Romantisch geneuzel en de wraak van de koolsoep

Zoveel houd ik van die boeken dat ik de complete Russische bibliotheek gelezen heb, sommige favorieten een paar maal. De Petsjorins, Basarovs, Raskolnikovs, Vronsky’s
en hun Bela’s, Doenja’s, Anna’s, Olga’s, Natasja’s kan ik dromen.

Ik wilde naar Rusland zonder de verwachting nog iets te zien dat aan de 19de eeuw herinnerde, dat zou na ruim een eeuw, waarvan tachtig jaar Sovjetregime en de laatste tijd de westerse modegrollen, ook wel verdwenen zijn.
Maar rijdend door het platteland, stond er af en toe toch een oud, erg mooi houten huis

Al is dit uitzicht vanuit mijn logeerkamer bij het krieken van de dag realistischer

Zonder me aan slavofilie schuldig te durven maken, het eerste hoofdstuk van
Rusland voor beginners van Karel van het Reve indachtig (de ‘Russische Ziel’ behoort tot het geografische pathos, emotioneel wensdenken dat zo lekker in de markt ligt)
hoopte ik nog wel wat van vroeger te kunnen proeven.
Letterlijk, omdat ik erg van koken en eten houd,
en de overvloedige maaltijden in de Russische romans me altijd gefascineerd hebben.

 Vijf gangen was normaal, en bij feesten nog veel meer.
De adel at twee keer per dag voorgerechten, soepen, minstens drie soorten vis en drie soorten vlees -oesters, kaviaar, hele steuren, forellen, speenvarkens, hammen, kalkoenen, houtsnippen, wildpasteien- paddenstoelen, groenteschotels en jam, ingemaakte vruchten, taarten, bonbons en toetjes, elk gerecht drijvend in boter en room, begoten met wijnen, port, madeira, champagne, wodka, cognac, maar ook hectoliters thee en kvas.
Dus zijn de vrienden van Oblomov geschokt als hij hen ‘slechts’
runderlappen en kalfsvlees, of ossentong en schapenbout voor kan laten zetten.
(Het simpele volk at louter zwart brood en gruttenbrij.)

Wij zijn niet van adel, dus was ik blij verrast om bij vrienden van mijn broer toch onthaald te worden op een maaltijd met klassieke trekjes, met kaviaar, drie soorten vlees, room, jam, bonbons, toetje en thee en zoete wijn.
Tegengestelde regimes komen en gaan, maar de smaak van een volk blijft bestaan.

Maar verder aten we in restaurants, speciaal in eenvoudige eethuizen langs de weg.
Deze verkoopt 24 uur per dag sjasjlitsna (‘sjasliek‘), vertelt de pui met grote letters

Maar we hadden ook naar de lokale Mac-Donaldskloon kunnen gaan

In die Russische boeken eten ze vaak goed gevulde soep, vooral in de herbergen en de huizen van kleine vrije boeren. Niet nader aangeduid dan als bieten-, vis- of koolsoep.
Die eerste twee soepen ken ik natuurlijk wel, maar de koolsoep wilde ik enorm graag eens proeven omdat die bij de gelukzalig slurpende romanfiguur soms langs de kin druipt.

In de eethuizen langs de weg was meestal maar één soort soep te krijgen,
de fantastisch lekkere soep van de dag, soljanka, die bij elke kok anders smaakt.
Maar ik moest en zou die koolsoep eens proeven.
Hier is hij dan, de щи (‘sji’), en zoals altijd met soep zit er
een klodder heerlijke сметана (‘smetana‘) in, een soort dikke zure room

Kijk, mijn broer en schoonzusje eten gewoon voortreffelijke soljanka. Heel verstandig.
Al vond ik de koolsoep erg lekker, en heb ik een maag van beton,
ik bleef hem verder de hele dag proeven, tot misselijk worden aan toe.
Dat moest genezen worden met een fles koolzuurhoudend bronwater en een glas wodka.
Bovendien kun je Rusland toch niet bezoeken zonder 1 glas wodka te drinken.
Dat mijn hersens totaal niet tegen sterke drank kunnen was geen bezwaar.
Het bruisende medicijn werkte als een tierelier,
ik gaf een paar maal over vanuit m’n tenen.
Dat was de straf voor mijn romantische geneuzel.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Rusland, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Romantisch geneuzel en de wraak van de koolsoep

  1. reinejragolo zegt:

    De heerlijk zachte wodka is veel te lekker. En omdat ze hem, op mijn nuchtere maag, in een “soepkom” voorzetten werd ik zo dronken als een tor.

  2. Selma zegt:

    Reine,
    de wodka vond ik ook niet vies, maar mijn ervaring is dat ik van een glas of drie sterke drank ga hallucineren (wat wijn of bier niet geeft).
    Een soepkom, dat is wel veel.
    In Rusland schenken ze het in een soort whiskeyglas à 100 centiliter.

  3. reinejragolo zegt:

    Selma, ik heb daar werkelijk geluk gehad, Heb mijn arm aan een onbeschermde kachelpijp vorstelijk verbrand(lees geschoeid) maar daar zie je niks meer van.
    Ik ben daar boven op een tafel gaan staan omdat ik dacht dat dit wel mocht. Ik heb de klokken van Parijs, New York en Moscou gelijk gezet. Dat heb ik bij een overmaat van bier en wijn nog nooit gegaan. Gelukkig dat mijn reisgenoten me naar mijn kamer hebben gebracht. Anders was het misschien wel brommen geworden.

  4. Selma zegt:

    Reine,
    ja, dat viel wel mee.
    Moet je eens lezen wat die Russische romanfiguren uitvreten met drank op, dat overleeft niet elke mededrinker 😉
    En een echte kachel meemaken… mooi toch?
    In Nederland weten kinderen niet eens meer wat dat is!
    Wat leuk dat jij ook in Rusland bent geweest, heb je er blogs over?

  5. reinejragolo zegt:

    Neen, ik heb er geen blogs over.
    Het drankincident was overigens in Mongolië, zeer sterk geïnspireerd door de Sovjet-Unie die het als een satellietstaat “behartigde. Maar toen ik er kwam hadden de russen zich er al, ten gevolge van de perestrojka, van teruggetrokken. Het verval van de staat werd helaas al zichtbaar.

  6. Selma zegt:

    Mongolië! Ik heb weinig meer te wensen, maar noordoost Rusland en Mongolië… (alleen zonder baobab- of sawadeepubliek).

  7. TimmerArk zegt:

    Mooi Blog, zoals altijd. Herkenbaar ook. Ik ben maar één maal in de USSR (toen)/Rusland geweest maar de gastvrijheid is mij bij gebleven. Trouwens bijna overal waar ik kwam, ik denk dat Nederland (misschien nu minder) als één van de minst gastvrije landen ter wereld uit de bus komt. Kom vooral niet rond etenstijd langs. Want de aardappelen zijn geteld, de gehaktballen verdeeld en de zitplaatsen bezet.

    Toevallig sluit het een ietsje bij mijn laatste Blog aan. En omdat ik niet op de voorpagina van OBA publiceer hoop ik niet dat je het erg vind dat ik mijn blogje hier plug:
    http://timmerark.wordpress.com/2012/10/28/de-vraag-is/

  8. Blewbird zegt:

    Heerlijk verhaal en mooie foto’s! Zou je van sterke drank niet eerder afkoelen dan opwarmen?

  9. ramireziblog zegt:

    Zonde, meestal knap je na een zware maaltijd juist op van een lekker stevig alcoholisch drankje om het vet te laten oplossen…

  10. Selma zegt:

    Timmerark,
    leuk dat je er ook geweest bent, in de USSR-tijd nog wel. De gastvrijheid bij mensen thuis is inderdaad bijzonder, maakte ik mee. Mijn broer heeft er veel vrienden door zijn langjarige werk, en citeerde het Russische spreekwoord: “Als je 100 vrienden hebt, heb je geen 100 roebel nodig” (honderd roebel is 2 euro 50).
    Maar jouw verhaal over de ongastvrijheid van Nederland is wel erg achterhaald hoor. Denk alleen maar aan de immigratiegolven… en van die getelde aardappelen en gehaktballen heb ik noooit wat gemerkt, maar misschien verkeer ik in betere kringen 😉
    Verder heb ik op je blog gereageerd.

  11. Selma zegt:

    Blewbird,
    dank je wel.
    Afkoelen op opwarmen, daar heb ik zelf gelukkig geen ervaring mee.
    Maar als ik lees hoe bijvoorbeeld Karamazov en zijn oudste zoon tekeer gaan na teveel cognac of wodka, zou ik zeggen: opwarmen, tot voorbij het kookpunt.

  12. Selma zegt:

    Ramirez,
    ja, zo’n drankje heet dan een digestief…
    Maar ‘zonde’, nee hoor. Het lichaam heeft zijn eigen vorm van wijsheid, wat er niet in hoort, moet eruit. En verder had ik immers sowieso die koolsoepervaring waar ik me op verheugd had?

  13. Stefania zegt:

    Net Anna Karenina herlezen. Briljante zinnen zoals: ‘No one is satisfied with his fortune, but everyone is satisfied with his intelligence’. Niet in het Russisch weliswaar, maar dan zouden maar weinig Nederlanders het begrijpen, inclusief ik.

    Maar recent begonnen aan Duivels van Dostojevski en dat heb ik na een hoofdstuk weer aan de kant gelegd. Much ado about nothing.

  14. Selma zegt:

    Oh die Anna, je zou haar wel door elkaar willen schudden.
    Maar lees Tolstojs Kreutzersonate eens, dan begrijp je meteen precies waaróm ze niet anders kan doen dan ze doet. Ik vind dat 1 van zijn beste boeken, ongelofelijk modern toen, en nog steeds raak, want al zijn de ruisende japonnen vervangen door jeans, zo gaat het tussen mannen en vrouwen.
    En ‘much ado about nothing’, dat lijkt inderdaad zo.
    Voor Dostojevski moet je tijd hebben. Ik sla wel eens een paar bladzijden over, maar als het boek uit is ga ik die toch nog lezen,
    omdat het zo jammer is dat het uit is.
    Probeer hem nog eens tijdens een heel luie vakantie!

  15. Stefania zegt:

    Dan hoop ik wel dat deze Kreutzersonate in het Nederlands is uitgegeven, anders wordt het wel heel zwaar lezen als dat in het Duits moet. Dostojevski, ja het moet toch ooit gelezen worden. Misschien over een paar jaar nog eens proberen.

  16. Selma zegt:

    Ja, ik heb Kreutzer zelfs in twee verschillende vertalingen in de kast staan.
    Heel fijn is dat vorig jaar voor het eerst (na ruim honderd jaar) het boek van Sofia Tolstaja, zijn vrouw, is uitgekomen, dat als antwoord op de K-sonate gezien wordt: hij beschrijft het op elkaar boinken der geslachten als een man, en zij laat de verzwegen kant zien, die van de vrouwen (‘Een zuivere liefde’).
    Het zijn korte boekjes!
    En Dostojevski is tegenwoordig misschien iets voor gepensioneerden in een resort, langdradig soms, maar vol meeslepende observaties, en zeer troostend voor wie (ook) niet begrijpt waar het leven over gaat.
    Dus troostlectuur voor de oude dag, om je op te verheugen.

  17. swithaRo zegt:

    Wat geweldig dat je Anna hebt g/bezocht 🙂

  18. King Billy zegt:

    Fraai blog wederom. Om jaloers op te worden! Niet op de koolsoep en wodka.
    Hier een nr. 6 op de Duitse bestsellerlijst over iemand die het niet zo had op de Russen

    http://koningbilly.wordpress.com/2012/10/29/er-ist-wieder-da-roman-debuut-van-timur-vermes-396-paginas-satire/

  19. fulpsvalstar zegt:

    Ik sluit me geheel bij de heer K.B. aan.
    Die zure room zou weleens de boosdoener geweest kunnen zijn, koolsoep kan een zwaarwegend gerecht zijn maar dat moet je niet nog erger maken.
    Goede wodka is een betere drank dan jenever mits je niet zo verschrikkelijk inneemt als vele russen doen.
    Met de Russische gastvrijheid heb ik ooit kennisgemaakt, ik dank daaraan meervoudig mijn leven (als ik daaraan toe ben zal ik daarover een blog schrijven), het was een vakantie die geen vakantie werd.

  20. Selma zegt:

    SwithaRo,
    gezocht… niet meer, nadat ik haar lang geleden als Greta Garbo zag sterven.
    Anders zou ik haar bezocht hebben, en overgehaald om mee te komen naar onze tijd om te studeren en onafhankelijk te worden van de akelige Oblonski’s en Vronski’s.

  21. Selma zegt:

    King Billly,
    dank je wel.
    Ach, zoveel mensen hebben het niet op ‘de Russen’.
    Maar ‘de’ Russen bestaan niet.
    Ik zal op je blog reageren, en verder zelf koolsoep maken naar een betrouwbaar Russisch recept (want lekker was het absoluut).

  22. Selma zegt:

    Fulps,
    die zure room is juist dé traditie, die hoort er gewoon in (zoals rouille in de bouillabaisse).
    Nee, koolsoep hoeft niet ‘zwaar’ te zijn, het ligt eraan hoe je ‘m maakt.
    Kool is de allerbeste groente die een mens maar eten kan, je kunt er op overleven.
    Ik denk dat de kok eenvoudig aan de lepel gelikt heeft, of zoiets. In restaurants weet je immers nooit wat erin de achterste regionen plaatsvindt (dat geldt overal ter wereld).
    Tja, die wodka. De hoeveelheden zijn een vreselijk probleem, lees ik ook.
    En ik ben heel erg benieuwd naar dat blog over jouw ervaringen!

  23. Dwarsbongel zegt:

    Heerlijk reisverslag!
    Ik ben daar nooit geweest, maar zo’n 40 jaar geleden wou mijn baas me afvaardigen naar een presentatie van onze apparatuur in Moskou. Mijn chef had daar wel zin is, dus die nam het over.
    Hij vertelde dat de communicatie in het hotel heel moeizaam ging, omdat hij geen Russisch kende en het personeel alleen maar. En hoe het toch voor elkaar gekregen had: een beker melk bij zijn ontbijt. Hij had het gevraagd in alle talen die hij kende, maar de klik kwam pas toen hij het in het Fries deed…

  24. Selma zegt:

    Dwarsbongel,
    dank je wel, en, dat Fries is heel grappig, en mogelijk: Russisch is een Indoeuropese taal, en veel woorden zijn dus herkenbaar in diverse talen.
    Ik heb even gegoogeld, en het is waar:
    melk is in het Fries ‘molke’, en in het Russisch ‘moloko’.
    Maar verder, zo’n chef toch!
    Lijkt wel een echte sovjetkameraad om jou je leuke reisje af te pikken.
    Sindsdien heb je de chefs hoop ik afgeschaft, bent eigen baas geworden (?)
    Een baas is een belediging voor het menszijn.
    Voorts vind ik chef een sukkel dat hij niet even 10 woordjes leerde.
    Kleine moeite, maar met een lokaal ‘goeiedag, dank u wel, dat is lekker’
    kom je een heel eind, en kweekt ook goodwill in elk buitenland.

  25. Dwarsbongel zegt:

    O, ik vond helemaal niet erg dat hij ging. Door gezinsomstandigheden zag ik er tegenop. Tijd om even een paar woordjes te leren was er eigenlijk niet. “Wij” gingen mee omdat onze West-Duitse vertegenwoordiging, een veel groter bedrijf, daar meedeed aan een tentoonstelling, en we hoorden het eigenlijk pas een paar dagen tevoren.
    Nee, ik ben mooi in loondienst gebleven – ik was niet zakelijk genoeg om eigen baas te zijn. Techneut hé…

  26. Lehti zegt:

    Romantisch geneuzel? Hoogstaande culinaire/ literaire kost bedoel je! 😉 Heerlijk om te lezen.
    En wat betreft gastvrijheid, dat ligt denk ik niet aan de betere kringen, ook ik meen dat we daarin wat zijn ‘opgevoed’ dankzij immigratiegolven.

  27. Selma zegt:

    Lehti,
    dank je wel voor je grappige compliment.
    Maar wat gastvrijheid betreft laat je doorschemeren dat Nederland niet gastvrij was vóór de ‘immigratiegolven’. Daar ben ik het hartgrondig mee oneens.
    Die immigratiegolven zijn immers het gevolg van Nederlandse gastvrijheid (sinds o.a. de Hugenoten).
    Bovendien is het afzetten van ene gastvrijheid tegen de andere niet fair.
    In veel culturen die zich op de borst kloppen betekent gastvrijheid dat de huisvrouw de dure plicht heeft zich uren-, dagenlang de pleuris te werken om een tafel vol gebak en zoveel-gangenmaaltijden neer te zetten, terwijl meneer en zijn vrienden niets doen dan lui zitten eten.
    Ik kom wel eens in zo’n gastvrij huis, en moet dan m’n best doen om de eetdwang te weerstaan. Koekjes eten móét, anders ben je geen goede gast.
    Veel vet eten moet, anders beledig je de gastvrouw. Opdat je ook maar obesitas en diabetes zult krijgen, zoals zij, want aan de Plicht zal voldaan worden.

  28. Lehti zegt:

    Je hebt gelijk, Selma. Hoewel ik het zo stellig niet zou zeggen. Ooit in een dergelijk land gewoond als zo’n huisvrouw. Bedankt dat je m’n geheugen nog even opfrist. Hoe dan ook. Bij mij kunnen mensen (bijna) altijd aanschuiven. Was vroeger thuis ook al zo. Maar dat was, zeker vroeger, niet erg gebruikelijk.
    En wat die gastvrijheid van eerdere eeuwen betreft, ik durf je kennis in deze niet in twijfel te trekken, maar zou er toch niet iets van opportunisme in schuilen? Of spreek ik nu al al die andere cultuurrelativisten?

  29. Selma zegt:

    “Was vroeger thuis ook al zo. ”
    Insgelijks, en bij zoveel mensen vrienden, kennissen, collega’s vroeger.
    Dus waar komt dat idiote idee vandaan dat Nederlanders ongastvrij zijn?
    Alleen vanwege dat spreekwoordelijke koekje?
    Dat ‘onze’ gastvrijheid van vroeger opportunistische trekjes had, ongetwijfeld.
    Maar als ik in Afrika ben, word ik beslist ook extra gastvrij onthaald omdat ik cadeautjes breng, en hopelijk veel geld. De Nederlander is niet opportunistischer dan elke andere wereldburger.
    En trek mijn kennis alsjeblieft in twijfel.
    Hierboven spreek ik evenwel uit langjarige ervaring.

Schrijf hier je reactie

