Het vriest, en zo

Het heeft gevroren op de boerderij

In kilometers omtrek zijn hier geen buren. De oevers van het meer zijn onbewoond,
behalve dan door rendieren, elanden, beren (die nu slapen), wolven, bevers,
een enkele veelvraat of lynx, hazen, korhoenders enzovoort

Voor de winter echt invalt moet de steiger uit het water getrokken worden,
met deze prachtige Belarus

Intussen pluk ik even wat besjes voor het ontbijt. De allerlaatste bevroren bosbessen,
nog net eetbaar, en vossenbessen, die juist pas lekker worden als het gaat vriezen

Dan is het mijn broer gelukt de steiger op het land te trekken

Het bootje is ook uit het water

Even hout zagen om de centrale verwarming te stoken. Het zijn balken van oude schuren

De goede balken liggen bij het meer, om een ouderwetse rooksauna van te bouwen.
Dat hout is een eeuw oud of ouder, en kan nog makkelijk een eeuw of wat mee.
Laat ik maar niet aan vergelijkingen met Nederland beginnen, waar je voor een hondenhok al een architect, schoonheidscommissie en lijst vergunningen nodig hebt

Zo, en nu gaan we even naar Rusland, 20 kilometer verderop

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Finland, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Het vriest, en zo

  1. stripman zegt:

    Erg mooi ! Maar wel een beetje frisjes…;o)

  2. kuifjesimon zegt:

    Mooie reportage Selma

  3. zo is de winter mooi………

  4. brenazet zegt:

    Mooi!

  5. Zilvertje zegt:

    Ohhhhhhhhhhhhhhh, wat is het daar mooi, ben je daar nu?

  6. ramireziblog zegt:

    Wow, ik word er stil van zo aantrekkelijk ziet het er uit…

  7. reinejragolo zegt:

    Ik neem aan dat de grens met Rusland eigenlijk honderden kilometers verderop hoort te liggen.

  8. Blewbird zegt:

    Wat een rust. Geniet!

  9. geesje zegt:

    Mooi ook met die zeilen in de zijlijn.

    Stilte in het kwadraat.

  10. Selma zegt:

    Stripman,
    fris vooral in de betekenis van heel schoon:
    geen lucht/licht/bodem/horizonvervuiling!

    Kuifjesimon,
    dank je wel!

    Hennie van Ee,
    dat is zo, hier wordt het altijd echt winter, met zeker een meter sneeuw.

    Brenazet,
    dank je wel. Maar aan jouw foto`s te zien heb jij zelf een heel goede keus gemaakt wat je woonplaats betreft.
    Gek dat niet veel meer mensen in de natuur wonen.
    Grote steden zijn feitelijk gruwelijke woonoorden.
    Sinds ik uit de stad weg ben, begrijp ik niet dat ik het er ooit fijn wonen vond!

    Zilvertje,
    ja 😉

    Ramirezi,
    het is openbaar toegankelijk gebied 🙂
    De wet zegt hier zelfs dat je over privebezittingen mag dwalen, als je maar niet te dicht bij de woonhuizen komt.

    Reinejragolo,
    dat begrijp ik niet, hoezo hoort de grens met Rusland eigenlijk honderden kilometers verderop te liggen? Die moet toch ergens beginnen? Of bedoel je dat het een land is dat maar beter ver weg kan blijven?
    Ik vind het er fantastisch…

    Blewbird,
    dank je wel!

    Geesje,
    jij ook dank je wel.
    Die zeilen zijn van De Oosterschelde, waarop ik af en toe scheepskok ben.

  11. reinejragolo zegt:

    Selma, de russen hebben toch een flink stuk ingepikt van Finland.

  12. Selma zegt:

    Reine,
    ja, dat is zo, maar niet hier in het noorden,
    Daar was het voor WOII al Russisch Karelia.

  13. swithaRo zegt:

    Nou, je merkt dat ik achterloop. Al drie stukjes over je bezoek aan Belarus/Rusland etc… Leuk dit! 🙂

  14. Selma zegt:

    SwithaRo, achterlopen kan niet genoeg gepropageerd worden,
    zelf begin ik de ratrace van netwerken, twitteren, modes volgen, politiek gekwek en ‘nieuws’ beu te worden.
    Pas op de plaats, stapje achteruit, dagje of week zonder computer, heerlijk!

Schrijf hier je reactie

