Eeuwig Engels gejengel op Radio 1

Of Amerikaans gejank. Het is helaas onmogelijk geworden om naar Radio 1 te luisteren zonder om de haverklap ‘getracteerd’ te worden op gejammer, gezemel, gezeur en gehijg. Daar is het misverstand gaan heersen dat de luisteraar na het aanhoren van drie minuten gepraat moe is, en dan vertier nodig heeft in de vorm van een liedje.

Steeds dezelfde muziekies: een gladjakker of een opgedirkt grietje die met de lelijkst mogelijk uithalen miauwt over love, babe, you and me, hurt, need you so, never let me go enzovoort. Sowieso, als die woorden in een ‘song’ voorkomen is het voorspelbare zooi.
Altijd maar meer van dezelfde soort Engelstalige (of would-be) deuntjes,
oh zo zogenaamd diepvoelend gezongen.
Dat heet dan geheel misplaatst ‘soul’, terwijl het om zielloze clichés en commercie gaat.

Vooral de liedjes die beginnen met een tremolo van mmmm ehhhmmmm, oehoehoeoeoe yeah yeaaah ooohaaaai zijn een gruwel.
Daarna zuchten ze een beetje met een diep namaak-emotioneel krakje in hun stem,
om dan bevend en schel uit te halen van beeeeeb waai do’nt you loooooove miiiiii!!!

De wereld is rond en er is overal en in alle talen een schat aan de prachtigste muziek te halen. Nee: het moet tegenwoordig Amerikaansachtig gejank en gekreun zijn, met een machinaal beatje eronder en een arrangement van synthetische toeters en strijkers.

Gelukkig zijn er buitenlandse nieuwszenders die het zonder deze rotzooimuziek doen,
maar ik zou ook wel weer eens gewoon naar Radio 1 willen kunnen luisteren

IMG_0395

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Muziek, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Eeuwig Engels gejengel op Radio 1

  1. EJW zegt:

    Iik vind veel van die Nederlandse artiesten ook niks. En dan die uitspraak. Paul de Leeuw met het lied: ”Blaaaaif baaai maaaai.” Kan die vent trouwens niet meer zien. Wat een gruwel

  2. Selma zegt:

    Paul de Leeuw heeft geen zangstem. Het is een stem van blik.
    Maar zoveel van de love-en-beeb-zangertjes hebben een lelijke schelle stem, naast wansmaak en gebrek aan authenticiteit.
    Dat geeft tegenwoordig niks. Als ze maar een dik ego hebben is het goed.

  3. luuk1945 zegt:

    Vooral die R&B, die bevige stemmen, het gejank om geluk, verdriet etc.
    Weet niet welke rythm & blues hier aan is

  4. Blewbird zegt:

    Ik zit het grootste deel van de dag ‘onder’ Radio 3. Is nog veel ‘erger’. Zeer herkenbaar en voor mij aanleiding om ‘s-avonds thuis te luisteren naar Free Jazz, Minimal en Electronica. Of gewoon naar niks.

  5. fulpsvalstar zegt:

    Allereerst: ik ben het helemaal met je eens maar………in de auto op verplichte lange ritten heb ik altijd onze nationale kakelzender aan, reden: naar klassieke muziek ga ik luisteren en dat zou gevaarlijk zijn.

  6. knutselsmurf zegt:

    Eerst was er alleen klassieke muziek. Toen gingen 3 jongens in een garage zelf muziek maken, zetten het op een plaatje en verkochten er een miljoen kopieen van. Iemand met veel geld dacht : 3 jongens kosten me minder dan een heel orkest. Daar is het ongeveer mis gegaan. Het ligt niet aan die jongens, het ligt aan de muziekindustrie die overal zijn sausje over wil gieten. Je kan niet meer gewoon muzikaal zijn. Je moet de X-factor winnen, je moet worden bijgeschaafd door iemand die op dezelfde manier gevormd is.

  7. Selma zegt:

    Luuk,
    insgelijks.
    Ik kreeg trouwens net antwoord van de eindredactie van Dit is de Dag van Radio 1 (die ik m’n blog gestuurd had) dat Radio 1 een centrale redactie heeft met muzieksamenstellers, en dat de omroepen niet vrij om te kiezen wat ze draaien, tenzij ze een live artiest uitnodigen.
    Dat vind ik zooo bizar!
    Nu wil ik wel weten wie die muzieksamenstellers dan zijn, en waarom…

  8. Selma zegt:

    Blewbird,
    oooh wat is dat erg, dat gedwongen luisteren op je werk.
    Ooit heb ik dat drie jaar gemoeten, met het gevolg dat het daarna vele jaren geduurd heeft voor ik weer geconcentreerd kon luisteren naar (m’n eigen keuze) muziek.
    Zozeer had mijn gehoor zich leren afsluiten voor omgevingsherrie.
    Vandaar dat ik nu misschien een geluidsneuroot ben: winkels en horeca waar muzak gedraaid wordt mijd ik als de pest. En radiozenders dus ook.

  9. Selma zegt:

    Fulps,
    je hebt gelijk.
    De enkele keer dat ik een auto leen, laat ik ook kakelen en janken,
    en niet te vergeten reclame-kwekken, om alert te blijven.

  10. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    al lijkt me de historie tussen klassiek en drie jongens in een garage wat erg afgekort, voor de rest kan het niet anders dan dat al die fantasieloze jankerijen industrieproducten zijn. Pulp en eenheidsworst van geldgeile producers en promotors.
    Het antwoord dat ik ontving van Radio 1 (hierboven bij Luuk geplaatst) intrigeert me dus zeer: omroepen mogen niet zelf hun muziek kiezen!
    Dat is op z’n minst dubieus.

  11. ik luister nooit radio.
    draai enkel muziek, zelf.

  12. knutselsmurf zegt:

    Tja.
    Als er 500.000 Selma’s in Nederland waren, zou men best rekening met je houden. Maar er zijn nu eenmaal meer Sharon’s en Anita’s en die hebben een andere smaaaaaaaak.
    Er wordt wel goede muziek gedraaid soms. Er zijn een paar echte muziekprogramma’s.
    3 Voor 12 bijvoorbeeld.
    Radio-1 is denk ik vooral bedoeld voor mensen die in de auto onderweg zijn, niet om de hele dag naar te luisteren.

  13. brenazet zegt:

    Mijn papa schreef vrijdag ook al zoiets in zijn blog: http://manieren.blogspot.fr/2012/11/muziek-op-1.html
    Ik ben het helemaal eens met jouw gedachte dat die muziek zielloze clichés zijn en alleen commercie. Ze geven een totaal verkeerd beeld van wat liefsde is en pompen dat bij iedereen ongemerkt naar binnen op hun harde schijf.

  14. Selma zegt:

    Kitty,
    heel verstandig van je.
    Maar ik heb geen tv, en lees alleen kranten die ik in de trein vind,
    dus de radio is mijn venster op de wereld.
    En dat zou niet vertroebeld hoeven te worden door gemiauw over luv en beeb.

  15. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    de Sharon’s en Anita’s hebben al de keus uit 300 zenders van het type Sky, Veronica, 3FM, 100 % NL en hoe ze allemaal heten waar non stop gekerm gedraaid wordt.
    De nationale nieuwszender zou daar dus vrij van kunnen blijven, alleen al uit beschaafdheid, en omdat de hele gemeenschap gediend moet worden.
    En dan: nergens is voorgeschreven dat Radio 1 alleen voor autorijders is en niet om de hele dag naar te luisteren! Wat een gekkigheid om dat te beweren.
    Ik luister niet de hele dag, heb wel wat beters te doen, maar elke keer dat ik wíl luisteren om een beetje over het nieuws geïnformeerd te worden, moet er gejank klinken.
    De BBC en Westdeutscher Rundfunk zijn oneindig beschaafder dan het Nederlandse product.
    Dat er prachtige muziekzenders zijn, dank je, maar dat wist ik ook wel.
    Daat gaat mijn blog niet om.

  16. Selma zegt:

    Brenazet,
    dank je wel voor de link naar je vaders blog!
    Ik heb het met veel plezier en instemming gelezen.
    Auditieve terreur, wat een kwalificatie. Dat is het, die term ga ik ook gebruiken.
    Ik moet wel grinniken over wat jij schrijft: dat het verkeerde beeld van wat liefde is “bij iedereen ongemerkt naar binnen op hun harde schijf” wordt gepompt.
    Geweldig hoe uitdrukkingen gevormd worden analoog aan technische ontwikkelen. De mens als computer.
    Daar ga ik een blog aan wijden.

  17. brenazet zegt:

    Ja maar een harde schijf is dan ook heel moeilijk te wissen bij een mens vooral omdat die informatie er ongemerkt op is gezet. Ik merk het zelf heel vaak en vind het soms heel moeilijk om denkbeelden, overtuigingen los te laten, Ben benieuwd naar je blogbericht over dat onderwep.

  18. Lehti Paul zegt:

    Hm, Engels gejengel. Tja. Ik luister de hele dag naar de radio. Anders ben ik zo allenig. En ik luister ze allemaal. Sky, 538, radio 1, en ook de klassieke zender af en toe. Niet alle muziek vind ik even mooi en er zullen vast platenmaatschappijen zijn die er geld aan verdienen. Maar wat ik nu juist zo mooi vind, is dat tegenwoordig iederéén muziek kan opnemen en de ether in kan slingeren (althans op internet). Ik ken mensen die met jongeren werken en hen helpen hun eigen klank creëren en op te nemen. Prachtig vind ik dat en oneindig veel leuker en creatiever dan oorlog als uitlaatklep.

    Neem nou de prachtige remix van ‘One day’ (Reckoning song) van Asaf Avidan of Kalkbrenner, die het geluid van de deuren van S-bahn in tot muziek verheft (‘Train’). In de film waarin het nummer zit (‘Berlin Callin’) wordt de dj trouwens steeds bejegend alsof hij niks zou hebben waar hij voor leeft (door een psychiater die toevallig ook Paul van achteren heet), terwijl hij júist zijn muziek heeft. Maar dit terzijde.

    Ging het eeuwen geleden ook niet vooral over de dramatiek der liefde? (Dido en Aeneas van Purcell bijvoorbeeld: ‘Als je me verlaat, steek ik een mes in mijn borst’ Hm).

    Ik kan een heel eind met je meegaan, Selma. Maar ik ken ook zo veel pareltjes, ontsproten aan jonge creatieve muziekbreinen. Waar mensen op dansen, vrolijk van worden. Of, zoals mijn elfjarige doet: muziek van internet plukken en het na proberen te spelen. Met eindeloos geduld.
    Ik heb gezegd! (maar ik geniet ook van een winkel waar het stil is, hoor ;-))

    Toch nog wat linkjes, veel klassiek akkoorden en loopjes zitten ook hierin, alleen hebben we oorspronkelijk (Afrikaanse?) beat erin gemixt. Vermoeiend? Wellicht. Maar het geeft mensen die moeite hebben met 7/8 maten, de gelegenheid om op de maat te dansen. En Esperanto als wereldtaal, waar mijn oma voor ijverde, is ook niet meer nodig.
    train: http://www.youtube.com/watch?v=_sHAxy0NglY
    one day: http://www.youtube.com/watch?v=A16VcQdTL80

    Morgen ga ik weer schilderen. In mijn uppie, zet ik radio één op. Jammer dat het ook vaak over sport gaat. Daar heb ik niks mee. 😉

  19. Selma zegt:

    Brenazet,
    wat mij aan het lachen maakt is dat de hersenen nu ineens een harde schijf zijn gaan heten,
    terwijl ze vroeger naar de toenmalige uitvindingen genoemd werden.
    Bijvoorbeeld: als je iets in je geheugen prent, dan is inprenten ontstaan in de tijd dat de boekdrukkunst werd uitgevonden.
    Als we ons opwinden komt dat uit de tijd van opwindmechanismes als de klok, en als we stoom af blazen doen we dat als de ;locomotief. Echt heeel grappig.

  20. Selma zegt:

    Lehti Paul,
    dank je wel voor je lange grappige reactie.

    Die link naar Kalkbrenner, geweldig. Daar hou ik ook enorm van. Lekker muzikaal en zelf gemaakt!
    Alleen train mag van mij ‘Zug’ heten, en Berlin calling ‘Berlin ruft an’.
    Dat iedereen maar denkt dat alles Engels moet zijn vind ik zielig. Duits is juist zo’n prachtige taal.

    Die tweede link naar Asaf Avidan laat precies zien waar ik van walg: stereotiep Engels gejank over ‘beeb, hurt, you and me’. Wat een zeikerd en een naäper.
    Toen hij begon te spelen was ik eerst verrast: hee, die heeft naar Narciso Yepes geluisterd, die kan echt gitaar spelen. Maar ach, toen begon-ie met zo’n nasaal stemmetje quasi-gevoelig te janken over z’n beeb. Gadver. Ik kan er geen ‘jong creatief muziekbrein’ in zien. Herhaling, herhaling, herhaling.

    Ja, liefde is een thema dat sinds mensenheugenis vertellingen en muziek beheerst, maar mij gaat het erom dat tegenwoordig maar 1 vorm bestaat op de radio: de vorm van Engels gejammer, bevende uithalen “doooont huuurt miiii beeeb!!!”. Alles slechte klonen van lelijke Amerikaanse crooners, zoals jouw bovengenoemd voorbeeld.

    Je hebt duidelijk een andere smaak dan ik, ook omdat je naar Sky en zo kunt luisteren. Daar valt niet over te twisten, vrijheid blijheid. En gelukkig zijn er voor jou zenders in overvloed!.
    Je hebt helemaal gelijk dat het fantastisch is dat nu iedereen zelf muziek kan opnemen en op internet zetten, en inderdaad, gebruikte iedereen zijn creativiteit maar leuker dan om oorlog mee te maken (en wat mij betreft: dan oorlogs-, horror- en moordfilms en -games).

    Ik gun alle mensen van harte elke soort muziek waar ze op willen dansen, vrolijk van worden. Of, zoals jouw elfjarige: na proberen spelen. Werkelijk alles (ook waar ik niet van houd) als het ze gelukkig maakt.
    Het ging mij alleen om Radio 1: het schokkende gebrek aan variatie, en de dwang van de commerciële jankmuziek op onze nationale nieuwszender, die alle lagen van de bevolking zou moeten bedienen.
    Huil- en schreeuwmuziek is er al op 300 zenders.

    Dat sport tegenwoordig als nieuws geldt, en eindeloos herhaald wordt, vind ik ook walgelijk, maar dat vergt een ander blog.

  21. brenazet zegt:

    Selma, ik heb daar nooit bij stil gestaan, natuurlijk!!!! Nu ga ik er natuurlijk op letten.

  22. Lehti zegt:

    Eigenlijk zou de cd/film ‘Titten techno & und trompete’ heten (als het Duits was, moesten het vast hoofdletters zijn). Maar dat was (naar de smaak van de producent in de film) niet kijk/luistergevoelig genoeg. Of zo.

    Ik zapte vandaag bij het schilderen van radio 1 (‘veel riolen in NL zijn doorboord met andere buizen’, ‘bouw in grotere crisis dan gedacht’, ‘kinderen voor kinderen viert jubileum’) naar radio 3. En daar werd, jawel, zojuist ‘T&T&T’ afgekondigd. Met advies ècht de film te gaan zien. Ook als je niet van (dit soort ‘heftige’) Techno houdt.

    En nu luister ik naar de Usb-stick met muziek van Rihanna, Alicia Keys en meer van dat. Zoonlief heeft ‘m speciaal voor me samengesteld voor 5 dec. Ik zei geen speciale voorkeur te hebben (ken minder namen dan jij), wilde muziek voor in de auto. Hij luistert mee in de kamer ernaast. Moet ik eerlijk naar hem zijn? (ik vind het vreselijk, maar heb er zelf om gevraagd :-()
    Ik luister nog even verder naar ‘this is love’. Gelukkig ben jij niet op bezoek 🙂

    Prachtig ook, die opsomming van opwinden, inprenten, harde schijf enz.

  23. Selma zegt:

    Brenazet,
    hopelijk heb ik (als geluidsneuroot) jou geen slechte ideeën gegeven,
    waardoor je nu niet meer ontspannen naar de radio kunt luisteren.

  24. Selma zegt:

    Lehti,
    die film ga ik vast zien, alleen al omdat mijn kleinzoons me nu al op de bank trekken om samen met hen een dvd van Michael Jackson te bekijken (aan wie ik altijd de pest heb gehad, maar voor die jongens doe ik alles).
    De producent van ‘T&T&T’ doet niet aan smaak maar wel aan commercieel belang, dus aan de ‘Engelse ziekte’.
    Goed om te lezen dat jij de muziek van Rihanna en Alicia Keys en zo ook niet mooi vindt. Bij die wezentjes is de ‘muziek’ dan ook alleen maar de reclametoeter om het product ‘opgedirkt halfbloot wijfje’ te promoten.
    https://www.google.com/search?hl=nl&gs_rn=0&gs_ri=hp&tok=CcoYPl5NtweRXWz1vCfdjw&pq=e+pericoloso+sporgersi+vertaling&cp=20&gs_id=i4&xhr=t&q=rihanna+alicia+keys&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=39650382&biw=1366&bih=598&bs=1&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=4gbDUILWL4SW0QXD3YHABA

  25. Pingback: Fins voor beginners les 1 | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

