Een vrolijke vegetarische feestmaaltijd toegewenst

Er hoort ook een echt IJmuidens kerstliedje bij.
In de traditie van de vroegere vissers wordt het omgekeerd gezongen!

SAM_0228

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, IJmuiden en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Een vrolijke vegetarische feestmaaltijd toegewenst

  1. Zilvertje zegt:

    Wat een leuk popje! Wat bijzonder van het omdraaien, woon ik zo dichtbij maar dit wist ik niet, jammer het liedje kan ik niet horen, ik heb daar geen account en dan mag je daar ook niks zien. Gezellige dagen!

  2. Mark zegt:

    insgelijks selma. dat poppetje ziet er smakelijk uit.
    ons kerstmaal van gisteren was vegetarische bami speciaal, met lekkere sponzige stukjes tofu enzo. niet dat er fanatiek van werd gegeten, want de griep sloeg nogal toe

  3. Lehti zegt:

    Net als zilvertje ben ik ook geen feestboeker, en kan dus helaas niks ontdekken achter de link. Dat omdraaien is leuk. Mijn zus kan omgekeerd praten. Simultaan. Misschien stroomt er wel IJmuidens bloed door haar aderen.
    En kerstdag was niet vegetarisch hier, wel bijna. We verorberden alle restjes die er waren. Daar zat naast linzensoep ook lekker lamsvlees bij. Fijne feestdagen!

  4. Blewbird zegt:

    Witte bonen (‘echte’, gedroogde) in vakantieapartement in De Koog. Met tomatensaus, groenten en een beetje kaas. Wouter Klootwijk gezien die mij aan het denken zette: ‘bokjes zijn het afval van de geitenkaas’. Nee, ik ga geen vlees meer eten. Smakelijk!

  5. Zilvertje zegt:

    Wens je morgen een fijne avond!

  6. Selma zegt:

    Zilvertje,
    ja, jammer dat je het liedje niet horen kunt, wat flauw dat iemand zonder account dan niks mag zien.
    Maar je kunt je wel voorstellen hoe het klinkt als je dit leest:
    etchan ijb nelag sejtredreh ed (de herdertjes lagen bij nachte).
    Het (gedeeltelijk) omdraaien is ontstaan als geheimtaal van de visarbeiders onderling, als verzet tegen de rijke reders.

  7. Selma zegt:

    Mark
    (zie ook mijn reactie hierboven),
    vegetarische bami kan zooo lekker zijn. Als je de tofu maar goed weet te bereiden, anders blijft dat zo’n viezig detonerend blokje. Mijn beproefde recept is: kleine blokjes bakken in ruime olie op hoog vuur tot alle kanten geel en knapperig zijn, en dan afblussen met kikoman-sojasaus of tamari. Snel, makkelijk, en eigenlijk de enige manier waarop tofu eetbaar is, vind ik šŸ˜‰
    Beterschap gewenst met die griep!

  8. Selma zegt:

    Knutselsmurf:
    lekker! Vanavond eten wij ook van dergelijke soep.
    Net ietsje anders (omdat elke zelfgemaakte soep elke keer anders is) maar wat lekker altijd weer.

  9. Selma zegt:

    Lehti
    (zie ook mijn reactie bij Zilvertje).
    Ik heb weinig tegen vlees eten hoor, als het maar niet elke dag gebeurt, en als de dieren maar een fijn leven gehad hebben, en een snelle dood, zonder lange martelgang in vrachtwagens.
    Als je lam eet, kunt je het beste Nieuw-Zeelandse nemen. Die hebben een heerlijk bijna wild leven op en in onafzienbare heuvels en dalen.

  10. Selma zegt:

    Blewbird,
    witte bonen, dat is voor mij lang geleden. Het klinkt goed (omdat je ze niet uit blijk at, want die zijn erg! Drijvend in een soort slijmerige ketchup met suiker erbij).
    Wat Klootwijk zegt is waar. Maar ook kalfjes zijn het bijproduct van de (koeien)kaas-industrie.
    Het is overigens altijd zo geweest dat de jonge mannetjesdieren voor de slacht waren/zijn, omdat de boer er niets aan heeft (dan ellende van bokkigheid, stierigheid en hanigheid). De boer heeft aan 1 viriel mannetje voldoende.
    De vrouwtjes mogen blijven leven want nuttig voor eieren, jongen en melk, en uiteindelijk voor soep en draadjesvlees.
    Het is moeilijk om tegenwoordig eten en geweten met elkaar in overeenstemming te krijgen!

Schrijf hier je reactie

