens anders dan van die blauwe dingen van eerst, haha).

  9. Selma zegt:

    Svara,
    rond deze tijd krijg ik het gevoel dat ik elke dag de natuur in moet,
    de lente is soms zó voorbij als je even niet oplet!

  10. Selma zegt:

    Blew,
    en het goede nieuws is dat ze in Zuid-Holland ook bloeien 😉

  11. brenazet zegt:

    In Frankrijk heet het feest “Chandeleur” ze eten crèpes (rond als de zon) om de terugkeer van de zon te vieren maar dat is heidens en daar heeft de kerk inderdaad dat katholieke feest overheen geplakt: reiniging van Maria of Jezus wordt naar de tempel gebracht. Chandeleur betekent eigenlijk kaars, nu zeggen ze “bougie” voor kaars maar dat woord komt van een stad in Algerije waar vroeger kaarsvet voor de kaarsen werd gemaakt. We steken dus de kaars aan om de terugkeer van het licht te vieren Dat ritueel herken ik van de Maria lichtmis viering op de vrije school waarna de laatste winter/kerst versiering werd opgeruimd. Hier weet men alleen nog maar dat er pannekoeken gegeten worden met Chandeleur.
    Mooie foto’s Selma, ik heb hier nog geen sneeuwklokjes gezien. Maar pas op de winter is nog niet voorbij: À la Chandeleur, l’hiver se meurt ou prend vigueur !!

  12. Selma zegt:

    Mariken,
    erg leuk verhaal over ‘bougie’, dat wist ik niet.

    Chandeleur heet in Engeland Candlemas, in Zweden Kyndelsmässa, en in het Fins Kynttilänpäivä, allemaal hetzelfde woord: kaarsenmis of -dag.
    Zal wel in nog veel meer landen bestaan.
    Alle jaarfeesten hebben sowieso iets met licht van doen.
    Echt zo’n leuk onderwerp om je in te verdiepen!

    Over de koeken die erbij horen is veel gepubliceerd, die zijn in elke streek anders, en altijd vol oude symboliek, voor dit feest juist vaak vrouwelijke symbolen, dus niet de zon.
    Dat die pannekoeken rond zijn komt vast gewoon door koekepan, haha.
    (Het woord heidens gebruik ik nooit. Het is een woord dat een ‘ware’ godsdienst veronderstelt, waar omheen ongelovigen leven, onbeschaafde wilden, letterlijk op ‘de heide’.)

    Die Franse weerspreuk is vast waar, want de Nederlandse boeren kennen er ook zo een: “Groeit in februari het gras, met Pasen een dikke jas!”

  13. Stefania zegt:

    Leuk, ik geniet ook steeds meer van die wilde bloemetjes die me vroeger niet eens opvielen.

  14. Selma zegt:

    Stefania,
    waar de oude dag al niet goed voor is 😉

  15. Aad Verbaast zegt:

    Mooi blog weer van je! Als ik die foto’s ziet krijg ik meteen de lentekriebels.
    En wat een bijzondere lijst van “vrouwelijke feestjes”. Allemaal nieuw voor me. Iets gemist in mijn opvoeding blijkbaar.

  16. Selma zegt:

    Aad,
    daarnet fietste ik trouwens door een lekker harde hagelbui! Van mij mag er best nog veel winter komen, des te langer kunnen we genieten van een langzaam ontluikende lente.
    Van mijn opvoeding moest ik het ook niet hebben, die was christelijk voor en na, met arme heidenen eromheen die op Gods woord wachtten.
    Maar gelukkig was er de openbare bibliotheek, voor de stiekem toch heel erg nieuwsgierigen. Enzovoort.

  17. King Billy zegt:

    Fraai blog wederom. Wat de RK kerk overigens aan feestjes tussen Kerst en Pasen annexeerde, was niet zo bescheiden. Binnenkort weer volop feesten omdat de vastendagen eraan komen om het vet er weer vanaf te halen.
    Overigens bloeiden hier in januari bij temperaturen van 16° de madeliefjes en sneeuwklokjes gezusterlijk? tesamen. En zijn uitgelopen knoppen van vruchtbomen daarna kapot gevroren.

  18. Wllm Kalb zegt:

    We hadden even winterpauze gisteren, vandaag onweert, regent, sneeuwt en hagelt het alweer.

  19. brenazet zegt:

    Hoi Selma, ik had “heidens” tussen aanhalingstekens moeten zetten, je hebt gelijk.
    Trakteer ik jou nog op een Provençaals “proverbe”

    À la Candélouse, l’ours fait trois sauts
    hors de son trou :
    s’il neige, il s’en va ;
    s’il fait soleil, il rentre
    et ne sort plus pendant quarante jours

    Hier sneeuwt het nu heel hard, dikke vlokken! Dus goed voorteken voor een vroege lente!

  20. joost tibosch sr zegt:

    En laat ik nou als ouwe Brabander, oorspronkelijk helemaal maar afgesleten carnavalsgek, nog door de carnavalsdagen heen moeten sukkelen. En maar hopen dat het niet echt doorzet met sneeuwen, want dan ga ik helemaal onderuit. Ben niet bang, ik hou er de goede middeleeuwse moed in En danke für die Blumen..

  21. goodknight zegt:

    …’n feestje op z’n tijd is nooit nie weg…
    …of ut nu pasen of pinksteren is…
    …let’s dance and take your change…

  22. Pingback: Lente op de sluizen - Seaportplaza

  23. platoonline zegt:

    Een mooie bloemen- en plantenserie. Ik begin haast weer in de lente te geloven. En die aalscholvers zijn ook niet verkeerd, al denkt menig visser daar héél anders over.

  24. Selma zegt:

    King Billy,
    dank u.
    En de RK kerk ben ik ook dankbaar dat die, ondanks dattie de cultuur van onze voorouders goeddeels verwoestte, zoveel feesten en goden (!) annexeerde.
    Dat was trouwens wel noodzaak: mensen geven hun tradities niet zo gemakkelijk op, zelfs niet met het zwaard op de keel. Het overwinnaarsgeloof integreerde ook beter als elementen van het oude geloof mee konden blijven doen (zij het vaak in omgekeerde vorm: wat eertijds heilig was, werd later duivels).

    Madeliefjes en sneeuwklokjes zou ik liever ‘Geschwister’ noemen.
    Bloemen zijn immers de geslachtsorganen van de plant, en planten zijn voor het overgrote deel tweeslachtig, hebben zowel stamper als meeldraden.

  25. Selma zegt:

    Wllm Kalb,
    ja, lekker hè? Die hernieuwde kou.
    Moge het tot half maart nog maar flink sneeuwen, en het liefst vriezen,
    (ook) ik hoop toch nog erg op een Elfstedentocht.

  26. Selma zegt:

    Brenazet,
    ‘heiden’ is eigenlijk een geuzennaam, net als het verwante ‘pagan’.
    Wat je Provençaalse beer betreft: Ik las een jaartje of 20 terug een afstudeerscriptie over de laatste 13 beren van Frankrijk, in de Pyreneeën.
    Dus de door jou genoemde beer slaapt niet, hij wordt niet wakker, hij is onder alle weersomstandigheden morsdood 😦

  27. Selma zegt:

    Joost,
    wat een geluk dat jij met carnaval bent opgegroeid.
    Wat een verademing, ontsnappingsmogelijkheid, relativering, voor een kind, al was het maar een korte periode in het jaar.
    Wat wij rechtzinnig protestantse kindjes helemaal noooooit kenden of leerden. Wij waren 365 dagen per jaar schuldig, zondig, geneigd tot alle kwaad en hopende op genade.

    Wat sneeuwen en andere gladheid betreft: onze kinderen hebben hun oudelui rubbertjes met spijkers cadeau gegeven, die heel makkelijk om elke schoen te schuiven zijn. Nooit meer vallen. Kosten meen ik 4 euro.

  28. Selma zegt:

    Goodknight,
    good night to you too

  29. Selma zegt:

    Platoonline,
    haast weer in de lente geloven?
    De lente is er al, nu, om te zien, van te genieten, al zou er nog zoveel sneeuw komen.
    Aalscholvers zijn wonderschoon in hun eigen aalscholverzijn.
    Wat moeten we met projecties?

  30. Pingback: Toch nog aan de hartjes. En aan de Voorzienigheid? | Er was eens…

  31. timmerark zegt:

    Jammer dat niet iedereen jouw blogs leest. Vooral die schreeuwers van ´onze´ godsdiensten.
    Ben blij mijzelf heiden te noemen, of barbaar, want ik ´weet´ niet veel en ik spreek geen Grieks.

  32. Selma zegt:

    Timmerark,
    niet zo vleien. En er lezen precies genoeg mensen mijn blogs.
    Het is erg leuk om af en toe naar de statistieken te kijken bij wat mensen aan woorden of zinnen hebben ingetikt om naar mijn site verwezen te worden. En dat zijn er elke dag toch wel rond de tweehonderd die ik uit een valse droom kan helpen, vooral mijn voedselblogs worden goed bezocht (over het bedrog en vuile gerommel met ons eten). Daar ben ik hartstikke blij mee. Dan heeft dat tenminste een functie (bescheiden, maar het is toch gezegd en gehoord).

Schrijf hier je reactie

