Kerstlicht op het Forteiland

‘Daar is uit ’s werelds duist’re wolken een licht der lichten opgegaan’

Dat er ooit dergelijke sterren zouden stralen op dit beton, hebben de Duitsers nooit kunnen vermoeden toen zij die bunker hier bouwden in de Tweede Wereldoorlog,
terwijl ze de Joden probeerden uit te moorden.
Het zijn daarbij wel toepasselijke kerststerren, omdat Jezus immers een Jood was

SAM_0705

SAM_0706

Over het omgekeerde, het beton in het land van de Davidster zal ik niet spreken,
dat doen de Gretta’s, Driezen en Anja’s wel, of de christenen voor Israël.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Monumenten in Velsen, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Kerstlicht op het Forteiland

  1. Lehti zegt:

    Niet alleen kerstlicht in de vorm van een Davidster (op zich al een glimlach waard) maar ook zonlicht zie ik. Dat was er vandaag in het Noorden niet bij. Misschien is dat omdat ik richting Finland zit, waar de dagen nòg korter zijn 😉
    Dries en Gretta kan ik plaatsen. Maar op welke Anja doel je?

  2. fulpsvalstar zegt:

    Moet haast Meulenbelt zijn, Bert de Vries hoort tegenwoordig ook al bij dat clubje, bij hem had ik meer wijsheid en nuance vermoed.
    Van de kortgeleden gestorven Johan Snoek was zijn laatste publicatie: “Joodse en Palestijnse tranen”.
    Johan was dan ook een mild en wijs mens.
    Fijne Kerst!

  3. reinejragolo zegt:

    Ik vind dat als we de vrede lief hebben dat we dit soort monumenten toch eigenlijk moeten weghalen.

  4. joost tibosch sr zegt:

    In dat oude nog steeds zo bekende geboorteverhaal van Mattheuswordt verwezen naar die oude niet joodse wijze Bileam die het op weg naar het beloofde land Israel “Ster” en “scepter” noemde. In de joodse gschiedenis is die tekst altijd op David toegepast. Joodse christenen waagden het tot ongenoegen van de joden uit hun tijd, die Ster en scepter toe te schrijven aan de jood Jezus.
    Goed op de hoogte van het Zuid-Duitsland(Dachau) van WOII weet ik datSS-jongens in hun mess bij hun verlichte kerstbomen ongegeneerd hard kerstliederen zongen, terwijl ze in concentratiekampen op de gruwelijkkste wijze joden ombrachten. Geloof me of niet. als christen kan ik dan kotsen!

  5. Selma zegt:

    Lehti,
    het hoge noorden van Groningen kan ook zo wonderschoon zijn!
    Juist ook als het grijs is, en de akkers leeg…
    Anja is Meulenbelt die, nadat ze achter alle vormen van jaren-’70-relaties aan is gesjokt, nu met ene Mohammed getrouwd is, en ‘dus’ haar gedachtengoed geheel in die richting gedraaid heeft (voorzover er van denken sprake is).

  6. Selma zegt:

    Fulps Valstar,
    dank je voor de aanvulling.
    Johan Snoek kende ik helemaal niet. Heb even op naam en titel gegoogeld, en het lijkt me inderdaad een bijzonder lezenswaardig boek (ik lees alleen liever niets meer over WOII en over conflicten die mij niet aangaan of waar ik niets aan kan veranderen. – te overgevoelig).
    Jij en de jouwen ook een fijne Kerst gewenst (met echt wild, of liever met vega-boerenkool zoals wij 😉 )

  7. Selma zegt:

    Reinejragolo,
    jouw opmerking gaat over de stok die de hond slaat.
    Je kunt de stok wel weghalen, maar dan verander je het boze hart van degene die slaat nog niet!

    Overigens is eind 20ste eeuw het grootste deel van de Duitse bunkers gesloopt.
    Ik heb in de jaren ’50 een heerlijke jeugd gehad op de stranden en in de duinen waar ze toen nog volop stonden, en vind het jammer dat die monumenten weg zijn. Generaties na ons zullen het net zo jammer vinden dat grote delen van de Atlantikwall zijn afgebroken, als wij het vinden dat het overgrote deel van middel-, 16de- en 17de-eeuwse bolwerken, schansen, vestingmuren en -poorten zijn gesloopt door ongeïnteresseerde cultuurbarbaren.

    De IJmuidense bunkers worden nu juist gekoesterd omdat ze de herinnering levend houden aan terreur die ooit mogelijk is geweest, en weer mogelijk kan zijn.
    Kom maar eens meelopen tijdens een rondleiding, dan begrijp je wel waarom.
    En ga anders eens in Normandië kijken, naar de onafzienbare rijen bunkers, musea en grafvelden.

  8. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    daar haal je wel een paar heftige voorbeelden aan!
    Toevallig hoorde ik vanmorgen een heel verhelderend interview met mediëvist en theoloog Peter Raedts (naar aanleiding van Ratzingers Jezustrilogie en de soms nogal onwetenschappelijke weetjes van deze wetenschapper-paus).
    Raedts vertelde een paar dingen die ik ergens wel wist, maar nu hij het zo lekker coherent met elkaar in verband gebracht pas echt op een rijtje kreeg: hoe Mattheüs als een boekhouder zo precies bruikbare teksten uit het OT gekozen en als ‘voorspellingen’ verwerkt had om zijn verhaal over Jezus als Messias overtuigend te maken, en over hoe Lukas hetzelfde deed, maar als betere verteller.
    Eeuwenlang hebben christenen deze falsificatie als heerlijke voorzegging moeten slikken, niet beter wetend, dus… neem ze hun gedrag dan maar eens kwalijk!
    http://www.radio1.nl/items/68392-geschiedenis-van-kerst

    Verder hebben we op het Forteiland nogal wat spreuken op de muren staan die de Duitsers daar hebben achtergelaten. Vaak erg op-de-borst-klopperig.
    Er staat er ook eentje (naast de hoofdingang) waarvan de eerste helft haast niet meer te lezen is, maar waarvan de meest onderlegde collega’s menen dat het (geheel) ‘Wer den Frieden im Herzen hat, hat die stärkste Waffen der Welt’ betekent. Omdat dat Frieden nogal onleesbaar is, zeg ik altijd dat er Führer stond, in lijn met de rest van de zelfvoldane schreeuwerigheid.
    Maar nu ik lees wat jij schrijft over de Mofse kerstfeesten, denk ik dat er toch inderdaad ‘vrede’ bedoeld wordt, met name als ik me het sterke bolwerk van Jesaja 26:3 erbij voor de geest haal. Dank voor de aanvulling.
    http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jesaja+26&id42=1&id37=1&id12=1&l=nl&set=10

  9. reinejragolo zegt:

    Selma, ik heb veel bunkers bezocht in Normandië. Het gezelschap waar ik mee op vakantie was kon er geen genoeg van krijgen. Tot we een museum ontmoetten waar een foto van een dode naakte baby in een concentratiekamp in een vitrine stond. Daarna hebben we nog heerlijk genoten van de appelbloesem en de karakteristieke koeien van het land van de calvados.

  10. Selma zegt:

    Reine,
    de gezelschappen ‘die er geen genoeg van kunnen krijgen’ tja, die maak ik als rondleider ook wel eens mee. Die lijken het pendant van de gezelschappen die maar nooit genoeg krijgen van wapenproductie, -wedloop en -gebruik. In de VS hebben alleen al 80 miljoen burgers pistolen, automatische wapens etc. in huis, om niet te spreken van de massa’en massa’s andere agressieve malloten die dagelijks en wereldwijd het nieuws bombarderen.

    Met mijn opmerking over Normandië bedoelde ik alleen maar een bezoek ter lering, zoals ik deze zomer met m’n kleinkinderen deed, een eenmalige indrukwekkende en nuttige geschiedenisles.
    Op het Forteiland geef ik graag rondleidingen omdat het Nederlandse deel een verdedigingswerk is, een ondergronds labyrint, en wel zo gigantisch en ingenieus dat het op de werelderfgoedlijst van Unesco staat (met de Chinese muur, de Egyptische piramides etc.).
    Het is niet gebouwd uit oorlogszuchtigheid, maar om Nederland te verdedigen.
    De Duitse bunkers, ook fascinerende constructies, staan daar, en blijven daar, omdat ze onlosmakelijk onderdeel zijn van de hele geschiedenis van het eiland, waarover we daar vertellen.

  11. fulpsvalstar zegt:

    @Selma,
    Genoemd boek gaat over het Joods-Palestijns conflict,
    Over Johan Snoek stuur ik je een mail.

  12. Zilvertje zegt:

    In een van die bunkers, dacht in IJmuiden, haden we een oefenruimte, we hadden een band, tjeetje wat lang geleden, daar dacht ik aan. Fijne dagen. Alle reacties moet ik rustig op me in laten werken.

  13. Selma zegt:

    Fulps,
    ja, dat begreep ik al, maar daar houd ik me verre van.
    De betrokkenen hebben het al moeilijk genoeg met elkaar dan dat zij iets aan mij hebben, en mijn gemoedsrust is te fragiel om al het wereldgebeuren tot me toe te laten.

  14. Selma zegt:

    Zilvertje,
    dat was vast de Popbunker aan de Kromhoutstraat. Een unieke ruimte voor bands.
    http://www.danield.nl/popbunker/geschiedenis.php

  15. goodknight zegt:

    …symbolen, sterren, (haken)kruisen, sikkels en middelvingers…
    …geloof doet bergen verzetten, maar ook ontploffen…
    …amen…

  16. Selma zegt:

    Goodknight,
    inderdaad.
    Toch zijn dit foto’s van een ongewild, maar heerlijk eerbetoon aan de miljoenen onschuldige Joden die door de Nazi’s vermoord zijn.
    Ik dacht: “lekker puh rotmoffen, lekker puh vuile Hitler”,
    toen ik het ineens doorkreeg, toen ik erlangs voer.

  17. goodknight zegt:

    …V…

  18. joost tibosch sr zegt:

    In mijn werkgroep NT kwam het recente boek van Benedictus over de geboorteverhalen van Jezus er niet goed af. Hij weet best een hele hoop zaken, maar zet die in zijn patrologische, en niet exegetische, wijsheid en vroomheid naar eigen hand om in onwetenschappelijk letterlijk feitelijk verstaan van oude teksten, terwijl moderne hersens dan toch echt gaan kraken! (maagdelijke geboorte bv. en zoals in zijn vorige boek de verrijzenisverhalen!) . Als bij zijn recent geuite opvattingen over homosexualiteit heeft daar in zijn “machtspositie” de hele wereldkerk last van. En wellicht is dat zelfs zijn bedoeling! Het enige wat wij konden doen was hem dat -wij zijn verdorie volwassen roomse onderlegde gelovigen- laten weten. Tot nu toe bleef een antwoord achterwege! Ondanks dat blijven wij, zoals we dat al lang doen, rustig zeggen wat we denken!

  19. Pingback: De stallen van Beverwijk | Er was eens…

  20. Selma zegt:

    Joost,
    ik bewonder je (jullie) uithouding aangaande het ‘gezag’, en jullie doorgaan met zelfdenkend onderzoek. Moge de tijd ooit komen dat allen die vanaf hun geboorte door godsdiensten geïmpregneerd zijn, dit zelfstandige denken ook eens mogen gaan beoefenen.

  21. Selma zegt:

    Joost,
    overigens zit ik op dit moment wel enorm te genieten van de Latijnse missen die in de kerstnacht volop op elk zender aanwezig zijn… 😉

  22. Lehti zegt:

    Bedankt voor je uitleg omtrent Anja. En je hebt misschien gelijk inzake haar draaikonterij en nu met ene Mohammed getrouwd is, en ‘dus’ haar gedachtengoed geheel in die richting gedraaid heeft (voorzover er van denken sprake is). maar gaat me toch wat kort door de bocht. Er zijn vele Mohammeds pro-Israel. Met ‘dus’ doe je ook Anja zelf tekort. Maar misschien was dat je bedoeling.

  23. Blewbird zegt:

    Bizar! -Ja, bunkers maken deel uit van ‘ons’ cultureel erfgoed. We moeten het daar nog eens over hebben, in het nieuwe jaar ofzo. Misschien zit er een samenwerking in? Wat er nu nog staat aan bunkers, bevindt zich te dicht bij andere bebouwing om te kunnen worden opgeblazen. Enkele bunkercomplexen zijn monument. Ik vind de Atlantik Wall altijd wel intrigerend. Overigens werden veel bunkers door Nederlanders gebouwd, in opdracht van de Nazi’s. Daarbij zou flink gesaboteerd zijn.

  24. Selma zegt:

    Lehti,
    met het Israël-Palestinagedoe houd ik me (uit overgevoeligheid) te weinig bezig om te weten dat er “vele Mohammeds pro-Israël zijn”.
    Anja Meulenbelt is evenwel iemand op wie mijn oog wel eens valt, omdat ik me haar herinner uit de vroegere vrouwenbeweging, en eens uit haar blogs begrepen heb dat haar Mohammed (of hoe-ie heet) zeker niet pro-Israël is.
    Wassie dat wel geweest, dat was Anja dat ook geworden.
    Zo simpel ligt meningsvorming bij een bepaald type wijfjes.

  25. joost tibosch sr zegt:

    Heb -zonder spijt daarover- lang geleden een geweldig rooms verleden met zes jaar kloosterleven achter me. Kon -ook actief als cantor- geweldig genieten vam ons roomse ritueel met zijn gregoriaanse muzikale vormgeving. Kan dit nu , en ik vind dat, echt vervelend, niet echt meer genieten, omdat alle oude rituele teksten en gezangen dat voor mij vermaledijde letterlijke verstaan van bijbelteksten en de uitstraling van een machtskerk hebben. En mijn moderne koppie moet al zijn lenigheid voor de dag halen om in geloof nog mee te komen

Schrijf hier je reactie

