De Ocean Victory in IJmuiden, gezien vanaf het Forteiland

Hij gaat een boete krijgen van 50.000 euro, de Ocean Victory. Althans, een bankgarantie voor dat bedrag. Daar komt hij aan, in de verte. Op de Kop van de Haven van IJmuiden staan de fotografen klaar, terwijl intussen de ferry uit Newcastle bezig is af te meren

SAM_0671

Daar ligt de Fortwachter ook, de boot van het Forteiland. Even vragen of ik mee mag varen

SAM_0678
SAM_0680

Vanaf het water is alles toch leuker te zien. Dag meeuw

SAM_0682

SAM_0686

SAM_0687

En vanaf het Forteiland nog beter.
Hier geen uitgebreid verhaal over het schip, dat vertellen de media wel

SAM_0688

De Overwinning op de Oceaan wordt binnen gesleept als een dode haai.
Hoogmoed komt voor de val. Flauwe associatie is dat wel, maar zo’n naam vraagt erom.
De zee is ontzaglijk. Voor de zee kan een mens immers niet anders dan diep ontzag hebben

SAM_0692

SAM_0697

Links op de kade van de IJmondhaven staan nu de fotografen die daarstraks op de Kop van de Haven stonden. Dan weet je vanuit welke hoek alle plaatjes geschoten zijn
die je vanavond op het nieuws en in de krant ziet. Hier alvast de video van de IJmuidense fotograaf Frits Houtgraaf. Als je doorscrolt naar het einde zie je wat ik niet zag…

SAM_0700

Dit vind ik, tot slot, wel een mooi ritmisch plaatje: de poten van het werkeiland,
de kranen van het slachtoffer en de vlaggetjes van de kade op een rij

SAM_0703

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op De Ocean Victory in IJmuiden, gezien vanaf het Forteiland

  1. Selma zegt:

    Leuk Frits,
    ik heb meteen een link naar je filmpje in m’n blog gezet.
    Stond jij nou ook op de Kop? Ik heb je niet gezien.
    Of zat je eerst in een bootje, en ben je toen naar de IJmondhaven gegaan?

  2. Blewbird zegt:

    Daar had ik bij willen zijn.

  3. Lehti Paul zegt:

    Ik wíst het, toen ik net tv keek, daar is Selma ook bij, op de eerste rij. Wat een prachtig weer ook voor zo’n reportage.

  4. j de kat zegt:

    Zo, nou weet ik eindelijk hoe een dode haai aan wal wordt gebracht.
    Ocean Victory kan overigens ook vertaald worden in De Overwinning is aan de Oceaan. Bescheidenheid siert het schip.

  5. Selma zegt:

    Blew,
    dat is het eeuwige mysterie van tijd en plaats:
    waarom kunnen we niet altijd over zijn waar we willen…

  6. Selma zegt:

    Lehti,
    Als het in Den Helder of Hellevoetsluis was gebeurd, vanzelf niet.
    Ben lui. Hier hoef ik maar een paar honderd meter voor te lopen,
    en dan nog ga ik op de fiets.

  7. Selma zegt:

    J. de Kat,
    dat is een mooie terechtwijzing. Je hebt natuurlijk gelijk!
    Wat interpretatie betreft. Het ligt aan mij dat ik altijd het negatieve vermoed. Hoewel… de ervaring me geleerd heeft dat ik er wat de bedoelingen van de rijken en machtigen nooit ver naast zit.
    Schepen hebben niet zelden zulke duidelijk trots bedoelde namen:
    King of the Seas, Ocean King, Ocean Leader, Sea Conqueror, Sea Premier, Pacific Queen.

    Wat die haai aangaat, ik dacht aan ‘The old man and the sea’,
    maar zo wordt een haai ook wel aan land gebracht:
    https://selmasalo.wordpress.com/2010/07/27/hoe-er-vandaag-een-haai-van-een-kilo-of-100-geslacht-werd/

  8. j de kat zegt:

    Die blufnamen hangen vooral aan kroesschepen, om de toeristen te imponeren. Maar het klassieke voorbeeld – Titanic – riep al waarschuwingen op voordat het aan zijn maidentrip was begonnen. Overigens staat voor mij nog steeds bovenaan de lijst van idiote namen de Studebaker Dictator, een Amerikaanse auto uit de tweede helft van de jaren dertig. Hij figureerde naast de President en de Commander, die WO2 wel (even) hebben overleefd.

  9. Selma zegt:

    J. de Kat,
    ja, dat is zo, de cruise-schepen die hier in IJmuiden langskomen heten niet zelden prins, prinses, koning, koningin, maar dan toch meestal Princess of Denmark, Prince Albert. Maar ik zie ook wel eens bulkcarriers die Princess Natalie of Crown Princess heten, allemaal heel netjes.

    Ach, de arme Titanic. Toch mag ik het wel, de zelfoverschatting die zich in namen manifesteert. Het is toch een soort verzet van de mens tegenover de almacht, tegen de vergankelijkheid. Klein en dapper, hoewel uiteindelijk zinloos.

    Klassieke automodellen zijn vaak schitterende ontwerpen, vergeleken bij de eenvormige minder dan middelmatige windtunnelmonstertjes die tegenwoordig het land bedelven onder lagen asfalt en blik. Terecht dragen antieke sleeën pocherige namen! Ik ben er dol op:
    https://selmasalo.wordpress.com/2012/03/06/weg-met-die-middelmatige-filekarretjes-van-de-laffe-loonslaven-dit-is-pas-een-echte-auto-voor-de-heel-precieze-fijnproever/

Schrijf hier je reactie

