Genade in Heiloo

Al fietsend kwam ik gisteren in Heiloo terecht, bij het heilige bos waar het dorp naar heet, met zijn oeroude geneeskrachtige bron.
Lang niet geweest. Even een slokje water halen

Net toen ik er ronddwaalde begon er een gezongen mis
in de kerk van Onze Lieve Vrouwe ter Nood.
Ik ben dol op gezongen missen, en een beetje hulp in nood is af en toe wel nodig.
Dat zijn de fijne dingen van de Roomskatholieke kerk
(vergeleken bij de kale Protestantse kerken) dat de zintuigen zo geraakt worden:
het oor door heerlijke muziek, het oog door beeldende kunsten, de neus door wierookgeur,
de tastzin door wijwater, kaarsenwas en -warmte, en veel meer.
Dat lichamelijk erbij betrokken worden helpt (mij) meer om een heel klein stapje in de richting van een wieweet-Godservaring te komen dan een preek

Ik ging zitten om te genieten van het gezang. Mooi was het.
Maar toen het koor zweeg, en de bijbellezing begon, schrok ik enorm van die tekst
(was hem vergeten, want lees niet meer zo vaak in de Bijbel).
Het bleek Psalm 54, lees mee en huiver:

“Luister, o God naar mijn bede, hoor wat mijn mond U zegt…
Vergeld mijn bestrijders hun slechtheid, breng hen ten val in uw trouw.
Offeren zal ik dan van harte, U prijzen o Heer…”

Dat betekent niets anders dan God voorwaarden stellen:
‘ik’ zal offeren en hem prijzen als God in zijn trouw (aan mij) mijn vijanden ten val brengt!
Wat een misselijke teksten staan er toch in die zogeheten heilige boeken als Bijbel & Koran.
Als er steeds maar aan die rotteksten vastgehouden wordt,
krijgen we echt nooit een betere wereld…

Gelukkig heeft de kerk van Onze Lieve Vrouwe ter Nood een zijdeur!

En gelukkig is er de waterput, waar een heel andere ‘ik’ aan het woord is dan in Psalm 54. Misschien een ik uit voorchristelijke tijden (toen het waarschijnlijk ook al een bedevaarts- annex kuuroord was) maar gekerstend door evangelie-pionier Willibrord

Er zijn geen gegevens bekend uit de tijd van voor het christendom (al zijn er archeologische bewijzen dat hier al rond 800 v.Chr. bewoning was) maar de klassieke gang van zaken was, wanneer een nieuwe godsdienst een voorgaande godsdienst verdreef, dat de bestaande heiligdommen ingepikt werden en aangepast, dan wel vernield en duivels verklaard.

Het heilige putemmertje werkt niet, dan maar water getapt uit de muur.
Het smaakt naar ijzer, wat vaker het geval is bij duinbeekjes

En vervolgens even naar de Genadekapel.
Genade is eigenlijk ook beter dan hulp in nood.
Wie genade ontvangt, kent immers nooit meer nood

Het is een heel lieve kapel, en weldadig verlaten,
nu de gelovigen elders bijeen zitten om zich te laten stichten door boze teksten

De schilderingen zijn van Han Bijvoet. Ik vind ze zeer charmant, zij het gebruikskunst,
en de geijkte eurocentrische fantasieën voorstellende:
allemaal blonde en blanke Jezusjes, Maria’s, andere heiligen en engelen

Tenslotte werd ik heel erg blij toen ik in die kapel de symbolen van de vier evangelisten zag met deze tekst eronder “Een licht tot openbaring aan de heidenen”.

Als er namelijk íéts heidens is (in de betekenis van voorchristelijk,
van andere godsdiensten afkomstig) dan zijn het deze vier symbolen

Waarom en hoe…
wordt morgen vervolgd!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kunst & zo, Religieuze Rimram, Uncategorized, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Genade in Heiloo

  1. ik heb met plezier je verslag gelezen en de heldere foto’s bekeken. ook ik heb deze plek menigmaal bezocht. een feest van herkenning, ook je schrik deel ik. Dankjewel!

  2. fulpsvalstar zegt:

    Door Heilo ben ik vroeger weleens heengereden, ik zie dat er interessante dingen te zien zijn.
    Benieuwd naar je blog van morgen.

  3. Blewbird zegt:

    Ach, wat mooi weer! Je laat ons zo veel zien! Een gedeelte van mijn jeugd in Egmond aan Zee gewoond en naar school, op de fiets, in Alkmaar. Vaak via Heiloo, als het hard waaide of zeer koud was.

  4. assyke zegt:

    ik vind kerken koud
    of het fysiek is of vanwege de uitstraling
    maar ik ben dan idd vooral in nederlands hervormde kerken geweest

  5. Grutte Pier zegt:

    Ik mis De Boom (Eik)…

  6. reinejragolo zegt:

    Van geloof, hoop en liefde is liefde toch de belangrijkste.

  7. Hoi Selma,

    bijbel teksten zullen wereldwijd verschillen. Vaak aangepast door gasten die daar belang bij hadden om vooral de mensen klein te houden. Eert uw vader en moeder hoorde je ook vaak, maar wat er achteraan kwam verzwegen ze terwijl daar juist zoveel in zat.

  8. Aad Verbaast zegt:

    Nooit geweest daar. Bijzondere plek mooi in beeld gebracht!

  9. joost tibosch sr zegt:

    Wat heb jij een lekker gezond religieus koppie! (Had eerst ‘u’ staan, heb daar toch maar ‘jij’ van gemaakt!)

  10. bea zegt:

    net als wat Assyke zegt, kerken hebben mij nooit kunnen verwarmen.
    En Selma, wat een afschuwelijke teksten in die bijbellezing.
    Het leukst (hoewel ik het allemaal weer heel gaaf van je vindt) is die foto van die nooduitgang
    voor vrouwen in nood , ;);)

  11. joost tibosch sr zegt:

    Wellicht nodige aanvulling? Zo’n compliment ontschiet me als ik een helehoop, naar mijn zin, gezonde reacties zie. Met name de “zijdeur” kwam me heel vertrouwd voor!

  12. Ximaar zegt:

    Ik ga er ook wel eens aan omdat je er bij erg zonnig weer lekker buiten in hun grote tuin in de schaduw kan zitten. Dit is waarschijnlijk de enige kerk met een privéstationnetje.

  13. Pingback: Weinig Nieuws onder de Zon (vervolg op Genade in Heiloo) | Er was eens…

  14. Selma zegt:

    Anne Vellinga,
    dank je wel voor je reactie. Leuk dat jij die plek ook kent!
    En: gelukkig bestaan er ook echt mooie en troostrijke psalmen…

  15. Selma zegt:

    Fulps,
    vroeger 1 x doorheen?
    Dan wordt het tijd eens op serieuze bedevaart te gaan,
    miljoenen gingen je voor, door de eeuwen heen 😉

  16. Selma zegt:

    Blewbird,
    wat een mooie jeugdherinnering, ik zie het voor me, die fietstochten.
    Een voorrecht om daar op te groeien!

  17. Selma zegt:

    Assyke,
    koud, dat is een constatering die ik deel.
    Daarom kom ik graag in Roomse of oosters-orthodoxe kerken.
    Die koudheid, voortkomend uit witkalken en kaal maken,
    heeft alles van doen met extreem zuiver in de leer willen zijn.
    En daar wordt, zoals bekend, niemand vrolijk van.

  18. Selma zegt:

    Grutte Pier,
    de Eik, heb ik niet goed opgelet?
    Of heeft Willebrord die omgehakt…
    Ik zal nog eens terug moeten, blijkt.

  19. Selma zegt:

    Reine,
    mooie spreuk, die in zo ongeveer elk kerkelijk huwelijk langsdendert
    (denderen, vanwege vers 1, dat erbij hoort).
    Ik ben alleen niet dol op de schrijver ervan.
    Die komt op mij tamelijk liefdeloos over.

  20. Selma zegt:

    Christien Damman,
    bedoel je dat vertalingen verschillen? Dat zeker. Toen ik studeerde, gebruikten we wel tien, twaalf verschillende Bijbels om teksten te vergelijken. Een eye opener.
    Een aardige site die je de mogelijkheid geeft om dat zelf te zien is http://www.biblija.net/.
    Daar kun je een tekst kiezen, en diverse Bijbels aanklikken, en krijgt dan de vertalingen naast elkaar te lezen.

    Wat dat “Eert uw vader en uw moeder” betreft,
    ik verwijs graag naar Efeziërs 6:1:9 die daarop doorgaat,
    en er gelukkig bij zegt: “En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet…”
    Want sommige ouders zijn niet te eren, weet ik uit ervaring,
    en dan kun je als kind enorm in de knoop raken met zo’n gebod.

  21. Selma zegt:

    Aad Verbaast,
    Nederland is klein, maar toch heb je het nooit uit, grappig genoeg.
    Als ik eraan denk waar ik, in kikkerlandje, nog niet geweest ben!?
    Gek eigenlijk om altijd maar naar buitenlandse oorden te willen
    terwijl het avontuur (ook) om de hoek ligt.

  22. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    je opmerking over “lekker gezond religieus koppie” is cryptisch voor mij.
    Ben ik per ongeluk op een foto te zien? Volgens mij niet..
    Zou je aanvulling verklaren dat het over een gezonde manier van denken of voelen gaat?
    Ik hoop het.
    En “zijdeuren”, die zijn gelukkig overal!
    De Brede Weg gaat door de hoofdingang 😉

  23. Selma zegt:

    Bea,
    er staan ook aardige verhalen in de Bijbel, maar wat mij betreft is het een overschat boek, net als de Koran vanzelf. Er is in andere boeken zoveel moois te lezen, waar je meer van leert over het menselijk bestaan, meer door getroost en veel gelukkiger van wordt.
    En nooduitgangen… het is verstandig om altijd en overal waar je komt eerst even te checken waar die zijn 😉

  24. Selma zegt:

    SwithaRo,
    we lachen ons door het leven…

  25. Selma zegt:

    Ximaar,
    leuk dat je er ook wel eens komt, al had ik niet anders verwacht.
    En soms is het koffiehuis ook open.
    Is dat station nog in gebruik? Dat wist ik niet, maar ga nog eens op onderzoek uit, wanneer in de buurt.

  26. Ximaar zegt:

    @Selma: Zo ver ik wist stopt er maar 1x per jaar een trein bij het perronnetje aan de oostzijde. Daar worden de passagiers ook weer opgehaald. Maar nu ik dat even nagezocht heb op je OLV-website hierboven zie ik dat het elke eerste zaterdag van de maand is. http://www.onzelievevrouwternood.nl/index.php?page=agenda_bedevaarten

  27. joost tibosch sr zegt:

    Er staat uitdrukkelijk dat ik een helehoop gezonde reacties zie naar mijn zin. Zou niet weten hoe ik dat nog duidelijker zou kunnen zeggen! Kan je natuurlijk niet verbieden daar iets anders achter te zoeken!

  28. Selma zegt:

    Ximaar,
    wat een geweldige aanvullende informatie!
    Dat reisje ga ik zeker een keer maken, inclusief wijwaterkwast en de rest.
    Volksdevotie in de praktijk, daar kan ik enorm van genieten.
    Heb al veel bedevaartsoorden in uithoeken van de wereld bezocht,
    maar dat zo dicht bij huis ook kan, super!

  29. Selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dan ik je wel, en excuses, maar als opgeleid taalfileerder zoek ik vanzelf altijd overal iets achter. En daarachter, en daarachter 😉

  30. Lehti Paul zegt:

    Een religieuze opvoeding of theologische studie heb ik niet gehad. Misschien dat ik mede daarom schouderophalend naar de mozaïeken in de Haya Sofia of de pracht en praal in de kathedraal in Sevilla staar. Waar volgens mij ook de heidense symbolen te zien zijn. Maar misschien moet ik het eerst wat dichter bij huis zoeken. In Heiloo bijvoorbeeld. Ik lees hier graag.

  31. Zilvertje. zegt:

    Er schieten allemaal dingen door mijn hoofd. Is dit wat ik steeds zoek, als ik op de fiets naar mijn zoon ga? Ik dacht dat het Runsputte als naam had, maar dat is het dus niet. Mijn vader kwam van Heiloo, maar die werd pas katholiek voor hij met mijn moeder trouwde. Toch zijn ze samen heel vaak bij de bron geweest en nu nog nemen mensen voor mijn moeder dit water mee. Alleen nu ze heel oud is heeft ze veel van het geloof afgezworen.

    Ik dacht altijd ik zit er dichtbij, volgens mij grenst het aan de spoorlijn. Straks na de winter, als het weer lange fietstochten weer wordt ga ik verder zoeken, ik heb genoten van al die foto’s.

Schrijf hier je reactie

