Zandoverslag in IJmuiden

In het verbindingskanaal tussen het Noorder- en Zuiderbuitenkanaal te IJmuiden
ligt zandzuiger Muiderzand. Het is z’n vaste ligplaats, boven de zogeheten Fortput,
een zandgat van zo’n dertig meter diepte voor overslag van zeezand

Zandzuiger6

Zandzuiger8

Bij zonsondergang is de zandzuiger, liggend in het zonnetje rechts van het Forteiland,
mooi te zien vanaf de Zuidersluis

IMG_9934

Ik dacht, ik wijd er maar eens een blogje aan. Zandzuiger Muiderzand is zo’n object dat maar stilletjes, vanzelfsprekend en onopvallend in de uitgang naar de zee ligt te liggen,
terwijl het toch een gigantische bedrijvigheid en economische factor vertegenwoordigt

Zandzuiger

Dagelijks storten zeezandzuigers zoals de M.N.O. Zeezand
hun ladingen naast de Muiderzand in het water, in die diepe Fortput
De M.N.O. Zeezand is een sleephopperzuiger (zie ook m’n blog over de Volvox Terranova).
Het is grappig om te zien hoe snel het schip omhoog komt
als het zo zijn lading aan het lossen is

GE DIGITAL CAMERA

DSC_1683

Zandzuiger9

Hier wordt het schip schoon gespoten, op de weg terug, naar zee

IMG_3637

De Muiderzand zuigt vervolgens dat zeezand uit de overslagput op en hevelt dat over naar binnenschepen die het zand verder naar afnemers transporteren, het land in.
Hieronder liggen twee van zulke schepen in de Zuidersluis, leeg op weg naar de Fortput

Zandzuiger3

En hier komt dan zo’n beunschip terug, afgeladen vol.
Het is voor de leek een verbazingwekkend gezicht, dat een schip zo diep kan liggen dat het water soms over de gangboorden golft.
Hoe dat kan, is mij ooit het beeldendst uitgelegd via de vergelijking met een plastic fles:
sla daar een flinke deuk in, gooi ‘m in het water en hij blijft drijven.
Zo’n beunschip is in die zin bijna onzinkbaarZandzuiger12

Zandzuiger11

Tot slot nog een paar fotootjes van de zandzuiger Muiderzand genomen vanaf verschillende plekken op het Forteiland, en bij verschillende soorten weer. Mist, zon, regen

IMG_5237

IMG_8360

IMG_8044

IMG_6284

Met de Queen Elizabeth op de achtergrond

GE DIGITAL CAMERA

Dan hier de Muiderzand nog eens gefotografeerd vanaf de ferry uit (naar) Newcastle

IMG_7984

En vanuit de hoge vuurtoren, een heiige overzichtsfoto

IMG_9196

Hier tenslotte een paar leuke foto’s die op en in het schip genomen zijn.
Die had ik zelf wel willen schieten, maar ja, hoe kom ik aan boord?

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Zandoverslag in IJmuiden

  1. Zilvertje zegt:

    Puur genieten, van al die mooie foto’s, er is zoveel te zien, al die kleuren, al die bijzondere dingen, het water, het werk dat daar ligt, geweldig. Wat is die ferry reusachtig, zo groot heb ik het denk ik nog nooit gezien.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Leuk om te zien. Zeker vanuit een regio in Nederland waar maar weinig water en dus scheepvaart te zien is. Mis ik wel moet ik zeggen.

  3. Blewbird zegt:

    Zo mooi hoe je laat zien dat er hele wereld om zo’n zandzuiger heen hangt.

  4. Ximaar zegt:

    Idd een mooie serie. Die met die rist geparkeerde meeuwen vind ik het mooist.

    Grappig dat ik hier het woord ‘beun’ tegenkom met een totaal andere uitleg die mijn ouders (voormalige binnenschippers) er aan gaven. Voor hen was het de houten losse opstap voor een zomerhuisje. Iets om je klompen op achter te laten. Die uitleg vond ik nog niet bij wikipedia en misschien is het gewoon Westfries. Een beunhaas is zoals bekend een zolderwerker, maar dat komt uit het Duits. In de etymologiebank vond ik wel de uitleg van mijn ouders in de vorm ‘verhoging’, gerelateert aan de bühne.

  5. draverblog zegt:

    Wat woon je toch mooi op een dynamische en strategische plek, mooi blog waardevol.

  6. zelfstandigjournalistantwerpen zegt:

    Zeer informatief.

  7. Lehti zegt:

    Ben er even voor gaan zitten. Beunschepen, drainage, zout water, afladen, spoelen, ik heb weer heel wat geleerd. Ook over de relativiteit van dingen. Zo zag ik onderaan je blog reclame voor pringles. Kon er wel om glimlachen, zeker in combinatie met je uitgesproken (en gefundeerde, goede) ideeën over voedsel en mensen en keuzes en wat dies meer zij.

  8. Selma zegt:

    Antoinette Duijsters,
    dank je wel. Het gaat hier vanzelf, elke dag reuring.

  9. Selma zegt:

    Zilvertje,
    fijn dat je er met plezier naar de plaatjes bekeken hebt.
    In het echt is het nog veel leuker 😉
    Kom maar eens langs op de zomerdag.
    Ik fiets graag een half dagje rond met belangstellenden.

  10. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    zie boven, bij Zilvertje.

  11. Selma zegt:

    Blewbird,
    jij zegt het weer zoals het is.
    Vanuit elk standpunt.

  12. Selma zegt:

    Ximaar,
    wat een leuke aanvulling op het woord ‘beun’, met de uitleg van jouw ouders.
    Toevallig was ik dit weekend in Zaandijk, op die prachtig bewaarde Hoge- Lagedijk, en ontwaarde daar ineens overal van die beunen achterom. Zag zelfs iemand bijna z’n been breken toen hij op zo’n losstaand houten trapje van twee treden zo’n duur groen antiek houten huis bij de keuken binnen wou gaan, haha.
    En de beunhaas… dat is tegenwoordig het zogeheten wild waarmee de simpele shopper die ook wel eens iets van luxe wil door de vreselijke Albert Heijn bedrogen wordt.
    Lees alsjeblieft hier hoe dat zogenaamde wild gefokt wordt voor beun-Heijn:
    http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/konijnen

  13. Selma zegt:

    Draver,
    dank je wel. Ja, ik woon hier expres, omdat hier zo ongeveer alles is, aan natuur, cultuur, bedrijvigheid, noem maar op. Maar toch ga ik over een tijdje verhuizen, want het kan altijd nog beter (jaja, haha).

  14. Selma zegt:

    Zelfstandig Journalist Antwerpen,
    “Zeer informatief”.
    Ach, wij oud-journaille doet ons best ;-).

  15. Selma zegt:

    Lehti,
    dan denkt een mensch dat ’t alles gehad hep, komt Lehti aan met ‘Pringles’.
    a. Geen vreten.
    b. Wat heb ik daarmee van doen?
    c. Waar zou dat dan staan bij mij? Ik weet van niks. Heb nog even bij een vriend via zijn computer naar mijn blog gekeken (dus als ‘bezoeker’) en zag ook geen enkele reclame (wel sneeuw helaas).
    Dus jouw verhaal is er 1 van ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet.
    Zo niet, reageer dan met de oplossing erbij. 😉

  16. Zilvertje zegt:

    Wat een leuk idee! Hopelijk komt het ooit zo ver, mijn jongste zoon zit op de zeevaartschool, hij is al een aantal malen uit varen geweest. Het is een uur fietsen van mij naarIJmuiden, maar op het moment heb ik zo veel aan mijn hoofd, maar zal het onthouden, echt geweldig lijkt het me!

  17. Zilvertje zegt:

    Lees dat jij ook last hebt van reclame, ik zie het niet bij jou, maar ik heb het soms ook, altijd onder de laatste bijdrage en dan alleen als het wat volk trekt die dag, ik had ook die chips in die koker.

    Ik dacht weten geleden al reclame op mijn weblog te zien en vroeg toen aan de kijkers of ze het ook zagen, niemand zag het, maar het is er zomaar soms wel.

  18. Ximaar zegt:

    Tjonge wat moet ik daar een moeite voor doen om zo’n pringelreclame te zien. In Internet Explorer 8 verschijnt niets. Wat ik ook doe. In FireFox zie ik dat er een advertentievak staat, maar die is leeg. Pas als ik in Firefox via een zoekopdracht op dezelfde pagina kom zie ik eindelijk die reclame. Als het zo moet koop ik wel wat anders. 🙂

    Overigens krijg je de reclames ook niet te zien als je bij WordPress bent ingelogd. Maar dat voordeel had ik al, zodra ik een bericht geplaatst heb log ik uit. Ze hoeven immers niet alles van me te weten. Gravatar gebruik ik om die reden ook niet meer en façadeboek staat helemaal bovenaan op m’n zwarte lijst.

  19. Ximaar zegt:

    @Selma: Ja die beunen zal je veel vinden in Oud-Zaandijk. Aan de Lagedijk heb ik heel lang een achternaamgenoot gehad, maar ben pas bij ze langs geweest toen ze op een andere plek in Zaandijk woonden. Best jammer, het was een mooi huis en ik had het graag van binnen gezien.

Schrijf hier je reactie

