De Yeomannen

Gisteren ging de Yeoman Bontrup door de grote sluis,
een zelflossende bulk carrier voor droge materialen.
In 2010 beheerste hij een half jaar het uitzicht van het IJmuidense havengebied  

Kijk, de brug is weer als nieuw

In het voorjaar van 2010 ontstond er brand aan boord, die enorme schade aanrichtte.
Daarna werd de Yeoman Bontrup naar de IJmondhaven in IJmuiden gesleept, waar hij tot het eind van dat jaar ter reparatie lag, zijn verbrande karkas van heinde en verre te zien

Dat roest en ossenbloed vond ik mooi, speciaal bij een blauwe hemel, en raakte wel gehecht aan het uitzicht. En aan die geheimzinnige naam... Als van een ouwe viking.
Maar hij heet gewoon naar een paar ouwe directeuren.

De Yeoman Bontrup gezien vanaf het Forteiland

Vanaf de Hiswa, Seaport Marina

Vanaf de Seinpostweg

Yeoman Bontrup heeft ook een broer, de Yeoman Bridge. Hier in de grote sluis

Dit is een nog leuk filmpje over de loods die aan boord van de Yeoman Bontrup gaat.
(Zie ook mijn blog over de loodsen.)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De Yeomannen

  1. Warner zegt:

    Wat zijn schepen toch groot soms mooie foto’s !

  2. Lehti zegt:

    Wederom prachtige plaatjes. Maar waar is de pindakaas? En, wat nog gekker is, ik ontvang een melding van recent een geposte bijdrage van “Pre-Sail IJmuiden, de Russen & de zon”. Waar 18 ag. 2010 2010 bij staat. Er zijn wel meer waaromvragen, zo blijkt. Maar de pindakaas is weg.

  3. Stefania zegt:

    Wel een beetje een lompe reus naar mijn smaak. Maar die kunnen evengoed leuk zijn.

  4. dickblogt zegt:

    mooi klusje! Zou ze wel eens bij strand Horst langs zien komen, ‘-)

  5. Blewbird zegt:

    Machtig om te zien zo’n schip. Zelflossend, wat betekent dat?

  6. Selma zegt:

    Warner,
    dank je wel. Er zijn nog veel groter schepen, die de complete Grote Sluis vullen. En omdat die te klein is voor de allergrootste moderne schepen, is er dus een nog grotere sluis gepland (maar ik houd het erop dat die niet doorgaat).

  7. Selma zegt:

    Lehti,
    Dank je. De pindakaas heeft zich even in de potjes teruggetrokken.
    Kreeg bijna per ommegaande het antwoord dat ik zocht, van Knutselsmurf, en nu ga ik dieper onderzoek doen naar die wonderlijke 302 bezoeken op 1 dag aan dat pindakaasblog. Dan kom ik er later mee terug.
    Wat die melding van dat oude blog betreft: mij ook nie begrijpen nie…

  8. Selma zegt:

    Stefania,
    lompe reus, haha.
    Ja, de tijd dat het vervoer plaatsvond op praampjes en trekschuitjes is voorbij.

  9. Selma zegt:

    Dick,
    ben je ook een bootjeskijker?
    Zeer onschuldige hobby 😉

  10. Selma zegt:

    Blew,
    dat ‘zelflossend’ las ik de officiële beschrijving van het schip.
    Vond het een schitterend woord, maar wist de betekenis ook niet.
    Daarom zocht ik een linkje op, en plakte het onder het woord.
    Tweede regel van boven.

  11. Pingback: De Ecolution van Wubbo Ockels, en hoog bezoek | Er was eens…

  12. Hotze Bergsma zegt:

    Kijk anders ook eens op kombuispraat.nl . Een site van ex-zeelui. Sommige van de leden fotograferen alles wat er bij Hoek van Holland en IJmuiden binnenkomt, dan wel vertrekt.

  13. Selma zegt:

    Hotze, ja, dat is een leuk forum, en een paar van die mannen ken ik wel uit de tijd dat ik in IJmuiden woonde, waar ik vanuit het keukenraam zo het zeegat uitkeek. Als ik dan iets moois binnen zag varen, liep ik wel naar de kop of de sluizen om te fotograferen, en trof dan vaker andere bootjesliefhebbers..

Schrijf hier je reactie