Eise Eisinga en einde nummer zoveel voorbij

Het goede nieuws is dat vrijdag 21 december om 11.11 uur de zon alhier op het winterpunt staat, dus dat we dan de donkerste nacht achter ons laten. De dagen gaan weer lengen!
Al krijgen we misschien nog sneeuw- en ijspret, we zitten wel aan de goede kant van het jaar, op weg naar de lente. Ik kan de plantjes niet genoeg de grond uitkijken. De winter-jasmijn bloeit natuurlijk al, en binnenkort komen de sneeuwklokjes gelukkig alweer op.

SAM_0665

Vrijdag is ook een toepasselijke dag om een bezoek te brengen aan het Eise Eisinga Planetarium in Franeker, een van de allermooiste en bijzonderste musea van Nederland.

De onvolprezen Eisinga verbouwde tussen 1774 en 1781 zijn huis tot een wonderschoon bewegend model van ons zonnestelsel, om aanschouwelijk te kunnen onderwijzen hoe de planeten hun baantjes rond de zon trekken, met welke snelheid, en wanneer ze dan van tijd tot tijd vanaf de aarde gezien conjunct staan, dus als het ware op een kluitje (terwijl ze in feite miljoenen kilometers van elkaar verwijderd zijn).

Hij deed dit omdat een lelijke dominee talloze simpele zielen dol van angst had gemaakt door te preken dat de wereld zou vergaan vanwege zo’n conjunctie van een serie planeten, volgens deze boosmans hèt teken dat God de mens ging straffen voor diens slechtheid.
Als je nog nooit in Eisinga’s huis geweest bent, echt eens gaan kijken!
Wat een wijze man, wat een kunst, wat een fantastische actie, 238 jaar geleden.
Sindsdien is er helaas toch nog honderden malen voorspeld dat wereld zou vergaan.

Wie na dat malle Maya debacle nog zin heeft om kennis te nemen van verschillende eerdere keren dat ‘de wereld’ zou vergaan, die kan op dit blog de krantenstukjes lezen die ik daar jaren geleden over schreef.
Ze blijven kennelijk actueel, want telkens staan er dus weer nieuwe idioten op die anderen terroriseren met stompzinnige eindtijd-fantasieën. En nieuwe zielige gelovigen ook genoeg!

Dit is trouwens ook een grappige link, over hoe de mensenwereld eventueel wèl zou kunnen eindigen. Want met ‘wereld’ kan alleen maar ons ondermaanse bedoeld worden.
En dan nog alleen het menselijk gekrioel. Wat begrijpen mensen nou werkelijk van het onvoorstelbare daar, buiten de verste sterren die onze beste telescopen kunnen zien? Niks.
Trouwens ook niks van waar het leven hier over gaat. Iedereen pretendeert maar wat.
Gottegot, wat een zielig antropocentrisch, egocentrisch gedoetje zijn dan toch die eindtijdvoorspellingen, inclusief die van de fascinerende maar in feite waanzinnig ouwe.

CIMG5956

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Uncategorized, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Eise Eisinga en einde nummer zoveel voorbij

  1. En ook al zou het het einde der tijden zijn, dan nog is er niets aan de hand. We zijn er dan immers niet meer.

  2. reinejragolo zegt:

    Mocht de voorspelling van de Maja’s toch niet kloppen dan heb ik nog 1.000 blikken chinese tomaten soep voor de voedselbank

  3. Selma zegt:

    Marijn,
    ja, dat is zooo geruststellend. We zijn lekker samen in 1 klap weg.
    Denk eens aan de trieste Noach-klonen met hun bunkers en boten vol mondvoorraad, die nog weken moeten drijven, dan dronken worden, en racistisch nageslacht moeten krijgen, de hele ellendige rimram weerom!

  4. Selma zegt:

    Reine,
    he bah. Dan sterf ik liever van de honger.
    God, die rotGod of -Jahwe, -Allah, geeft daar trouwens geen barst om.
    Die heeft al zóóóóvelen onschuldigen van honger laten sterven.
    Daar kan ik in het uiterste geval makkelijk bij.

  5. Blewbird zegt:

    Tja, hoe verder je kunt kijken, hoe kleiner je blikveld. Vergelijk telelens. Ik moet dat planetarium ook nog eens bezoeken, maar ik weet nu al dat het me zal duizelen.

  6. Selma zegt:

    Blew,
    zet het op je lijstje van dingen die je nog 1 keer in je leven moet gaan doen.
    Franeker is sowieso een stad om te zien, maar Eise Eisinga’s huis…
    dat zou verplicht moeten zijn voor elke Nederlander, voor elke wereldburger.
    Ik maak nu voor een keer even geen grapje, en overdrijf niet.

  7. Dwarsbongel zegt:

    Ach, er zijn teveel mensen die te gemakkelijk gek te maken zijn. De NASA had een filmpje gemaakt dat ná “het eind van de wereld volgens de Maya-kalender” gepland stond, maar dat hebben ze eerder vrijgegeven vanwege het rumoer. Ik vond het bij Grutte Pier: http://www.hetdagelijksenu.nl/2012/12/20/woensdag-78/ (die woont vast minder dan 400 km van Franeker).
    Tja, en al die voorspellers… De openbaringen van Johannes zijn tenminste nog ontstaan in een tijd ver voor de wetenschappelijke inzichten van nu tot stand kwamen. Veel voorspellers hebben geen boodschap aan hedendaagse kennis, maar verzinnen zelf iets.

  8. bartisdenaam zegt:

    Ik hou me maar graag vast aan de (echte) wetenschap, dat vanaf morgen de dagen weer zullen lengen! 🙂
    Altijd een opsteker vind ik, het kan mij ook niet hard genoeg gaan met het toenemen van de duur van het daglicht.

  9. Bart zegt:

    Bart, was het dus… 🙂

  10. goodknight zegt:

    …maak je hoogstens maar 1 keer in je leven mee…
    …goede plek uitkiezen om alles waar te nemen…
    …en maar hopen dat het niet gaat regenen…

  11. joost tibosch sr zegt:

    Wanneer snappen we eindelijk nou eens dat die oude apocalypsverhalen, bijbels, van maya’s, uit noorse sagen of van wie dan ook, uiteindelijk gaan over toekomst van mensen en wereld. Het is natuurlijk lekker om in ellende en angstdromen te zwijmelen, ook nu is het nog steeds belangrijker om ook na 21-12-2012 met onze menselijke en milieuellende elkaar zoals de zich herstellende natuur ook als mensen op te jutten met hoop op toekomst voor mensen en wereld ondanks het moeilijke menselijke nu!

  12. j de kat zegt:

    Toch vind ik het flauw van al die mensen die steeds maar weer beweren dat de wereld niet vergaat. Ze bederven de pret voor alle anderen.
    Als je voor niks in de piepzak blijkt te hebben gezeten is dat toch een mooie opsteker!

  13. Fenny zegt:

    Dat doet Selma al lang toch @tibosch!
    Ha, de dagen gaan lengen, dat laat ik lekker klinken als een soort van mantra….

  14. svara zegt:

    en daar staat ze dan
    vrouw van de wereld
    mooie foto
    mooi blog Selma
    ik Franeker was ik ooit, een bijzondere plek dat museum

  15. Stefania zegt:

    We zijn er nog. Ook geen enkel moment dat ik daaraan getwijfeld heb. Althans in zoverre denk ik wel dat we als mens hard bezig zijn om de aarde een onleefbare wereld te maken, onszelf uitroeien gaat nog wel lukken. Hopelijk komt die zondvloed na mij en mijn kinderen.

  16. Lehti zegt:

    Kijk, dàt vind ik nou leuk! Een ode aan Eise Eisinga’s huis…
    dat zou verplicht moeten zijn voor elke Nederlander, voor elke wereldburger.
    In dat planetarium zat in de oorlog een man ondergedoken. Hij leerde er o.a. Hebreeuws want hij verveelde zich te pletter. Later trouwde hij met mijn tante, naar wie ik werd vernoemd. (Nee, niet Lehti, maar mijn echte naam komt niet online). Deze oom http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/06/mijn-dominoom.html werd later, ja heus, dominee. Ook bij jou om de hoek, in IJmuiden. En zijn zoon en kleinzoon maken nu ook carrière in de theologie. Het kan verkeren. Een half jaar geleden is mijn oom overleden. Hij wilde niet meer. Het was een lieve man. http://lehti-paul.blogspot.nl/2007/10/inburgeren-in-eigen-familie.html. En een verzoenende en fantastische dominee. Al heb ik daar nooit veel van meegekregen. Want het geloof was bij mij thuis nagenoeg afwezig. Maar naar Franeker moet ik zeker eens gaan. Om de radiozaak van mijn opa te zien, en het geboortehuis van mijn vader en ook, daar ergens achter de sterrenhemel, de verdieping vinden waar mijn oom verstopt zat, tussen de houten raderen. Bedankt voor de tip!

  17. joost tibosch sr zegt:

    @Fenny Ik verwijt Selma al helemaal niets. Zij snapt in ieder geval dat de clou van een oud Noach’verhaal de regenboog aan het einde is, nu nog steeds symbool en inspiratie voor niet aflatende zorg voor milieu!

  18. knutselsmurf zegt:

    De voorspelling van het einde der tijden was in ieder geval een mooie gelegenheid om je domheid weer eens natiebreed te etaleren. Waar de Maya’s leefden, was het om 0:00 Nederlandse tijd natuurlijk avond.

  19. Selma zegt:

    Dwarsbongel,
    ‘teveel mensen die te gemakkelijk gek te maken zijn’
    dat vind ik juist het trieste: onwetenden angst aanjagen op niks af.
    Dat is vanouds het monopolie van de godsdiensten trouwens.
    Maar in de moderne tijd zou dat verboden moeten worden.
    Men zou juist liefdevol en troostgevend moeten zijn voor de minder intellectuele medemens.

    Wat hebben we verder met de NASA te maken?
    VS-adjudanten liegen per definitie en hebben altijd een dubbele agenda/bodem.

    De Openbaring (enkelvoud) van Johannes zou hem tegenwoordig in een beschermd-wonenproject brengen, met relaxerende pillen.
    Die hedendaagse ‘voorspellers’ horen daar ook thuis.

  20. Selma zegt:

    Bart,
    hoe simpeler het is, hoe zekerder je weet dat het deugt.
    Dus óp naar de lente!

    Ik moet trouwens lachen om de titel die je voert, ‘Bart-is-de-naam’.
    Bart is geen naam maar een afkorting, namelijk van ‘Bartholomeus’, oftewel van ‘zoon van Ptolemeus’. Maar je vader heette ongetwijfeld gewoon Jan, Piet of Kees.

  21. Selma zegt:

    Goodknight,
    zo is het maar net, de dood maakt iedereen maar 1 keer mee in het leven.
    En meestal is die verre van heroïsch, meer een vernedering aan infusen,
    gedrogeerd, lam geslagen.
    Vandaar de belustheid van sommige narcisten op een bombastisch ingrijpen van een vermeende Almacht, met de voorspeller als uitverkorene!
    Dát is nog eens overgaan naar de Andere Wereld!!
    Het wachten is op de volgende datum.
    Egocentrische gekken genoeg in de wereld.

  22. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    ”Wanneer snappen we…”
    Het gebruik van het all-inclusive woordje ‘we’ zou ik willen ontmoedigen.
    Het wordt me te vaak en te gemakkelijk gebruikt. Al zouden jij of ik de enige van de miljarden zijn die anders denken, dan is ‘we’ al de verkeerde persoonsvorm.
    Voor de rest ben ik het natuurlijk met je eens.
    De oude Ragnarok-achtige verhalen dienen symbolisch begrepen te worden, zijnde de vrucht van de wijsheid van mensen van alle tijden en culturen.
    De beeldende boodschap, van voor het gestolde, keihard geworden woord.
    Beelden die elke analfabeet kan begrijpen, maar die de geletterden dommer en dommer naar de letter uitleggen.
    Werken aan een betere wereld, en hoop op toekomst voor alles wat op deze prachtige aarde leeft, ja, dat lijkt mij een betere uitleg van, en als gedrag een verstandiger antwoord op de antieke vernietigingsverhalen.

  23. Selma zegt:

    J. de Kat,
    ‘flauw’ is zo ongeveer de flauwste term waarmee je die zieke einde-voorspellers kunt definiëren. Je zult de mensen de kost moeten geven die zich echt bang (hebben) laten maken.
    Ik kan er niks grappigs aan ontdekken.
    Fijn dat jijzelf tenminste lacht om dat stomme gedreig.
    Maar jouw Schadefreude over de simpelmansjes die het wel geloven vind ik erg onfijn.

  24. Selma zegt:

    Fenny,
    heerlijk hè?!
    Ja, ik tel al zo lang ik me kan herinneren de dagen af tot het midwinterpunt.
    Het zal de oermens in mij wel zijn die dat wil. Ben nogal slecht bestand tegen de donkere dagen. Misschien vanwege al die valse feesten, misschien omdat ik als half-Finse naar echte witte winters verlang, en echte hete zomers. En alles in Nederland maar slap, nat en laf is.

  25. Selma zegt:

    Svara,
    geweldig dat je Eise Eisinga’s wonderschone huis bezocht!
    Die foto van mij is ergens in Italië genomen.
    Zag je wel dat ik daar op Venus sta? 😉

  26. Selma zegt:

    Stefania,
    insgelijks, is al wat ik op jouw reactie kan antwoorden.
    Maar zul je, als je weer eens in Nederland bent, Eisinga’s huis een keer bezoeken?
    Zo troostrijk, dat die man bestaan heeft.

  27. Selma zegt:

    Lehti,
    wat een bijzonder verhaal, daar val ik helemaal stil van, zeker na het lezen van jouw links.
    Je moet dus zeker bij het eerstvolgende familie-uitje naar Eise Eisinga’s huis, en als je daarna op zoek gaat naar je IJmuidense wortels, fiets ik graag met je mijn ronde door de schoonste dreven alhier: https://selmasalo.wordpress.com/2010/06/28/joshua-en-twee-van-de-best-bewaarde-geheimen-van-velsen/
    Hoewel ik vrees dat de Duitsers, en daarna de wederopbouw-gemeenteraden hier weinig hebben overgelaten van jouw familiehistorie.

  28. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    tja, en in Gisbourne, ‘the first city to see the light’ in Nieuw-Zeeland begint de datum altijd minstens 11 uur eerder dan bij ons.
    Domheid zou ik alles niet willen noemen. Wel angst en onwetendheid enerzijds, en manipulatie, machtswellust, narcisme noem maar op anderzijds.
    Ik doe al decennia mijn best om hier verhelderende stukjes over te schrijven.
    Maar die hebben zoveel minder impact dan de publicitaire campagnes van charismatische gedrevenen. Uiteindelijk heb ik wel elke keer gelijk. Vanzelfsprekend. Maar ja, morgen staat er weer een indrukwekkende gek op. En dan ‘vergaat de wereld’ weer eens. Ziek. Maar het is niet anders.
    De mensheid lijkt geen geheugen te hebben. Misschien is dat z.g. Einde der Tijden toch iets om in de geschiedenisles op scholen in te voegen?

  29. Stefania zegt:

    Selma,

    Ik heb dat planetarium een keer voorbij zien komen op DWDD. Lijkt me inderdaad interessant. Volgende week ben ik in NL, maar Franeker ligt aan de andere kant van de wereld voor een Limburgse. Kans dat ik daar binnenkort kom is klein, maar als dat gebeurt dan zal ik zeker een kijkje gaan nemen.

  30. svara zegt:

    om in evenwicht te blijven met je marskracht 🙂
    fijne feestdagen gewenst

  31. Selma zegt:

    Stefania,
    leuk! In elk geval is Eisinga weer even herinnerd.

  32. Selma zegt:

    Svara,
    die krachten zijn even sterk, maar zeer verschillend:
    Venus in 7 in Kreeft, dus gericht op de binnenwereld (dus daar hoor je me hier niet over), en Mars conjunct Mercurius in Tweelingen in 6: het werkterrein.

Schrijf hier je reactie

