Het Cornelis Vreeswijkpad

 Op de strandovergang aan de Kennemerboulevard staat een beeld van Cornelis Vreeswijk. Het is een plek waar de Zweedse zanger in zijn IJmuidense jeugd heel graag kwam
(al zag het er tijdens zijn leven totaal anders uit)

Vandaag was het een bijzondere dag. Rond vieren had zich er een gezelschap verzameld

    Onder meer (v.l.n.r.) Jacob Bron, directeur van de Velsense Stadsschouwburg, wethouder van cultuur Wim Westerman, Cornelis’ zoon Jack Vreeswijk,
en fotograaf Ko van Leeuwen

Ook Tonny Vreeswijk was er, de zus van Cornelis

en Marlies Philippa, voorzitter van het CVG, Cornelis Vreeswijk Genootschap

Toen beklom Jack een keukentrapje om iets weg te pulken

Vervolgens mochten de fotografen toeslaan voor officiële portretten

En nog een paar interviews voor radio en tv

Dan ging er een glas geheven worden bij Verswijveren, oftewel strandpaviljoen de Zuidpier
waar Cornelis Vreeswijk in ’t midden boven de bar hangt.
Wel een treurig portret, met een rouwrandje.
Hier is nog een taak te vervullen voor het CVG, een vrolijker foto is makkelijk te vinden

De avond was eigenlijk te mooi om binnen te gaan zitten,
al klonk de gitaar en waren er zeker prachtige stemmen om Cornelis’ balladen te zingen

Ik zag een grijze zeehond pontificaal op het strandje naast de lichtopstand liggen,
maar toen ik m’n camera pakte glipte hij snel de zee in, kopje onder. De schurk

Scholekstertje was minder schuw. De bloem is van een uitvaart, in twee betekenissen

Lekker bootjes kijken, dat verveelt nooit. Dat deed Cornelis Vreeswijk ook graag

Daar vaart Nostalgia langs. Ik zou zo aan boord willen springen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Muziek, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Strand, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Het Cornelis Vreeswijkpad

  1. King Billy zegt:

    Prachtig! Die Cornelis….. Misschien zijn er lezers die de ‘Zwarte Kat’ van Ome Ko herinneren onder Ouderkerk a/d Amstel, waar Corretje met zijn gitaar op de late vrijdag en zaterdagavond vaak langs kwam? Altijd zonder vriendin. En na 02.00 werd doorgefeest, slapen op een zee van matrassen op de zolder en ’s middags ontbijt in de tuin en een duik in de Amstel? Waarna met ’t bootje weer terug naar AMS? Of in een oude Amerikaanse legerjeep?
    Onvergetelijke jaren.
    Ik mis hem nog steeds. En speel zijn CD’s nog regelmatig. De tapes zijn versleten.
    Hij heeft het verdiend, deze posthume eer. Zijn pad. Fantastisch.

  2. Grutte Pier zegt:

    Het is geen Zweed: Cornelis Vreeswijk werd in 1937 in IJmuiden geboren als oudste van vier kinderen. Zijn vader, Jacob Cornelis Vreeswijk, had een taxi- en garagebedrijf. In 1950 – Cornelis was toen dertien jaar oud – verhuisde het gezin naar Stockholm in Zweden, waar zijn vader als automonteur ging werken. Het gezin remigreerde met dochter Tonny in 1961 naar Nederland, maar Cornelis bleef in Zweden wonen, om daar een carriere op te bouwen.

    Details, ach ja…. vandaar ook het pad alhier…..

  3. Selma zegt:

    King Billy,
    jij kent ook iedereen 😉
    Ja, het bruine leven dat hij leidde spat van je beschrijving af.
    Erg leuk, en vanzelfsprekend dat jij ook een oude fan bent.

  4. Selma zegt:

    Grutte Pier,
    dank je voor de biografische details, voor onwetende lezers vast een aanvulling.
    Het is zo dat Vreeswijk nooit de Zweedse nationaliteit heeft aangenomen,
    maar in Zweden is hij een legende, en nog immer beroemd, geliefd en vaak gedraaid, ook door jong publiek, terwijl hij in Nederland alleen een handjevol ouwe knarren als fan heeft.
    Vandaar “Zweedse zanger met IJmuidense jeugd”.
    Ben jij overigens IJmuidenaar dat je ‘alhier’ schrijft?

  5. stripman zegt:

    Mooie reportage !

  6. Aad Verbaast zegt:

    Interessant.
    Ken je https://twitter.com/rutgervahl ? Is een biografie over Cornelis Vreeswijk aan het schrijven.
    Misschien was hij er ook bij.

  7. Selma zegt:

    Stripman,
    dank je. Hij was een van de helden van mijn jeugd (en nog steeds houd ik van ‘m).

  8. Selma zegt:

    Aad,
    zeker interessant.
    Het was een klein gezelschap, waarvan ik de meesten ken,
    ik herinner me dit gezicht niet. Zal hem mijn blog sturen, dan hoor ik het wel.
    Ben benieuwd naar die bio.

  9. Pingback: Cornelis Vreeswijk kreeg een eigen straatje - Seaportplaza

  10. Gerard zegt:

    Bedankt Selma, hij staat weer als column opgenomen op seaportplaza.nl. Ik mistte ‘m al weer een tijdje. Gr. Gerard

  11. Blewbird zegt:

    Ik moet nodig weer eens naar IJmuiden.

  12. Th Balvers zegt:

    Je kunt aan die koppen zien waar ze (ongeveer) wonen en wat het weer er structureel is. Hollandser kan bijna niet.
    Over Vreeswijk niets dan goed.

  13. Fenny zegt:

    Ja ik weet wie het is, ook een documentaire over hem gezien. Ik zou er niet speciaal voor naar de winkel gaan maar smaken verschillen. Die eerste foto, wat een plaatje!

  14. Selma zegt:

    Gerard,
    ik was een maandje of wat met heel on-IJmuidense dingen bezig.
    Ben weer in het hok op stok.

  15. Selma zegt:

    Blewbird,
    de meeuwenkolonie ontvangt momenteel niet, wegens afwezigheid,
    al scharrelen er altijd nog wel wat half- en anderhalfjarigen in de haven,
    maar die willen alleen maar eten, en geen concurrent op bezoek 😉

  16. Selma zegt:

    Theo Balvers,
    ja, dat is ongrijpbaar maar waar:
    Hollandse koppen herken je altijd, zelfs aan het andere eind van de aarde.
    Maar hier zitten heel vriendelijke mensen tussen hoor.
    Muzikanten zijn sowieso meestal gheselscap.goet ende fyn.

  17. Selma zegt:

    Fenny,
    leuk dat je die documentaire gezien hebt.
    Muzieksmaken verschillen vanzelf. Bij mij heeft de liefde voor bepaalde nummers van Vreeswijk vooral veel te maken met onuitwisbare herinneringen aan zomeravonden vol verliefdheid, en dergelijke. Lang lang geleden. Maar dat heb ik ook met Paint it black van de Stones, Light my fire van de Doors en zo…
    Ja, wat een leuk plaatje van dat meisje dat spontaan het beeld kuste, ben er zelf ook blij mee!

  18. kuifjesimon zegt:

    Heb gelijk de ceedee maar weer eens opgezet

  19. veronica veronica…lijkt me best ontroerend een pad vernoemd naar je vader.

  20. Selma zegt:

    Kuifje Simon,
    geen elpee? Evengoed prachtig dat je (nog) muziek van hem hebt!

  21. Selma zegt:

    Christien,
    ja, dat maken we niet allemaal mee!
    (Hoewel er begin deze maand in Beverwijk een straat vernoemd is naar een van mijn eerste vriendjes, nota bene iemand die ooit door mijn vader de deur uitgeschopt is, letterlijk, met klappen en schoppen.
    Toen dacht ik wel: lekker puh pa, naar jou is géén straat vernoemd..)

  22. fulpsvalstar zegt:

    Ik kende Vreeswijk alleen van naam (alleen klassieke muziek) toch nu met plezier een paar nummers beluisterd, niet mooi maar wel leuk.
    Trouwens, die eerste foto met dat kindje…….onbetaalbaar!

  23. King Billy zegt:

    Vanmiddag Radio 1, 16.55 een kort aandacht aan Vreeswijk.
    “Hoe zou je hem willen noemen? In één zin, we gaan naar het nieuws toe”
    “Ja, mmm, eh…, een hele stoere, lieve, eigenzinnige lonesome cowboy”.

  24. Selma zegt:

    Vast de woorden van z’n lieve zusje!?

  25. King Billy zegt:

    Mogelijk haar woorden, geciteerd door een man. Ik dacht degene die morgen ergens liederen van Cornelis gaat zingen. Luisterde met een half oor.

  26. Selma zegt:

    Vanavond is er een groot Cornelis-gala in de Velsense Stadsschouwburg, met een heleboel vertolkers. Ben helaas elders gewenst.
    Hoewel… odes aan dode musici maken me altijd bedroefd (als ik iemand zelf gekend heb tenminste) want dan krijg ik zo’n heimwee naar het echte, en zo’n boosheid tegen de dood.

  27. In Stockholm is een heel park naar Cornelis genoemd. Het is jammer dat hij al dat posthume eerbetoon niet mee kan maken, daar had ie vast weer wat komisch-venijnige teksten over kunnen schrijven. In 2010 kwam er een film uit over zijn leven (en daar heb ik weer een blogje over gedaan; zo houdt hij ons allen bezig :-))

  28. Selma zegt:

    Triumv…
    ja in Zweden is hij een grote ster gebleven, en terecht.
    Ach, dat postume eerbetoon. Hij heeft toch een bruin leven gehad!
    Maar toch, had hij wat langer mogen leven, zodat hij nóg meer muziek had nagelaten. Ik ben hier wel eens naar een ‘tribute’ aan Cornelis geweest, maar er bedroefd weggegaan: was goedbedoeld, maar alleen hij kon zijn liederen zo zingen als hij.
    Zijn film heb ik natuurlijk gezien!

Schrijf hier je reactie

