Kijken jullie wel even uit het raam

in plaats van alleen maar turen naar  je computerschermpje? De lucht is nu zo helder,
je ziet de afnemende maan prachtig exact tussen Jupiter en Aldebaran in staan.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op Kijken jullie wel even uit het raam

  1. Lehti zegt:

    Jazeker, ik probeerde mijn jongens gister uit te leggen hoe dat zat met de wassende maan, maar over Jupiter en Alderbaran ben ik niet begonnen, heb daar echt nul komma nul kaas van gegeten.
    De zon, ja díe was prachtig, althans, vanmorgen even èn vlak voor ie weer onderging. Verder is het hier vooral regen en wind en…nou ja herfst dus. Ook niet lelijk, maar wel herfst, met wolken die voor de maan langs jagen. Dan kun je de maan zelfs filmen (zie achter Lehti)

  2. Lehti zegt:

    pardon, Aldebaran bedoel ik :-l

  3. Mark zegt:

    Ik ben er net nog onderdoor gefietst. Ik kreeg het er koud van, zo schitterend.

  4. King Billy zegt:

    Zag ’t ook, toen ik Nozemientje uitliet en het op de grond windstil is terwijl cumulus bewolking op 3000 – 4000 ft met een snelheid van zo’ 40 km/u oostwaarts voorbij de maan schuiven. Harde wind op komst.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Aldebaran? Ik had er nog nooit van gehoord. “Zoeken we op”.
    P.S. Inmiddels gedaan. Goed nieuws: Over ongeveer twee miljoen jaar komt de ruimtesonde Pioneer 10 aan bij de ster Aldebaran.

  6. Ik vergeet het weleens. Mag normaal gesproken graag naar de hemel kijken. Ook overdag, Je ziet zo vaak mooie figuren die door wolken worden gemaakt. s’ Avonds zie ik ook bergen en vooral als de zon is onder gegaan en er een rood schijnsel valt. Wie zijn wij dan vraag ik me dan af als naar zoveel moois kijk.

  7. Selma zegt:

    Dank jullie wel voor je aardige reacties!
    Lehti en Aad,
    eerder schreef ik een blogje over o.a. Aldebaran:
    https://selmasalo.wordpress.com/2012/08/12/venus-jupiter-en-aldebaran-mazzel-met-sterren-en-planeten/
    (ook nog wel meer van dat soort blog)

  8. King Billy zegt:

    En deze Aldebaran is ter ziele: http://www.arendnet.com/aldebaran.htm. Op zo’n zusterslingerbak tijdens de Kerstvakantie als 16-jarige ‘Opstapper’ twee weken zeeziek geweest.Achteraf meer stoere verhalen dan anderen uit de Kerstpreken sleurden.

  9. Selma zegt:

    Wat een mooi schip. Vaart door het Noordzeekanaal zo te zien.
    Twee weken zeeziek is op zich al een stoer verhaal,
    hoe hield je het uit?!

  10. Blewbird zegt:

    Wat denk je wel van ons ;-). Ik hoef maar even op te kijken van mijn scherm en ik zie de maan door de bomen achter de huizen, over de daken (Leiden, binnenstad, 4 hoog). Nu even niet, want het is bewolkt en grijs.

  11. Selma zegt:

    Blew,
    oeps…. ik wil niemand beledigen.
    Vierhoog is de beste plek, hoog boven de wereld.
    Ik kan het weten want woon ook vierhoog.
    Nooit gedacht vroeger, wilde altijd beneden met een tuin, maar wat is het fijn om naar alle kanten uit te kunnen kijken!
    Vanavond is het hier ook bewolkt. Geeft niet, de maan is nu toch weer opgeschoven, niet meer zo mooi tussen Juup en Aldi.

  12. Lehti zegt:

    Klinkt bekend. ‘Mis je je tuin niet?’, vroegen mensen toen ze hoorden dat ik hoger ging wonen. Nee, zei ik, als ik groen wil ga ik naar het park, of buiten de stad, (hoef ik zelf niks aan te doen ook) en elke morgen (mits het helder is) wordt ik wakker van de opkomende zon (of maan, afhankelijk van het uur). Dat is goud waard en minstens zo veranderlijk als een tuin.
    Juup en Aldi 🙂

  13. Selma zegt:

    Lehti, zo is het.
    Geprogrammeerd van kind af aan (werken in de moestuin waar we zomer en winter uit aten met een groot gezin) was in een flat gaan wonen een soort blasfemie. Maar ik vergoelijkte het voor mezelf met de onmetelijke duinen, op een minuutje fietsen afstand: mijn immense tuin.
    Omdat het een reservaat is, van ons allemaal, dus ook van mij.
    En zonder wieden of snoeien!
    Ik ben er heel vaak helemaal alleen, vooral als het zogenaamd slecht weer is.
    En dan zeg ik tegen mezelf: dit is allemaal helemaal mijn tuin 😉
    Overigens doe ik in die tuin aan wild tuinieren. Je zou de courgettes en aardappels moeten zien die ik geoogst heb achter de rug van de boswachters om.

  14. Fenny zegt:

    Als ik binnen zit, gordijnen dicht, ontgaat me natuurlijk van alles.
    Soms zie ik het dan boven vanuit het slaapkamerraam, vaak ook niet.
    nou ja

  15. Selma zegt:

    Fenny,
    binnenleven, buitenleven,
    laat ze in evenwicht zijn, blijven,
    en niet teveel verstoord en opgeschrikt door het leven dat tv, reclame, auto’s en politiek veroorzaken.

  16. draverblog zegt:

    Gemist en gordijnen dicht, jammer.

  17. Zilvertje zegt:

    Gisteravond zo genoten van de maan, je had geen licht nodig buiten.

  18. Selma zegt:

    Draver,
    Over drie weken is het weer raak.

  19. Selma zegt:

    Zilvertje,
    ja, die zilveren maan soms 🙂

  20. Letterzetter zegt:

    Nou, dank je wel hoor… Loop ik naar buiten voor een ommetje en om naar die door jou genoemde constellatie te kijken (even wachten tot de lichte bewolking weggewaaid is) en ja: Mooi gezicht! en op hetzelfde moment knal ik in het donker tegen een paaltje. Baf! Gelukkig nét niet in m’n kruis… maar wel een blauwe plek. Eigen stomme schuld natuurlijk en achteraf kan ik er om lachen.
    Deed me denken aan een scene uit één van de films van Stan Laurel en Oliver Hardy 🙂

  21. Selma zegt:

    Ojee, is het nu mijn schuld?
    Dan schuif ik die gauw door naar sterren, wier bestaan dit veroorzaakt heeft.
    Of naar den Schepper natuurlijk!
    En nu arnica smeren, dat werkt weldadig.

Schrijf hier je reactie

