Compuminderen, zo gaat dat vanzelf

Compuminderen: minder sumeren per computer, probeer ik na te streven.
Heb een beetje teveel gecomputerd sinds 1981.
Vond ik het in de vorige eeuw spannend, op het hijgerige af, sinds de wereld in tien jaar tijd bijna geheel geautomatiseerd is, al onze gangen gefotografeerd, digitaal geadministreerd en tot in elk hoekje gevolgd worden, we juichend moeten twitteren, via internet shoppen, pinbetalen, in- en uitchecken wat niet al… begin ik me te verzetten, terug te trekken, camera’s en computerregistraties te ontlopen.
Af en toe een blogje dan nog, maar niet meer drie of meer per week.
Een paar per maand misschien, als er echt iets gebeurt.
Omdat er niks gebeurt.
Zoals nu, in een van de echte oerwouden en -moerassen in de uithoeken van Europa

Kijk, er gebeurt hier niks, helemaal niks. Geen ratrace met Rutte-tiepjes aan kop,
geen hondenpoep, geen Amerikaanse jankmuziek op elke zender, geen zelfmoordbommen in elke krantenkop, geen gegraai, geen BN-ners, geen mode, geen reclame…

Zo stil als deze foto´s zijn, zo zonder enig geluid is het ook echt
in deze streken met 1,3 bewoner per vierkante kilometer. Ik ben hier altijd erg gelukkig

Kijk, de maan komt op. Dezelfde als vannacht in Nederland,
alleen kijkt hij of zij hier neer op een leeg landschap, door een schone lucht

De vrede van de compuminderaar gewenst aan wie weet waar dit paradijs is

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Finland, Natuur & zo, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Compuminderen, zo gaat dat vanzelf

  1. King Billy zegt:

    Zweden of Finland. Meest waarschijnlijk Finland.

  2. Letterzetter zegt:

    Dit moet wel het land van duizend meren zijn… Maar ook Noorwegen en Zweden hebben deze paradijzen. Schitterende natuur, je komt er inderdaad tot rust. Maar voor mij te afgelegen, ik ben tevreden in mijn klein Fries dorpje temidden van een beetje bos en weilanden. Vergeleken met de randstad ook stil en ver weg.

  3. Blewbird zegt:

    Oh, wat heerlijk! Als ik de kans krijg, doe ik het ook, compuminderen, ik probeer nu al zo spaarzaam mogelijk te bloggen (maar dat is veel werk ;-)). Je hebt wel een nieuwe camera en een mooie ook en je verwent ons met prachtige plaatjes uit een oord Groot en Stil en Ver.

  4. knutselsmurf zegt:

    beetje jaloers..

  5. brenazet zegt:

    Mooi, en wat een knus huisje! Geniet van de eenheid en de heelheid Selma, toch ook fijn dat we het ook zien via de computor…Ik denk dus Finland want ik herinner me dat je moeder Fins is.

  6. goodknight zegt:

    …mooie bloghut heb je daar…

  7. Stefania zegt:

    Komt bekend voor.

  8. Selma zegt:

    King Billy,
    ´deux points pour la Finlande´, vrede zij met u

  9. Selma zegt:

    Letterzetter,
    helemaal goed. Friesland is beslist ook boppe.
    Gelukkig is de wereld groot en rond, en is er voor elck wat wils!
    Vrede zij ook met u

  10. Selma zegt:

    Blewbird,
    kansen krijgen, of kansen grijpen, that is the question…
    Vrede zij ook met u 🙂
    Wat de camera betreft… de oude bleek nog (verlengde) garantie te hebben, maar de fabriek gaat er rustig een maand of wat over doen.
    Toen kocht ik een reservecamera voor 94 euro, die liet ik in de bus liggen.
    Voor straf heb ik mezelf er nu eentje van 59 euro gegeven, haha (een verslaafde moet zijn drugs, koste wat het kost).
    Mooie plaatjes, eventueel, dank zij de wonderen der techniek.

  11. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    als je me zou kennen, zou je weten dat ik geen mens ben om jaloers op te zijn.
    Tante wordt steeds meer escapist.

  12. Selma zegt:

    Brenazet,
    het huisje is de sauna van een van m´n broers hier,
    in Finland inderdaad, noordoost, tegen de Russische grens.
    Dank je wel (vrede zij met u).
    Nu is computeren wel weer even leuk, omdat ik zodadelijk de hele dag in de bevroren moerassen kan wandelen om alleen wat dieren tegen te komen…

  13. Selma zegt:

    Goodknight,
    bloghut… jij bent ad rem, die houden we erin!
    Het mooie van deze uithoek is inderdaad dat alles is zoals het honderd jaar geleden was, maar wel gecombineerd met de nieuwste techniek en gemakken.
    Het land van Nokia, Sanoma, Wärtsilä en zo, immers.

  14. Selma zegt:

    Stefania,
    goed zo! Ook met u zij de vrede,

  15. reinejragolo zegt:

    Wel prachtig maar ik zou me daar al heel snel zeer eenzaam voelen zo zonder computer.

  16. Aad Verbaast zegt:

    Jeetje, het bestaat nog!

  17. Ximaar zegt:

    Ik zou ook graag compuminderen en heb dat natuurlijk zelf in de hand. Probleem is dat ik geen TV, krant, typemachine, rekenmachine en encyclopedie heb en mijn laptop ook voor die functies gebruik. Hij staat dus snel en lang aan en vaak verdwaal ik in wat blogs als deze. Want als je zulke mooie foto’s maakt, dan moet ik wel langs komen.

    Tijdens mijn vakantie ben ik wel 100% computer-, telefoon- en horlogevrij. Maar dan blijken er weer TV’s op pensionkamers te staan en steekt mijn oude zapverslaving weer moeiteloos de kop op. Ik zap namelijk ook als er mooie programma’s zijn, onder het motto ‘misschien is er nog wel iets interessanters’. Die kans is met een paar honderd satellietprogramma’s erg groot. En ook op die manier vliegen de uren voorbij.

    Als ik helemaal rust wil dan ga ik naar de Schoorlse Duinen op een zo groot mogelijke afstand van de fietspaden. Is hooguit 400 meter lopen. Maar dan hoor en zie je niemand meer.

  18. Mark zegt:

    Eens. Helemaal. Maar het is wel mijn beroep om ervoor te zorgen dat er juist wordt gecompumeerd in plaats van -minderd. Alhoewel ik wel vind dat automatisering per computer te vaak als antwoord op alle informatieproblemen wordt gezien. Dan zetten we weer een nieuw computerprogramma in om onze taken te versnellen. Maar vaak hoef je die taak alleen maar te vereenvoudigen door het te ontdoen van overbodige handelingen. En soms volstaat het zelfs om helemaal niets te veranderen, maar de waardering voor de resultaten te vergroten. Het leven is veel simpeler dan het lijkt.

    En laatst, in een bui van enorme woede stormde ik hier het huis en trapte mijn fietst met 30 km per uur alsmaar rechtdoor. Toen ik was uitgeraasd was ik ineens ergens midden op de hei en hoorde enkel insectengezoem en vogelgepiep. Verder niets. En ik dacht, jezus, waar maakte ik me druk over? Nergens over, zoals zo vaak.

  19. fulpsvalstar zegt:

    De vrede moet je daar wel vinden, wie daar geen vrede vindt is niet te helpen.
    Geniet ervan!

  20. Glaswerk zegt:

    Met zulke fraaie landschappen heb je inderdaad (bijna) geen computer meer nodig.

  21. Bedankt voor: Spéciaal voor Joshua.. begrijp nu waarom.. maar Teksten die ik geplaatst heb zijn weg !

  22. Joshua zegt:

    Findt land natuurlijk.. en nu kan ik eindelijk weer Fatsoenlijk inloggen.. en tot rust komen. Volgens mij un je daar wel erg lekker Ruig skieën zoals ik dat vroeger wel eens deed. Benieuwd naar de Pictures die van ver over de Grens van je permissie komen.. Groet Joshua.

  23. Lehti zegt:

    Zelfs in het land van lehti, zie ik geen één lehti aan de boom. 😉
    Is het koud daar? Hier was het de warmste oktoberdag sinds er gemeten wordt, 23c graden! De krekels zingen nog. De plaatjes zijn mooi, maar ik zie geen maan. Man of vrouw? dat vraag ik me ook wel eens af. Duitse manen zijn man, Italiaanse vrouw. En daar? Ach, er is geen mens aan wie je het kunt vragen. Maar kennelijk wel bereik met internet. Lang leve de computer. Geniet van de rust.

  24. svara zegt:

    Wat heerlijk voor je Selma!!
    En prachtige foto’s.

  25. draverblog zegt:

    Mooie plaatjes.

  26. Selma zegt:

    Reine,
    ‘zo zonder’… hoezo? Wie zegt dat het zonder is of moet?
    Het mag wel minder, hoewel ik nu zoveel meemaak (de grens overgegaan naar Rusland) dat ik denk aan een weekje compumeerderen.

  27. Selma zegt:

    Aad,
    het bestaat eindeloos, hoor ik van mensen uit Siberië…

  28. Selma zegt:

    Ximaar,
    schud me de hand, jij ook zonder TV en krant (ik kijk alleen tv als ik ’s avonds op slapende kleinkindjes pas, en lees soms in bus en trein gevonden kranten).
    Zeker is voor mij de laptop ook typemachine en encyclopedie (rekenen mogen boekhouders voor me doen), en inderdaad is het heerlijk een avondje te dwalen op mooie en leesbare blogs, als afwisseling voor het echte leven, maar ik wil niet meer elke dag mails moeten checken en stante pede antwoorden op post.
    Die verslaving, dat opgefokte gedoe, dat achterna hijgen van de actualiteit.
    Gewoon een stapje terug, naar het eind van de vorige eeuw.

    100% computervrij hoeft ook niet op vakantie.
    Ik zit nu in Rusland in een hotel, en dan is het ineens leuk om een uurtje te internetten! 😉
    Dus aan de ene kant geen dogmatische abstinentie, maar anderzijds ook nooit meer ‘de uren voorbij laten vliegen’ door dagelijks uren naar dat rechthoekige raampje te turen!

    Als ik helemaal rust wil dan ga ik naar de Schoorlse Duinen op een zo groot mogelijke afstand van de fietspaden. Is hooguit 400 meter lopen. Maar dan hoor en zie je niemand meer.

  29. joost tibosch sr zegt:

    Ben eerlijk op zijn brabants gezegd hartstikke sjaloers op jouw Finse (Russische) ongecompliceerde genot. Gun je dat oprecht van harte en kan (moet) daar hier mee leven!

  30. Selma zegt:

    als je dat beroep maar voor je plezier uitoefent, toch?
    Als ik de jongen aan het werk zie die soms mijn computer komt opschonen etc. dan kan ik me best voorstellen dat het erg leuk werk is.
    Ik begin alleen genoeg te krijgen van de overweldiging door en moderne verslaving aan computers en internet. We worden meer en meer geleefd, in plaats van dat we zelf leven. En dat dreigt erger en erger te worden, tot we als mestvarkens zijn tussen de tralies van een hardware-hok, zuigend aan de software-trog.
    Maar fijn dat jij computerland helpt te versimpelen want ik begin er steeds minder van te begrijpen.

    Wat fietsen betreft: heel fijn dat je je woede van je af weet te fietsen!
    Er zou veel meer gefietst moeten worden.
    Kenden al die agressieve automobilisten dit fietsgeheim maar!
    En de wereldleiders met hun bommen en granaten, plus de (zelf)moordmaniakken, scootercriminelen en al die massa’s korte lontjes die de wereld in de ellende blijven dompelen met hun testosteronische woede.
    Fietsen zou eigenlijk verplicht moeten zijn!

  31. knutselsmurf zegt:

    Selma, je hebt een soort bescheidenheid over je die mensen die alles hebben meestal niet bezitten.
    Betekent jaloers zijn dat je met een persoon wil ruilen ?
    Dan gebruikte ik misschien het verkeerde woord.
    Ik ben alleen ??????? om het welkom zijn op zo’n mooie plek.

  32. Selma zegt:

    Fulps,
    dank je wel. In het Fins is ‘vrede’ rauha, zo heette mijn moeder.
    En mijn naam is ook wel zo uit te leggen als je ‘m afleidt van sjaloom, salaam.
    Niet dat ik vredig ben, maar beschouw het wel als een maam met een opdracht om… 😉

  33. Selma zegt:

    Glaswerk,
    er was een tijd, niet zo lang geleden, dat we helemaal geen computers nodig hadden, omdat ze nog niet bedacht waren. Het leven was toen (ook) zeer wel te leven… 🙂

  34. Selma zegt:

    Joshua,
    skieën nu nog niet, al sneeuwt het een beetje.
    Jaja, die ruige tijd van jou, vroeger. Ik zal er het zwijgen toe doen, haha!

  35. Selma zegt:

    Lehti,
    de lehtit zijn een paar weken geleden gevallen, na de mooiste tijd van de herfst hier, de ruska, wanneer de bladeren alle tinten van vuur hebben.
    Lekker warm bij jullie, lees ik, en lekker koel hier.
    Die maan is er wel, klein en een beetje vaag op foto 4 en 5.
    Het geslacht van de maan hangt af van de voorchristelijke culturen.
    In de Germaanse gebieden gold de zon als vrouwelijk en de maan als mannelijk, terwijl Grieken en Romeinen juist een maangodin en een zonnegod vereerden.
    Vandaar dat het der Mond en die Sonne is, tegenover le soleil en la lune.
    Daar heeft geen christelijke kerkvader iets aan kunnen wijzigen.
    In het oude Sumer, Babel en Assur waren zon en maan overigens beide mannelijk.

  36. Selma zegt:

    Svara, dank je wel. Ja ik word verwend door het leven 🙂

    Draver, jij ook bedankt, voor het bekijken!

  37. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dank je wel voor je aardige reactie.
    Eigenlijk is het te mal voor woorden dat miljarden mensen op enorme kluiten in stinkende steden wonen, opgestapeld in flatjes, terwijl de wereld zo groot en mooi is, met voor iedereen voldoende ruimte…

  38. Selma zegt:

    Knutselsmurf,
    dank je wel voor je aanvulling, waar ik wel een beetje om zit te lachen:
    `mensen die alles hebben`…
    Ik had toevallig een Finse moeder, vandaar dat ik in dit land ook een beetje thuis ben.
    Je hebt gelijk dat jaloers zijn niet betekent dat je met een persoon wilt ruilen.
    Het is overigens verre van mijn bedoeling om mensen jaloers te maken.
    Ik maak alleen een beetje reclame voor dit heerlijke lege land, waar ik zo van hou, en dat tegenwoordig voor heel schappelijke prijzen te bereizen is: 186 retour vliegen met KLM (kan nog goedkoper).
    En als je `s zomers gaat kamperen kun je overal op gratis kampeerplaatsen langs de mooiste meren je tent opzetten. Nazomer is beter, dan zijn er geen muggen meer.

  39. marijn23 zegt:

    Wat een prachtige foto’s. De stilte die je beschrijft lijkt me fantastisch. Ik ben opgegroeid in de Achterhoek. Daar kan het erg stil zijn, maar toch hoor je vaak nog wat verkeer.

  40. Selma zegt:

    Marijn,
    dank je wel. Ja, ik geniet hier altijd enorm. Zo stil dat je alleen je eigen hart hoort kloppen, of het ritselen van je jas, als je even beweegt.
    De Achterhoek is ook een goddelijk oord, en was misschien ook zo stil in jouw kindertijd?
    Over de schandelijke rechten van auto’s om ongegeneerd tientallen kilometers ver geluidsvervuiling te plegen, zal ik nog eens bloggen.

  41. Pingback: La ménagerie sauvage de Gré | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

